Kommunikationsrådgivere mangler kompetenceudvikling
Kristian Eiberg
Administrerende direktør og partner
+45 22 65 52 51
kristian@relationspeople.dk
Det er ikke overraskende, at en kommunikationsrådgiver skal vide noget om kommunikation. Det giver rådgiveren ’license to operate’. Men hvad skal en kommunikationsrådgiver ellers kunne for få succes – eller blive klar til næste job?
4. november 2022
I en verden, der er præget af løbende forandringer, teknologiske udviklinger, et hurtigt bevægeligt og stadig mere komplekst stakeholder- og medielandskab er der ingen tvivl om, at selv den meget erfarne kommunikationsrådgiver må lægge en solid og helhjertet indsats i kompetenceudvikling for at følge med de nye muligheder og udfordringer, der hele tiden byder sig, og tage ansvar for sin egen kompetenceudvikling.
Men hvordan går det så med kommunikationsrådgivernes kompetenceudvikling?
Kun hver anden efteruddannes
En faglighedsundersøgelse foretaget af Kommunikation og Sprog blandt medlemmerne tidligere i år tegner et bekymrende billede: 47 % af medlemmerne har slet ikke modtaget efteruddannelse de seneste tre år, mens 35 % kun har været på endagskurser, konferencer eller interne udviklingsdage.
I forskningsprojektet ’Toplederkommunikation og Fremtidens Rådgiver’, som er et samarbejde mellem RelationsPeople og Københavns Universitet, har vi interviewet 65 kommunikationsdirektører, -chefer og -rådgivere. Med inspiration fra disse interviews udviklede vi en model med ni kompetenceelementer, der karakteriserer den effektive kommunikationsrådgiver.
Læs også: Hvilke kompetencer er vigtigst hvis du vil lykkes som kommunikationsdirektør
Vi er i fuld gang med at teste denne kompetencemodel i praksis blandt danske kommunikationschefer og -rådgivere. Testen fortsætter de næste uger, men de foreløbige resultater viser, at de fleste kommunikationsrådgivere ser et behov for at blive dygtigere. To ud af tre af rådgiverne svarer, at de har behov for at udvikle deres kompetence som rådgiver (65 %), mens 15 % ikke ved, om de har behov for at udvikle deres kompetence som rådgiver. Hver 5. rådgiver svarer, at de ikke mener, at de har behov for kompetenceudvikling (21 %).
”Nu ved jeg det hele”
Da Kommunikation & Sprog offentliggjorde faglighedsundersøgelsen i sommeren 2022 blev Stina Vrang Elias, administrerende direktør i tænketanken DEA, interviewet. Om kommunikationsrådgivernes manglede kompetenceudvikling sagde hun:
”Det kan betyde, at det bliver supersvært at holde sig opdateret i en tid, hvor der sker utrolig meget. Og hvis man arbejder med kommunikationsfaget, som udvikler sig så meget i disse år, så risikerer man at blive hægtet af fagligt”.
Kompetenceudvikling er helt nødvendig i lyset af de øgede krav til rådgiveren fra topledere og de organisationer, de er ansat i. Når rådgiveren udvikler sig fra monodisciplinær producent til interdisciplinær rådgiver, bliver kompetenceudvikling stadig vigtigere for at få succes i rollen og blive kvalificeret til det næste job.
Kommunikationsrådgivere skal betragte læring og udvikling som en uendelig række af løbende forbedringer. Faldgruben i forbindelse med læring og kompetenceudvikling er, hvis man tror, at man er nået frem til en destination: “Nu ved jeg det hele”. I så fald vil man ikke være åben for nye læringsmuligheder, og ens faglige udvikling og personlige vækst vil gå i stå – eller måske begynde at gå tilbage.