• Om os
  • People
  • Kompetencer
  • Cases
  • Indsigter
  • Træning
  • Jobs
  • Kontakt
  • Da
  • En

Topleder-kommunikation:
Som at piske en
god bearnaise!

by Kristian Eiberg

Administrerende direktør og partner
+45 22 65 52 51
kristian@relationspeople.dk

”Den bedste feedback er vel, at jeg stadig er her”. Sagt efter en kort pause og med et skævt smil. Det var reaktionen, når vi i vores interviewundersøgelse med erfarne rådgivere af topchefer spurgte til, hvordan de fik feedback på deres rådgivning. Der blev nikket blandt deltagerne ombord på husbåden Vandvid, da RelationsPeople denne blæsende regnvejrseftermiddag havde inviteret til en briefing om perspektiver på relationen mellem topledere og deres kommunikationsrådgivere.

En af undersøgelsens 37 rådgivere er undtagelsen, der bekræfter reglen om, at toplederens rådgiver ikke har en formaliseret plan for toplederkommunikation. Fraværet af en plan og af formaliseret feedback til rådgiveren er et af de paradokser i den del af interviewundersøgelsen, der handler om relationen mellem topleder og hans eller hendes rådgiver. Interviewundersøgelsen blandt erfarne rådgivere af topledere indgår i forskningsprojektet Toplederkommunikation og Fremtidens Rådgiver, som Københavns Universitet og RelationsPeople står bag.

Fra anledning til defining moment

På denne eftermiddagsbriefing forklarede Anders Monrad Rendtorff, hvad interviewundersøgelsen pegede på, at rådgiverne har sat i stedet for en plan. Helt centralt står, at relationen mellem topleder og rådgiver konstitueres af anledninger. Pressemeddelelsen der skal skrives, interviewet der skal forberedes eller de fem centrale Power Point slides der skal leveres.

I interviewundersøgelsen tegner der sig to alternative tilgange. Enten det vi kalder den reaktive tilgang, hvor rådgiveren leverer det aftalte til tiden og i den aftalte kvalitet. En deltager i undersøgelsen udtrykte denne kompetence som ’at kunne skrive skarpt hurtigt’. En anden tilgang er den proaktive. Anders forklarede med et eksempel, hvordan rådgiveren i stedet for blot at skrive den aftalte pressemeddelelse i forbindelse med årsregnskabet desuden giver sit bud på kvartalsmeddelelsen. Og fortsætter bevægelsen ved også at byde ind med en budskabsplatform, han eller hun opdaterer i forbindelse med kvartalsmeddelelserne. Derved håndterer rådgiveren en anledning proaktivt. Det kræver en god analyse og modet til løbe risici.

Blandt deltagerne på husbåden blev der også nikket bekræftende til pointen om, at vores interviewpersoner kunne huske den gang, de fik et gennembrud i relationen til deres topleder. En anledning – måske som følge af en krise – hvor de fik mulighed for virkelig at vise, hvad de kunne. Det blev for dem et defining moment. For de fleste fordi de i situationen valgte den proaktive tilgang til anledningen og flyttede sig ud af egen komfort zone.

Bearnaise og positioneringsrejsen

Den første af eftermiddagens gæster, Michala Paulli, Global Head of Communications i Svitzer, gav herefter sin vurdering af, hvor vigtig forretningsforståelse er for at være en god rådgiver for en topleder. Den kommer ikke af sig selv men ved hårdt arbejde, så rådet til den nye rådgiver i jobbet er at tage ud i forretningen og lære den at kende hurtigt. Michala nikkede også til fordelen ved en plan, men at man ikke kunne vente på den, før man begyndte at eksekvere. Der var også mere end en antydning af, at vedholdenhed i udviklingen af relationen til topledere er en praktisk kompetence, og hun brugte sammenligningen med at piske en god bearnaise. Hvis den skiller, starter man forfra, og når den er der, er man ikke i tvivl.

Lektor, PhD Gitte Gravengaard fra Københavns Universitet var eftermiddagens anden gæstetaler. Hun fortalte om kommunikationsrådgiverens positioneringsrejse. Selvom deltagerne denne eftermiddag alle havde omfattende rådgivererfaring, blev der nikket genkendende til Gittes forklaring om, at det er en rejse, og at den har flere faser. I den første fase handler det om at komme godt fra start. Rådgiveren kaster sig over meget operationelle opgaver for at vise sin kompetence. I den midterste fase etablerer og konsoliderer rådgiveren sin relation. Det er det lange seje træk, hvor rådgiveren bygger sin position ved kontinuerligt at vise resultater. Samarbejdet bliver typisk også professionaliseret. I tredje og sidste fase har rådgiveren fået sin plads ved bordet. Der er skabt adgang, tillid og rum til at rådgive. Samtidig sker der et skift i fokus fra kommunikation til ledelse. Relationen er blevet tæt.

Næste skridt?

Vi lægger i øjeblikket sidste hånd på et white paper om betydningen af relationen, hvor vi med eksempler fra interviewundersøgelsen går i dybden med de ovenstående perspektiver. Parallelt med dette gennemfører vi de sidste interviews med topledere. Desuden har vi allerede gennemført de første workshops med større kommunikationsafdelinger, der har ønsket konkret inspiration og best practice for at udvikle deres toplederkommunikation. Kontakt os for at høre mere om disse muligheder.

Tilmeld nyhedsbrevKristian EibergArtiklerLederkommunikation
Case
Lancering af koncernstrategi for 140 ledere
Lederkommunikation
TV 2 Danmark havde udviklet en ny koncernstrategi og skulle lancere den for alle chefer og medarbejdere. COVID-19 betød, at lanceringen måtte ske virtuelt.
Case
Kommunikationstræning for lokale ledere
LederkommunikationTræning
For en stor virksomhed som Securitas kan det være en udfordring at kommunikere relevant og nærværende til alle de lokale afdelinger. RelationsPeople udviklede derfor et kursus målrettet mellemlederne, så de påtog sig større ansvar for kommunikationen og gjorde afstanden mellem hovedkvarter og lokale afdelinger mindre.
Artikel
Toplederkommunikation: Vores erfaringer fra tre års co-creation med forskningsverdenen
by Nina Faurby
Lederkommunikation
Co-creation er en nyere tendens inden for anvendt forskning, hvor praktikere tages med ind i det videnskabelige maskinrum som aktive medskabere. Resultatet er højere kvalitet og en større relevans, lyder det fra forsker fra Københavns Universitet. Vi kender hende ganske godt, for sammen har vi over de seneste tre år arbejdet på forskningsprojektet ’Toplederkommunikation og Fremtidens rådgiver’.
Case
Aktivering af værdier i international ledergruppe
LederkommunikationTræning
Efter ekspansiv udvikling og tæt på en fordobling i antallet af medarbejdere, havde Inter IKEA Centre Group A/S brug for at få styrket den værdibaserede ledelse i virksomheden.
Artikel
CEO-aktivisme: Når topchefen taber tålmodigheden
by Kristian Eiberg
Lederkommunikation
Når Joe Biden i sin indsættelsestale talte om heling af det amerikanske folk som en af sine hovedopgaver som ny præsident, satte det retning for et præsidentskab. Omvendt er det med hans forgænger som undtagelsen også det, man håber på at høre fra en statsleder, der står over for en splittet nation og et spinkelt parlamentarisk grundlag. Men når topchefer i erhvervslivet som Henrik Poulsen, Jeff Gravenhorst eller Jim Hagemann Snabe udtaler sig om deres bekymring ved en stigende polarisering i samfundet og i verden, stopper vi op, fordi det er usædvanligt. For hvorfor udtaler de sig om noget, der ikke direkte har relation til deres virksomheder?
Artikel
Topledelse: Hvilke kompetencer er vigtigst, hvis du vil lykkes som kommunikationsdirektør?
by Nina Faurby
Lederkommunikation
Kompetence er ikke noget, man har. Det er noget, man udviser gennem handling. Fra det perspektiv har vi givet vores bud på i alt ni elementer af kompetence, der er vigtigst for fremtidens kommunikationsdirektører i en tid med hastig forandring.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér