• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Søg
  • Da
  • En
RelationsPeople
RelationsPeople Kommunikationsbureau
+ Tilmeld nyhedsbrev

Kom godt i gang med
toplederkommunikation

Kristian RelationsPeople
Kristian Eiberg

Administrerende direktør og partner
+45 22 65 52 51
kristian@relationspeople.dk

En ny CEO, en ny strategi eller en større organisationsændring. Der kan være flere tungtvejende anledninger til, at toplederens kommunikation pludselig bliver ekstra vigtig. Men hvordan kommer man i gang, hvis toplederkommunikation ikke har været et fokusområde tidligere?

25. juni 2019

I RelationsPeople har vi de sidste knapt 10 år gennemført projekter med at udvikle toplederes kommunikation og siden 2016 har vi i en række partnerskaber gennemført kvantitative og kvalitative analyser af praksis i Danmark. På tværs af erfaringer fra kunder og analyser står det klart, at toplederkommunikation er vigtig men også komplekst, hvorfor mange oplever det som vanskeligt at sætte i system og andre helt ser bort fra det som en mulighed. Eller som en topdirektør sagde i forbindelse med et strategiseminar om ledelsens kommunikation:

”Vi brænder ikke for at komme ud, det falder os ikke naturligt, og vi føler, at konkurrenterne er bedre til at løbe med dagsordenerne. Vi har i mange år gjort ligesom strudsen. Men vi ved godt, at den ikke går længere”

Det er vores erfaring at man i en kommunikationsafdeling kommer godt fra start ved at få noget faglig inspiration, der gør det muligt at sætte mulighederne i netop den konkrete organisation i perspektiv. Selvom der er mønstre og parallelle praksisser, er det meget klart at dette er et område hvor der ikke er en ’one size fits all’.

Vi har gennem det seneste halve år gennemført workshops med kommunikationsafdelinger hos vores kunder med afsæt i vores praktiske erfaringer som rådgivere og de mange indsigter, vi har opnået i samarbejdet med Københavns Universitet om forskningsprojektet ’Toplederkommunikation og Fremtidens Rådgiver’.

Det har for eksempel været i et konkret format med to workshops af tre timer med faglige indlæg og en faciliteret diskussion blandt ledere og medarbejdere i afdelingen. I den første workshop satte vi scenen sammen med lederne. Vi gav overblik over eksisterende praksis, som vi supplerende med en lille håndfuld konkrete værktøjer, som vi ville træne afdelingen i. Det var for eksempel enkle formater som en 1-pager kommunikationsplan og 1-pager på budskaber og Q&A. Målet var at hjælpe afdelingen til at blive mere konsistent i rådgivningen af topledelsen. I den anden workshop deltog hele afdelingen. Vi gav det samme indledende overblik og brugte ellers tiden på praktiske øvelser og refleksion. Medarbejdere oplevede det abstrakte og komplekse på en meget mere konkret og håndgribelig måde.

En anden kunde ønskede at lægge en strategi for topledelsens kommunikation herunder at definere en thought leadership platform. Første konkrete skridt var en ekstern analyse af stakeholdernes opfattelse af organisationen som thought leader i dag. Udefra-ind perspektivet fra analyserne provokerede den øverste ledelse til at tage opgaven alvorligt og pegede på nogle konkrete agendaer, der kunne understøtte forretningen.

I begge eksempler har kunderne har været usikre på, hvordan de skulle gå til området toplederkommunikation, som de anså for vigtigt men også et ukendt, fagligt territorium. Tilgangen fra vores side er i disse og andre eksempler den samme, nemlig at arbejde samtidigt med både et kort og et langt lys: På kort sigt at gøre nogle få, enkle ting, der giver hurtige, synlige resultater i organisationen, men med et klart perspektiv formuleret i plan for, hvad der kan og skal ske på længere sigt. Så det er ikke billedet om strudsen, der gælder her, men i stedet billedet om at man skal spise elefanten i små stykker.

Tilmeld nyhedsbrevKristian EibergArtiklerLederkommunikation
Artikel
Bæredygtighedskommunikation: Dilemmaledelse for fuld udblæsning
by Kristian Eiberg
ESGLederkommunikation
Når kommunikatører skal kommunikere om bæredygtighed skal de stå tidligt op. Indholdet er svært og fuldt af dilemmaer. Løsningen er at udvikle et stærkt narrativ og etablere en effektiv tværfaglig organisering.
Undersøgelse
Ny minirapport om intern ESG-kommunikation
ESG kommunikation
by Eva Harpøth Skjoldborg
ESGIntern kommunikationLederkommunikation
Hvordan arbejder danske virksomheder med intern ESG-kommunikation? Hvilke udfordringer står de overfor? Og hvad kan man gøre for at komme bedre i mål med indsatsen?
Artikel
Derfor skal kommunikatører forstå EU’s løndirektiv
RelationsPeople Kommunikationsbureau
by Kristoffer Kej
Employer BrandingIntern kommunikationLederkommunikation
Hvis du arbejder med intern kommunikation, ledelseskommunikation eller employer branding, så er der god grund til at holde skarpt øje med det EU-direktiv om løngennemsigtighed, som senest til sommer næste år bliver til dansk lovgivning.
Artikel
Toplederkommunikation har aldrig været sværere
RelationsPeople kommunikations bureau
by Kristian Eiberg
ESGKommunikationsstrategiLederkommunikationtoplederkommunikation
Når noget er svært, er det fristende at lade være. Denne tilgang duer ikke, når det drejer sig om toplederens kommunikation. ’Den der lever stille’ er ikke længere en farbar vej. Der er ingen vej udenom at navigere den kompleksitet, usikkerhed og tvetydighed, der skaber dilemmaer for toplederens kommunikation. Uanset hvor svært det er, er et stærkt narrativ en god start.
Artikel
Ingen har nogensinde rørt ved en forretningsstrategi
RelationsPeople, Kommunikations og PR bureau
by Kristian Eiberg
Intern kommunikationLederkommunikation
Nej, for en strategi findes jo ikke i virkeligheden. En strategi er en abstraktion eller en forsimplet repræsentation af en virkelighed, som kun findes i hovedet på den, der har udtænkt strategien. Skal andre kende til den og ønsker man endda følgeskab, kræver det kommunikation. Længere er den ikke.
Artikel
Genopliver ESG profilbrochuren i år?
RelationsPeople Kommunikationsbureau
by Kristian Eiberg
ESGIntern kommunikationLederkommunikation
Hvis man er gammel nok til at huske de brune kasser fra trykkeriet i virksomhedens reception med hundredvis af farvestrålende brochurer trykt på glittet papir, så er svaret på det spørgsmål nok nej. Derimod er der brug for nye formater til at fortælle virksomhedens historier om bæredygtighed, når den nye årsregnskabslov i år tager livet af den ’gamle’ bæredygtighedsrapport.

RelationsPeople
Vester Farimagsgade 41
1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

Behandling af persondata

Skift cookieindstillinger

facebookinstagramlinkedin