• Om os
  • People
  • Kompetencer
  • Cases
  • Indsigter
  • Træning
  • Jobs
  • Kontakt
  • Da
  • En

Kom godt i gang med toplederkommunikation

by Kristian Eiberg

Administrerende direktør og partner
+45 22 65 52 51
kristian@relationspeople.dk

En ny CEO, en ny strategi eller en større organisationsændring. Der kan være flere tungtvejende anledninger til at toplederens kommunikation pludselig bliver ekstra vigtig. Men hvordan kommer man i gang, hvis toplederkommunikation ikke har været et fokusområde tidligere?

En ny CEO, en ny strategi eller en større organisationsændring. Der kan være flere tungtvejende anledninger til at toplederens kommunikation pludselig bliver ekstra vigtig. Men hvordan kommer man i gang, hvis toplederkommunikation ikke har været et fokusområde tidligere?

I RelationsPeople har vi de sidste knapt 10 år gennemført projekter med at udvikle toplederes kommunikation og siden 2016 har vi i en række partnerskaber gennemført kvantitative og kvalitative analyser af praksis i Danmark. På tværs af erfaringer fra kunder og analyser står det klart, at toplederkommunikation er vigtig men også komplekst, hvorfor mange oplever det som vanskeligt at sætte i system og andre helt ser bort fra det som en mulighed. Eller som en topdirektør sagde i forbindelse med et strategiseminar om ledelsens kommunikation:

”Vi brænder ikke for at komme ud, det falder os ikke naturligt, og vi føler, at konkurrenterne er bedre til at løbe med dagsordenerne. Vi har i mange år gjort ligesom strudsen. Men vi ved godt, at den ikke går længere”

Det er vores erfaring at man i en kommunikationsafdeling kommer godt fra start ved at få noget faglig inspiration, der gør det muligt at sætte mulighederne i netop den konkrete organisation i perspektiv. Selvom der er mønstre og parallelle praksisser, er det meget klart at dette er et område hvor der ikke er en ’one size fits all’.

Vi har gennem det seneste halve år gennemført workshops med kommunikationsafdelinger hos vores kunder med afsæt i vores praktiske erfaringer som rådgivere og de mange indsigter, vi har opnået i samarbejdet med Københavns Universitet om forskningsprojektet ’Toplederkommunikation og Fremtidens Rådgiver’.

Det har for eksempel været i et konkret format med to workshops af tre timer med faglige indlæg og en faciliteret diskussion blandt ledere og medarbejdere i afdelingen. I den første workshop scenen sammen med lederne. Vi gav overblik over eksisterende praksis, som vi supplerende med valg en lille håndfuld konkrete værktøjer, som vi ville træne afdelingen i. Det var for eksempel enkle formater for en 1-pager kommunikationsplan og 1-pager på budskaber og Q&A. Målet var at hjælpe afdelingen til at blive mere konsistent i rådgivningen af topledelsen. I den anden workshop deltog hele afdelingen. Vi gav det samme indledende overblik og brugte ellers tiden på praktiske øvelser og refleksion. Medarbejdere til oplevede det abstrakte og komplekse på en meget mere konkret og håndgribelig måde.

En anden kunde ønskede at lægge en strategi for topledelsens kommunikation herunder at definere en thought leadership platform. Første konkrete skridt var i en ekstern analyse af stakeholdernes opfattelse af organisationen som thought leader i dag. Udefra-ind perspektivet fra analyserne provokerede den øverste ledelse til at tage opgaven alvorligt og pegede på nogle konkrete agendaer, der kunne understøtte forretningen.

I begge eksempler har kunderne har været usikre på, hvordan de skulle gå til området toplederkommunikation, som de anså for vigtigt men også et ukendt, fagligt territorium. Tilgangen fra vores side er i disse og andre eksempler den samme, nemlig at arbejde samtidigt med både et kort og et langt lys: På kort sigt at gøre nogle få, enkle ting, der giver hurtige, synlige resultater i organisationen, men med et klart perspektiv formuleret i plan for, hvad der kan og skal ske på længere sigt. Så det er ikke billedet om strudsen, der gælder her, men i stedet billedet om at man skal spise elefanten i små stykker.

Læs mere på toplederkommunikation.dk. 

Tilmeld nyhedsbrevKristian EibergArtiklerLederkommunikation
Artikel
Topledelse: Hvilke kompetencer er vigtigst, hvis du vil lykkes som kommunikationsdirektør?
by Nina Faurby
Lederkommunikation
Kompetence er ikke noget, man har. Det er noget, man udviser gennem handling. Fra det perspektiv har vi givet vores bud på i alt ni elementer af kompetence, der er vigtigst for fremtidens kommunikationsdirektører i en tid med hastig forandring.
Artikel
Toplederkommunikation: Tilbage til fremtiden
by Kristian Eiberg
Lederkommunikation
I år fejrer RelationsPeople 20 års jubilæum. Det giver anledning til at reflektere over den udvikling, der er sket over årene og de erfaringer, vi har gjort os. For Kristian Eiberg er 20 års erfaring nyttig, men ikke en nødvendighed – i hvert fald ikke, hvis vi taler om, hvad der former den kompetente rådgiver. Selvom de 20 års erfaring uden tvivl ville have været rare at have, dengang han stod som ung rådgiver, afslører han også, at erfaring ikke alene gør dig til en dygtig rådgiver.
Event
Hvad er de vigtigste kompetencer for fremtidens kommunikationsdirektør?
Lederkommunikation
Hvad skal du kunne for at rådgive din topledelse om kommunikation i fremtiden? Hvilke konkrete kompetencer er vigtigst for at lykkes? Og hvad lægger toplederne vægt på i rekrutteringen af deres næste kommunikationsdirektør?
Workshop
Workshop: Sådan bliver du en bedre kommunikationsrådgiver for din topleder
ForandringskommunikationLederkommunikation
Der har aldrig tidligere været større krav til de øverste ledere om at kommunikere klart og engagerende både internt og eksternt. Det skaber nye muligheder for de kommunikationsafdelinger, der rådgiver toplederne, men det stiller også nye krav.
Artikel
Covid-19: Intern kommunikation har aldrig været vigtigere
by Anders Monrad Rendtorff
ForandringskommunikationIssues Management og krisekommunikationLederkommunikation
Der er mange iagttagelser, læringer og refleksioner i landets organisationer i denne corona-tid. Intern kommunikation har sjældent været vigtigere, og både små og store organisationer kan med fordel bruge denne periode til at få kommunikationen mellem medarbejdere og ledere i en retning, som på sigt kan være til stor gavn for både forretning og trivsel. Vi har samlet seks perspektiver om en forandret intern kommunikation
Artikel
Fire tips til kommunikatører i en Corona-tid
by Kenneth Grothe Toustrup og Anders Monrad Rendtorff
Issues Management og krisekommunikationLederkommunikation
Som de fleste andre faggrupper, er vi, der arbejder med kommunikation, også sprittet grundigt af og sendt hjem på ubestemt tid. Hvad er det for en kommunikationssituation, vi er havnet i, og hvilke redskaber kan vi trække på? Her kommer fire tips til dig, der arbejder med kommunikation.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér