• Om os
  • People
  • Kompetencer
  • Cases
  • Indsigter
  • Træning
  • Job
  • Kontakt
  • Da
  • En
RelationsPeople
RelationsPeople søger konsulent

Hvad har vi lært af 20 år som bureau?

by Sofie Desmareth Riemann

Direktør og partner
+45 22 65 51 34
sofie@relationspeople.dk

Dygtigere kunder, sammensmeltning af intern og ekstern kommunikation og et stadigt stigende behov for forretningsrelevante løsninger – det er de vigtigste læringer, vi har gjort os efter 20 år.

26. august 2020

Kristian Eiberg var med til at stifte RelationsPeople i 2000, fordi han som tidligere indkøber på kundesiden så et behov for et bureau i Danmark med en solid forretningsforståelse, som kunne skabe langvarige og værdifulde samarbejder. Og så var han drevet af en eventyrlyst.

”Det bedste eksempel på behovet for forretningsforståelse er, at da jeg sad som kommunikationsansvarlig hos Oticon, samarbejdede jeg med et stort internationalt bureau i London. De foreslog på et tidspunkt, at vi for 1 million kroner kunne leje os ind i på London Design Museum og bruge det som afsæt for PR-aktiviteter i Storbritannien. Da jeg så spurgte dem om, hvor mange høreapparater, de mente, man kunne sælge i Storbritannien på den baggrund, havde de ikke et svar. Og jeg vidste, at det var det første spørgsmål, min CEO ville stille. Det er det, jeg mener med et større behov for forretningsforståelse,” forklarer Kristian Eiberg.

Hvad, synes du, har ændret sig mest, siden bureauet blev født?

”Der er særligt sket to ting. Det ene er, at kontaktpersonerne hos vores kunder er blevet dygtigere, og kravene til os som rådgivere er derfor øget markant. Det blev yderligere forstærket efter finanskrisen, hvor stabsfunktionerne blev skåret til benet, hvorfor der kun var plads til de dygtigste på kundesiden. Det andet er, at kommunikation er blevet mere integreret. Det, som teorien beskrev for tre årtier siden, er blevet til virkelighed: intern og ekstern hænger uløseligt sammen, digitale kommunikationskanaler har skabt forudsætningen for reel dialog, og den digitale udvikling har været en markant driver for branchekonvergens, hvor reklame-, kommunikations- og medie-bureauerne samt i et vist omfang managementkonsulenterne byder på de samme opgaver.”

Hvad har været det sværeste ved at være bureauejer?

”Det har været bekymringen om den daglige økonomi. Om vi var en sund nok forretning til at kunne udbetale løn og betale regninger. Også selvom vi har været det. Derimod har jeg altid troet på, at vi selv kunne levere fagligt – enten alene eller i samarbejde med andre bureauer i PeopleGroup og diverse samarbejdspartnere. Desuden har vi i alle 20 år haft en tæt tilknytning til forsknings- og uddannelsesmiljøerne, har undervist studerende og dermed haft nemt ved at kunne følge med i, hvad der rører sig inden for kommunikationsfeltet.”

Hvad er den største udfordring, som kommunikationsfaget står over for netop nu?

”Jeg synes, at branchekonvergensen er interessant og afspejler udviklingen i kommunikationsfaget. Den tvinger alle aktører til at være skarpere på, hvilken værdi man tilfører som rådgiver – og for at vende tilbage til baggrunden for at starte bureauet – at være meget forretningsorienteret og forstå opgaven og løsningen fra kundens perspektiv og ikke ud fra vores egen værktøjskasse. Især de internationale managementkonsulenters interesse for flere dele af kommunikationsområdet som fx design af kunderejser, krisestyring eller transformation af organisationer er interessant at følge, hvordan udvikler sig. Jeg tror ikke, at konvergensen er slut, og jeg tror, at vi også i Danmark vil se nye samarbejder eller opkøb. Dermed giver det ikke længere mening at tale om en kommunikationsbranche.”

 

I anledning af RelationsPeoples 20-års jubilæum afholder vi en kavalkade af faglige arrangementer i uge 37 – blandt andet med fokus på lederkommunikation og marketing PR. Læs mere om arrangementerne, og tilmeld dig ved at følge de indbyggede links.

Tilmeld nyhedsbrevSofie Desmareth RiemannArtikler
Artikel
Artikelsamling om toplederkommunikation
Lederkommunikation
Artikel
Få en god relation til topchefen
by Kristian Eiberg
Lederkommunikation
Kan man koge et stort forskningsprojekt ned til få, konkrete anbefalinger, som en rådgiver for en topchef kan bruge i praksis? Således lød udfordringen forud for et netværksmøde med en gruppe erfarne pressechefer, og svaret blev ni anbefalinger med afsæt i forskningsprojektets data.
Artikel
Markedsføring på Twitch
by Bjørn Andreassen
Kommunikationsstrategi
Hvis du er på udkig efter gode kanaler til at ramme den yngre målgruppe, så kan den sociale livestreaming-platform Twitch være det, du leder efter. I denne artikel giver vi et overblik over platformen, så du kan beslutte, om den er vejen frem for din virksomhed.
Artikel
Employer branding-strategi: Unge jobansøgere stiller nye krav
by Alexandra Infantino Charquero
Employer Branding
De nye generationer træder ind på jobmarkedet med et stigende behov for at komme bag kulissen hos deres potentielle arbejdspladser gennem blandt andet peer-to-peer møder og transparens på sociale medier. Det betyder, at tiden måske er inde til at gentænke din employer branding-strategi. Her får du 4 tips til, hvordan din virksomhed kan imødekommende de nye tendenser, der spirer blandt de unge.
Artikel
Budskabsplatformen: Skab rød tråd i din kommunikation
by Kristian Eiberg
KommunikationsstrategiLederkommunikation
Budskabsplatforme er muligvis old school, men de er nogle af de vigtigste kommunikationsværktøjer, hvis man vil arbejde struktureret med toplederkommunikation, corporate kommunikation, employer branding eller navigere sikkert gennem en krise. I RelationsPeople begyndte vi at bruge budskabsplatforme for 20 år siden, og i denne artikel har vi samlet nogle af vores erfaringer, der måske kan inspirere andre rådgivere.
Artikel
Måler du værdien af din kommunikation?
by Sofie Desmareth Riemann
AnalysePublic relations
Selvom du måske har styr på begreber som share of search, PR-score og visibility score, så er du måske stadig grundlæggende i tvivl om, hvordan du måler værdien af din kommunikationsindsats for virksomheden? Vi har taget en snak med ekspert i kommunikationsmåling Jesper Andersen for at tage temperaturen på k-måling anno 2022.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér