• Om os
  • People
  • Cases
  • Inspiration
  • Job
  • Kontakt
  • Ydelser
  • NYHED
  • Da
  • En
RelationsPeople

Landechef hos Samsung: Derfor
blander jeg mig i samfundsdebatten

Monica Wass

Konsulent
+45 28 57 83 96
monica@relationspeople.dk

Nikoline Meincke Larsen

Seniorkonsulent
+45 40 26 16 63
nikoline@relationspeople.dk

Vi har talt med Claus Holm, landechef hos Samsung Danmark, om hvorfor det er vigtigt som stor, global teknologivirksomhed at blande sig i debatten om emner som miljø og bæredygtighed, der ved første øjekast er langt fra produkterne.

24. februar 2021

Hvorfor er det vigtigt for dig som landechef i en teknologivirksomhed at tale om andet end blot jeres produkter?
“Mange forbinder Samsung med telefoner og TV, men vi står for meget andet end bare produkter – produkterne kan ikke stå alene. Derfor er det vigtigt at rammesætte vores produkter inden for forskellige emner såsom bæredygtighed og ledelse. Større emner, der skaber mening og som fylder noget i verdensbilledet. Hvordan vi som virksomhed tager samfundsansvar, er jo grundlæggende for den bæredygtige udvikling, som vi gerne vil være en aktiv spiller i at udvikle. Derfor prøver vi både at tænke det ind i vores produkter og demonstrere det ved fx at bruge genbrugsplast i vores telefonopladere, og ved at omstille vores fabrikker til at bruge grøn energi i USA, Kina og Europa.”

Du sidder i en position, hvor du både skal tage stilling til produkter og samtidig kunne udtale dig om politiske og samfundsmæssige problemstillinger. Er det noget, som udfordrer din troværdighed?
“Nej, det synes jeg ikke. Så længe det er emner, som jeg selv føler noget for, og som jeg ved noget om, ser jeg ikke et troværdighedsproblem. Jeg udtaler mig kun om emner, som både jeg selv og Samsung som virksomhed kan stå inde for og har noget relevant at byde ind med. Så længe jeg har et budskab – og jeg kan finde ud af kommunikere det på en interessant og forståelig måde – så stiller jeg mig meget gerne op og deler ud af min viden. Vi vil jo gerne gå forrest og inspirere andre.”

Hvor indsamler du din viden og inspiration fra?
“Jeg finder inspiration mange forskellige steder. Blandt andet ved at holde mig opdateret både online og offline. Jeg sørger hele tiden for at være i besiddelse af de nyeste informationer fra Samsung og bruger meget tid på hele tiden at opdatere min viden. Især synes jeg, det er vigtigt at tage del i erhvervslivets forskellige netværk, fordi det er kilde til en masse inspiration, hvor jeg både kan dele ud og få nye input med hjem. Jeg sidder blandt andet i Miljøpolitisk udvalg i Dansk Industri sammen med virksomheder, der laver noget helt andet end os.  Når jeg hører, hvordan de arbejder med miljø og bæredygtighed, bliver jeg meget inspireret. Det at dele erfaringer med hinanden på tværs kan åbne op for nogle nye ideer og måder at angribe emner på, som jeg bliver meget inspireret af og bruger i min hverdag.”

Hvad gør du internt i Samsung Danmark for at skabe opmærksomhed om de emner, som er vigtige at tale om?
“Mange af de emner, jeg interesserer mig for og kan sige noget om, er også emner, som vi kommunikerer med vores kunder omkring. Derfor er det meget vigtigt, at vi alle er klædt godt på. Så generelt er det noget, som vi internt har stor opmærksomhed på. Men vi kunne nu sagtens bruge endnu mere tid på at tage nogle kvalificerede snakke internt og bruge det endnu mere i vores kommunikation med kunderne. Det ville kun være en styrke for os, for så alle kan tage part i det, vi står for. Jo mere, vi kan engagere vores medarbejdere, jo bedre. Det er med til at skabe endnu dygtigere rådgivere, som vi har brug for, og som har stor værdi for os.”

 

BLÅ BOG:

Navn: Claus Holm.

Erhverv: Har siden 2012 været Landechef i Samsung Danmark.

Alder: 47 år.

Uddannelse: Claus har en HH fra Niels Brock og senest har han taget en uddannelse i High Impact Leadership fra Columbia University.

Interesser: Claus har fra helt lille været meget fascineret af teknologi og kastede hurtigt sin kærlighed på computeren, hvor han lærte sig selv at kode. Han fandt med tiden ud af, at det var for ensomt at være udvikler, og det er en af grundene til, at han er endt hos Samsung. Her kan han både nørde teknologi og samtidig have med mennesker at gøre.

Privat: Privat er Claus bosat med sin kone i Tune, og sammen har de to teenagebørn på 15 og 17 år.

 

Læs også: Corporate PR: 5 strategiske overvejelser før du kaster dig ud som thought leader

 

 

Tilmeld nyhedsbrevMonica WassNikoline Meincke LarsenArtiklerThought Leadership
Artikel
Tre råd til at udnytte globale data til lokal PR
by Bjørn Andreassen
Public relationsThought Leadership
Kan virksomheder kommunikere troværdigt på det danske marked, når deres data og budskaber bliver udviklet uden for Danmark? Mulighederne er gode, hvis du tager udgangspunkt i lokale talspersoner.
Artikel
Tre råd til arbejdet med strategiske temaer
by Kristian Eiberg
LederkommunikationThought Leadership
Strategiske temaer kan være et centralt værktøj i toplederkommunikationen. En topleder har sjældent held med at mene noget om hvad som helst. Temaer er praktiske, fordi de skaber fokus og sætter retning. Det lyder enkelt. Det er det ikke altid i praksis. I denne artikel giver vi nogle praktiske råd til at komme i gang.
Artikel
Toplederkommunikation: ”Remember to say good morning!”
by Kristian Eiberg
LederkommunikationThought Leadership
På hjørnekontorerne i 10 af de 25 største danske virksomheder i det ledende C25-indeks på fondsbørsen i København sidder i dag en udenlandsk CEO. Det ligner en tendens, at danske virksomheder får udenlandske topchefer. Men hvad betyder det for de kommunikationsdirektører, der rådgiver de udenlandske topchefer?
Artikel
Purpose baner vejen for en mere aktivistisk CEO
by Kristian Eiberg
LederkommunikationThought Leadership
En virksomhed med et klart formål ved, hvorfor den er til og hvilken effekt, den har på omverdenen. Når formålet skal kommunikeres, spiller topchefen en hovedrolle. Men skal topchefen også blande sig i den offentlige debat om emner, der ikke er koblet til virksomhedens raison d’être? Svaret er ikke helt entydigt.
Artikel
Toplederkommunikation i praksis
by Kristian Eiberg
ForandringskommunikationLederkommunikationThought Leadership
I RelationsPeople arbejder vi med at forstå toplederes kommunikation bedre. Vi har de sidste fem år investeret tusindvis af timer i interviews med topledere og deres rådgivere, i udvikling og formidling af indsigter og i intern træning af konsulenter. Sideløbende bliver vi ofte spurgt af kommunikationsdirektører, forskere og studerende, hvordan vi selv som eksterne konsulenter arbejder med toplederkommunikation i praksis for vores kunder. Det spørgsmål giver vi nogle svar på her.
Case
En stærkere position blandt erhvervskunder gennem thought leadership
LederkommunikationThought Leadership
Købstædernes Forsikring ønskede at positionere sig stærkere på cyberforsikring over for et vigtigt kundesegment af mindre danske virksomheder. Med afsæt i egne analyser, et event og den aktuelle debat skabte vi en række anledninger til at kommunikere til både eksisterende og potentielle kunder.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér