• Om os
  • People
  • Kompetencer
  • Cases
  • Indsigter
  • Træning
  • Jobs
  • Kontakt
  • Da
  • En

”Wallah din slendrian,
pas på dit pudseløjerlige sprog!”

by Monica Wass

Projektassistent
+45 28 57 83 96
monica@relationspeople.dk

Er du vaks ved havelågen, når det kommer til slang og nye smarte ord? Eller står du af i ren kvababbelse? Med inspiration fra et kundebesøg, sætter vi hos RelationsPeople det danske sprog under lup og undersøger, om vi selv kan redde truede ord fra at uddø ved at implementere dem i vores dagligdagssprog. Og om nye og gamle ord kan kombineres og skabe noget unikt.

Sproget udvikler sig konstant, og vi er alle sammen med til at forme det i nye retninger. Gamle ord forsvinder, mens nye blomstrer op. Det er positivt for en kommunikatør, som hele tiden har mulighed for at forfine og udvikle sit sprog. Ofte stræber vi efter at skabe trendy vendinger og bruge de sidste nye udtryk, så vi holder os aktuelle. Men et kundebesøg hos Nivågaards Malerisamling og en gåtur i deres særudstilling om truede ord i det danske sprog, har fået os til at tænke nærmere over vores hverdagssprog. Måske kan vi lære noget ved at se tilbage på sprogets grå guld og invitere dem ind i vores hurtigtskiftende ordforråd?

Reservat for truede ord

På Nivågaards Malerisamling kan man gå på sprogopdagelse i deres rhododendron-have. I alt er 200 truede ord udstillet i parken. Ordene er udvalgt af en sprogforsker, som har vurderet, at de er i stor fare for at uddø i fremtiden. Det er en pudseløjerlig (truet ord) gåtur gennem haven, der tager dig tilbage til en svunden tid – og svundne ord. I et lille hjørne i haven kan man finde spirekasser, hvor helt nye ord er på vej til at springe ud.

 

Måske tænker du, at der må være god grund til, at de truede ord ikke bliver brugt mere? Man kunne endda slå et slag for, at ord af ældre dato kun beskriver en virkelighed, der var engang. Men overvej, at der med de forældede ord er mulighed for at sætte nyt præg på sproget og gøre det til dit eget, selvom ordene måske overskrider sidste anvendelsesdato. Når vi som kommunikatører er med til at forme sproget, kan vi også udfordre det gængse. Derfor kan vi påvirke hvilke ord, der fødes, dør eller genopstår.

Tag stilling til sproget

Kan vi bygge bro mellem nyt og gammelt og skabe noget unikt? Det har vi ikke svaret på. Men vi vil gerne sikre, at vi hele tiden udfordrer os selv og tager stilling til vores sprog. Derfor opfordrer vi dig til at redde et truet ord fra at uddø. Og hvis du er af den gamle skole, adopter et nyt ord.

Så find din indre swag frem pø om pø og dibs de fedeste ord, inden det er for silde. Man kan nemlig hele tiden lære og blive bedre. Og det gør dig til en endnu dygtigere kommunikatør.

Tilmeld nyhedsbrevMonica WassArtiklerCorporate Branding
Artikel
5 gode råd til et vellykket webinar
by Nynne Munk
Corporate BrandingKommunikationsstrategi
Når Covid-19 fortsat afholder os fra at invitere til fysiske arrangementer for kunder og interessenter, må man ty til alternative metoder. Webinaret er et godt bud på, hvordan man kan formidle viden og nå bredt ud, selvom man ikke kan mødes i virkeligheden. Men hvor skal man starte, hvad skal man tage højde for, og hvordan griber man i det hele taget genren an? Her er vores bedste råd fra vores egne erfaringer med webinar-formatet.
Artikel
Workshop: Styrk brandet gennem ledelsens LinkedIn-profiler
by Kristoffer Kej
Corporate BrandingEmployer Branding
Får dine ledere nok ud af mulighederne på LinkedIn? Vi tager ledergruppen gennem en praktisk orienteret workshop og viser på to-tre timer, hvilken værdi LinkedIn kan skabe for jeres virksomhed, hvordan den enkelte leder kan udkomme og positionere sig, og hvordan LinkedIn kan understøtte salg, branding og rekruttering.
Artikel
Prioritér den finansielle kommunikation i usikre tider
by Nina Faurby
Corporate BrandingKommunikationsstrategi
Mediernes dækning af en børsnoteret virksomhed har direkte indflydelse på aktiekursen. I usikre tider som nu har virksomhedens finansielle kommunikation derfor ekstra stor betydning og bør have enhver topleders bevågenhed. Vi har talt med en forsker på området for at finde svar på, hvordan finansiel kommunikation kan gribes an i en krisetid.
Artikel
Espresso House: Hvordan kommunikerer man kommercielt i en krise?
by Nina Faurby
Corporate BrandingForandringskommunikation
Fra den ene dag til den anden skulle 55 danske Espresso House caféer lukke ned, og 800 kolleger blev sendt hjem. For Sinne Fiil Fredslund, Head of Marketing and Product, var Statsministerens nedlukning af samfundet i marts startskuddet på to måneders intenst arbejde med at holde gejsten oppe hos kollegerne og balancere kommercielle budskaber i en global krise. Samtidigt viste nedlukningen sig at være en ret relevant kontekst at teste nye idéer i.
Artikel
Tre tips til at få succes med employee advocacy
by Kristoffer Kej
Corporate BrandingEmployer Branding
Hvis du skal have succes med employee advocacy, kræver det en sammenhængende strategi – og at du er klar til at tage det lange seje træk, for resultaterne kommer ikke buldrende af sig selv. Baseret på vores erfaringer fra kunder er her tre tips til, hvordan du bør gribe opgaven an.
EventWorkshop
Workshop: Styrk brandet gennem ledelsens LinkedIn-profiler
Corporate BrandingKommunikationsstrategi
Får dine ledere nok ud af mulighederne på LinkedIn? Vi tager ledergruppen gennem en praktisk orienteret workshop og viser på to-tre timer, hvilken værdi LinkedIn kan skabe for jeres virksomhed, hvordan den enkelte leder kan udkomme og positionere sig, og hvordan LinkedIn kan understøtte salg, branding og rekruttering.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér