• Om os
  • People
  • Cases
  • Inspiration
  • Job
  • Kontakt
  • Ydelser
  • NYHED
  • Da
  • En
RelationsPeople

SoMe-ekspertens hemmelige våben til at lykkes på sociale medier

Anita Østergaard Sørensen

Seniorkonsulent
+45 27 58 94 46
anita@relationspeople.dk

Mange virksomheder har ikke spurgt sig selv, hvad de vil opnå med deres tilstedeværelse på sociale medier, og hvordan de vil opnå det. Her får du en grundlæggende introduktion til det brugbare værktøj, der både kombinerer din virksomheds strategi for sociale medier og taktik for samme - en såkaldt playbook - hvad sådan en består af, og hvorfor den er så vigtig at have ved hånden, hvis du vil lykkes på sociale medier.

25. januar 2023

Hvis du er vant til at arbejde med din virksomheds tilstedeværelse på sociale medier, ved du også, hvor ressource- og tidskrævende, arbejdet er. Du har formentlig også oplevet, at indsatsen ikke altid bærer frugt og netop derfor er en playbook en vigtig investering. En playbook, der tager udgangspunkt i den overordnede strategi, som inkorporerer den rette visuelle identitet, anvender den rigtige tone of voice og som har velbeskrevne, konkrete taktikker for at udkomme med indhold det rigtige sted på det rigtige tidspunkt, er med til at sikre, at tid og ressourcer bliver brugt fornuftigt og med resultat.

Hvad er en playbook?
Ordet ’playbook’ er oprindeligt et ord fra sportens verden. Særligt inden for American Football er ordet ’playbook’ ensbetydende med strategien og taktikken for holdets spil. Og netop fordi det ikke kun er en strategi for spillet, men også en taktisk guide for det samme, er begrebet ’playbook’ nyttigt, når vi taler om sociale medier. For sociale medier er en vigtig kommunikationskanal, der kræver en strategi med grundige overvejelser om, hvad du vil opnå med din kommunikation, og hvad der skal til for at opnå det. Men der er også brug for at få overblik over de mange taktiske greb, der kan være med til at understøtte den overordnede strategi fx helt ned til tidspunkter for at poste indhold, brug af hashtags, formater m.m. En fuldendt playbook rummer derfor både en beskrivelse af strategien for brugen af sociale medier og en praktisk værktøjskasse, der beskriver, hvordan tilstedeværelsen på sociale medier varetages i praksis.

Hvad består en playbook af?
En fuldendt playbook beskriver en strategi og dertilhørende taktikker, der vedrører alle aspekter af sociale medier. Med andre ord en 360 graders tilgang. Du kan også se det som den cyklus, der kan arbejdes med på sociale medier, der tager udgangspunkt i en strategi underbygget af indsigter og dernæst bevæger sig videre til elementer som beskrivelse af visuel identitet og tone of voice, en plan for content produktion, en plan for content distribution på tværs af kanaler, en plan for community management og evt. krisehåndtering og en plan for evaluering. Hvert element er vigtigt, men man kan i princippet vælge at fokusere på strategien i kombination med ét eller flere af de andre elementer. Indholdet i din playbook afhænger af, hvad der er vigtigt for din tilstedeværelse på sociale medier, og du kan med tiden tilføje elementer eller tilpasse den ift. eventuelle ændringer i din virksomhed.

Hvad skal man vide og kunne for at kunne udarbejde en playbook?
Afhængigt af om du er selvstændig eller arbejder i en lille, mellemstor eller stor virksomhed, vil det naturligvis være forskelligt, hvem der får til opgave at udvikle playbook’en. Generelt skal to forhold være på plads, inden man kan gå til opgaven:

  1. For det første er der brug for en overordnet strategi for virksomheden og forretningen og ideelt set også en overordnet kommunikationsstrategi.
  2. For det andet er der brug for en stærk kommunikatør, der også er kyndig inden for sociale medier, der har tiden, ressourcerne og ikke mindst kompetencerne til at løfte opgaven. Opgaven kan bl.a. indbefatte at indhente information fra andre i virksomheden, uddelegere og briefe fx grafikere eller tekstforfattere og ikke mindst at omsætte strategi, materiale og målgrupper til sociale mediers rammer og platforme. Det er ikke nogen lille opgave, der er klaret over night – og den kræver stor faglighed.

Med en god playbook ved hånden er man langt bedre stillet til at arbejde målrettet og effektivt med sin tilstedeværelse på sociale medier simpelthen fordi, der er lagt en plan for, hvordan man lykkes.

Er du interesseret i at høre mere om hvad en playbook er for en størrelse eller har du brug for hjælp til at få udarbejdet din playbook til sociale medier, så tag endelig fat i os:

Anita Østergaard Sørensen, Seniorkonsulent
M: anita@relationspeople.dk
T: +45 27 58 94 46

Tilmeld nyhedsbrevAnita Østergaard SørensenArtiklerSociale medierKommunikationsstrategi
Artikel
Matas tager pulsen på danske kvinders sundhed
by Nikoline Meincke Larsen
Kommunikationsstrategi
Klaus Fridorf, der er kommunikationschef hos Matas, har særligt fokus på, hvordan Matas kan opnå en troværdig positionering inden for sundhed, når de hos mange danskere er kendt for at være Danmarks førende beauty-destination. Klaus har været drivkraft på at udvikle et sundhedsbarometer, der løbende skal tage pulsen på danske kvinders mentale og fysiske sundhed, og som gennem målrettet kommunikation skal være med til at gøre Matas til en troværdig sundhedsaktør.
Artikel
Budskabsplatformen: Skab rød tråd i din kommunikation
by Kristian Eiberg
KommunikationsstrategiLederkommunikation
Budskabsplatforme er muligvis old school, men de er nogle af de vigtigste kommunikationsværktøjer, hvis man vil arbejde struktureret med toplederkommunikation, corporate kommunikation, employer branding eller navigere sikkert gennem en krise. I RelationsPeople begyndte vi at bruge budskabsplatforme for 20 år siden, og i denne artikel har vi samlet nogle af vores erfaringer, der måske kan inspirere andre rådgivere.
Artikel
10 tips: at skrive for andre
Kommunikationsstrategi
Debatindlæg og klummer er helt essentielle redskaber i en strategisk kommunikationsindsats for en topleder, der udtaler sig om samfundsaktuelle emner. For rådgiveren er det en god mulighed for at komme helt tæt på sin topleder, når holdninger og personlige værdier skal foldes ud sort på hvidt. Her er 10 tips til, hvordan du skriver på vegne af andre.
Artikel
Styrk kulturen og motivationen gennem meningsfuld kommunikation
by Mai Steenbock Nielsen
Employer BrandingKommunikationsstrategi
En god kultur og høj motivation blandt medarbejdere er noget, de fleste arbejdsgivere drømmer om. Alligevel kæmper mange arbejdspladser med medarbejdere, der skifter job netop grundet manglende motivation eller i jagten på en bedre arbejdskultur. Vi har dykket ned i motivations- og meningsskabelsesteori for at få svar på, hvordan vi gennem meningsfuld kommunikation kan vække motivationen hos medarbejderne og styrke kulturen på arbejdspladsen.
Artikel
To tips til at undgå den sproglige ”metervarestil”
by Anita Østergaard Sørensen
KommunikationsstrategiPublic relations
Når du som kommunikationsrådgiver skriver klummer, taler eller fx debatindlæg på vegne af andre, så kan det være en udfordring at tilpasse teksten til afsenderens personlige stil. At kommunikere på vegne af andre er en faglighed med en høj grad af praktiske præmisser og overvejelser, der har stor betydning for personens samlede autenticitet og troværdighed. Her får du to tips til, hvordan du lettere kan finde frem til en autentisk og vedkommende stil og samtidig undgå sproglige ”metervarer”.
Artikel
Brand-blikket skal vendes indad
by Kristoffer Kej
Employer BrandingKommunikationsstrategi
Den vigtigste målgruppe for et stærkt brand er virksomhedens egne medarbejdere. Purposekommunikation og intern employer branding smelter sammen. Og den stærke CEO skal prioritere de indre kanaler over TV 2 news og Børsen. Det er blandt pointerne i en ny global rapport om trends inden for branding og kommunikation.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér