• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Da
  • En
RelationsPeople
Datadrevet influencer marketing: Brug data under din influencer-aktivering og få bedre resultater

Hold øje med data under din influencer-aktivering og få bedre resultater

Nikoline Meincke Larsen

Seniorkonsulent
+45 40 26 16 63
nikoline@relationspeople.dk

Her kommer anden del i vores serie af artikler om datadrevet influencer marketing, som denne gang vil have fokus på, hvordan data kan bruges, når din aktivering er i gang.

29. april 2020

I et af vores seneste nyhedsbreve satte vi fokus på, hvordan du gør dit data-forarbejde forud for en influencer-aktivering. Mange begår dog den fejl, at de glemmer at holde øje med, hvordan influenceren løbende performer i en kampagne og først kigger på tallene, når kampagnen er slut. Det vil også typisk være efter kampagnen, at du får en rapport fra influenceren selv eller deres agentur med de data, som influenceren har genereret.

Lav et system, som understøtter dine målsætninger

Vi anbefaler, at du fra start holder øje med, hvordan din influencer-aktivering leverer. Du skal hele tiden have styr på, hvordan dine influenceres indhold performer i forhold til deres gennemsnitlige data. Det skal du, fordi det giver dig muligheden for et konstant overblik, som kan være behjælpelig i forhold til diverse justeringer undervejs og det vil også gøre din evaluering lettere. Du kan fx lave et system, hvor hver influencer er listet med deres gennemsnitlige data samt de data, de generer i din kampagne.

Hos RelationsPeople laver vi typisk et skema som ovenfor. Skemaet er lavet i forbindelse med en influencer-aktivering, hvor især reach var en vigtig målsætning. Skemaet er derfor bygget op, så vi hurtigt kunne sammenligne influencerens data fra aktiveringen med de data, som vedkommende gennemsnitligt leverer (det er de tal, som er markeret med rødt). Både influencerens gennemsnitlige data samt data på de seneste 100 posts kan man finde i influencer-dataværktøjet Woomio. Du kan også få tallene fra influenten eller agenturet, men det kræver en del arbejdsgange for alle.

Skemaet er vejledende og kan justeres, alt efter hvilke målsætninger du har sat for din kampagne.

Finmask din data

Ved hele tiden at være detaljeret og grundig med influencerens data under en influencer-aktivering er der mulighed for at sætte ind og tage en dialog om indholdet, hvis indholdet for eksempel leverer langt under influencerens gennemsnitlige data. Det kan være, at det oprindelige brief til influenceren skal justeres, eller produktet er sat i en forkert kontekst. Uanset hvad giver denne form for løbende tracking en mulighed for at justere og sammen med influenceren finde ud af, hvad der virker bedst for dem og for dit brand.

Derudover er et finmasket datasystem med til at gøre din evaluering af en influencer-aktivering meget mere detaljeret, da du løbende har noteret, hvordan influencerne har performet og derved er sikker på at have alle data fra kampagneperioden. Der er ingen tvivl om, at det er ressource – og tidskrævende at finmaske sin data på denne måde, men du vil opleve at den samlede evalueringsproces bliver mere overskuelig, da du allerede vil have en føling med de data, som du nu skal til at konkludere på i forhold til målsætningen med aktiveringen.

I vores næste nyhedsbrev går jeg mere i dybden med, hvordan du bruger data til at evaluere din influencer-aktivering.

Deltag i masterclass

Hvis du i mellemtiden er blevet endnu mere nysgerrig på, hvordan influencernes data kan bruges i et 360 graders perspektiv i din influencer-aktivering, afholder vi en masterclass her hos RelationsPeople. Her får du kendskab til konkrete dataværktøjer, eksempler på, hvordan vi arbejder med data, og du kommer til at arbejde med en case, som tager udgangspunkt i din virksomhed – Læs mere her.

 

Tilmeld nyhedsbrevNikoline Meincke LarsenArtiklerInfluencer marketingPublic relations
Artikel
Nu er Vita Clausen en del af RelationsPeople
by Mai Steenbock Nielsen og Vita Clausen
Influencer marketingPublic relations
Vores nye associerede partner og seniorrådgiver Vita Clausen har både udviklet globale PR-strategier og afviklet store presseevents for verdensomspændende brands. Det kræver et specielt overblik og en struktureret tilgang, som de færreste har. Men det har Vita, og hun er særligt stærk inden for brand PR og influencer marketing. Lær Vita bedre at kende her.
Artikel
Tre råd til at udnytte globale data til lokal PR
by Bjørn Andreassen
Public relationsThought Leadership
Kan virksomheder kommunikere troværdigt på det danske marked, når deres data og budskaber bliver udviklet uden for Danmark? Mulighederne er gode, hvis du tager udgangspunkt i lokale talspersoner.
Artikel
Prioritér den finansielle kommunikation i usikre tider
Finansiel kommunikationPublic relations
Mediernes dækning af en børsnoteret virksomhed har direkte indflydelse på aktiekursen. I usikre tider som nu har virksomhedens finansielle kommunikation derfor ekstra stor betydning og bør have enhver topleders bevågenhed. Vi har talt med en forsker på området for at finde svar på, hvordan finansiel kommunikation kan gribes an i en krisetid.
Artikel
Markedsføring på Twitch
by Bjørn Andreassen
Influencer marketingKampagnerPublic relations
Hvis du er på udkig efter gode kanaler til at ramme den yngre målgruppe, så kan den sociale livestreaming-platform Twitch være det, du leder efter. I denne artikel giver vi et overblik over platformen, så du kan beslutte, om den er vejen frem for din virksomhed.
Artikel
Måler du værdien af din kommunikation?
by Sofie Desmareth Riemann
AnalysePublic relations
Selvom du måske har styr på begreber som share of search, PR-score og visibility score, så er du måske stadig grundlæggende i tvivl om, hvordan du måler værdien af din kommunikationsindsats for virksomheden? Vi har taget en snak med ekspert i kommunikationsmåling Jesper Andersen for at tage temperaturen på k-måling anno 2022.
Artikel
Undgå ’greenwashing’ i din markedsføring
KampagnerPublic relations
At kommunikere om sit produkts bæredygtige fortræffeligheder kan være tillokkende i et marked med stigende grønt fokus. Men det er en disciplin, man som virksomhed skal arbejde både seriøst og varsomt med, så man ikke risikerer at vildlede forbrugerne. Det handler blandt andet om at kunne dokumentere det, man siger – kort sagt, walk the talk. Læs med i denne artikel, hvor vi stiller skarpt på Forbrugerombudsmandens nye guide til, hvordan man som virksomhed undgår greenwashing i sin eksterne kommunikation.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér