• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Søg
  • Da
  • En
RelationsPeople

Kom godt i gang med
toplederkommunikation

Kristian Eiberg

Administrerende direktør og partner
+45 22 65 52 51
kristian@relationspeople.dk

En ny CEO, en ny strategi eller en større organisationsændring. Der kan være flere tungtvejende anledninger til, at toplederens kommunikation pludselig bliver ekstra vigtig. Men hvordan kommer man i gang, hvis toplederkommunikation ikke har været et fokusområde tidligere?

25. juni 2019

I RelationsPeople har vi de sidste knapt 10 år gennemført projekter med at udvikle toplederes kommunikation og siden 2016 har vi i en række partnerskaber gennemført kvantitative og kvalitative analyser af praksis i Danmark. På tværs af erfaringer fra kunder og analyser står det klart, at toplederkommunikation er vigtig men også komplekst, hvorfor mange oplever det som vanskeligt at sætte i system og andre helt ser bort fra det som en mulighed. Eller som en topdirektør sagde i forbindelse med et strategiseminar om ledelsens kommunikation:

”Vi brænder ikke for at komme ud, det falder os ikke naturligt, og vi føler, at konkurrenterne er bedre til at løbe med dagsordenerne. Vi har i mange år gjort ligesom strudsen. Men vi ved godt, at den ikke går længere”

Det er vores erfaring at man i en kommunikationsafdeling kommer godt fra start ved at få noget faglig inspiration, der gør det muligt at sætte mulighederne i netop den konkrete organisation i perspektiv. Selvom der er mønstre og parallelle praksisser, er det meget klart at dette er et område hvor der ikke er en ’one size fits all’.

Vi har gennem det seneste halve år gennemført workshops med kommunikationsafdelinger hos vores kunder med afsæt i vores praktiske erfaringer som rådgivere og de mange indsigter, vi har opnået i samarbejdet med Københavns Universitet om forskningsprojektet ’Toplederkommunikation og Fremtidens Rådgiver’.

Det har for eksempel været i et konkret format med to workshops af tre timer med faglige indlæg og en faciliteret diskussion blandt ledere og medarbejdere i afdelingen. I den første workshop satte vi scenen sammen med lederne. Vi gav overblik over eksisterende praksis, som vi supplerende med en lille håndfuld konkrete værktøjer, som vi ville træne afdelingen i. Det var for eksempel enkle formater som en 1-pager kommunikationsplan og 1-pager på budskaber og Q&A. Målet var at hjælpe afdelingen til at blive mere konsistent i rådgivningen af topledelsen. I den anden workshop deltog hele afdelingen. Vi gav det samme indledende overblik og brugte ellers tiden på praktiske øvelser og refleksion. Medarbejdere oplevede det abstrakte og komplekse på en meget mere konkret og håndgribelig måde.

En anden kunde ønskede at lægge en strategi for topledelsens kommunikation herunder at definere en thought leadership platform. Første konkrete skridt var en ekstern analyse af stakeholdernes opfattelse af organisationen som thought leader i dag. Udefra-ind perspektivet fra analyserne provokerede den øverste ledelse til at tage opgaven alvorligt og pegede på nogle konkrete agendaer, der kunne understøtte forretningen.

I begge eksempler har kunderne har været usikre på, hvordan de skulle gå til området toplederkommunikation, som de anså for vigtigt men også et ukendt, fagligt territorium. Tilgangen fra vores side er i disse og andre eksempler den samme, nemlig at arbejde samtidigt med både et kort og et langt lys: På kort sigt at gøre nogle få, enkle ting, der giver hurtige, synlige resultater i organisationen, men med et klart perspektiv formuleret i plan for, hvad der kan og skal ske på længere sigt. Så det er ikke billedet om strudsen, der gælder her, men i stedet billedet om at man skal spise elefanten i små stykker.

Tilmeld nyhedsbrevKristian EibergArtiklerLederkommunikation
Artikel
Ny survey sætter spot på rådgiverkompetence
by Kristian Eiberg
Lederkommunikation
Krisetider og store forandringer sætter topledere under pres, og det smitter af på kravene til de rådgivere, der skal rådgive toplederne. Det mærker rådgiverne, og i en ny survey efterspørger to ud af tre kompetenceudvikling.
Artikel
Kommunikationsrådgivere mangler kompetenceudvikling
by Kristian Eiberg
Lederkommunikation
Det er ikke overraskende, at en kommunikationsrådgiver skal vide noget om kommunikation. Det giver rådgiveren ’license to operate’. Men hvad skal en kommunikationsrådgiver ellers kunne for få succes – eller blive klar til næste job?
Artikel
Er en dansk topchefs omdømme 150 mia. kroner værd?
by Kristian Eiberg
Lederkommunikation
Knap halvdelen af en virksomheds markedsværdi skyldes topchefens omdømme, hvis man spørger lederne i en virksomhed. Det understreger behovet for at arbejde strategisk med topchefens positionering og kommunikation.
Artikel
To vigtige pointer om god kommunikationsrådgivning af topledere
by Anita Østergaard Sørensen
ArtikelsamlingLederkommunikation
Er du kommunikationsrådgiver? Og savner du fagligt input og inspiration fra andre erfarne kommunikationsrådgivere, der både kan styrke dit strategiske arbejde med kommunikation og din relation til din topleder? Så er vores artikelsamling ’Toplederkommunikation: Sådan bliver du en bedre rådgiver for din topleder’ lige noget for dig (og så har vi en virkelig god nyhed til dig – længere nede i artiklen).
Artikel
Artikelsamling om toplederkommunikation
Lederkommunikation
I artikelsamlingen, 'Toplederkommunikation: Sådan bliver du en bedre rådgiver for toplederen', har vi plukket brugbar teori og vigtige, praktiske erfaringer om kommunikationsrådgivning af topledere, indsamlet hos RelationsPeople gennem mere end 20 år.
Artikel
Få en god relation til topchefen
by Kristian Eiberg
Lederkommunikation
Kan man koge et stort forskningsprojekt ned til få, konkrete anbefalinger, som en rådgiver for en topchef kan bruge i praksis? Således lød udfordringen forud for et netværksmøde med en gruppe erfarne pressechefer, og svaret blev ni anbefalinger med afsæt i forskningsprojektets data.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér