Undgå skjult-reklame-fælden
når du samarbejder
med influencers
Sender du gaver, giver procenter eller inviterer influencers til events i håb om at få lidt omtale af dit brand? Så er der nu opdaterede pejlemærker fra Forbrugerombudsmanden for, hvordan og hvornår influencers skal markere indlæg som reklame.
”En erhvervsdrivende skal klart oplyse om den kommercielle hensigt med enhver form for handelspraksis, herunder reklame”.
Sådan lød en af ændringerne i markedsføringsloven, som siden i sommer har skabt diskussion og usikkerhed både blandt influencers og virksomheder – og for den sags skyld også bureauer. For hvad betyder det egentligt, og hvordan skal omtalen markeres?
Derfor har du sikkert også lagt mærke til, at flere influencers fx har skrevet noget à la ‘giftet xx’ og ‘reklame, jeg skal jo skrive det’, når de har fået en gave eller ‘annonce’ ‘reklame’ på indlæg og stories fra events.
Heldigvis er der nu endelig nye retningslinjer fra forbrugerombudsmanden.
Hvornår skal omtale markeres som reklame?
Ændringen i markedsføringsloven betyder, at influencers skal markere indhold som reklame, hvis der er kommercielle interesser bag – og altså også selvom, der ikke er indgået en aftale imellem parterne. Så sender din virksomhed eksempelvis gaver eller produkter til disse i håb om, at det bliver omtalt på bloggen eller i andre SoMe-kanaler, så skal den kommercielle hensigt nu altid markeres.
Giver du procenter til en influencer mod, at han/hun omtaler produkter, så er det også reklame. Der er derimod ikke tale om reklame, når influenceren selv af egen fri vilje og uden at have aftalt eller modtaget noget fra virksomheden omtaler virksomheden eller dens produkt. Det er heller ikke reklame, hvis en influencer omtaler dit brand/produkt på baggrund af en pressemeddelelse.
Her er nogle eksempler, som skal markeres, da de har en kommerciel hensigt:
- En virksomhed betaler en influencer for omtale af virksomheden eller dens produkt.
- Der er en generel aftale med influenceren om at promovere virksomheden, fx som ambassadør – uanset om det inkluderer penge eller ej.
- Influenceren laver konkurrencer eller arrangerer ‘give-aways’ for en virksomhed.
- Influenceren omtaler en virksomhed eller virksomhedens produkt og linker til virksomhedens webshop og modtager betaling for de klik, som fører til køb (Affilate links).
- Influenceren får procenter hos virksomheden mod at omtale/fremvise produkterne på sine kanaler.
- Influenceren har modtaget produkter/gaver fra virksomheden og omtaler/fremviser det i sine kanaler – også selvom der ikke er en forudgående aftale eller dialog.
- Influenceren deltager i et event og omtaler eventen/virksomhedens produkter.
- Influenceren har fået en goodiebag med produkter til et event og omtaler det på sin blog eller i andre kanaler.
Bemærk at det er underordnet, hvem der har taget initiativet.
Hvordan skal omtale med kommerciel hensigt markeres?
Det skal fremgå klart og tydeligt i begyndelsen af omtalen, at der er tale om reklame – og hvem det er reklame for. Det må ikke gemmes til sidst eller skrives med svag farve i en meget lille fontstørrelse.
Det er ikke nok at skrive, hvor produktet er købt, tagge virksomheden eller skrive, at indlægget indeholder affiliate-/aftale-links. Det er heller ikke nok at skrive ’spons’ eller ‘ad’. Tidligere har det været tilstrækkeligt at skrive bl.a. ”sponsoreret’ og ‘betalt af’, men Forbrugerombudsmanden anbefaler nu, at man bruger ordene ‘Reklame’ eller ‘Annonce’.
Flere bloggere har også benyttet sig af Instagrams standardmarkering ‘Betalt partnerskab’ for kommercielt indhold, men denne funktion er ikke nødvendigvis fyldestgørende – i hvert fald ikke endnu – det tager Forbrugerombudsmanden netop nu stilling til sammen med de øvrige nordiske forbrugerombudsmænd.
Der har tidligere været usikkerhed omkring, hvorvidt deltagelse i events skal markeres, men da events også har en kommerciel hensigt, skal de ifølge den seneste opdatering også markeres som sådan.
Vil du være på den sikre side, så følg disse guidelines:
Markering af indhold i tekst, billeder og video med en kommerciel hensigt
I starten af teksten/på selve billedet skrives en af nedenstående. Og i hver video skrives tydeligt både i overskriften til videoen og i starten af videoen en af følgende tekster
• Reklame for [virksomhedens navn]
• Annonce for [virksomhedens navn]
Markering af stories til Instagram og SnapChat med kommerciel hensigt:
På alle billeder/videoer i influencerens Snap- eller Instastory skrives: (Det er ikke nok med den første og/eller sidste)
• Reklame for [virksomhedens navn]
• Annonce for [virksomhedens navn]
Markering af affiliate-links
Hvis hele indlægget er reklame, skal det markeres både i indledning og ved det pågældende affiliate-link
• Reklame for [virksomhedens navn] – i begyndelsen af indlæg
• Reklame-link – ved hver enkelt affiliate-link
Markering af gaver
Gaver uden aftale, det vil sige, hvor der ikke har været nogen forudgående dialog med virksomheden, eller hvis influenceren ikke tidligere har omtalt produkter for virksomheden
I starten af teksten, på billedet eller videoen skrives et af følgende:
• Jeg har fået produktet i gave af [virksomhedens navn]
• Jeg har fået produktet gratis af [virksomhedens navn]
Markering af gaver II
Hvis du løbende får gaver og omtaler virksomheden
• Reklame for [virksomhedens navn]
Markering af deltagelse i events og modtagelse af goodiebags
Alle omtaler, som postes i relation til eventen, skal markeres. Fx med tekst à la:
• Jeg er blevet inviteret til eventen af [virksomhedens navn]
• Jeg har fået produkterne i en goodiebag af [virksomhedens navn]
Linker du til et reklameindlæg via andre kanaler fx Facebook, skal det også fremgå tydeligt på de kanaler, at der er tale om reklame. Vær desuden opmærksom på, at hvis en virksomhed sender gaver til en influencer under 18 år, vil det kunne være i strid med god markedsføringsskik.
Hvordan sikrer man, at influencers markerer reklame rigtig?
De fleste er heldigvis up to date, når det gælder markedsføringsreglerne og er derfor gode til at følge dem. Det er dog altid en god ide at gøre influenceren opmærksom på reglerne. Det er nemlig både virksomheden (og eventuelt PR-bureauet) samt influenceren, der kan blive holdt ansvarlig for skjult reklame, hvilket kan betyde politianmeldelse og bøde – og ikke mindst kan det skade dit brand og omdømme.
Så lav en formel aftale med influenceren, hvor det også fremgår, hvordan indholdet skal markeres som reklame, og hold influenceren op på det, hvis han/hun glemmer det. I langt de fleste tilfælde vil man også have en dialog med influenceren, inden man sender gaver/produkter, og derfor vil det blive betragtet som reklame. Derfor er det en god ide, at gøre influenceren opmærksom på, at det også skal markeres som sådan, hvis han/hun vælger at omtale det.
De nye retningslinjer fra Forbrugerombudsmanden gør det afgjort nemmere for virksomheder, bureauer og ikke mindst influencers at agere inden for markedsføringslovens rammer. Men bliver du i tvivl, så brug din sunde fornuft – den er ofte en rigtig god rettesnor.
Du kan finde hele forbrugerombudsmandens reviderede guide her.
Synes du også godt om denne artikel? Sign up til RelationPeoples nyhedsbrev, og vær blandt de første til at modtage vores nyheder.