• Om os
  • People
  • Cases
  • Inspiration
  • Job
  • Kontakt
  • Ydelser
  • NYHED
  • Da
  • En
RelationsPeople
Digital onboarding af 200 medarbejdere under corona har sat nye standarder for garnvirksomheden Hobbii

Digital onboarding af 200 medarbejdere under corona har sat nye standarder for garnvirksomheden Hobbii

Langt de fleste virksomheder har mærket effekten af corona-pandemien på den ene eller den anden måde. Nogle brancher bløder, men for andre har corona skabt vækst i rasende fart. Mød garnvirksomheden Hobbii, der har ansat over 200 medarbejdere under corona og succesfuldt onboardet alle digitalt.

24. februar 2021

Covid-19 og lockdown har vækket liv i alverdens hobbyer rundt omkring i de danske hjem. Der bliver bagt, renoveret og strikket som aldrig før. Og netop sidstnævnte tendens har sendt garnvirksomheden Hobbii på en hæsblæsende rejse, der både har budt på Børsens Gazellepris 2020 og over 200 nye medarbejdere, siden corona først startede.

På trods af, at vækst er værdsat, giver det også en lang række udfordringer, for hvordan ansætter og onboarder man i en tid, hvor alt skal foregå hjemmefra? Det har vi spurgt Christina Krogh, Talent & Employer Branding Lead hos Hobbii, om.

Hvordan vil du beskrive den ansættelsesproces, I har været igennem under corona?

”Det er jo gået så stærkt, at vi praktisk talt har asfalteret, mens vi kørte bilen. Vi havde i forvejen forventet en pæn vækst i 2020, men da corona lukkede landet ned, måtte vi pludselig ansætte et helt års forventede nyansættelser på bare én måned. Og så skulle vi forholde os til et helt andet format end først antaget.

Vi eksporterer en stor del af vores varer til udlandet med de største markeder i Tyskland og USA, og der kunne vi måle på vores salg i, hvor høj grad landene blev lukket ned. Så selvom vi havde planlagt at rekruttere, kunne jeg næsten ikke lade være med at grine, da vores CEO ringede og bad mig om at skaffe 60 lagermedarbejdere med Hobbii-DNA’et på bare 14 dage, fordi varerne fløj af hylderne.

’Fordelen’ ved corona i den situation var dog, at mange arbejdspladser begyndte at lukke ned, så jobcentre og netværk kunne sende en masse ansøgere i min retning. Jeg modtog over 1000 ansøgninger på fem dage, og min telefon glødede. Normalt når vi ansætter lagerfolk, kører vi fysiske gruppesessioner med præsentation af Hobbii med rundvisning på lager og kontor og afholder derefter enkeltsamtaler. På grund af forsamlingsforbuddet måtte vi lave det om til et webinar og køre 70 mennesker igennem ad gangen, hvorefter de bookede sig ind til virtuelle enkeltsamtaler. Det betød også, at jeg nogle dage afholdt op mod 15-20 samtaler om dagen. Da forsendelserne begyndte at halte bagefter på grund af den enorme efterspørgsel, kom kundeservice pludselig under pres, så der skulle vi også til at rekruttere internationalt. Så det var fra den ene ildebrand til den næste.”

Hvad har I gjort for at onboarde nye medarbejdere, når man ikke kan mødes fysisk?

”I forhold til lagermedarbejderne, så satte vi et videohold i gang med at lave en hel serie onboarding-videoer af alt fra, hvordan frokost fungerer til lagerets indretning og arbejdsgange. I bund og grund omsatte vi hvert eneste aspekt af arbejdsdagen til en video, så man kunne få så autentisk en oplevelse af arbejdspladsen som muligt.

I vores Customer Success kører vi normalt sidemandsoplæring, hvor nye medarbejdere følger en teamleder i 14 dage, og det har vi forsøgt at oversætte til, at teamledere sad online sammen med nye kollegaer nærmest hele dage for at kunne svare på alle de små spørgsmål, der altid er i starten, og som måske er sværere at få sig selv til at skrive eller ringe om. Samtidig har vi kørt et eller flere daglige check-ins samt Meet the Departments, hvor hver afdeling præsenteres af en medarbejder fra den pågældende afdeling, ligesom ledelsen også står for en overordnet præsentation af Hobbii som arbejdsplads.”

Hvordan kommer I ud over de udfordringer, corona har medført med lockdown og forsamlingsforbud?

”Som jeg ser det, er der to grene. Den ene handler om den tidligere nævnte tilgang med videopræsentationer og sidemandsoplæring, mens den anden gren handler om, hvordan man holder motivationen højt hos nye som gamle. Inden corona gjorde vi meget ud af, at man kom ind på kontoret, så hinanden i øjnene og var sociale på forskellige måder. Både lockdown og et øget antal ansatte i udlandet gjorde det svært at fortsætte med samme format, så vi har lagt en masse videoer og materialer online og prøver at formidle kulturen og værdierne den vej. Men det er klart en udfordring, at vi alle sidder bag en skærm, for hvordan sikrer vi så, at man mærker vores kultur og værdier?

Derfor har vi også sat alle sejl ind for at passe godt på folk. Det har betydet daglige check-ins, kurser i mental sundhed og ugentlige coffee buddies, hvor man bliver matchet med en kollega, som man skal aftale 20 minutters samtale med i løbet af ugen. Vi savner klart social interaktion, så vi har stort fokus på netop den type aktivitet.”

Er der nogle af initiativerne, som I tager med jer?

”Der er mange af de online løsninger i forbindelse med ansættelse og onboarding, som har vist sig at fungere langt bedre og mere effektivt, end hvis vi skulle vende tilbage til det fysiske format. Rundvisning på lageret og online-booking af ansættelsessamtaler er et kæmpe hit. Check-ins har vi lært at køre på en helt anden måde, da det faktisk kræver en relativt stram agenda, når det foregår online, og man ikke kan sprede den daglige snak ud over en hel dag på kontoret. Feedback har vi også arbejdet meget med, fordi feedback over skrift eller skærm får en helt anden størrelse og tyngde, end når den kommer som en naturlig del af hverdagen på kontoret, hvor man bedre kan aflæse hinanden og forstå nuancerne. Og så i al almindelighed har vi lært meget om at lave skalerbare løsninger, og at mange processer faktisk fungerer bedre online.

Det har været hårdt, men det har også været fedt at kunne sidde og evaluere på, så vi kan skabe nogle endnu bedre løsninger i fremtiden,” slutter Christina, som griner over, at hun blev bedt om at ansætte omkring 30 medarbejdere om året, da hun selv startede. Hun har netop talt op, at hun har ansat mere end 250 mennesker i løbet af det halvandet år, hun har været ansat hos Hobbii.

Om garnvirksomheden Hobbii
Hobbii er Danmarks hurtigst voksende virksomhed med en vækst på 3167 % på bare fire år og blev derfor landsvinder af Børsen Gazelle 2020. Virksomheden startede som et forsøg med en enkelt palle garn i et lille mødelokale i København, men det gik hurtigt op for de fire grundlæggere, at garn ikke ’bare’ var garn. Egentlig arbejdede de med reklamekampagner, men de unge marketingfyre lagde hurtigt mærke til, hvor meget mere salg deres reklamer skabte, hver gang de lavede en kampagne til et garn- eller strikkemagasin. Den ene palle blev derfor lynhurtigt til flere, og under corona flyttede Hobbii lager for tredje gang på blot et år for at kunne følge med de mange bestillinger.

Læs også: Tre erfaringer fra et virtuelt employer branding projekt 

Tilmeld nyhedsbrevArtiklerEmployer Branding

Hent vores artikelsamling om employer branding her

Artikel
Et stærkt employer brand kan ikke bygges på kommunikation alene
by Kristoffer Kej
Employer Branding
En fire dages arbejdsuge, mulighed for at vælge sin egen leder eller hjemmearbejde ad libitum. Der er hos mange virksomheder et stort pres for at udvikle sig som arbejdsplads for både at tiltrække medarbejdere og for at styrke tilknytningen hos de gode folk, der allerede er ansat. Arbejdspladsen skal i sig selv være attraktiv, og her kommer vi som kommunikatører til kort. Vi kan hjælpe med at formidle styrkerne til potentielle kandidater, men kan ikke alene forandre arbejdspladser og organisationer. Derfor skabes gode employer brands oftest i et samspil mellem kommunikation, HR og den øverste ledelse.
Artikel
Ny undersøgelse: De bløde værdier batter i employer brandingen
by Kristoffer Kej
Employer Branding
Der er kamp om medarbejderne, og virksomhedernes employer brands skal stå skarpt, hvis det skal lykkes at finde de bedste talenter og specialister. RelationsPeople har sammen med Marketminds gennemført en undersøgelse, der viser, at de bløde værdier bør have mere fokus.
Artikel
Guide: Tiltræk de rigtige kandidater med organiske jobopslag på LinkedIn
by Anita Østergaard Sørensen
Employer Branding
Arbejder du med jeres employer branding eller rekruttering, ved du sikkert, at LinkedIn rummer gode muligheder for at komme i kontakt med relevante kandidater. Men du har måske også oplevet forskellig grad af succes, når du publicerer jobopslag for at gøre opmærksom på en åben stilling. Derfor får du her et par gode råd til, hvordan du får mest muligt ud af dit jobopslag på LinkedIn– og hvordan du helt praktisk bærer dig ad.
Artikel
Rekruttering og betalt annoncering på LinkedIn: Sådan rammer du de rigtige kandidater
by Anita Østergaard Sørensen
Employer Branding
Arbejder du med din virksomheds employer branding og rekruttering, ved du formentlig, at jobopslaget på LinkedIn er et grundlæggende værktøj. Men leder du efter kandidater med en speciel profil, og vil du være helt sikker på, at du når ud til dem, så bør du kaste dig ud i betalt annoncering på LinkedIn. Her får du en praktisk guide, der hjælper dig med at komme godt i gang med din annoncering af jeres åbne stilling på LinkedIn.
Artikel
Tiltræk medarbejdere med employer branding
by Kenneth Grothe Toustrup
Employer Branding
Ledigheden falder fortsat, og der er kamp om at tiltrække medarbejdere. Det gælder ikke mindst de unge, der er i høj kurs. Her kommer en række råd og indsigter, der kan hjælpe med at få den ombejlede gruppe i tale.
Artikel
Employer branding på LinkedIn
by Anita Østergaard Sørensen og Kristoffer Kej
Employer BrandingLinkedIn
Uanset om organisationer generelt har et godt tag om employer branding eller ej, så møder vi stort set altid de samme spørgsmål og udfordringer fra vores kunder, når deres employer branding skal ud at leve på LinkedIn. Her giver vi en praktisk lynguide til, hvordan I kan få sat jeres arbejde med employer branding på LinkedIn i system.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér