• Om os
  • People
  • Kompetencer
  • Cases
  • Indsigter
  • Træning
  • Jobs
  • Kontakt
  • Da
  • En
Rekruttering: Afslag og autosvar er vigtig employer branding

Rekruttering:
Afslag og autosvar er vigtig
employer branding

by Gunilla Neergaard Freiesleben

Konsulent
+4540416819
gunilla@relationspeople.dk

Jobsøgende er blevet rigtig gode til at dele historier om de rekrutteringsprocesser, de gennemgår. Derfor er det også uhyre vigtigt at prioritere både autosvar og afslag, både fordi kandidaten har et netværk, som kan sprede ringe i vandet om jeres måde at kommunikere, men også fordi det kan være med til at understøtte jeres employer brand.

24. marts 2021

Det er både de gode og de dårlige eksempler, der bliver delt, når jobsøgende bliver trukket gennem rekrutteringsmøllen – typisk på LinkedIn. Og begge har potentiale til at gå viralt. De gode afslag fremhæves af kandidater, der er blevet oprigtigt glad for virksomhedens respons. Det bliver en god historie, hvor virksomheden bliver rost for at have gjort sig umage, og det kan have stor indflydelse på den fremtidige rekruttering. Omvendt kan den dårlige historie være enormt skadelig for jeres omdømme og employer brand.

Vi har modtaget din ansøgning

Mange virksomheder sender ikke engang et autosvar, når de modtager en ansøgning. Det betyder meget for kandidatens opfattelse af virksomheden, at der bliver kvitteret for den ansøgning, man har brugt så lang tid på at udarbejde. Så sørg for en opsætning af et autosvar, hvis ikke I allerede har det.

Autosvaret på ansøgningen er den første tovejs-kommunikation, der bliver etableret i rekrutteringensprocessen. Derfor er det vigtigt, at virksomheden sørger for, at interaktionen starter positivt. Den positive oplevelse skal allerede starte ved jobsitet og stillingsopslaget, hvor der er rig mulighed for at integrere sit employer brand, men virksomheder bør også have in mente, at autosvaret er en vigtig kanal, da det potentielt skal ud til rigtig mange mennesker.

”Tak for din ansøgning. Brug din fantasi. Hvis du er sikker på, hvad du vil, så er du halvvejs. Der er ingen grænser. Alle hos Nike har en drøm. Vi bruger vores livserfaringer og professionelle talent til at arbejde mod den drøm hver eneste dag i vores liv”

Sådan lød Nikes autosvar engang. Eksemplet illustrerer på bedste vis, hvordan man kan integrere sit employer brand aktivt. Det er fængende, ambitiøst, anderledes – og det siger noget om, hvilken virksomhed Nike er. Så allerede i denne fase har virksomheden formået at differentiere sig.

Vi har valgt at gå videre med andre kandidater

Dem, der ikke når igennem nåleøjet, skal modtage et afslag. Afslaget er også et stykke kommunikation og kan bruges strategisk, da mødet med de motiverede kandidater er en oplagt mulighed for at opnå stærke ambassadører. Men hvad er det gode afslag?

Først og fremmest er det unødvendigt at pointere, at man har valgt den profil, der passer bedst til jobbet. Det er åbenlyst. I stedet bør man lægge vægt på at signalere, at der har været mange kompetente kandidater samt en ærgelse over, at der ikke er flere stillinger at give af. Derudover er det også værd at nævne, hvor mange ansøgninger man har modtaget (hvis det er mange). På den måde bliver kandidaten bevidst om graden af konkurrence og kan trøste sig med, at der var flere om buddet. I stedet for den klassiske ’Vi har valgt en med mere erfaring’, er det også en god idé at pointere, hvad der specifikt blev lagt vægt på af kompetencer i udvælgelsesprocessen. På den måde får kandidaten både et indtryk af ansøgerfeltets høje niveau og får måske inspiration til at tilegne sig nogle af de kompetencer, som vedkommende ikke har i dag. Derudover er det, ligesom i autosvaret, en mulighed for at integrere elementer af jeres employer brand.

Et viralt afslag

Et afslag, der gik viralt, var Charlotte Novellas, da hun delte sin historie i februar 2021. Hun havde ikke fået jobbet, men fik en uddybende forklaring telefonisk på hvorfor. Men efterfølgende modtog hun noget udover det sædvanlige; et meget personligt og betænksomt afslag samt en Kay Bojesen abe. Det var en overraskelse, der var så usædvanlig, at hun delte det på LinkedIn og indledte sit opslag med ordene:

”Se hvad jeg modtog med posten i dag! Jeg fik ikke jobbet, men det er da det sødeste afslag, jeg nogensinde har fået.”

Opslaget gik viralt med 800.000 views, 22.000 likes, BT bragte en artikel om det, og Charlotte blev inviteret ind i TV2 News-studiet for at fortælle om den gode oplevelse.

Der er altså god grund til at tage sin rekrutteringsproces alvorligt og måske også overveje at tilføje et overraskende element, der kan sætte lige netop jeres virksomhed i et godt lys.

Virksomheder bør altså i langt højere grad vægte alle faser i deres rekrutteringsproces og bruge dem aktivt i arbejdet med employer branding. Husk, at interaktionen allerede starter ved jobopslaget, og tænk over hvert eneste skridt i rejsen for den jobsøgende som en mulighed for god kommunikation. Udnyt den gyldne mulighed, det er at være i tæt dialog med potentielle kandidater og styrk din virksomheds omdømme ved at sørge for, at hele forløbet bliver en god oplevelse for de mange, der ikke får jobbet.

Tilmeld nyhedsbrevGunilla Neergaard FreieslebenArtiklerEmployer Branding
Artikel
Optagelse af webinar om det gode stillingsopslag
Employer Branding
Der er mange spørgsmål at stille sig selv, når man skal skrive et stillingsopslag. Hvilke kompetencer skal man lægge vægt på? Hvordan undgår man flosklerne? Hvad kan man gøre for at fremstå autentisk og tiltrække de rette kandidater? Og hvad har ens employer brand med stillingsopslaget at gøre? Hvis du er nysgerrig på svarene, kan du finde dem lige her.
Artikel
Digital onboarding af 200 medarbejdere under corona har sat nye standarder for garnvirksomheden Hobbii
by Nynne Munk
Employer Branding
Langt de fleste virksomheder har mærket effekten af corona-pandemien på den ene eller den anden måde. Nogle brancher bløder, men for andre har corona skabt vækst i rasende fart. Mød garnvirksomheden Hobbii, der har ansat over 200 medarbejdere under corona og succesfuldt onboardet alle digitalt.
Case
Udvikling af employer brand for at styrke rekruttering
Employer Branding
Efter Evida flyttede hovedsæde fra København til Viborg, blev rekruttering af særligt specialister en udfordring. RelationsPeople udviklede et employer brand, som blandt andet omfattede strategi og kernefortælling.
Artikel
Tre erfaringer fra et virtuelt employer branding projekt
by Kristoffer Kej
Employer Branding
Kan man gennemføre et stort analyse- og udviklingsprojekt (næsten) uden at mødes fysisk? Ja, det kan man faktisk. I løbet af 2020 hjalp vi en kunde med at udvikle et helt nyt employer brand gennem en proces, hvor der kun var to fysiske møder. Her er, hvad vi lærte af det projekt.
Artikel
Employer branding: Sig det klart, og sig det med mennesker
by Kenneth Grothe Toustrup
Employer Branding
Hvordan rekrutterer man på kort tid 50 højtuddannede specialister til et nyetableret hovedkontor i Kronjylland? Stærke budskaber og hjælp fra ledelse og medarbejdere virker, lyder det fra HR-teamet hos Evida, der er godt på vej i mål med opgaven.
Artikel
Employer branding: Seks tips til det gode stillingsopslag
by Kenneth Grothe Toustrup
Employer Branding
Hvordan sætter du ord på din virksomhed og arbejdsplads, når du skal skrive en stillingsannonce? Vi har samlet seks tips.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér