• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Søg
  • Da
  • En
RelationsPeople
Townhallmøde
+ Tilmeld nyhedsbrev

Er jeres townhalls relevante for jeres medarbejdere? Altså, sådan rigtigt?

Anita Relationspeople
Anita Østergaard Sørensen

Seniorkonsulent
+45 27 58 94 46
anita@relationspeople.dk

Reel involvering eller forklædt envejskommunikation? Mange organisationer bøvler med at få fællesmøder for alle medarbejdere – de såkaldte townhalls – til at være levende og engagerende for alle deltagere. I hvert fald, hvis målestokken er graden af inddragelse af medarbejdere både før, under og efter et townhall. Her er, hvad man kan gøre, for at gøre townhalls mere relevante for medarbejderne.

Organisationer ønsker bred involvering af interessenter, når de står over for en større organisationsændring eller lancering af ny strategi, som skal kommunikeres på interne townhalls. Og medarbejdere er ingen undtagelse, som på samme måde bør inddrages.

Alligevel er det vores oplevelse, at mange organisationer undervurderer at invitere medarbejdere til dialog om, hvad der optager dem op til et townhall-møde. Ligesom mange organisationer heller ikke prioriterer at spørge medarbejdere, om det, der blev kommunikeret ved seneste townhall-møde, gav mening eller måske har givet anledning til spørgsmål. Altså, mange organisationer går glip af værdifuldt input fra medarbejdere, som kan bruges til at gøre townhalls til endnu mere meningsfulde interne arrangementer, der kan styrke performance i organisationen.

Et godt townhall er datadrevet
De fleste organisationer bakker vigtige ledelsesbeslutninger op af data. Det bør også omfatte planlægningen af townhalls. Men mange townhalls er primært eller i høj grad bygget op omkring ledelsens eget ønske om at komme af med information og nyheder – altså en envejs top-down kommunikation. Her antager man sandsynligvis, at medarbejdere er optaget af præcis de samme ting, som ledelsen er optaget af. Det er nok sjældent tilfældet. Hvis man vil have et billede af, hvad medarbejderne er optaget af for tiden, så er man nødt til at spørge dem.

Her er hurtige og enkle målinger, som fx de såkaldte pulsmålinger, et oplagt værktøj. Ved at udsende 3-5 spørgsmål til enten alle eller en udvalgt gruppe af medarbejdere, kan man få værdifuld indsigt i, hvor i organisationen strategien halter med at blive integreret (eller forstået) og i hvor høj grad medarbejdere er bevidste om konkrete målsætninger eller fokusområder præsenteret ved sidste townhall-møde.

I forbindelse med udrulning af ny strategi, kunne eksempler på spørgsmål (med definerede svarmuligheder) mellem to townhall-møder være:

  • Kender du målene for den kommende strategiperiode?
  • Ved du, hvordan vi skal nå disse mål?
  • Ved du, hvad du selv skal gøre for at nå disse mål?
  • Betyder strategien, at du skal arbejde på en anden måde eller udføre andre opgaver end tidligere?

Eller det kan være mere lukkede udsagn, hvor medarbejdere vurderer ud fra en skala fra 1-5.

Et godt townhall er dialogbaseret
Udover at den indsamlede data fungerer som en værdifuld temperaturmåling på organisationens egen interne kommunikation, så kan indsigterne og feedbacken bruges til at designe agendaen for townhall-mødet. Bl.a. kan nogle af de anonyme indsigter fremhæves som ét af programpunkterne, for at diskutere fokusområder eller udfordringer. Den forudgående dataindsamling vil med stor sandsynlighed også øge kvaliteten af de summeøvelser og andre involverende formatgreb, som man med fordel kan gøre brug af under et townhall, fordi indholdet ikke vil være nyt for medarbejderne og fordi det måske endda er emner eller spørgsmål, som optager dem.

Det gælder dog stadig, at kommunikationen ved et townhall vil være top-down drevet af ledelsen, fordi ledelsen og kun ledelsen har besluttet prioriteringen af indholdet. Målet er, at medarbejdere også oplever, at top-down kommunikationen ved et townhall er tovejs, relevant og at medarbejderne også oplever, at de kommer til orde og mærker en dialog mellem dem selv og ledelsen.

Er du interesseret i at høre mere om, hvordan du kan få mere ud af at jeres townhalls ved at arbejde med et før, under og efter, har både Anders Monrad Rendtorff og Kristian Eiberg erfaringer med at planlægge og gennemføre denne form for møder. Du kan kontakte dem på hhv. anders@relationspeople.dk eller kristian@relationspeople.dk.

Tilmeld nyhedsbrevAnita Østergaard SørensenArtiklerLederkommunikation
Artikel
European Green Deal: Giv virksomhedens narrativer et serviceeftersyn
by Kristian Eiberg
BæredygtighedLederkommunikation
Nye lovkrav på bæredygtighedsområdet er overvældende og arbejdsgenerende, men de er også en god anledning til at give virksomhedens vision eller purpose et serviceeftersyn. Kommunikationsdirektøren står over for et ’defining moment’.
Artikel
Sådan øger du kvaliteten af et townhall-møde
by Anders Monrad Rendtorff og Laura Hovmand Nielsen
Lederkommunikation
Et fælles møde for alle medarbejdere – et såkaldt townhall-møde – spiller en central rolle i den interne kommunikation i de fleste større organisationer. Den øverste ledelse bruger mødet til at opdatere medarbejderne på virksomhedsstrategien, organisationsændringer og andre begivenheder, som vedrører de fleste medarbejdere. Men hvornår er et townhall-møde et godt møde?
Artikel
En kommunikationschef kontrollerer 4 % af det, organisationen taler om
by Anita Østergaard Sørensen
Lederkommunikation
På gangene, på parkeringspladsen, i kantinen og ved skrivebordene. Overalt i en organisation sker der intern kommunikation. Og derfor er townhalls den oplagte anledning til at få indflydelse på, hvad ledere og medarbejdere taler om, hvordan virksomheden opfatter sig selv og i sidste ende til at booste performance. Vi har talt med vores associerede partner og seniorrådgiver, Anders Monrad Rendtorff, om, hvorfor townhalls er så vigtig og svær en kommunikationsdisciplin.
Artikel
Ny survey sætter spot på rådgiverkompetence
by Kristian Eiberg
Lederkommunikation
Krisetider og store forandringer sætter topledere under pres, og det smitter af på kravene til de rådgivere, der skal rådgive toplederne. Det mærker rådgiverne, og i en ny survey efterspørger to ud af tre kompetenceudvikling.
Artikel
Kommunikationsrådgivere mangler kompetenceudvikling
by Kristian Eiberg
Lederkommunikation
Det er ikke overraskende, at en kommunikationsrådgiver skal vide noget om kommunikation. Det giver rådgiveren ’license to operate’. Men hvad skal en kommunikationsrådgiver ellers kunne for få succes – eller blive klar til næste job?
Artikel
Er en dansk topchefs omdømme 150 mia. kroner værd?
by Kristian Eiberg
Lederkommunikation
Knap halvdelen af en virksomheds markedsværdi skyldes topchefens omdømme, hvis man spørger lederne i en virksomhed. Det understreger behovet for at arbejde strategisk med topchefens positionering og kommunikation.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Gem & Acceptér