Fem tips: Brug e-mail marketing i din employer branding
E-mail marketing er en uundgåelig komponent i særligt onlineforretningers marketingmix - men hvad kan det gøre for dig, der arbejder med rekruttering eller employer branding? Vi har samlet fem tips til, hvilke redskaber fra e-mail marketing du med fordel kan anvende i din employer branding-strategi.
Den 27. september 2021
E-mail marketing kan for mange virke som en forældet kanal. Tænk bare over, hvor mange e-mails du gennem årene har slettet uden overhovedet at åbne dem. Alligevel lever kanalernes dinosaur i bedste velgående både inden for marketing- og PR-disciplinen. Det skyldes, at e-mail er særligt egnet til både 1-1 kommunikation, brede udsendelser samt sikker og fortrolig kommunikation, og det gør kanalen til en af de stadig mest brugte.
Et af de mest effektive greb inden for e-mail marketing er mersalgs-e-mails. De fleste, der handler online, har med garanti også prøvet efterfølgende at modtage en e-mail, hvori en lignende eller relateret vare bliver foreslået. Men selvom e-mail marketing oftest bruges til at sælge helt konkrete produkter, kan man med fordel anvende flere af grebene i sin employer branding-strategi. Når alt kommer til alt, er der ikke den store forskel på, om det er et produkt eller en arbejdsplads, man ønsker at gøre attraktiv for sin målgruppe. Og så er det jo et kæmpe plus, at der i medarbejderrejsen allerede er adskillige touchpoints, hvor e-mail er den naturlige kommunikationsform.
Brug medarbejderrejsen aktivt
Vi har ved flere lejligheder talt om medarbejderrejsen, da den er et godt værktøj til at få defineret de touchpoints, man har med medarbejderen. Når I har kortlagt, hvor på rejsen kommunikationen foregår med medarbejderen, er næste skridt at definere hvilke medier og kanaler, der skal anvendes ved de enkelte touchpoints. Du vil nok opdage, at svaret ofte er e-mail – og du bør derfor også arbejde struktureret med din e-mail-kommunikation her. Kvittering for en modtaget jobansøgning kan være afgørende for, hvordan din virksomhed fremstår i øjnene på en kandidat, ligesom vi også tidligere har skrevet om vigtigheden af afslag både til kandidater, der går videre i processen, men også dem, der ikke kommer i betragtning til stillingen. Her kan man låne direkte fra ovennævnte mersalgs-e-mail, for måske kandidaten ikke passede til den søgte stilling, men det kan være, at I har en anden stilling ledig, som ville være helt rigtig til den pågældende kandidat. Kort sagt – er der nogle steder i medarbejderrejsen, hvor en e-mail måske ville skabe mere værdi for både employer brand og virksomhed?
Fremhæv jeres kendetegn
Et af formålene med employer brandet er at definere arbejdspladsen over for potentielle og nuværende medarbejdere. Hvad er det for en kultur, der hersker på arbejdspladsen? Hvordan adskiller I jer fra lignende virksomheder? Hvilke kendetegn er unikke for lige præcis jer? Hvis I ikke allerede har gjort det, kan disse spørgsmål hjælpe jer med at indkredse de mest centrale elementer i jeres employer brand og få sat nogle konkrete ord på jeres værdier – for netop disse ord skal I bruge i jeres e-mail-strategi. På den måde sikrer I overensstemmelse mellem den måde, I kommunikerer om jer selv på diverse platforme, og hvordan I kommunikerer direkte med kandidaten. Hvis I arbejder meget i teams, så skriv gerne at I håber medarbejderen trives ved at løfte i flok. Hvis der ikke er en forventning om, at medarbejderen sidder på kontoret fra 8-16 hver dag, så brug ordet fleksibel om jer selv, da det skaber autenticitet og sammenhæng mellem sprog og handling. Ideen om et fælles ordforråd gælder i øvrigt på tværs af alle kanaler – læs fx, hvordan du aktiverer employer brandet i dit stillingsopslag.
Keep it simple
Lige så vigtigt det er at anvende og dele jeres værdier, lige så vigtigt er det ikke at overvælde jeres målgruppe med en masse forskellige budskaber. Det handler om at skære jeres e-mails ind til benet – brug værdierne aktivt, og hav få budskaber i hver mail. En e-mail om, at I søger ny medarbejder skal ikke blandes sammen med information om jeres forretningsstrategi, selvom man godt kunne tænke, at en ny medarbejder ville synes, det var spændende. Fokuser i stedet på hovedbudskabet, nemlig jagten på en ny medarbejder, og læg i stedet relevante links ind i teksten til fx forretningsstrategi. På den måde giver du kandidaten flere muligheder for at bevæge ind på din side og øger desuden chancen for, at der bliver skabt et match mellem indhold og modtager.
Tænk kreativt
Et simpelt, men ekstremt effektivt greb, er at anvende kreativt materiale i sine e-mails. Flere statistikker peger på, at især video kan øge både din open rate og din click-through-rate drastisk– altså andelen af modtagere, der klikker på et link i din e-mail. Hvis man starter helt fra scratch, findes der adskillige gode guides til at komme godt fra start, men hvis man allerede har videoer af medarbejdere og arbejdspladsen liggende som del af sin employer branding, er de oplagte at aktivere i sin e-mail-strategi. Mange virksomheder har videomateriale, hvor medarbejdere fortæller om arbejdspladsen eller viser rundt på kontoret. Hvis I ikke har den type materiale liggende endnu, kan I sagtens starte med at hive telefonen op af lommen. Det behøver ikke være en stor og dyr produktion for at være autentisk – især hvis I gerne vil vise arbejdspladsen frem på en måde, der afspejler hverdagen og kulturen i virksomheden.
Tænk også gerne mere overordnet på selve designet i jeres e-mail. Hvis I arbejder meget struktureret og ordentligt, så nytter det ikke noget, at jeres e-mails ligner noget, en tredjeklasse har klasket sammen i billedkunst. Husk på de kendetegn, I fremhævede i punktet ovenfor. Hvilke ord brugte I til at beskrive jer selv? De ord skal også kunne genkendes, når man kigger på designet af jeres e-mail, både i layout, i formuleringerne og i de valgte kreativer, hvad end det er billeder eller video.
Det vigtigste element
Uanset om jeres e-mail har til formål at søge kandidater til en ledig stilling, underbygge employer brandet med en nyhed om jeres virksomhed eller give afslag til en ansøger, er det vigtigt at have en tydelig call-to-action (også kendt som CTA) – en knap eller et tydeligt link, der opfordrer modtageren til at handle. Den gode call-to-action sender modtageren hen på en side, der ligger naturligt i forlængelse af det, modtageren klikkede på i første omgang, mens en dårlig call-to-action sender modtageren hen på en side, hvor personen selv må klikke rundt for at finde den information, der blev lovet i første omgang. En god call-to-action kunne eksempelvis være at sende modtageren hen på en job-side, hvis e-mailen handler om, at I søger en ny medarbejder. Man kan godt have flere call-to-actions i en e-mail, så længe det overordnede budskab handler om det samme – så øger man også chancen for, at modtageren klikker videre ind på ens side.
Selvom e-mail marketing og employer branding ikke typisk plejer at gå hånd i hånd, håber vi, at vi med disse fem tips både har hjulpet dig godt på vej til at bruge e-mail marketing i din employer branding-strategi, men også at vi har inspireret dig til at tænke ud af boksen og mikse og matche de forskellige discpliner i dit daglige arbejde.