TikTok og Snapchat er kommunikationsrådgiverens farlige fristelse
Alexandra Infantino Charquero
Konsulent
+45 31 39 54 38
alexandra@relationspeople.dk
De nye medier har i 2022 overhalet de gamle, og for kommunikationsrådgiveren og virksomheder er medier som TikTok og Snapchat er en fristelse, netop fordi det er dér danskerne bruger deres tid. Men nylige debatter gør endnu en gang os alle opmærksomme på, at etiske overvejelser og en konstant finger på pulsen er det vigtigste værktøj for kommunikationsrådgiveren.
Da DRs medierapport blev præsenteret tilbage i januar, lærte jeg sammen med mange andre kommunikationsfolk, at 2022 blev året hvor nye medier overhalede de gamle. Nyheden dækker over, at danskerne bruger mere tid på digitale medier end på print, flow TV og -radio. Det i sig selv er ikke den store plottwist, men bekræfter en velkendt tendens. De unge er på TikTok, Snapchat og andre nye medier, og derfor kigger vi naturligt også den vej som kommunikationsrådgivere. Rapporten betegner også hjemmesider og streamingplatforme som nye medier, men den seneste kritiske debat om både både TikTok og Snapchat sætter nyt lys på sagen, hvorfor jeg retter fokus derhen.
Læs også: SoMe-ekspertens hemmelige våben til at lykkes på sociale medier
Mediebilledet ændrer sig i høj fart. Det er ikke mange måneder siden, at TikTok var bølgen alle ville ride på Lige indtil marts i år hvor Center for Cybersikkerhed frarådede ansatte ved statslige myndigheder at være aktive på platformen. Nu her i maj bragte DR en artikel om, hvordan Snapchat-brugere kan bruge platformens nye AI-bot til råd om selvskade, og flere og flere virksomheder forbyder ansatte at bruge ChatGBT. Det er alle de såkaldte nye medier, der har vundet over de gamle, og som ifølge DR-rapporten er fremtiden.
Sæt fingeren på pulsen og fjern den ikke igen
For kommunikationsrådgiveren er det selvsagt værd at rette blikket mod de nye medier, hvis det er der, de attraktive unge opholder sig – også selvom kritiske debatter dukker op i tide og utide. Hjemmesider og digitale versioner af aviser har vi kendt i noget tid, men modsat printavisen, der ikke har ændret sig voldsomt siden den første gang udkom i 1600-tallet, bliver de nye medier hele tiden genudviklet, hvilket kræver en ekstra indsats fra kommunikationsrådgiveren om at følge med. Kigger man på TikTok, der umiddelbart går med en SoMe-kasket, kan man i dag følge live streaming af brugere og se videoer på op til 10 minutter. Men hvad er forskellen på live streaming af sport på eksempelvis DR eller TV 2 og live streaming af internetpersoner på et socialt medie? Og hvad er forskellen på en 10 minutters lang video på TikTok og en kortfilm på 18 minutter på Netflix? Vi kan også lige summe over den her; tal fra Wall Street Journal viser, at der i 2021 blev set 9.6 trillioner minutter på Netflix. Der blev set 22.6 trillioner på TikTok samme år, og det gør det sociale medie til en større streamingtjeneste, måske? Det står i hvert fald klart, at kommunikationsrådgiveren må navigere i et broget medielandskab, hvor grænserne for medier og formater flyder sammen.
Husk hjelmen når du begiver ud i rådgivning om medievalg
Det er ikke bare den notoriske racerkører, TikTok, der brager af sted. Der findes et utal af medier, som hver dag bliver mere eller mindre populære og får nye formater, der bringer nye prøvelser til kommunikationsrådgiveren. Det kan være, at du nu tænker ”hvad med dem, der kører med klatten på de nye medier – det kan jo godt lade sig gøre”.
Jeg vil ikke argumentere for, at enhver fremtidig rådgivning skal være stokkonservativ eller, at det ikke er muligt at bruge de nye medier til fremragende kommunikation – se bare RyanAir på TikTok, der har formået at nå Gen Z gennem memes og flabet content og tilmed har nået 16 mio. likes på deres content. Eller virksomheden bag energidrikken, Prime, der har omsat for 1,69 millioner kroner og skabt et overskud på 744 millioner kroner alene i sit første leveår? Danske børn og unge er så vilde efter drikken, at de tomme flasker kan sælges på DBA for 65 kroner. Svaret er YouTube og især TikTok. Når man ser på den hysteriske succes, er det jo oplagt at springe på de samme medier. Også selvom det er forbudt at sælge Prime i Danmark. Du kan med andre ord få børn til at længes efter en potentielt farlig drik ved at bruge TikTok. Fristende men farlig overvejelse for alle med et produkt eller budskab, der venter på at blive aktiveret.
Læs også: Markedsføring på Twitch
Det er kommunikationsrådgiverens fornemmeste opgave at afveje potentialet og risiciene ved medierne, når vi træffer et valg om at fraråde eller anbefale nye kommunikationsplatforme. Ingen kan med sikkerhed vide, hvornår tiden og viden er moden til at rådgive sine kunder om, hvornår en ny platform er sikker. Det er til gengæld sikkert, at en overhaling er sket, og den viden skal bruge. Det er voldsomt fristende at køre med og nyde godt at den høje fart, men jeg vil personligt holde foden tæt på bremsen. Etikken skal ligge øverst i den kommunikationsfaglige værktøjskasse og bruges med omhu, hver gang vi overvejer at bruge et nyt medie.