Hold øje med data under din influencer-aktivering og få bedre resultater
Nikoline Meincke Larsen
Seniorkonsulent
+45 40 26 16 63
nikoline@relationspeople.dk
Her kommer anden del i vores serie af artikler om datadrevet influencer marketing, som denne gang vil have fokus på, hvordan data kan bruges, når din aktivering er i gang.
29. april 2020
I et af vores seneste nyhedsbreve satte vi fokus på, hvordan du gør dit data-forarbejde forud for en influencer-aktivering. Mange begår dog den fejl, at de glemmer at holde øje med, hvordan influenceren løbende performer i en kampagne og først kigger på tallene, når kampagnen er slut. Det vil også typisk være efter kampagnen, at du får en rapport fra influenceren selv eller deres agentur med de data, som influenceren har genereret.
Lav et system, som understøtter dine målsætninger
Vi anbefaler, at du fra start holder øje med, hvordan din influencer-aktivering leverer. Du skal hele tiden have styr på, hvordan dine influenceres indhold performer i forhold til deres gennemsnitlige data. Det skal du, fordi det giver dig muligheden for et konstant overblik, som kan være behjælpelig i forhold til diverse justeringer undervejs og det vil også gøre din evaluering lettere. Du kan fx lave et system, hvor hver influencer er listet med deres gennemsnitlige data samt de data, de generer i din kampagne.
Hos RelationsPeople laver vi typisk et skema som ovenfor. Skemaet er lavet i forbindelse med en influencer-aktivering, hvor især reach var en vigtig målsætning. Skemaet er derfor bygget op, så vi hurtigt kunne sammenligne influencerens data fra aktiveringen med de data, som vedkommende gennemsnitligt leverer (det er de tal, som er markeret med rødt). Både influencerens gennemsnitlige data samt data på de seneste 100 posts kan man finde i influencer-dataværktøjet Woomio. Du kan også få tallene fra influenten eller agenturet, men det kræver en del arbejdsgange for alle.
Skemaet er vejledende og kan justeres, alt efter hvilke målsætninger du har sat for din kampagne.
Finmask din data
Ved hele tiden at være detaljeret og grundig med influencerens data under en influencer-aktivering er der mulighed for at sætte ind og tage en dialog om indholdet, hvis indholdet for eksempel leverer langt under influencerens gennemsnitlige data. Det kan være, at det oprindelige brief til influenceren skal justeres, eller produktet er sat i en forkert kontekst. Uanset hvad giver denne form for løbende tracking en mulighed for at justere og sammen med influenceren finde ud af, hvad der virker bedst for dem og for dit brand.
Derudover er et finmasket datasystem med til at gøre din evaluering af en influencer-aktivering meget mere detaljeret, da du løbende har noteret, hvordan influencerne har performet og derved er sikker på at have alle data fra kampagneperioden. Der er ingen tvivl om, at det er ressource – og tidskrævende at finmaske sin data på denne måde, men du vil opleve at den samlede evalueringsproces bliver mere overskuelig, da du allerede vil have en føling med de data, som du nu skal til at konkludere på i forhold til målsætningen med aktiveringen.
I vores næste nyhedsbrev går jeg mere i dybden med, hvordan du bruger data til at evaluere din influencer-aktivering.
Deltag i masterclass
Hvis du i mellemtiden er blevet endnu mere nysgerrig på, hvordan influencernes data kan bruges i et 360 graders perspektiv i din influencer-aktivering, afholder vi en masterclass her hos RelationsPeople. Her får du kendskab til konkrete dataværktøjer, eksempler på, hvordan vi arbejder med data, og du kommer til at arbejde med en case, som tager udgangspunkt i din virksomhed – Læs mere her.