Hvad har vi lært af 20 år som bureau?
Dygtigere kunder, sammensmeltning af intern og ekstern kommunikation og et stadigt stigende behov for forretningsrelevante løsninger – det er de vigtigste læringer, vi har gjort os efter 20 år.
26. august 2020
Kristian Eiberg var med til at stifte RelationsPeople i 2000, fordi han som tidligere indkøber på kundesiden så et behov for et bureau i Danmark med en solid forretningsforståelse, som kunne skabe langvarige og værdifulde samarbejder. Og så var han drevet af en eventyrlyst.
”Det bedste eksempel på behovet for forretningsforståelse er, at da jeg sad som kommunikationsansvarlig hos Oticon, samarbejdede jeg med et stort internationalt bureau i London. De foreslog på et tidspunkt, at vi for 1 million kroner kunne leje os ind i på London Design Museum og bruge det som afsæt for PR-aktiviteter i Storbritannien. Da jeg så spurgte dem om, hvor mange høreapparater, de mente, man kunne sælge i Storbritannien på den baggrund, havde de ikke et svar. Og jeg vidste, at det var det første spørgsmål, min CEO ville stille. Det er det, jeg mener med et større behov for forretningsforståelse,” forklarer Kristian Eiberg.
Hvad, synes du, har ændret sig mest, siden bureauet blev født?
”Der er særligt sket to ting. Det ene er, at kontaktpersonerne hos vores kunder er blevet dygtigere, og kravene til os som rådgivere er derfor øget markant. Det blev yderligere forstærket efter finanskrisen, hvor stabsfunktionerne blev skåret til benet, hvorfor der kun var plads til de dygtigste på kundesiden. Det andet er, at kommunikation er blevet mere integreret. Det, som teorien beskrev for tre årtier siden, er blevet til virkelighed: intern og ekstern hænger uløseligt sammen, digitale kommunikationskanaler har skabt forudsætningen for reel dialog, og den digitale udvikling har været en markant driver for branchekonvergens, hvor reklame-, kommunikations- og medie-bureauerne samt i et vist omfang managementkonsulenterne byder på de samme opgaver.”
Hvad har været det sværeste ved at være bureauejer?
”Det har været bekymringen om den daglige økonomi. Om vi var en sund nok forretning til at kunne udbetale løn og betale regninger. Også selvom vi har været det. Derimod har jeg altid troet på, at vi selv kunne levere fagligt – enten alene eller i samarbejde med andre bureauer i PeopleGroup og diverse samarbejdspartnere. Desuden har vi i alle 20 år haft en tæt tilknytning til forsknings- og uddannelsesmiljøerne, har undervist studerende og dermed haft nemt ved at kunne følge med i, hvad der rører sig inden for kommunikationsfeltet.”
Hvad er den største udfordring, som kommunikationsfaget står over for netop nu?
”Jeg synes, at branchekonvergensen er interessant og afspejler udviklingen i kommunikationsfaget. Den tvinger alle aktører til at være skarpere på, hvilken værdi man tilfører som rådgiver – og for at vende tilbage til baggrunden for at starte bureauet – at være meget forretningsorienteret og forstå opgaven og løsningen fra kundens perspektiv og ikke ud fra vores egen værktøjskasse. Især de internationale managementkonsulenters interesse for flere dele af kommunikationsområdet som fx design af kunderejser, krisestyring eller transformation af organisationer er interessant at følge, hvordan udvikler sig. Jeg tror ikke, at konvergensen er slut, og jeg tror, at vi også i Danmark vil se nye samarbejder eller opkøb. Dermed giver det ikke længere mening at tale om en kommunikationsbranche.”
I anledning af RelationsPeoples 20-års jubilæum afholder vi en kavalkade af faglige arrangementer i uge 37 – blandt andet med fokus på lederkommunikation og marketing PR. Læs mere om arrangementerne, og tilmeld dig ved at følge de indbyggede links.