• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Søg
  • Da
  • En
RelationsPeople

Sådan kan du markedsføre din virksomhed på Twitch

Bjørn Andreassen

Seniorkonsulent
+45 22 65 51 92
bjorn@relationspeople.dk

Hvis du er på udkig efter gode kanaler til at ramme den yngre målgruppe, så kan den sociale livestreaming-platform Twitch være det, du leder efter. I denne artikel giver vi et overblik over platformen, så du kan beslutte, om den er vejen frem for din virksomhed.

Den 26. april 2022

Twitch er i bund og grund en streamingplatform ligesom YouTube, hvor folk kan streame sig selv live. Twitch hed oprindeligt Justin.tv og var en hjemmeside, hvor gamere kunne streame sig selv og chatte med et live publikum. I 2014 blev det omdøbt til Twitch og opkøbt af Amazon for 970 millioner dollars.

Twitch giver millioner af seere og tv-selskaber en platform at interagere og dele kreativt indhold med andre på. Streaming er i de senere år eksploderet i popularitet, og Twitch er nu den mest brugte platform til gaming. Det fungerer oftest sådan, at en streamer filmer sig selv, hvilket vises på skærmen samtidig med, at det de spiller også vises. Dermed har følgerne mulighed for både at se spillet samtidig med, at de ser hvordan streameren reagerer på spillet.

Twitch har et enormt publikum. Hver dag ser 31 millioner mennesker med verden over og i 2021 streamede mere end 15 millioner på Twitch for første gang. Størstedelen af brugerne på platformen er unge mænd.

På trods af at Twitch er centreret omkring gaming, har platformen gennem årene udviklet sig til andre kategorier, hvor du kan se folk vlogge live, lave mad, skabe kunst, spille og lave musik, synge og meget mere, hvilket gør platformen til en af ​​de mest populære former for online underholdning.

Fang den unge målgruppe

De fleste virksomheder leder efter muligheder for at nå og aktivere den yngre målgruppe. Her kan Twitch være vejen frem. 75 procent af brugerne er i aldersgruppen 16-34 og de fleste af dem er positivt stemt overfor brands, der ønsker at støtte ”streamerne”. To ud af tre sætter pris på brands, der hjælper streamere med at opnå succes, og otte ud af ni mener, at det er en vigtig del af Twitch-oplevelsen at vise støtte til streamerne f.eks. gennem sponsorater og donationer. [1]

Der er altså god basis for at brande sin virksomhed på Twitch og dermed nå det yngre publikum. Ved at engagere dig på Twitch har du også mulighed for at være på forkant med de nyeste trends blandt de unge, så du kan målrette dine annoncer og markedsføring dertil.

I begyndelse var det mest virksomheder, der havde en relation til gaming, som markedsførte sig på Twitch, som f.eks. Monster, Red Bull og Hyper X, men som flere sub-genrer og kategorier er eksploderet i popularitet, så har mange andre virksomheder fået øjnene op for potentialet.

3 måder du kan markedsføre din virksomhed

Benyt Twitch’s autenticitet til influencer marketing

En af måderne du kan markedsføre dit brand, er gennem influencersamarbejder, som vi kender det fra andre platforme som Instagram og Facebook. På Twitch har nogle streamere millioner af følgere, som følger med på daglig basis, og seks ud af ti Twitch-brugere køber produkter anbefalet af influencers. Danske influencers som f.eks. MARCKOZHD eller JAXSTYLE har begge over 200.000 følgere, så man kan gøre kampagnen lokal. Twitch er derudover et community med et relativt stort engagement hos følgerne. Kan du få en influencer til at fremvise produkter eller tale for dit brand, så er der gode muligheder. Da alt livestreames på Twitch, skaber det en stor autenticitet, som din virksomhed kan benytte sig af.

Annoncer til 230 lande

Halvdelen af brugerne på Twitch har en tendens til at købe mærker, de ser annonceret på Twitch. Kanalen tilbyder medieprodukter, native site-integrationer, brand-partnerskaber og sponsorater. Brands kan bruge displayannoncer på hele Twitch-webstedet på startsidekarrusellen, startsideoverskriften eller når seerne ruller gennem indholdet. Twitch Premium-videoannoncer giver derudover brands mulighed for at inkorporere reklamer i live-udsendelser på tværs af desktop, mobil, tablet og tilsluttede tv-enheder. Der er altså gode muligheder for at reklamere på Twitch og med følgere, der tuner ind fra mere end 230 lande, så kan du nå ud til et stort globalt publikum.

Start din egen kanal

Måske er det ikke her, du skal begynde, men Twitch giver dig mulighed for at starte din egen kanal, hvor du kan få følgere ligesom på Instagram. Grunden til, at du måske hellere skal vælge en af de to ovenstående tilgange, er mængden af ressourcer, du skal lægge i det.

Når det er sagt, så er der mange gode muligheder ved egen kanal. Du kan kommunikere direkte med et engageret publikum ved f.eks. at lave konkurrencer. Store virksomheder som Pepsi og Wendys har deres egne kanaler og selv amerikanske politikere har forsøgt at nå ud til deres vælgere gennem Twitch.

Markedsføring på Twitch er ikke så modent som på andre medieplatforme – men potentialet er der bestemt. Hvis du vil give dit brand en stor fordel hos millennials og Gen Z, så kan Twitch være vejen frem.

[1] https://twitchadvertising.tv/

Tilmeld nyhedsbrevBjørn AndreassenArtiklerInfluencer marketingKampagnerPublic relations
Case
Lancering af ny produktportefølje med kreativt event
Public relations
Til lancering af de nyeste produkter på mobil og lyd ønskede Samsung at opbygge tættere relationer til danske livstilsmedier og sætte fokus på produkternes formgivning og muligheder for kreativitet.
Case
Nordisk leadbureau for stor produktlancering
Public relations
RelationsPeople blev valgt af Samsung til at være nordisk leadbureau for en stor produktlancering.
Artikel
Nu er Vita Clausen en del af RelationsPeople
by Mai Steenbock Nielsen og Vita Clausen
Influencer marketingPublic relations
Vores nye associerede partner og seniorrådgiver Vita Clausen har både udviklet globale PR-strategier og afviklet store presseevents for verdensomspændende brands. Det kræver et specielt overblik og en struktureret tilgang, som de færreste har. Men det har Vita, og hun er særligt stærk inden for brand PR og influencer marketing. Lær Vita bedre at kende her.
Case
Formidling af kompleks teknologi i samarbejde med globalt brand
Corporate BrandingKampagnerPublic relations
Den sydkoreanske tech-gigant, Samsung Electronics, havde et ønske om at udbrede kendskabet inden for NFT-teknologi i Danmark. RelationsPeople tog udfordringen op og konverterede en kompleks teknologi til et samtaleemne i øjenhøjde ved hjælp af flere kommunikationsdiscipliner.
Artikel
Tre råd til at udnytte globale data til lokal PR
by Bjørn Andreassen
Public relationsThought Leadership
Kan virksomheder kommunikere troværdigt på det danske marked, når deres data og budskaber bliver udviklet uden for Danmark? Mulighederne er gode, hvis du tager udgangspunkt i lokale talspersoner.
Artikel
Prioritér den finansielle kommunikation i usikre tider
Finansiel kommunikationPublic relations
Mediernes dækning af en børsnoteret virksomhed har direkte indflydelse på aktiekursen. I usikre tider som nu har virksomhedens finansielle kommunikation derfor ekstra stor betydning og bør have enhver topleders bevågenhed. Vi har talt med en forsker på området for at finde svar på, hvordan finansiel kommunikation kan gribes an i en krisetid.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér