• Om os
  • People
  • Kompetencer
  • Cases
  • Indsigter
  • Træning
  • Job
  • Kontakt
  • Da
  • En
RelationsPeople
3 tips: Sådan evaluerer du din influencer kampagne

3 tips: Sådan evaluerer du
din influencer kampagne

by Nikoline Meincke Larsen

Seniorkonsulent
+45 40 26 16 63
nikoline@relationspeople.dk

Vi har allerede delt tips og tricks til, hvordan du bruger data til at komme i gang med din influencer kampagne og hvordan data kan bruges effektivt under din influencer kampagne. Nu er det blevet tid til sidste trin, nemlig opsamling og evaluering på din indsamlede data.

17. juni 2020

Her er tredje og sidste del af vores artikelserie om, hvordan man anvender og maksimerer udbyttet af sin indsamlede data ved en influencer kampagne. For at fuldende argumentet om, at data skal bruges til at skabe et 360 graders perspektiv i influencer samarbejder, er vi nu nået til evalueringen – og hvordan brugen af data kan gøre denne meget mere værdifuld for dit brand.

  1. Systematiser de data, du har indsamlet under kampagnen

Det er nu, at du skal sætte de data, som du har indsamlet under din kampagne i spil. Hvis én af dine KPI’er var at skabe reach[1], så er det denne data, som du skal udregne og analysere på. Hos RelationsPeople har vi udviklet et dashboard, der gør, at vi hurtigt kan danne os et overblik over det samlede reach, som kampagnen har genereret.

Udover at give os et hurtigt overblik over det samlede reach, giver systemet os også et overblik over, hvor mange posts, hver influencer har leveret. Det inkluderes, fordi det har betydning for hver enkel influencers reach – jo flere posts, jo højere samlet reach. Her skal man dog være opmærksom på, at det højst sandsynligt er mange af de samme følgere, der ser den pågældende influencers opslag og derfor er det ikke 100% retvisende, men nærmere giver et godt overbliksbillede. Systemet giver dig desuden et meget hurtigt billede af hvilke influencers i kampagnen, der har leveret det største reach.

  1. Analyser din data

Du har nu finmasket din data og fået et samlet overblik over kampagnen i tal. Så er det vigtigt, at du analyserer de data, som influencerne har leveret, ud fra de KPI’er, som du har sat for kampagnen. Hvis du skal se på reach, kan du søge inspiration fra nedenstående og sammenligne influencernes reach for din kampagne med influencerens gennemsnitlige reach på tværs af reklame/ikke reklame posts (de røde tal – trukket fra Woomio). Det vil give dig et indblik i, hvorvidt influenceren har leveret det reach, som du forventede, da du udvalgte influenceren. Tallene i skemaet nedenfor viser et eksempel fra en kampagne, hvor vi netop havde brug for at se på, hvorvidt influencerne havde leveret de reach tal, som vi forventede og havde købt ind i. Som man kan se, er det stort set alle influencers, der har nået deres gennemsnitlige reach, hvilket var én af målsætningerne for denne kampagne.

Derudover kan det være en god idé at analysere de kommentarer, som er kommet på influencernes opslag – hvis én af dine KPI’er var engagement. For én ting er, at en influencer f.eks. har leveret et højt engagement på sin post, men data kan ikke fortælle noget om, hvad der er blevet skrevet. Du skal observere, om der startes en samtale rundt om dit brand, eller om samtalen er en helt anden og ligegyldig for brandet.

Billederne ovenfor er fra en influencer-kampagne, hvor vi gennem influencers ville skabe inspiration indenfor forskellige julepynt-kategorier. Det viste sig ret hurtigt, at de influencers, som vi havde valgt til at lave adventskranse, klarede sig bedst i forhold til både reach og engagement – det var tydeligt et område, som målgruppen fandt interessant og søgte inspiration ved. Dette har vi både kunnet konkludere ud fra influencernes data, men netop også ved at se på de kommentarer, der blev skrevet.

  1. Brug din evaluering som god erfaring til næste influencer-kampagne

Nu sidder du med din evaluering i hånden og har skabt nogle erfaringer, som du skal tage med dig til næste kampagne. For jo flere gange du evaluerer på din influencer-kampagner, jo dygtigere og mere erfaren bliver du til at se på, hvad der virker, og hvad du får for dine penge. Eksemplet ovenfor med adventskransene gav os erfaring og læring, som vi kan gøre stor brug af, når vi til næste jul igen skal lave en influencer-kampagne. Vi har nu mulighed for at dykke ned i, hvordan vi på forskellig vis kan bruge adventskranse i det indhold, som influencerne skal lave, fordi vi netop gjorde os den erfaring, at det skabte engagement hos målgruppen.

Du kan desuden bruge dine evalueringer til at forhandle priser med influenceren, næste gang du overvejer at bruge den samme influencer til en kampagne. Flere begynder at arbejde med CPM-priser ud fra influencerens følgertal, hvilket vil sige, at de fastsætter en pris pr. tusinde visninger, som influenceren opnår. Du må gerne udfordre dem på denne pris – især fordi det er de færreste influencers, som opnår unikke visninger svarende til deres følgertal. Derudover kan du også forhandle på indhold – eksempelvis ved at du får et ekstra post, hvis ikke influenceren opnår deres gennemsnitlige data på det aftalte indhold i kampagnen.

Med evalueringer bliver du meget skarpere på, hvorvidt influencer marketing er effektivt for din virksomhed ud fra de målsætninger, I opsætter, og I får derved også et bedre indblik i, hvad det egentlig er, I betaler for. Er du interesseret i at få konkrete værktøjer til at arbejde datadrevet med influencer marketing, har vi udviklet en masterclass, som du kan læse mere om og tilmelde dig her.

[1] Reach er i denne sammenhæng antal unikke seere af en post på Instagram, som vi finder via dataværktøjet Woomio.

Tilmeld nyhedsbrevNikoline Meincke LarsenArtiklerInfluencer marketing
Event
Morgenbriefing: Sådan opbygger du et stærkt ambassadørprogram
Influencer marketingTræning
AFHOLDT - Kom til morgenbriefing torsdag den 7. april, når vi mødes i Pandahuset i ZOO til inspiration om ambassadørprogrammer.
Artikel
Månedens profil: Pandora
by Sofie Desmareth Riemann
Influencer marketingPublic relations
Vita Clausen, der er PR og Influencer Director hos smykkevirksomheden Pandora, har særligt fokus på troværdigheden i samarbejdet med influencere. Hun har lagt strategien for det, der i dag er et verdensomspændende ambassadørprogram, som ud over at forbedre salgstallene også giver øget tillid og loyalitet til smykkebrandet.
Artikel
Månedens profil: True Gum hitter på TikTok
Influencer marketingPublic relations
True Gum-rejsen startede i en lille lejlighed i København, og på bare fire år er virksomheden vokset til en succesfuld dansk producent af plastikfrit tyggegummi. Missionen er at positionere sig hos de unge klimabevidste forbrugere, og TikTok er blevet vejen dertil.
Artikel
Kreatør-økonomien er landet – og den buldrer derudad
by Sofie Desmareth Riemann
Influencer marketingPublic relations
Kreatør-hvafornoget? Det, vi tidligere beskrev som influencerøkonomien eller influencermarketing, er internationalt set udvidet som begreb til kreatør-økonomien. Flere og flere influencere foretrækker at identificere sig som kreative content-udviklere snarere end udelukkende influencere. En ny rapport kortlægger kreatør-økonomien.
Artikel
Hos Samsung er datadrevet influencer marketing nøglen til at nå den yngre målgruppe
by Nikoline Meincke Larsen
Influencer marketing
For Samsung har datadrevet influencer marketing vist sig at være nøglen til effektivt at nå den unge generation Z. I denne artikel giver vi et indblik i, hvilke redskaber vi bruger, og hvilke overvejelser, der ligger bag for at skabe de bedste resultater.
Artikel
Er influencer marketing pengene værd?
by Monica Wass
Influencer marketing
Virksomheders budgetter til influencer marketing stiger verden over. Men manglende forarbejde, for store krav til forbrugeren og dårlig dokumentation af influencer kampagner kan være skyld i, at arbejdet med influencers slår fejl.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér