• Om os
  • People
  • Kompetencer
  • Cases
  • Indsigter
  • Træning
  • Jobs
  • Kontakt
  • Da
  • En
Datadrevet influencer marketing: Brug data under din influencer-aktivering og få bedre resultater

Hold øje med data under din influencer­aktivering og få bedre resultater

by Nikoline Meincke Larsen

Seniorkonsulent
+45 40 26 16 63
nikoline@relationspeople.dk

Her kommer anden del i vores serie af artikler om datadrevet influencer marketing, som denne gang vil have fokus på, hvordan data kan bruges, når din aktivering er i gang.

29. april 2020

I et af vores seneste nyhedsbreve satte vi fokus på, hvordan du gør dit data-forarbejde forud for en influencer-aktivering. Mange begår dog den fejl, at de glemmer at holde øje med, hvordan influenceren løbende performer i en kampagne og først kigger på tallene, når kampagnen er slut. Det vil også typisk være efter kampagnen, at du får en rapport fra influenceren selv eller deres agentur med de data, som influenceren har genereret.

Lav et system, som understøtter dine målsætninger

Vi anbefaler, at du fra start holder øje med, hvordan din influencer-aktivering leverer. Du skal hele tiden have styr på, hvordan dine influenceres indhold performer i forhold til deres gennemsnitlige data. Det skal du, fordi det giver dig muligheden for et konstant overblik, som kan være behjælpelig i forhold til diverse justeringer undervejs og det vil også gøre din evaluering lettere. Du kan fx lave et system, hvor hver influencer er listet med deres gennemsnitlige data samt de data, de generer i din kampagne.

Hos RelationsPeople laver vi typisk et skema som ovenfor. Skemaet er lavet i forbindelse med en influencer-aktivering, hvor især reach var en vigtig målsætning. Skemaet er derfor bygget op, så vi hurtigt kunne sammenligne influencerens data fra aktiveringen med de data, som vedkommende gennemsnitligt leverer (det er de tal, som er markeret med rødt). Både influencerens gennemsnitlige data samt data på de seneste 100 posts kan man finde i influencer-dataværktøjet Woomio. Du kan også få tallene fra influenten eller agenturet, men det kræver en del arbejdsgange for alle.

Skemaet er vejledende og kan justeres, alt efter hvilke målsætninger du har sat for din kampagne.

Finmask din data

Ved hele tiden at være detaljeret og grundig med influencerens data under en influencer-aktivering er der mulighed for at sætte ind og tage en dialog om indholdet, hvis indholdet for eksempel leverer langt under influencerens gennemsnitlige data. Det kan være, at det oprindelige brief til influenceren skal justeres, eller produktet er sat i en forkert kontekst. Uanset hvad giver denne form for løbende tracking en mulighed for at justere og sammen med influenceren finde ud af, hvad der virker bedst for dem og for dit brand.

Derudover er et finmasket datasystem med til at gøre din evaluering af en influencer-aktivering meget mere detaljeret, da du løbende har noteret, hvordan influencerne har performet og derved er sikker på at have alle data fra kampagneperioden. Der er ingen tvivl om, at det er ressource – og tidskrævende at finmaske sin data på denne måde, men du vil opleve at den samlede evalueringsproces bliver mere overskuelig, da du allerede vil have en føling med de data, som du nu skal til at konkludere på i forhold til målsætningen med aktiveringen.

I vores næste nyhedsbrev går jeg mere i dybden med, hvordan du bruger data til at evaluere din influencer-aktivering.

Deltag i masterclass

Hvis du i mellemtiden er blevet endnu mere nysgerrig på, hvordan influencernes data kan bruges i et 360 graders perspektiv i din influencer-aktivering, afholder vi en masterclass her hos RelationsPeople. Her får du kendskab til konkrete dataværktøjer, eksempler på, hvordan vi arbejder med data, og du kommer til at arbejde med en case, som tager udgangspunkt i din virksomhed – Læs mere her.

 

Tilmeld nyhedsbrevNikoline Meincke LarsenArtiklerInfluencer marketingMarketing PR
Artikel
De virtuelle influencere kommer
by Sofie Desmareth Riemann
Influencer marketingMarketing PR
En ny tendens har set dagens lys – virtuelle influencere, eller avatar influencere. Og de er populære. Det rejser spørgsmålet: er det en afgørende kvalitet, at en influencer er et rigtigt menneske? Vi tager et kig på tendensen.
Artikel
Skal jeg bruge mit marketingbudget på influencer marketing?
by Sofie Desmareth Riemann
Influencer marketingMarketing PR
Nej, det skal du ikke. I hvert fald ikke, hvis du aldrig har overvejet pointerne i denne artikel. Influencer marketing er en kanal i dit samlede marketing-miks, behandler du den på lige vilkår?
Artikel
TikTok TakTik
by Gunilla Neergaard Freiesleben
Influencer marketingMarketing PR
Vi kan ikke længere komme uden om TikTok, når vi taler om sociale medier. Den kinesiske app deler vandene, og der er efterhånden mange aspekter af den, man kan have en mening om. Ikke desto mindre er der stort potentiale i den omdiskuterede app. Men kan man overhovedet bruge TikTok kommercielt? Her er vores bud på, hvordan man kan bruge den populære videoplatform som kommunikationsværktøj.
Artikel
3 tips: Sådan evaluerer du din influencer kampagne
by Nikoline Meincke Larsen
Influencer marketing
Vi har allerede delt tips og tricks til, hvordan du bruger data til at komme i gang med din influencer kampagne og hvordan data kan bruges effektivt under din influencer kampagne. Nu er det blevet tid til sidste trin, nemlig opsamling og evaluering på din indsamlede data.
Artikel
Månedens Profil: Gyldendal Uddannelse
by Monica Wass
Marketing PR
Månedens profil er Linda Frøkjær, som er marketingchef i Gyldendal Uddannelse. Sammen med sine kollegaer, har hun navigeret Gyldendal Uddannelse gennem en tid, hvor fyldte klasselokaler er byttet ud med virtuel undervisning og tomme skolegårde. Vi har talt med Linda om, hvordan Gyldendal Uddannelse har ændret markedsføringsstrategier for at tilpasse sig nye og turbulente tider.
Artikel
The marketing book to rule them all
by Sofie Desmareth Riemann
Influencer marketingMarketing PR
En ny grundbog i marketing har set dagens lys, og vores rådgiver og partner Sofie har skrevet kapitlet om influencer marketing. Overskriften er måske lidt vel kæk, men hvis du trænger til at få genopfrisket nogle marketing-discipliner, eller du kender et ungt menneske, der har dette behov, så læs med her og få en smagsprøve.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér