• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Søg
  • Da
  • En
RelationsPeople

To tips til at undgå den sproglige ”metervarestil”

Anita Østergaard Sørensen

Seniorkonsulent
+45 27 58 94 46
anita@relationspeople.dk

Når du som kommunikationsrådgiver skriver klummer, taler eller fx debatindlæg på vegne af andre, så kan det være en udfordring at tilpasse teksten til afsenderens personlige stil. At kommunikere på vegne af andre er en faglighed med en høj grad af praktiske præmisser og overvejelser, der har stor betydning for personens samlede autenticitet og troværdighed. Her får du to tips til, hvordan du lettere kan finde frem til en autentisk og vedkommende stil og samtidig undgå sproglige ”metervarer”.

Den 24. november 2021

Som professionel kommunikatør ved man naturligvis, at fx det gode oplæg eller debatindlæg tager højde for emne, situation, afsender, modtager og sprog samt det format og medie, hvor det udkommer i. Dygtige kommunikatører kan jonglere disse krav ubesværet. Men har du til opgave at producere en tekst eller en tale på vegne af andre, vil man formentlig hurtigt opdage, at der ikke findes en færdig opskrift eller bunkevis at teori, der kan guide ens arbejde med at ramme den andens stil og personlighed. Langt hen ad vejen er der nemlig tale om en mere menneskelig tilgang, der handler om relation og om at lytte – og som ikke er så nem at sætte på formel.

Tag på retorisk ”detektivarbejde”

Som kommunikationsrådgiver har du i et vist omfang en nær relation til din topleder i kraft af dit arbejde, hvor dine opgaver styres af toplederens gøren og laden. Nogle kommunikationsrådgivere kunne sikkert ønske sig, at toplederen var mere tilgængelig, så budskaber, argumenter og feedback oftere kan deles og diskuteres sammen. Jo mindre tid du som kommunikationsrådgiver har med din topleder, jo mere retorisk årvågen må du være i den tid, du har med vedkommende. Med andre ord må du være ekstra opmærksom på personens sproglige stilistiske markører og kendetegn. Det kan være alt fra dialekt, formel eller uformel stil, lixtal, ofte brugte vendinger, talens hurtighed og pauser i tale, men også de mere personlige karakteristika såsom humor, følelsesudbrud mm.

Det er derfor vigtigt at kende til sine begrænsninger og muligheder i forhold til toplederens tilgængelighed, og du må som kommunikationsrådgiver dosere din retoriske årvågenhed derefter. Helt konkret må du simpelthen skrue op for intensiteten af dit retoriske ”detektivarbejde”, hvis din tid sammen med personen er knap. Hvis toplederen eventuelt kun har 30 sekunder med dig i løbet af en arbejdsdag, så kan du insistere på, at personen bruger de 30 sekunder på at læse et afsnit op af den tale, du arbejder på. Du vil nemt kunne høre, hvis personen snubler over ord, virker anstrengt i sin udtale, holder pauserne de rigtige steder og om ordene ligger godt i munden på personen.

Udover at du ved at opfange disse karakteristika skaber en stilistisk værktøjskasse for dig selv som kommunikationsrådgiver, så betyder dette retoriske ”detektivarbejde” naturligvis også, at du sikrer langt større autenticitet og et klart tilhørsforhold mellem det kommunikerede og afsenderen. Hvis du som modtager kan ”mærke”, hvem afsender er, så er du bestemt på rette vej med at ramme personens stil og sikrer, at modtagelsen af talen, debatindlægget eller nyhedsbrevet vil virke autentisk og troværdig.

Undgå sproglige ”metervarer”

Hvorfor er det vigtigt at gøre sig umage med det retoriske detektivarbejde som kommunikationsrådgiver? Det er det netop på grund af de arbejdsgange og -processer, der præger direktionsgangene, sekretariaterne, ministerierne osv., hvor der ofte er omstændige godkendelsesprocesser og tidspres. For at nå i mål med talen, debatindlægget eller klummen er det derfor nemt at henfalde til en sikker og disciplineret kommunikationsstil, der ikke provokerer, udfordrer eller kompromitterer nogen på vejen under godkendelsesprocessen. I samme ombæring sikrer du desværre ofte også, at teksten er blevet uvedkommende, generel og, ja, kedelig. Med andre ord udvikles der nemt en sproglig ”metervarestil” under de normale arbejdsforhold for en kommunikationsrådgiver.

Naturligvis skal du være varsom med provokerende budskaber og stil, men ingen har nogensinde sagt, at et nyhedsbrev, en tale, et debatindlæg eller en intern intranetartikel ikke må være sprogligt levende, vedkommende og virkningsfuld. Med andre ord personliggjort. Desuden er det ikke kun af hensyn til modtager, at du bør gøre dig overvejelser om ”metervarestilen”. Du kan være sikker på, særligt ved taler og anden mundtlig kommunikation, at uvedkommende, generel og kedelig stil med garanti rammer afsender mindst lige så hårdt i bedømmelsen – og det er vel hverken i kommunikationsrådgiverens eller toplederens interesse?

Tilmeld nyhedsbrevAnita Østergaard SørensenArtiklerPublic relationsKommunikationsstrategi

To tips til at undgå den sproglige ”metervarestil”

Artikel
Brug SoMe-ekspertens hemmelige våben, hvis du vil lykkes på de sociale medier
by Anita Østergaard Sørensen
KommunikationsstrategiSociale medier
Mange virksomheder har ikke spurgt sig selv, hvad de vil opnå med deres tilstedeværelse på sociale medier, og hvordan de vil opnå det. Her får du en grundlæggende introduktion til det brugbare værktøj, der både kombinerer din virksomheds strategi for sociale medier og taktik for samme - en såkaldt playbook - hvad sådan en består af, og hvorfor den er så vigtig at have ved hånden, hvis du vil lykkes på sociale medier.
Case
Lancering af ny produktportefølje med kreativt event
Public relations
Til lancering af de nyeste produkter på mobil og lyd ønskede Samsung at opbygge tættere relationer til danske livstilsmedier og sætte fokus på produkternes formgivning og muligheder for kreativitet.
Artikel
Matas tager pulsen på danske kvinders sundhed
by Nikoline Meincke Larsen
Kommunikationsstrategi
Klaus Fridorf, der er kommunikationschef hos Matas, har særligt fokus på, hvordan Matas kan opnå en troværdig positionering inden for sundhed, når de hos mange danskere er kendt for at være Danmarks førende beauty-destination. Klaus har været drivkraft på at udvikle et sundhedsbarometer, der løbende skal tage pulsen på danske kvinders mentale og fysiske sundhed, og som gennem målrettet kommunikation skal være med til at gøre Matas til en troværdig sundhedsaktør.
Case
Nordisk leadbureau for stor produktlancering
Public relations
RelationsPeople blev valgt af Samsung til at være nordisk leadbureau for en stor produktlancering.
Artikel
Nu er Vita Clausen en del af RelationsPeople
by Mai Steenbock Nielsen og Vita Clausen
Influencer marketingPublic relations
Vores nye associerede partner og seniorrådgiver Vita Clausen har både udviklet globale PR-strategier og afviklet store presseevents for verdensomspændende brands. Det kræver et specielt overblik og en struktureret tilgang, som de færreste har. Men det har Vita, og hun er særligt stærk inden for brand PR og influencer marketing. Lær Vita bedre at kende her.
Case
Formidling af kompleks teknologi i samarbejde med globalt brand
Corporate BrandingKampagnerPublic relations
Den sydkoreanske tech-gigant, Samsung Electronics, havde et ønske om at udbrede kendskabet inden for NFT-teknologi i Danmark. RelationsPeople tog udfordringen op og konverterede en kompleks teknologi til et samtaleemne i øjenhøjde ved hjælp af flere kommunikationsdiscipliner.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér