• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Da
  • En
RelationsPeople
Rekruttering: Afslag og autosvar er vigtig employer branding

Rekruttering:
Afslag og autosvar er vigtig
employer branding

Jobsøgende er blevet rigtig gode til at dele historier om de rekrutteringsprocesser, de gennemgår. Derfor er det også uhyre vigtigt at prioritere både autosvar og afslag, både fordi kandidaten har et netværk, som kan sprede ringe i vandet om jeres måde at kommunikere, men også fordi det kan være med til at understøtte jeres employer brand.

24. marts 2021

Det er både de gode og de dårlige eksempler, der bliver delt, når jobsøgende bliver trukket gennem rekrutteringsmøllen – typisk på LinkedIn. Og begge har potentiale til at gå viralt. De gode afslag fremhæves af kandidater, der er blevet oprigtigt glad for virksomhedens respons. Det bliver en god historie, hvor virksomheden bliver rost for at have gjort sig umage, og det kan have stor indflydelse på den fremtidige rekruttering. Omvendt kan den dårlige historie være enormt skadelig for jeres omdømme og employer brand.

Vi har modtaget din ansøgning

Mange virksomheder sender ikke engang et autosvar, når de modtager en ansøgning. Det betyder meget for kandidatens opfattelse af virksomheden, at der bliver kvitteret for den ansøgning, man har brugt så lang tid på at udarbejde. Så sørg for en opsætning af et autosvar, hvis ikke I allerede har det.

Autosvaret på ansøgningen er den første tovejs-kommunikation, der bliver etableret i rekrutteringensprocessen. Derfor er det vigtigt, at virksomheden sørger for, at interaktionen starter positivt. Den positive oplevelse skal allerede starte ved jobsitet og stillingsopslaget, hvor der er rig mulighed for at integrere sit employer brand, men virksomheder bør også have in mente, at autosvaret er en vigtig kanal, da det potentielt skal ud til rigtig mange mennesker.

”Tak for din ansøgning. Brug din fantasi. Hvis du er sikker på, hvad du vil, så er du halvvejs. Der er ingen grænser. Alle hos Nike har en drøm. Vi bruger vores livserfaringer og professionelle talent til at arbejde mod den drøm hver eneste dag i vores liv”

Sådan lød Nikes autosvar engang. Eksemplet illustrerer på bedste vis, hvordan man kan integrere sit employer brand aktivt. Det er fængende, ambitiøst, anderledes – og det siger noget om, hvilken virksomhed Nike er. Så allerede i denne fase har virksomheden formået at differentiere sig.

Vi har valgt at gå videre med andre kandidater

Dem, der ikke når igennem nåleøjet, skal modtage et afslag. Afslaget er også et stykke kommunikation og kan bruges strategisk, da mødet med de motiverede kandidater er en oplagt mulighed for at opnå stærke ambassadører. Men hvad er det gode afslag?

Først og fremmest er det unødvendigt at pointere, at man har valgt den profil, der passer bedst til jobbet. Det er åbenlyst. I stedet bør man lægge vægt på at signalere, at der har været mange kompetente kandidater samt en ærgelse over, at der ikke er flere stillinger at give af. Derudover er det også værd at nævne, hvor mange ansøgninger man har modtaget (hvis det er mange). På den måde bliver kandidaten bevidst om graden af konkurrence og kan trøste sig med, at der var flere om buddet. I stedet for den klassiske ’Vi har valgt en med mere erfaring’, er det også en god idé at pointere, hvad der specifikt blev lagt vægt på af kompetencer i udvælgelsesprocessen. På den måde får kandidaten både et indtryk af ansøgerfeltets høje niveau og får måske inspiration til at tilegne sig nogle af de kompetencer, som vedkommende ikke har i dag. Derudover er det, ligesom i autosvaret, en mulighed for at integrere elementer af jeres employer brand.

Et viralt afslag

Et afslag, der gik viralt, var Charlotte Novellas, da hun delte sin historie i februar 2021. Hun havde ikke fået jobbet, men fik en uddybende forklaring telefonisk på hvorfor. Men efterfølgende modtog hun noget udover det sædvanlige; et meget personligt og betænksomt afslag samt en Kay Bojesen abe. Det var en overraskelse, der var så usædvanlig, at hun delte det på LinkedIn og indledte sit opslag med ordene:

”Se hvad jeg modtog med posten i dag! Jeg fik ikke jobbet, men det er da det sødeste afslag, jeg nogensinde har fået.”

Opslaget gik viralt med 800.000 views, 22.000 likes, BT bragte en artikel om det, og Charlotte blev inviteret ind i TV2 News-studiet for at fortælle om den gode oplevelse.

Der er altså god grund til at tage sin rekrutteringsproces alvorligt og måske også overveje at tilføje et overraskende element, der kan sætte lige netop jeres virksomhed i et godt lys.

Virksomheder bør altså i langt højere grad vægte alle faser i deres rekrutteringsproces og bruge dem aktivt i arbejdet med employer branding. Husk, at interaktionen allerede starter ved jobopslaget, og tænk over hvert eneste skridt i rejsen for den jobsøgende som en mulighed for god kommunikation. Udnyt den gyldne mulighed, det er at være i tæt dialog med potentielle kandidater og styrk din virksomheds omdømme ved at sørge for, at hele forløbet bliver en god oplevelse for de mange, der ikke får jobbet.

Tilmeld nyhedsbrevArtiklerEmployer Branding

Hent vores artikelsamling om employer branding her

Artikel
Et stærkt employer brand kan ikke bygges på kommunikation alene
by Kristoffer Kej
Employer Branding
En fire dages arbejdsuge, mulighed for at vælge sin egen leder eller hjemmearbejde ad libitum. Der er hos mange virksomheder et stort pres for at udvikle sig som arbejdsplads for både at tiltrække medarbejdere og for at styrke tilknytningen hos de gode folk, der allerede er ansat. Arbejdspladsen skal i sig selv være attraktiv, og her kommer vi som kommunikatører til kort. Vi kan hjælpe med at formidle styrkerne til potentielle kandidater, men kan ikke alene forandre arbejdspladser og organisationer. Derfor skabes gode employer brands oftest i et samspil mellem kommunikation, HR og den øverste ledelse.
Artikel
Ny undersøgelse: De bløde værdier batter i employer brandingen
by Kristoffer Kej
Employer Branding
Der er kamp om medarbejderne, og virksomhedernes employer brands skal stå skarpt, hvis det skal lykkes at finde de bedste talenter og specialister. RelationsPeople har sammen med Marketminds gennemført en undersøgelse, der viser, at de bløde værdier bør have mere fokus.
Artikel
Guide: Tiltræk de rigtige kandidater med organiske jobopslag på LinkedIn
by Anita Østergaard Sørensen
Employer Branding
Arbejder du med jeres employer branding eller rekruttering, ved du sikkert, at LinkedIn rummer gode muligheder for at komme i kontakt med relevante kandidater. Men du har måske også oplevet forskellig grad af succes, når du publicerer jobopslag for at gøre opmærksom på en åben stilling. Derfor får du her et par gode råd til, hvordan du får mest muligt ud af dit jobopslag på LinkedIn– og hvordan du helt praktisk bærer dig ad.
Artikel
Rekruttering og betalt annoncering på LinkedIn: Sådan rammer du de rigtige kandidater
by Anita Østergaard Sørensen
Employer Branding
Arbejder du med din virksomheds employer branding og rekruttering, ved du formentlig, at jobopslaget på LinkedIn er et grundlæggende værktøj. Men leder du efter kandidater med en speciel profil, og vil du være helt sikker på, at du når ud til dem, så bør du kaste dig ud i betalt annoncering på LinkedIn. Her får du en praktisk guide, der hjælper dig med at komme godt i gang med din annoncering af jeres åbne stilling på LinkedIn.
Artikel
Tiltræk medarbejdere med employer branding
by Kenneth Grothe Toustrup
Employer Branding
Ledigheden falder fortsat, og der er kamp om at tiltrække medarbejdere. Det gælder ikke mindst de unge, der er i høj kurs. Her kommer en række råd og indsigter, der kan hjælpe med at få den ombejlede gruppe i tale.
Artikel
Employer branding på LinkedIn
by Anita Østergaard Sørensen og Kristoffer Kej
Employer BrandingLinkedIn
Uanset om organisationer generelt har et godt tag om employer branding eller ej, så møder vi stort set altid de samme spørgsmål og udfordringer fra vores kunder, når deres employer branding skal ud at leve på LinkedIn. Her giver vi en praktisk lynguide til, hvordan I kan få sat jeres arbejde med employer branding på LinkedIn i system.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Gem & Acceptér