• Om os
  • People
  • Kompetencer
  • Cases
  • Indsigter
  • Træning
  • Jobs
  • Kontakt
  • Da
  • En

Tre erfaringer fra et virtuelt
employer branding projekt

by Kristoffer Kej

Direktør og partner
+45 22 65 52 56
kristoffer@relationspeople.dk

Kan man gennemføre et stort analyse- og udviklingsprojekt (næsten) uden at mødes fysisk? Ja, det kan man faktisk. I løbet af 2020 hjalp vi en kunde med at udvikle et helt nyt employer brand gennem en proces, hvor der kun var to fysiske møder. Her er, hvad vi lærte af det projekt.

27. januar 2021

Det var i begyndelsen af 2020. Projektet var på plads, og startskuddet skulle om kort tid lyde. Kundens hovedsæde i det jyske og flere lokationer rundt om i landet betød, at vi allerede var i fuld gang med logistikplanlægningen for at kunne udføre de nødvendige interviews og workshops til udviklingen af deres nye employer brand. Men så ramte Covid-19 og nedlukningen. Hvad nu?

Employer branding handler om at komme dybt ind i DNA’et på en virksomhed gennem en grundig analysefase, der normalt er baseret på intime workshops og interviews. Både vi og kunden var i tvivl, om det kunne lade sig gøre virtuelt. Men da det stod klart, at nedlukningen ikke var kortvarig, besluttede vi os for i fællesskab at begive os ud i et stort set virtuelt projekt. Seks gruppeinterviews med medarbejdere fra hele landet, flere interviews med ledere og direktion og en række større og mindre workshops og arbejdsmøder blev gennemført. Og både analyseresultater, employer value proposition og kreativt koncept blev præsenteret, diskuteret og godkendt virtuelt.

Erfaring: De fleste møder kan sagtens køre virtuelt

Vores oplevelse på tværs af alle møder i projektet var faktisk, at de blev mere fokuserede, og at deltagerne var mere præcise i deres input, end de ofte er i fysiske møder, hvor der kan være alt muligt andet på spil, der forstyrrer.

Der var også møder, som havde været bedre at afholde fysisk – for eksempel præsentationer og tilbagemeldinger på kreative oplæg, hvor det er en fordel at have det visuelle fysisk foran sig eller se film i ordentlig kvalitet. Men alle de møder, der primært handlede om at få folks input, var lige så gode, som hvis de havde været fysiske – og altså ofte også bedre.

Erfaring: Virtuelle formater giver langt større effektivitet

Når vi har gennemført internationale branding- og employer branding projekter, har logistikken altid været en væsentlig faktor for både budget og tidsplan pga. lokationer i mange lande. Og mange af de rent danske projekter kræver også rejser rundt i landet. Personligt har jeg været på rejser til alt fra fabrikker i Litauen og på Lolland til HR summits i Paris og Viborg for at få input til kunders employer brands.

Ud over at rejserne tager tid i sig selv, så er det også ofte en stor udfordring at finde datoer, der passer i alles kalendere. Særligt når beslutningstagere skal samles, kan det betyde forskydninger i tidsplanen på uger og nogle gange måneder. Den udfordring er om ikke elimineret, så i hvert fald stærkt minimeret i det virtuelle projekt. I det aktuelle projekt afviklede vi i løbet af en uge seks gruppeinterviews med medarbejdere fra flere steder i landet – og når der var behov for supplerende interviews eller afklarende møder, kunne vi uden problemer sætte det op inden for få dage og dermed komme videre i teksten.

Erfaring: Virtuelle møder åbner nye muligheder

Nød lærer nøgen kvinde at spinde, og manglende post-it notes lærer konsulenter at nytænke den traditionelle workshop. I dette projekt var vi nødt til at opfinde virtuelle workshop-formater, der kunne erstatte de traditionelle workshops. Og det blev en stor succes. Vi genererede word clouds live på skærmen, og vi supplerede diskussionerne med afstemninger og skriftlige input, der gav os langt mere data med hjem, end vi normalt har fra workshops. Og ikke mindst gjorde den nødvendige stramme styring og vekselvirkningen mellem diskussioner og skriftlige input, at vi fik alle deltagere aktiveret mere ligeligt og uden omsvøb. ’Det synes jeg også’ kommentarerne tog ikke unødig tid og fokus.

Læs også: Seks tips til det gode stillingsopslag

Hvad så når verden åbner igen?

Vi kommer til at tage mange af disse erfaringer med videre i nye projekter, også når vi kan samle folk og rejse igen efter pandemien.

De virtuelle mødeformater vil fremadrettet fylde mere i vores projekter i det rette mix med fysiske møder. Nogle møder er absolut bedre at have fysisk, men virtuelle interviews og workshops kan bruges til at give større bredde og dybde til analysen. Vi kommer simpelthen til at kunne interviewe og involvere flere medarbejdere og ledere. Og muligheden for hurtigt at mødes virtuelt i en projektgruppe eller en styregruppe og tage beslutninger vil give langt mere fleksible processer.

I fremtidige workshops vil vi helt sikkert inkludere flere digitale afstemninger og andre formater, hvor deltagerne kan give input fra en smartphone eller en laptop. Også selvom vi stadig har de gode gamle post-it notes med i tasken.

Vil du vide mere om employer branding? Så dyk ned i vores artikelsamling her

Tilmeld nyhedsbrevKristoffer KejArtiklerEmployer Branding
Artikel
Digital onboarding af 200 medarbejdere under corona har sat nye standarder for garnvirksomheden Hobbii
by Nynne Munk
Employer Branding
Langt de fleste virksomheder har mærket effekten af corona-pandemien på den ene eller den anden måde. Nogle brancher bløder, men for andre har corona skabt vækst i rasende fart. Mød garnvirksomheden Hobbii, der har ansat over 200 medarbejdere under corona og succesfuldt onboardet alle digitalt.
Case
Udvikling af employer brand for at styrke rekruttering
Employer Branding
Efter Evida flyttede hovedsæde fra København til Viborg, blev rekruttering af særligt specialister en udfordring. RelationsPeople udviklede et employer brand, som blandt andet omfattede strategi og kernefortælling.
Artikel
Employer branding: Sig det klart, og sig det med mennesker
by Kenneth Grothe Toustrup
Employer Branding
Hvordan rekrutterer man på kort tid 50 højtuddannede specialister til et nyetableret hovedkontor i Kronjylland? Stærke budskaber og hjælp fra ledelse og medarbejdere virker, lyder det fra HR-teamet hos Evida, der er godt på vej i mål med opgaven.
Artikel
Employer branding: Seks tips til det gode stillingsopslag
by Kenneth Grothe Toustrup
Employer Branding
Hvordan sætter du ord på din virksomhed og arbejdsplads, når du skal skrive en stillingsannonce? Vi har samlet seks tips.
Artikel
Artikelsamling om employer branding
Employer Branding
Hvordan bygger du et stærkt employer brand? Hvad kendetegner den gode arbejdsplads? Hvordan arbejder du digitalt og databaseret med employer branding? Og hvordan kortlægger du din medarbejderrejse? Disse og andre spørgsmål kan du finde svar på i vores artikelsamling om employer branding, hvor vi deler perspektiver fra dygtige praktikere suppleret med vores egne modeller.
Artikel
Employer branding fra CEO’ens perspektiv: Sådan skaber du den gode arbejdsplads
by Kristoffer Kej
Employer Branding
Der er grundlæggende to knapper at skrue på, når du skal skabe et godt employer brand. Den ene knap er kommunikationen om arbejdspladsen både internt og eksternt. Den anden knap handler om selve ”produktet”: Hvad er det rent faktisk for en arbejdsplads, man kan tilbyde sine medarbejdere? De to elementer kan ikke skilles ad, for så bliver kommunikationen hul og utroværdig. Så hvad gør man, hvis man har behov for at udvikle ”produktet” for at styrke employer brandet?

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér