• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Søg
  • Da
  • En
RelationsPeople

Kommunikationsrådgivere mangler kompetenceudvikling

Kristian Eiberg

Administrerende direktør og partner
+45 22 65 52 51
kristian@relationspeople.dk

Det er ikke overraskende, at en kommunikationsrådgiver skal vide noget om kommunikation. Det giver rådgiveren ’license to operate’. Men hvad skal en kommunikationsrådgiver ellers kunne for få succes – eller blive klar til næste job?

4. november 2022

I en verden, der er præget af løbende forandringer, teknologiske udviklinger, et hurtigt bevægeligt og stadig mere komplekst stakeholder- og medielandskab er der ingen tvivl om, at selv den meget erfarne kommunikationsrådgiver må lægge en solid og helhjertet indsats i kompetenceudvikling for at følge med de nye muligheder og udfordringer, der hele tiden byder sig, og tage ansvar for sin egen kompetenceudvikling.

Men hvordan går det så med kommunikationsrådgivernes kompetenceudvikling?

Kun hver anden efteruddannes
En faglighedsundersøgelse foretaget af Kommunikation og Sprog blandt medlemmerne tidligere i år tegner et bekymrende billede: 47 % af medlemmerne har slet ikke modtaget efteruddannelse de seneste tre år, mens 35 % kun har været på endagskurser, konferencer eller interne udviklingsdage.

I forskningsprojektet ’Toplederkommunikation og Fremtidens Rådgiver’, som er et samarbejde mellem RelationsPeople og Københavns Universitet, har vi interviewet 65 kommunikationsdirektører, -chefer og -rådgivere. Med inspiration fra disse interviews udviklede vi en model med ni kompetenceelementer, der karakteriserer den effektive kommunikationsrådgiver.

Læs også: Hvilke kompetencer er vigtigst hvis du vil lykkes som kommunikationsdirektør

Vi er i fuld gang med at teste denne kompetencemodel i praksis blandt danske kommunikationschefer og -rådgivere. Testen fortsætter de næste uger, men de foreløbige resultater viser, at de fleste kommunikationsrådgivere ser et behov for at blive dygtigere. To ud af tre af rådgiverne svarer, at de har behov for at udvikle deres kompetence som rådgiver (65 %), mens 15 % ikke ved, om de har behov for at udvikle deres kompetence som rådgiver. Hver 5. rådgiver svarer, at de ikke mener, at de har behov for kompetenceudvikling (21 %).

”Nu ved jeg det hele”
Da Kommunikation & Sprog offentliggjorde faglighedsundersøgelsen i sommeren 2022 blev Stina Vrang Elias, administrerende direktør i tænketanken DEA, interviewet. Om kommunikationsrådgivernes manglede kompetenceudvikling sagde hun:

”Det kan betyde, at det bliver supersvært at holde sig opdateret i en tid, hvor der sker utrolig meget. Og hvis man arbejder med kommunikationsfaget, som udvikler sig så meget i disse år, så risikerer man at blive hægtet af fagligt”.

Kompetenceudvikling er helt nødvendig i lyset af de øgede krav til rådgiveren fra topledere og de organisationer, de er ansat i. Når rådgiveren udvikler sig fra monodisciplinær producent til interdisciplinær rådgiver, bliver kompetenceudvikling stadig vigtigere for at få succes i rollen og blive kvalificeret til det næste job.

Kommunikationsrådgivere skal betragte læring og udvikling som en uendelig række af løbende forbedringer. Faldgruben i forbindelse med læring og kompetenceudvikling er, hvis man tror, at man er nået frem til en destination: “Nu ved jeg det hele”. I så fald vil man ikke være åben for nye læringsmuligheder, og ens faglige udvikling og personlige vækst vil gå i stå – eller måske begynde at gå tilbage.

Tilmeld nyhedsbrevKristian EibergArtiklerLederkommunikation
Artikel
Ny survey sætter spot på rådgiverkompetence
by Kristian Eiberg
Lederkommunikation
Krisetider og store forandringer sætter topledere under pres, og det smitter af på kravene til de rådgivere, der skal rådgive toplederne. Det mærker rådgiverne, og i en ny survey efterspørger to ud af tre kompetenceudvikling.
Artikel
Er en dansk topchefs omdømme 150 mia. kroner værd?
by Kristian Eiberg
Lederkommunikation
Knap halvdelen af en virksomheds markedsværdi skyldes topchefens omdømme, hvis man spørger lederne i en virksomhed. Det understreger behovet for at arbejde strategisk med topchefens positionering og kommunikation.
Artikel
To vigtige pointer om god kommunikationsrådgivning af topledere
by Anita Østergaard Sørensen
ArtikelsamlingLederkommunikation
Er du kommunikationsrådgiver? Og savner du fagligt input og inspiration fra andre erfarne kommunikationsrådgivere, der både kan styrke dit strategiske arbejde med kommunikation og din relation til din topleder? Så er vores artikelsamling ’Toplederkommunikation: Sådan bliver du en bedre rådgiver for din topleder’ lige noget for dig (og så har vi en virkelig god nyhed til dig – længere nede i artiklen).
Artikel
Artikelsamling om toplederkommunikation
Lederkommunikation
I artikelsamlingen, 'Toplederkommunikation: Sådan bliver du en bedre rådgiver for toplederen', har vi plukket brugbar teori og vigtige, praktiske erfaringer om kommunikationsrådgivning af topledere, indsamlet hos RelationsPeople gennem mere end 20 år.
Artikel
Få en god relation til topchefen
by Kristian Eiberg
Lederkommunikation
Kan man koge et stort forskningsprojekt ned til få, konkrete anbefalinger, som en rådgiver for en topchef kan bruge i praksis? Således lød udfordringen forud for et netværksmøde med en gruppe erfarne pressechefer, og svaret blev ni anbefalinger med afsæt i forskningsprojektets data.
Artikel
Budskabsplatformen: Skab rød tråd i din kommunikation
by Kristian Eiberg
KommunikationsstrategiLederkommunikation
Budskabsplatforme er muligvis old school, men de er nogle af de vigtigste kommunikationsværktøjer, hvis man vil arbejde struktureret med toplederkommunikation, corporate kommunikation, employer branding eller navigere sikkert gennem en krise. I RelationsPeople begyndte vi at bruge budskabsplatforme for 20 år siden, og i denne artikel har vi samlet nogle af vores erfaringer, der måske kan inspirere andre rådgivere.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér