• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Søg
  • Da
  • En
RelationsPeople
Hemmeligt våben
+ Tilmeld nyhedsbrev

SoMe-ekspertens hemmelige
våben til at lykkes på sociale medier

Anita RelationsPeople
Anita Østergaard Sørensen

Seniorkonsulent/ på barsel
+45 27 58 94 46
anita@relationspeople.dk

Mange virksomheder har ikke spurgt sig selv, hvad de vil opnå med deres tilstedeværelse på sociale medier, og hvordan de vil opnå det. Her får du en grundlæggende introduktion til det brugbare værktøj, der både kombinerer din virksomheds strategi for sociale medier og taktik for samme - en såkaldt playbook - hvad sådan en består af, og hvorfor den er så vigtig at have ved hånden, hvis du vil lykkes på sociale medier.

25. januar 2023

Hvis du er vant til at arbejde med din virksomheds tilstedeværelse på sociale medier, ved du også, hvor ressource- og tidskrævende, arbejdet er. Du har formentlig også oplevet, at indsatsen ikke altid bærer frugt og netop derfor er en playbook en vigtig investering. En playbook, der tager udgangspunkt i den overordnede strategi, som inkorporerer den rette visuelle identitet, anvender den rigtige tone of voice og som har velbeskrevne, konkrete taktikker for at udkomme med indhold det rigtige sted på det rigtige tidspunkt, er med til at sikre, at tid og ressourcer bliver brugt fornuftigt og med resultat.

Hvad er en playbook?
Ordet ’playbook’ er oprindeligt et ord fra sportens verden. Særligt inden for American Football er ordet ’playbook’ ensbetydende med strategien og taktikken for holdets spil. Og netop fordi det ikke kun er en strategi for spillet, men også en taktisk guide for det samme, er begrebet ’playbook’ nyttigt, når vi taler om sociale medier. For sociale medier er en vigtig kommunikationskanal, der kræver en strategi med grundige overvejelser om, hvad du vil opnå med din kommunikation, og hvad der skal til for at opnå det. Men der er også brug for at få overblik over de mange taktiske greb, der kan være med til at understøtte den overordnede strategi fx helt ned til tidspunkter for at poste indhold, brug af hashtags, formater m.m. En fuldendt playbook rummer derfor både en beskrivelse af strategien for brugen af sociale medier og en praktisk værktøjskasse, der beskriver, hvordan tilstedeværelsen på sociale medier varetages i praksis.

Hvad består en playbook af?
En fuldendt playbook beskriver en strategi og dertilhørende taktikker, der vedrører alle aspekter af sociale medier. Med andre ord en 360 graders tilgang. Du kan også se det som den cyklus, der kan arbejdes med på sociale medier, der tager udgangspunkt i en strategi underbygget af indsigter og dernæst bevæger sig videre til elementer som beskrivelse af visuel identitet og tone of voice, en plan for content produktion, en plan for content distribution på tværs af kanaler, en plan for community management og evt. krisehåndtering og en plan for evaluering. Hvert element er vigtigt, men man kan i princippet vælge at fokusere på strategien i kombination med ét eller flere af de andre elementer. Indholdet i din playbook afhænger af, hvad der er vigtigt for din tilstedeværelse på sociale medier, og du kan med tiden tilføje elementer eller tilpasse den ift. eventuelle ændringer i din virksomhed.

Hvad skal man vide og kunne for at kunne udarbejde en playbook?
Afhængigt af om du er selvstændig eller arbejder i en lille, mellemstor eller stor virksomhed, vil det naturligvis være forskelligt, hvem der får til opgave at udvikle playbook’en. Generelt skal to forhold være på plads, inden man kan gå til opgaven:

  1. For det første er der brug for en overordnet strategi for virksomheden og forretningen og ideelt set også en overordnet kommunikationsstrategi.
  2. For det andet er der brug for en stærk kommunikatør, der også er kyndig inden for sociale medier, der har tiden, ressourcerne og ikke mindst kompetencerne til at løfte opgaven. Opgaven kan bl.a. indbefatte at indhente information fra andre i virksomheden, uddelegere og briefe fx grafikere eller tekstforfattere og ikke mindst at omsætte strategi, materiale og målgrupper til sociale mediers rammer og platforme. Det er ikke nogen lille opgave, der er klaret over night – og den kræver stor faglighed.

Med en god playbook ved hånden er man langt bedre stillet til at arbejde målrettet og effektivt med sin tilstedeværelse på sociale medier simpelthen fordi, der er lagt en plan for, hvordan man lykkes.

Er du interesseret i at høre mere om hvad en playbook er for en størrelse eller har du brug for hjælp til at få udarbejdet din playbook til sociale medier, så tag endelig fat i os:

Anita Østergaard Sørensen, Seniorkonsulent
M: anita@relationspeople.dk
T: +45 27 58 94 46

Tilmeld nyhedsbrevAnita Østergaard SørensenArtiklerSociale medier
Artikel
Hvorfor klarer Ryanair sig så godt på TikTok? Og kan du også?
RelationsPeople Kommunikationsbureau
by Mai Steenbock Sørensen
Sociale medier
På trods af kundeklager og et til tider lidt blakket ry har lavprisflyselskabet Ryanair stor succes med sit indhold på det sociale medie TikTok. Ida Juul Hansen og Anna Gerner Sjalin besluttede sig for at undersøge denne succes og skrev deres afsluttende speciale på Copenhagen Business School om emnet. Vi har taget en snak med Ida og Anna om, hvad der gør, at Ryanair lykkes på platformen, og hvad andre virksomheder kan lære af flyselskabets utraditionelle tilgang.
Artikel
TikTok og Snapchat er kommunikationsrådgiverens farlige fristelse
Snapchat
by Alexandra Infantino Charquero
Sociale medier
De nye medier har i 2022 overhalet de gamle, og for kommunikationsrådgiveren og virksomheder er medier som TikTok og Snapchat er en fristelse, netop fordi det er dér danskerne bruger deres tid. Men nylige debatter gør endnu en gang os alle opmærksomme på, at etiske overvejelser og en konstant finger på pulsen er det vigtigste værktøj for kommunikationsrådgiveren.
Artikel
Employer branding på LinkedIn
Employer branding på LinkedIn
by Kristoffer Kej og Anita Østergaard Sørensen
Employer BrandingSociale medier
Uanset om organisationer generelt har et godt tag om employer branding eller ej, så møder vi stort set altid de samme spørgsmål og udfordringer fra vores kunder, når deres employer branding skal ud at leve på LinkedIn. Her giver vi en praktisk lynguide til, hvordan I kan få sat jeres arbejde med employer branding på LinkedIn i system.
Case
BASF: Nordisk kommunikationsfunktion for verdens største kemivirksomhed
BASF
ESGKommunikationsstrategiPublic relationsSociale medier
BASF, verdens største kemivirksomhed, ønskede at synliggøre deres mange videnstunge forretningsområder i Norden, hvor de også oplevede udfordringer med at kommunikere om deres bæredygtighedsagenda.
Træning & workshops
Workshop: Styrk brandet gennem ledelsens LinkedIn-profiler
BrandingRelationsPeople Kommunikationsbureau
by Kristoffer Kej
Employer BrandingSociale medier
Får dine ledere nok ud af mulighederne på LinkedIn? Vi tager ledergruppen gennem en praktisk orienteret workshop og viser på to-tre timer, hvilken værdi LinkedIn kan skabe for jeres virksomhed, hvordan den enkelte leder kan udkomme og positionere sig, og hvordan LinkedIn kan understøtte salg, branding og rekruttering.
Case
Nivågaards Malerisamling: Strategi og koncept for SoMe tilstedeværelse
SoMe audit
Sociale medier
Nivaagaards Malerisamling ønskede at styrke kendskabet gennem sociale medier.

RelationsPeople
Vester Farimagsgade 41
1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

Behandling af persondata

Skift cookieindstillinger

facebookinstagramlinkedin