• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Da
  • En
RelationsPeople

Aktivér dit employer brand
til jobsamtalen – og undgå
fejlrekrutteringer

Rekrutteringsprocessen kan hurtigt blive en omstændig og tidskrævende proces, og en fejlrekruttering kan nemt koste dyrt. Så hvordan sikrer man det rigtige match mellem kandidat og kultur og undgår en dyr og tidskrævende fejlrekruttering? Svaret ligger i dit employer brand.

Den 28. april 2021

 

Kilden til al viden, det store World Wide Web, svømmer i artikler om, hvad man som jobsøgende skal tage højde for inden en jobsamtale. Hvilke spørgsmål kan man stille, hvordan skal man svare ’rigtigt’, og hvad kan man gøre for at sikre et godt førstehåndsindtryk? Det samme gør sig desværre ikke gældende, hvis man foretager samme søgning med omvendt fortegn og prøver at finde gode råd til arbejdsgiveren. Her handler de fleste artikler om hvilke juridiske emner, man skal styre udenom. Derfra er der langt mellem de gode råd til at sikre en vellykket jobsamtale, som munder ud i en motiveret og produktiv ny kollega, der passer godt ind i virksomheden. Og det er en skam, for en fejlrekruttering kan hurtigt koste 75-150% af den ansattes årsløn. Derfor giver vi her vores bedste bud på, hvordan du som arbejdsgiver giver et retvisende billede af virksomheden og samtidig kan få en ordentlig fornemmelse af, hvorvidt kandidaten passer godt ind – alt sammen ved hjælp af dit employer brand.

 

Det rigtige match handler ikke kun om kompetencer

Et stærkt employer brand er et, der lever af sig selv og indgår naturligt i alle dele af medarbejderrejsen. Stillingsopslaget er et godt sted at lade kandidaten stifte bekendtskab med det og vække nysgerrigheden, mens jobsamtalen er en oplagt mulighed for at folde virksomheden ordentligt ud. Det er klart, at hvis man skal ansætte en chauffør, er det rimelig vigtigt, at kandidaten har et kørekort. Men faktisk anbefaler en række eksperter, at du primært ser efter, om der er et match mellem kulturen i virksomheden og den kandidat, der sidder overfor dig. Her er det netop employer brandet med sin beskrivelse af virksomhedens purpose og værdier, du skal vende blikket mod. Brug formuleringer og konkrete ord direkte fra employer brandet, så du er så konkret som muligt i din beskrivelse af arbejdspladsen. Hvis der lægges for stor vægt på faglighed og arbejdspladsens kultur ikke bliver foldet ud for kandidaten, kan man risikere, at rekrutteringen ikke bliver succesfuld, simpelthen fordi kandidaten ikke passer ind i virksomheden rent personligt.

 

Det hedder ikke ’jobforhør’

Selvom det virker indlysende, er der desværre stadig nogle, der betragter jobsamtalen som en mulighed for at udspørge kandidaten om alt mellem himmel og jord – og samtalen ender hurtigt som et krydsforhør i stedet for en jævnbyrdig samtale. Ifølge danske arbejdsgivere bør ansøgeren have cirka halvdelen af taletiden til en god jobsamtale. Det er derfor vigtigt, at man tænker kvalitet fremfor kvantitet, når man forbereder sine spørgsmål til jobsamtalen.

Mens spørgsmålene typisk bruges til at lære kandidaten bedre at kende, er de også en oplagt måde for denne at få et bedre indblik i virksomheden. Tænk over at lade spørgsmålene tale for dig ved at bruge anekdoter fra arbejdspladsen til at formulere dem. Du kan fx spørge, hvordan kandidaten har det med at arbejde i teams, hvis det altså er jeres primære arbejdsform. Du kan endda tage skridtet videre og sige ”Vi lægger stor vægt på, at vores kommende kollega passer ind i en gruppe. Hvordan har du det med at arbejde sammen med andre?”. På den måde er du både tydelig omkring værdierne i virksomheden, samtidig med at du giver et indblik i hvilken kultur, der præger arbejdspladsen. Du giver desuden kandidaten mulighed for at vurdere, om lige netop din virksomhed er det rigtige fit, eller om I måske begge er bedre tjent med en anden løsning.

 

Overvej træning

Den, der rekrutterer, har ikke nødvendigvis været med i maskinrummet, da employer brandet blev udviklet. Du kan derfor overveje en intern træning af alle med rekrutteringsansvar, så de bliver klædt godt på og forstår at trække på de rette elementer af employer brandet i forhold til den stilling, der skal rekrutteres til. Hvis virksomheden er stor, er det ikke nødvendigvis de samme værdier og kultur, der hersker i en afdeling i forhold til en anden. Derfor kan de indledende analyser og interviews fra udviklingen af employer brandet give et indblik i, hvad der særligt lægges vægt på i den pågældende afdeling. Har I ikke den form for materiale liggende, kan små interviews med repræsentanter fra de pågældende afdelinger også være en effektiv måde at få sat konkrete ord på kulturen og arbejdsgangene. Derved er der også større sandsynlighed for, at det bliver en succesfuld rekruttering og både arbejdsgiver og nyansat trives ved det nye samarbejde.

I sidste ende handler det om, at jo mere konkret og autentisk, du kan gøre det, jo større sandsynlighed er der for, at både du og kandidaten har mulighed for at vurdere, om det er det helt rigtige match. Og i sidste ende kan det spare jer begge en masse tid og penge.

 

Er du nysgerrig på at lære mere om værdien af et godt employer brand? Så kan du hente vores artikelsamling om selvsamme emne herunder.

Tilmeld nyhedsbrevArtiklerEmployer Branding

Hent vores artikelsamling om employer branding her

Artikel
Et stærkt employer brand kan ikke bygges på kommunikation alene
by Kristoffer Kej
Employer Branding
En fire dages arbejdsuge, mulighed for at vælge sin egen leder eller hjemmearbejde ad libitum. Der er hos mange virksomheder et stort pres for at udvikle sig som arbejdsplads for både at tiltrække medarbejdere og for at styrke tilknytningen hos de gode folk, der allerede er ansat. Arbejdspladsen skal i sig selv være attraktiv, og her kommer vi som kommunikatører til kort. Vi kan hjælpe med at formidle styrkerne til potentielle kandidater, men kan ikke alene forandre arbejdspladser og organisationer. Derfor skabes gode employer brands oftest i et samspil mellem kommunikation, HR og den øverste ledelse.
Artikel
Ny undersøgelse: De bløde værdier batter i employer brandingen
by Kristoffer Kej
Employer Branding
Der er kamp om medarbejderne, og virksomhedernes employer brands skal stå skarpt, hvis det skal lykkes at finde de bedste talenter og specialister. RelationsPeople har sammen med Marketminds gennemført en undersøgelse, der viser, at de bløde værdier bør have mere fokus.
Artikel
Guide: Tiltræk de rigtige kandidater med organiske jobopslag på LinkedIn
by Anita Østergaard Sørensen
Employer Branding
Arbejder du med jeres employer branding eller rekruttering, ved du sikkert, at LinkedIn rummer gode muligheder for at komme i kontakt med relevante kandidater. Men du har måske også oplevet forskellig grad af succes, når du publicerer jobopslag for at gøre opmærksom på en åben stilling. Derfor får du her et par gode råd til, hvordan du får mest muligt ud af dit jobopslag på LinkedIn– og hvordan du helt praktisk bærer dig ad.
Artikel
Rekruttering og betalt annoncering på LinkedIn: Sådan rammer du de rigtige kandidater
by Anita Østergaard Sørensen
Employer Branding
Arbejder du med din virksomheds employer branding og rekruttering, ved du formentlig, at jobopslaget på LinkedIn er et grundlæggende værktøj. Men leder du efter kandidater med en speciel profil, og vil du være helt sikker på, at du når ud til dem, så bør du kaste dig ud i betalt annoncering på LinkedIn. Her får du en praktisk guide, der hjælper dig med at komme godt i gang med din annoncering af jeres åbne stilling på LinkedIn.
Artikel
Tiltræk medarbejdere med employer branding
by Kenneth Grothe Toustrup
Employer Branding
Ledigheden falder fortsat, og der er kamp om at tiltrække medarbejdere. Det gælder ikke mindst de unge, der er i høj kurs. Her kommer en række råd og indsigter, der kan hjælpe med at få den ombejlede gruppe i tale.
Artikel
Employer branding på LinkedIn
by Anita Østergaard Sørensen og Kristoffer Kej
Employer BrandingLinkedIn
Uanset om organisationer generelt har et godt tag om employer branding eller ej, så møder vi stort set altid de samme spørgsmål og udfordringer fra vores kunder, når deres employer branding skal ud at leve på LinkedIn. Her giver vi en praktisk lynguide til, hvordan I kan få sat jeres arbejde med employer branding på LinkedIn i system.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér