• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Søg
  • Da
  • En
RelationsPeople
Toplederkommunikation på dagsordenen i 2018
+ Tilmeld nyhedsbrev

Toplederkommunikation på
dagsordenen i 2018

Kristian RelationsPeople
Kristian Eiberg

Administrerende direktør og partner
+45 22 65 52 51
kristian@relationspeople.dk

Alt peger på, at også det nye år byder på store forandringer i høj kadence. Det vil sætte organisationer under pres og skabe et behov for at sætte retning og skabe følgeskab blandt kunder, medarbejdere og andre interessenter. I konteksten af store, hastige forandringer i stort set alle brancher og sektorer bliver toplederen en afgørende faktor for organisationens kommunikation – både internt og eksternt.

25. januar 2018

Forandring = et grundvilkår
I 1940’erne blev den tyske psykolog Kurt Lewin kendt for sin udlægning af, at organisationer gennemgår forandringer i tre faser: Freeze, Unfreeze og Refreeze.

Her 70 år senere har konsulentvirksomheden McKinsey & Co. for nyligt konkluderet, at organisationer i gennemsnit bliver reorganiseret hvert andet eller tredje år. Desuden er konklusionen, at en reorganisering i gennemsnit tager mere end 18 måneder at gennemføre. Det betyder med andre ord, at organisationer har mindre end 6-12 måneders normal drift, inden bestyrelse eller direktion skyder næste reorganisering i gang.

Forandring er blevet et grundvilkår, og den gennemsnitlige organisation vil aldrig nå til Lewins Refreeze fase. Derfor vil de organisationer, der skaber adaptive organisationer og kan respondere hurtigt og fleksibelt på muligheder og trusler, mens de opstår, ende som vindere. De organisationer, der ikke gør det, vil få det svært.

Læs også: Toplederkommunikation: Som at piske en god bearnaise!

Hastigheden og omfanget af forandringer betyder, at relevansen og effekten af de tidligere benyttede kommunikationskanaler og -processer bliver reduceret. Forandringskommunikation er ikke noget, der bliver sat i gang ved særlige begivenheder. Forandringskommunikation er blevet hverdagskommunikation.

I det billede er topledernes kommunikation helt central – blandt andet fordi der ikke er brugbare alternativer, der lige så hurtigt og fleksibelt som toplederen, kan sætte retning og skabe følgeskab om strategien. Samtidig kalder den transparens, som bl.a. digitale medier skaber, på stor klarhed og autenticitet i topledernes kommunikation.

 

Nye roller til de kommunikationsansvarlige
Hvad betyder det så for professionelle kommunikatører? Det er svært at sige med sikkerhed, men vi forventer, at vi i 2018 vil se en stor opmærksomhed hos organisationer på at udvikle topledernes kommunikative, relationelle og emotionelle kompetencer, så de bliver bedre rustet til deres lederkommunikation.

Denne opmærksomhed vil skabe et øget behov for faglig og personlig rådgivning af lederne, for træning af lederne – både individuelt og som team – og for enkle processer til at understøtte ledernes effektive kommunikation i hverdagen. Behovet forventer vi at se både i private og offentlige virksomheder og organisationer.

Læs også: Kom godt igang med toplederkommunikation

Det positive for de kommunikationsansvarlige er, at toplederne aldrig har haft mere brug for de kommunikationsansvarliges rådgivning end i dag. Det kommer oveni, at vi ved dårlig kommunikation i forvejen betyder, at hver anden forandring ikke lykkes. De kommunikationsansvarlige er dermed på vej ind i en ny rolle og vil med de rigtige kompetencer rykke fra periferi til center.

Men for at kunne rådgive toplederne vil de kommunikationsansvarlige i 2018 ikke bare skulle være kommunikationsfagligt dygtige. De skal i tillæg demonstrere forretningsforståelse, personlig gennemslagskraft og evnen til at navigere i en kompleks organisation. De skal være gode til at lede op, til siden og nedad. De skal kunne udvikle sig kommunikationsfagligt, ledelsesmæssigt og personligt på én gang. Med andre ord: De skal også kunne lede sig selv – eller lede ind om man vil.

Alt i alt vil der i 2018 blive stillet ganske store krav til de kommunikationsansvarlige, der rådgiver toplederne. Der er derfor brug for at finde løsninger til at udvikle kompetencer hos de kommunikationsansvarlige, så de bliver bedre rustet personligt og fagligt til at gribe de muligheder for at rådgive toplederne, som forandringerne skaber.

Tilmeld nyhedsbrevKristian EibergArtiklerLederkommunikationKommunikationsstrategi
Artikel
Er jeres townhalls relevante for jeres medarbejdere? Altså, sådan rigtigt?
by Anita Østergaard Sørensen
Lederkommunikation
Reel involvering eller forklædt envejskommunikation? Mange organisationer bøvler med at få fællesmøder for alle medarbejdere – de såkaldte townhalls – til at være levende og engagerende for alle deltagere. I hvert fald, hvis målestokken er graden af inddragelse af medarbejdere både før, under og efter et townhall. Her er, hvad man kan gøre, for at gøre townhalls mere relevante for medarbejderne.
Artikel
European Green Deal: Giv virksomhedens narrativer et serviceeftersyn
by Kristian Eiberg
BæredygtighedLederkommunikation
Nye lovkrav på bæredygtighedsområdet er overvældende og arbejdsgenerende, men de er også en god anledning til at give virksomhedens vision eller purpose et serviceeftersyn. Kommunikationsdirektøren står over for et ’defining moment’.
Artikel
Sådan øger du kvaliteten af et townhall-møde
by Anders Monrad Rendtorff og Laura Hovmand Nielsen
Lederkommunikation
Et fælles møde for alle medarbejdere – et såkaldt townhall-møde – spiller en central rolle i den interne kommunikation i de fleste større organisationer. Den øverste ledelse bruger mødet til at opdatere medarbejderne på virksomhedsstrategien, organisationsændringer og andre begivenheder, som vedrører de fleste medarbejdere. Men hvornår er et townhall-møde et godt møde?
Artikel
LinkedIn har fået en ny annoncefunktion – og den kan sætte fut i jeres thought leadership positionering
by Anita Østergaard Sørensen
Public relationsThought Leadership
LinkedIn er et oplagt sted for virksomheder, ledere og medarbejdere at positionere sig, rekruttere, sælge, brande sig og interagere med en målgruppe. Den gode nyhed er, at det nu er blevet en hel del nemmere vha. LinkedIns nye annonceformat, ’thought leader’-annoncer. Og det er heldigvis ikke svært at gøre brug af.
Artikel
En kommunikationschef kontrollerer 4 % af det, organisationen taler om
by Anita Østergaard Sørensen
Lederkommunikation
På gangene, på parkeringspladsen, i kantinen og ved skrivebordene. Overalt i en organisation sker der intern kommunikation. Og derfor er townhalls den oplagte anledning til at få indflydelse på, hvad ledere og medarbejdere taler om, hvordan virksomheden opfatter sig selv og i sidste ende til at booste performance. Vi har talt med vores associerede partner og seniorrådgiver, Anders Monrad Rendtorff, om, hvorfor townhalls er så vigtig og svær en kommunikationsdisciplin.
Artikel
Matas tager pulsen på danske kvinders sundhed
by Nikoline Meincke Larsen
Public relationsThought Leadership
Klaus Fridorf, der er kommunikationschef hos Matas, har særligt fokus på, hvordan Matas kan opnå en troværdig positionering inden for sundhed, når de hos mange danskere er kendt for at være Danmarks førende beauty-destination. Klaus har været drivkraft på at udvikle et sundhedsbarometer, der løbende skal tage pulsen på danske kvinders mentale og fysiske sundhed, og som gennem målrettet kommunikation skal være med til at gøre Matas til en troværdig sundhedsaktør.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér