• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Da
  • En
RelationsPeople
Toplederkommunikation på dagsordenen i 2018

Toplederkommunikation på
dagsordenen i 2018

Kristian Eiberg

Administrerende direktør og partner
+45 22 65 52 51
kristian@relationspeople.dk

Alt peger på, at også det nye år byder på store forandringer i høj kadence. Det vil sætte organisationer under pres og skabe et behov for at sætte retning og skabe følgeskab blandt kunder, medarbejdere og andre interessenter. I konteksten af store, hastige forandringer i stort set alle brancher og sektorer bliver toplederen en afgørende faktor for organisationens kommunikation – både internt og eksternt.

25. januar 2018

Forandring = et grundvilkår
I 1940’erne blev den tyske psykolog Kurt Lewin kendt for sin udlægning af, at organisationer gennemgår forandringer i tre faser: Freeze, Unfreeze og Refreeze.

Her 70 år senere har konsulentvirksomheden McKinsey & Co. for nyligt konkluderet, at organisationer i gennemsnit bliver reorganiseret hvert andet eller tredje år. Desuden er konklusionen, at en reorganisering i gennemsnit tager mere end 18 måneder at gennemføre. Det betyder med andre ord, at organisationer har mindre end 6-12 måneders normal drift, inden bestyrelse eller direktion skyder næste reorganisering i gang.

Forandring er blevet et grundvilkår, og den gennemsnitlige organisation vil aldrig nå til Lewins Refreeze fase. Derfor vil de organisationer, der skaber adaptive organisationer og kan respondere hurtigt og fleksibelt på muligheder og trusler, mens de opstår, ende som vindere. De organisationer, der ikke gør det, vil få det svært.

Læs også: Toplederkommunikation: Som at piske en god bearnaise!

Hastigheden og omfanget af forandringer betyder, at relevansen og effekten af de tidligere benyttede kommunikationskanaler og -processer bliver reduceret. Forandringskommunikation er ikke noget, der bliver sat i gang ved særlige begivenheder. Forandringskommunikation er blevet hverdagskommunikation.

I det billede er topledernes kommunikation helt central – blandt andet fordi der ikke er brugbare alternativer, der lige så hurtigt og fleksibelt som toplederen, kan sætte retning og skabe følgeskab om strategien. Samtidig kalder den transparens, som bl.a. digitale medier skaber, på stor klarhed og autenticitet i topledernes kommunikation.

 

Nye roller til de kommunikationsansvarlige
Hvad betyder det så for professionelle kommunikatører? Det er svært at sige med sikkerhed, men vi forventer, at vi i 2018 vil se en stor opmærksomhed hos organisationer på at udvikle topledernes kommunikative, relationelle og emotionelle kompetencer, så de bliver bedre rustet til deres lederkommunikation.

Denne opmærksomhed vil skabe et øget behov for faglig og personlig rådgivning af lederne, for træning af lederne – både individuelt og som team – og for enkle processer til at understøtte ledernes effektive kommunikation i hverdagen. Behovet forventer vi at se både i private og offentlige virksomheder og organisationer.

Læs også: Kom godt igang med toplederkommunikation

Det positive for de kommunikationsansvarlige er, at toplederne aldrig har haft mere brug for de kommunikationsansvarliges rådgivning end i dag. Det kommer oveni, at vi ved dårlig kommunikation i forvejen betyder, at hver anden forandring ikke lykkes. De kommunikationsansvarlige er dermed på vej ind i en ny rolle og vil med de rigtige kompetencer rykke fra periferi til center.

Men for at kunne rådgive toplederne vil de kommunikationsansvarlige i 2018 ikke bare skulle være kommunikationsfagligt dygtige. De skal i tillæg demonstrere forretningsforståelse, personlig gennemslagskraft og evnen til at navigere i en kompleks organisation. De skal være gode til at lede op, til siden og nedad. De skal kunne udvikle sig kommunikationsfagligt, ledelsesmæssigt og personligt på én gang. Med andre ord: De skal også kunne lede sig selv – eller lede ind om man vil.

Alt i alt vil der i 2018 blive stillet ganske store krav til de kommunikationsansvarlige, der rådgiver toplederne. Der er derfor brug for at finde løsninger til at udvikle kompetencer hos de kommunikationsansvarlige, så de bliver bedre rustet personligt og fagligt til at gribe de muligheder for at rådgive toplederne, som forandringerne skaber.

Tilmeld nyhedsbrevKristian EibergArtiklerLederkommunikationKommunikationsstrategi
Artikel
Brug SoMe-ekspertens hemmelige våben, hvis du vil lykkes på de sociale medier
by Anita Østergaard Sørensen
KommunikationsstrategiSociale medier
Mange virksomheder har ikke spurgt sig selv, hvad de vil opnå med deres tilstedeværelse på sociale medier, og hvordan de vil opnå det. Her får du en grundlæggende introduktion til det brugbare værktøj, der både kombinerer din virksomheds strategi for sociale medier og taktik for samme - en såkaldt playbook - hvad sådan en består af, og hvorfor den er så vigtig at have ved hånden, hvis du vil lykkes på sociale medier.
Artikel
Matas tager pulsen på danske kvinders sundhed
by Nikoline Meincke Larsen
Kommunikationsstrategi
Klaus Fridorf, der er kommunikationschef hos Matas, har særligt fokus på, hvordan Matas kan opnå en troværdig positionering inden for sundhed, når de hos mange danskere er kendt for at være Danmarks førende beauty-destination. Klaus har været drivkraft på at udvikle et sundhedsbarometer, der løbende skal tage pulsen på danske kvinders mentale og fysiske sundhed, og som gennem målrettet kommunikation skal være med til at gøre Matas til en troværdig sundhedsaktør.
Artikel
Ny survey sætter spot på rådgiverkompetence
by Kristian Eiberg
Lederkommunikation
Krisetider og store forandringer sætter topledere under pres, og det smitter af på kravene til de rådgivere, der skal rådgive toplederne. Det mærker rådgiverne, og i en ny survey efterspørger to ud af tre kompetenceudvikling.
Artikel
Kommunikationsrådgivere mangler kompetenceudvikling
by Kristian Eiberg
Lederkommunikation
Det er ikke overraskende, at en kommunikationsrådgiver skal vide noget om kommunikation. Det giver rådgiveren ’license to operate’. Men hvad skal en kommunikationsrådgiver ellers kunne for få succes – eller blive klar til næste job?
Artikel
Er en dansk topchefs omdømme 150 mia. kroner værd?
by Kristian Eiberg
Lederkommunikation
Knap halvdelen af en virksomheds markedsværdi skyldes topchefens omdømme, hvis man spørger lederne i en virksomhed. Det understreger behovet for at arbejde strategisk med topchefens positionering og kommunikation.
Artikel
Tre råd til at udnytte globale data til lokal PR
by Bjørn Andreassen
Public relationsThought Leadership
Kan virksomheder kommunikere troværdigt på det danske marked, når deres data og budskaber bliver udviklet uden for Danmark? Mulighederne er gode, hvis du tager udgangspunkt i lokale talspersoner.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér