The marketing book to rule them all
En ny grundbog i marketing har set dagens lys, og vores rådgiver og partner Sofie har skrevet kapitlet om influencer marketing. Overskriften er måske lidt vel kæk, men hvis du trænger til at få genopfrisket nogle marketing-discipliner, eller du kender et ungt menneske, der har dette behov, så læs med her og få en smagsprøve.
29. april 2020
I fredags udkom den nye grundbog ’Markedsføring – teori og praksis’ på forlaget Samfundslitteratur. Det er en grundlæggende indføring i begreber, teorier og modeller inden for markedsføring. Vi har stillet Sofie tre hurtige spørgsmål om hendes kapitel, der sætter fokus på influencer marketing.
Hvad får man indsigt i i kapitlet om influencer marketing?
”Kapitlet er en overordnet indføring til at arbejde med influencer marketing, hvor der er beskrivelser af processerne i et samarbejde, gode råd og modeller over, hvordan de bedste samarbejder udvikles, og hvilke redskaber man med fordel kan anvende. Dertil er der en simpel indflyvning til, hvor vigtigt det er at gå datadrevet til værks. Netop den sidste del er det, vi arbejder mest med, når the basics er på plads, fordi det er her, vi kan gøre en forskel i forhold til de endelige resultater og opbygningen af gode, effektive langvarige relationer.”
Få en forsmag på den samlede bog med det introducerende kapitel i bogen.
Hvorfor er der brug for endnu en grundbog i markedsføring?
”Ligesom de fleste andre discipliner, så udvikler markedsføring sig hele tiden. Specifikt i forhold til influencer marketing, der mærker jeg et ret stort behov for mere litteratur på området. Jeg bliver ofte kontaktet af specialestuderende med spørgsmål og henvisninger til litteratur, fordi det er så svært at støve op.”
Læs mere om, hvordan du arbejder datadrevet med influencer marketing.
Hvad er den største udfordring i forhold til influencer marketing-disciplinen?
”Influencer marketing er nok et af de første marketing-redskaber, som befinder sig i spændingsfeltet mellem traditionel PR og annoncørbetalt indhold, fordi influencerne på den ene side skal have mad på bordet og betale huslejen, men på den anden side også lever af deres troværdighed. Så samarbejder med kommercielle virksomheder skal vælges med hjertet og ikke pengepungen. Det sætter pres på både virksomheder og influencere, fordi indholdet skal samskabes med respekt for influencerens brand og platform. Og der vil være svipsere fra tid til anden fra begge lejre, men min erfaring siger mig, at de influencere og virksomheder, der ikke kan balancere i dette felt, de får automatisk betaling ved kasse 1 i form af færre følgere og dårligere resultater – men det sker ikke fra den ene dag til den anden.”