• Om os
  • People
  • Kompetencer
  • Cases
  • Indsigter
  • Træning
  • Jobs
  • Kontakt
  • Da
  • En

Analyse skærper konkurrencen i Superligaen

by Kristoffer Kej

Direktør og partner
+45 22 65 52 56
kristoffer@relationspeople.dk

I øjeblikket kan man som fan af et af de 14 hold i Superligaen deltage i den årlige tilskuerundersøgelse og svare på spørgsmål om alt fra kundeoplevelsen på stadion og klubbens dialog med fans på sociale medier til konkrete ønsker til mad, drikke og merchandise. Analysen er udviklet for Superligaen A/S af RelationsPeople og gennemføres i år for ottende gang.

Katrine Mønsted, der er ansvarlig for kommercialisering hos Superligaen A/S forklarer baggrunden: ”Da vi tilbage i 2011 valgte at arbejde sammen med RelationsPeople var det blandt andet fordi, de – selv om de er et kommunikationsbureau – var meget klare i spyttet om, at det ikke var mere generel kommunikation om Superligaen, der var behov for, hvis vi skulle løfte tilskuertallet. Superligaen fyldte allerede meget i medierne. Vi havde i stedet behov for at hjælpe klubberne med at arbejde struktureret med deres kundeoplevelser og sikre mere målrettet markedsføring og kommunikation med fans.”

Med denne indsigt som udgangspunkt gennemførte RelationsPeople både en stor best practice analyse i forhold til tilskueroplevelsen i andre ligaer og et to-dages seminar, der satte tilskueroplevelse og markedsføring på agendaen hos Superliga-klubbernes ledelser som to hovedemner.

Konkurrence gør klubberne skarpere

Inspirationen til tilskuerundersøgelsen blev fundet i Æresdivisionen i Holland, hvor erfaringen var, at klubberne blev motiveret til at forbedre både store og små ting i forhold til deres tilskueroplevelse, når de i undersøgelsen kunne se, hvordan de blev rangeret i forhold til de øvrige klubber i ligaen. Hvis man sad i den kommercielle ledelse i de største klubber som Ajax, PSV eller Feyenoord, ville man straks søge at forbedre sig, hvis man lå uden for top tre på forskellige kommercielle parametre. Og sad man i en af de mindre klubber, var det meget tydeligt, hvor man skulle forbedre sig for at bide skeer med de store.

”Akkurat ligesom på det sportslige plan, så motiverer tydelig konkurrence også til forbedringer, når det gælder det kommercielle område i klubberne. Det har også været tilfældet i Superligaen, hvor klubberne år for år har kunnet se, hvordan de ligger i forhold til hinanden. Tilbagemeldingen fra klubberne er, at det i mange tilfælde har ført til konkrete nye tiltag og forbedringer,” forklarer Katrine Mønsted.

Massiv undersøgelse

Med mere end 5.000 respondenter årligt fordelt på 14 klubber og et spørgeskema med mere end 50 spørgsmål, er der tale om en moppedreng af en undersøgelse. Skemaet består af en række tilbagevendende spørgsmål, der gør det muligt at vise udviklingen over tid for både ligaen som helhed og den enkelte klub. De faste spørgsmål suppleres af dels emner der tages temperaturen på i faste intervaller (eks. hvert 3. år) og dels særlige fokusområder og tidstypiske temaer, for eksempel klubbernes indsats på sociale medier og opfattelsen af Superligaens nye struktur, da den blev indført. Hver klub får en individuel kommenteret rapport med anbefalinger til indsatsområder.

Kampoplevelsen bliver vurderet højt

Generelt har tilskuerne lige siden den første undersøgelse i 2012 bedømt den samlede oplevelse til kampene i Superligaen meget positivt. Men der har også været udvikling at spore over årene. Hvor den samlede tilskueroplevelse i 2012 blev bedømt til indeks 72 (ud af 100), så var den i 2018 steget til 81. Udviklingen skyldes selvfølgelig ikke alene de årlige tilskuerundersøgelser, men de har uden tvivl været med til at inspirere klubberne til forbedringer år for år. Og der er ofte store forskelle fra klub til klub, så der er altid noget at stræbe efter for de fleste af klubberne. For eksempel inkluderede undersøgelsen i 2018 for første gang en måling af Net Promoter Score, der viser, hvor villige kunder er til at anbefale et produkt – i dette tilfælde en Superliga stadionoplevelse – til andre. De enkelte klubbers meget varierende resultater viste konkret behovet for forbedringer, men i lige så høj grad fastholdelse af gode stadionoplevelser.

Dataindsamlingen til undersøgelsen er i gang lige nu. Hvis du også følger en af Superliga-klubberne på stadion, kan du give dit besyv med her: http://www.superliga.dk/superliga-tilskuerundersoegelse-2019

Tilmeld nyhedsbrevKristoffer KejArtikler
Artikel
CEO-aktivisme: Når topchefen taber tålmodigheden
by Kristian Eiberg
Lederkommunikation
Når Joe Biden i sin indsættelsestale talte om heling af det amerikanske folk som en af sine hovedopgaver som ny præsident, satte det retning for et præsidentskab. Omvendt er det med hans forgænger som undtagelsen også det, man håber på at høre fra en statsleder, der står over for en splittet nation og et spinkelt parlamentarisk grundlag. Men når topchefer i erhvervslivet som Henrik Poulsen, Jeff Gravenhorst eller Jim Hagemann Snabe udtaler sig om deres bekymring ved en stigende polarisering i samfundet og i verden, stopper vi op, fordi det er usædvanligt. For hvorfor udtaler de sig om noget, der ikke direkte har relation til deres virksomheder?
Artikel
Kan virtuelle influencers være troværdige?
by Gunilla Neergaard Freiesleben
Influencer marketingMarketing PR
Virtuelle influencers vundet indpas inden for de sidste par år, og de fiktive personligheder oplever stor succes som reklamesøjler for nogle af de største fashion brands som Prada, Supreme og Nike. Men hvordan bliver opdigtede karakterer troværdige, og hvilke fordele kan der være ved at benytte sig af dem?
Artikel
Tre erfaringer fra et virtuelt employer branding projekt
by Kristoffer Kej
Employer Branding
Kan man gennemføre et stort analyse- og udviklingsprojekt (næsten) uden at mødes fysisk? Ja, det kan man faktisk. I løbet af 2020 hjalp vi en kunde med at udvikle et helt nyt employer brand gennem en proces, hvor der kun var to fysiske møder. Her er, hvad vi lærte af det projekt.
Artikel
5 gode råd til et vellykket webinar
by Nynne Munk
Corporate BrandingKommunikationsstrategi
Når Covid-19 fortsat afholder os fra at invitere til fysiske arrangementer for kunder og interessenter, må man ty til alternative metoder. Webinaret er et godt bud på, hvordan man kan formidle viden og nå bredt ud, selvom man ikke kan mødes i virkeligheden. Men hvor skal man starte, hvad skal man tage højde for, og hvordan griber man i det hele taget genren an? Her er vores bedste råd fra vores egne erfaringer med webinar-formatet.
Artikel
Kommunikationsrådgivning: Læring sker i et flow mellem teori og praksis
by Nina Faurby
KommunikationsstrategiThought Leadership
For en rådgiver opstår og styrkes kompetence i en vekselvirkning mellem teori og praksis – og det sker gennem hele arbejdslivet. Det er tilgangen til læring i RelationsPeople, og i denne artikel dykker vi ned i, hvordan vi omsætter det til… ja, praksis. Måske til inspiration for andre.
Artikel
Employer branding: Sig det klart, og sig det med mennesker
by Kenneth Grothe Toustrup
Employer Branding
Hvordan rekrutterer man på kort tid 50 højtuddannede specialister til et nyetableret hovedkontor i Kronjylland? Stærke budskaber og hjælp fra ledelse og medarbejdere virker, lyder det fra HR-teamet hos Evida, der er godt på vej i mål med opgaven.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér