• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Søg
  • Da
  • En
RelationsPeople
RelationsPeople Kommunikationsbureau
+ Tilmeld nyhedsbrev

Planet Nusa:
Influencer marketing er
hjørnesten i strategien

Nikoline
Nikoline Meincke Larsen

Rådgiver
+45 40 26 16 63
nikoline@relationspeople.dk

For knap to år siden satte de to iværksættere Mille Skat og Kristine Esmer sig for at skabe det bæredygtige sportsbrand, Planet Nusa. Vi har talt med dem om deres digitale rejse fra at være en lille start-up med en god idé til en etableret iværksættervirksomhed i vækst.

24. februar 2021

For godt to år siden lød startskuddet til Mille Skat og Kristine Esmers rejse med sportsbrandet Planet Nusa. Ud fra ideen om at skabe et sportsbrand med bæredygtighed i højsædet startede de to iværksættere et sportsbrand til kvinder i alle aldre. Fra starten af har det været deres målsætning udelukkende at markedsføre sig og drive forretningen digitalt, og derfor foregår marketingaktiviteterne også primært på sociale medier. Her har især influencer marketing vist sig at være et effektivt værktøj til at skabe øget salg og vækst.

For at blive klogere på, hvordan Planet Nusas brug af digital markedsføring har resulteret i en vækst på mere end 100 % fra 2019-2020, har vi taget en snak med Kristine Esmer, der er co-founder og ansvarlig for digital marketing hos Planet Nusa.

Hvorfor er digital marketing værdifuldt for Planet Nusa?

Digital markedsføring har været helt essentielt i vores rejse med at skabe Planet Nusa. Vi har hele tiden haft et mål om, at vores brand skulle være digitalt og kun sælges fra vores egen webshop. Derfor har vi arbejdet med influencer-samarbejder som et redskab til at finde nogle brand ambassadører, der kunne fungere som vores forlængede arm til at fortælle de gode brandhistorier.

Vi har skabt et ambassadørkorps med loyale og troværdige influencere, som formår at fortælle vores historier på en fin og kreativ måde. Følgerne spejler sig i ambassadørerne, og derfor var det særligt vigtigt at finde frem til de helt rigtige ambassadører. Det var igennem ambassadørerne, at vi havde mulighed for at komme ud og leve i mange forskellige målgrupper, og det gav os samtidig mulighed for at teste og finde frem til, hvem vores kernemålgruppe er. På den måde har digital markedsføring og særligt influencer marketing vist sig at være den helt rigtige vej for os at gå for at skabe netop det sportsbrand, som vi brændte for at udvikle.

Planet Nusa har flere gange lavet større designsamarbejder med udvalgte brandambassadører. Hvad får I ud af at inddrage dem i designprocessen?

Vi har haft to store designsamarbejder med Emilie Briting og Tina Maria samt flere nye på vej. Ved at udvælge nogle særligt engagerede ambassadører til også at lave designsamarbejder, så bringer vi dem endnu tættere på Planet Nusa som brand. På den måde er de både med til at udvikle os som brand, og på samme tid får ambassadørerne en følelse af medejerskab på en kollektion, som ofte gør dem ekstra engagerede i at dele resultatet med deres følgere. Derudover har de nogle ufatteligt loyale følgere, som identificerer sig med de ting, de laver. Det giver både ambassadørerne og Planet Nusa troværdighed, og det har vi indtil videre haft stor succes med.

Vi valgte at lave vores første designsamarbejde med Emilie Briting, blandt andet fordi hun udviste stor loyalitet og glæde ved vores brand. Når vi indgår i designsamarbejder, kigger vi meget på engagement, og der passede Emilie rigtig godt til os med sin høje engagementsrate på sociale medier – det viste sig også, at hun havde stor succes med at engagere sine følgere og skabe relevante samtaler omkring det indhold, der handlede om Planet Nusa. I sidste ende drev det en masse trafik til vores kanaler.

Hvilke specifikke mål havde I til designsamarbejdet med Emilie Briting?

Målet var og er helt klart salg. Med sin høje engagementsrate er Emilie i stand til at konvertere til salg. En af Emilies styles blev udsolgt på under 30 minutter, hvilket i sig selv er imponerende. Derudover har vi oplevet en meget høj genbesøgsprocent fra de kunder, som er kommet gennem Emilie. Det har vist sig, at de posts, hvor Planet Nusa re-postede Emilies indhold eller lagde indhold ud med hende på, har performet allerbedst på vores egne kanaler. 

Hvordan integrerer I jeres ambassadører på andre kanaler?

Vi bruger vores ambassadørers indhold på vores sociale medier og hjemmeside, enten ved at lægge det ud til inspiration for andre eller bruge dem som modeller til deres egen kollektion for at skabe genkendelighed hos kunden. Derudover bruger vi deres indhold til sponsorerede posts, så det kan komme længere ud og nå flere potentielle kunder, og så gør vi brug af ambassadører i vores nyhedsbrev, når vi f.eks. annoncerer et nyt designsamarbejde. Vi prøver at skabe synergi og integrere vores samarbejder på forskellige platforme, så det ikke kun er på ambassadørens egen side, at indholdet lever.

Hvordan ser jeres influencer marketing-strategi ud for 2021?

Vi har grobund for at tænke endnu større i 2021, da vi har haft et rigtig godt år i 2020 og formået at opbygge et genkendeligt brand – blandt andet gennem influencer marketing og ambassadørerne. Så nu skal vi tænke endnu større og tilføje flere ambassadører til vores ambassadørkorps her i Danmark. Og så skal vi ud og undersøge interessen for Planet Nusa uden for landets grænser gennem samarbejde med internationale influencers. Vi har netop i starten af året lanceret det første internationale designsamarbejde med den amerikanske influencer Bianca Valle – og det har givet rigtig gode resultater for den internationale trafik på vores hjemmeside, så indtil videre ser det lovende ud, og vi glæder os til at se, hvad 2021 har at byde på.

Læs også: Kan virtuelle influencers være troværdige?

Tilmeld nyhedsbrevNikoline Meincke LarsenArtiklerInfluencer marketingPublic relations
Artikel
Målbare data eller mavefornemmelse? Her er hvad du bør overveje, når du vælger influencers til jeres kampagne
RelationsPeople Kommunikationsbureau
by Anita Østergaard Sørensen
Influencer marketing
I dag måler de fleste brands på deres influencer-indsatser vha. data. Og det bør man også gøre. Mange vægter derimod mavefornemmelsen, når der skal vælges influencers, for det er vigtigt, at influenceren passer til brandet. Men hvilke parametre skal du egentlig prioritere, når du skal vælge den rigtige influencer til et betalt samarbejde? Her følger vores bud.
Case
Accenture: thought leadership-platform for ledere
RelationsPeople Kommunikationsbureau
Public relationsThought Leadership
For at understøtte Accentures positionering på det danske marked og styrke deres salg, udviklede RelationsPeople sammen med Accenture en platform for udvalgte talspersoner inden for de vigtigste forretningsområder.
Case
Codan: online sikkerhedskampagne, der gik viralt
RelationsPeople Kommunikationsbureau
KampagnerPublic relations
Forsikring er lavinteresse hos mange forbrugere, og det gør det kompliceret at gøre sig relevant for forsikringsselskaberne. Codan valgte derfor at dykke ned i et emne, der i forvejen optager danskerne: sikkerhed online.
Case
Codan: Kampagne for at få flere unge til at bruge reflekser
RelationsPeople Kommunikationsbureau
KampagnerPublic relations
Hvert år tager Codan og Børneulykkesfonden temperaturen på danskernes refleksvaner, og år efter år peger tallene på, at unge mellem 15-34 år er de dårligste til at gå med reflekser. Det skulle #blivset gøre op med.
Case
Matas: Udvikling af barometer for stærkere positionering
Positionering med barometer
AnalysePublic relationsThought Leadership
Matas har i flere år rådgivet om sundhed både i butikkerne med vejledning om produkter samt på deres online platforme, som blandt andet tæller Matas.dk, helsebixen.dk og webapoteket.dk. På Matas.dk kan man f.eks. finde alt fra artikler om mental sundhed til live sessions med en fysisk træner. Alt sammen strategiske initiativer for at styrke positionen som forbrugernes vejleder inden for sundhed.
Artikel
Kender du værdien af influencer indsatser?
RelationsPeople Kommunikationsbureau
by Sofie Desmareth Riemann
Influencer marketing
Brands og virksomheder rykker i stigende omfang deres annoncebudgetter fra traditionel annoncering til influencer-aktivering. Men få kender de korrekte data på rækkevidde og resultater af samarbejderne. RelationsPeople er dykket ned i området og har fået en række svar fra influencer-dataeksperten Zeth Edwardsen.

RelationsPeople
Vester Farimagsgade 41
1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

Behandling af persondata

Skift cookieindstillinger

facebookinstagramlinkedin