• Om os
  • People
  • Kompetencer
  • Cases
  • Indsigter
  • Træning
  • Job
  • Kontakt
  • Da
  • En
RelationsPeople

To tips til at undgå den sproglige ”metervarestil”

by Anita Østergaard Sørensen

Seniorkonsulent
+45 27 58 94 46
anita@relationspeople.dk

Når du som kommunikationsrådgiver skriver klummer, taler eller fx debatindlæg på vegne af andre, så kan det være en udfordring at tilpasse teksten til afsenderens personlige stil. At kommunikere på vegne af andre er en faglighed med en høj grad af praktiske præmisser og overvejelser, der har stor betydning for personens samlede autenticitet og troværdighed. Her får du to tips til, hvordan du lettere kan finde frem til en autentisk og vedkommende stil og samtidig undgå sproglige ”metervarer”.

Den 24. november 2021

Som professionel kommunikatør ved man naturligvis, at fx det gode oplæg eller debatindlæg tager højde for emne, situation, afsender, modtager og sprog samt det format og medie, hvor det udkommer i. Dygtige kommunikatører kan jonglere disse krav ubesværet. Men har du til opgave at producere en tekst eller en tale på vegne af andre, vil man formentlig hurtigt opdage, at der ikke findes en færdig opskrift eller bunkevis at teori, der kan guide ens arbejde med at ramme den andens stil og personlighed. Langt hen ad vejen er der nemlig tale om en mere menneskelig tilgang, der handler om relation og om at lytte – og som ikke er så nem at sætte på formel.

Tag på retorisk ”detektivarbejde”

Som kommunikationsrådgiver har du i et vist omfang en nær relation til din topleder i kraft af dit arbejde, hvor dine opgaver styres af toplederens gøren og laden. Nogle kommunikationsrådgivere kunne sikkert ønske sig, at toplederen var mere tilgængelig, så budskaber, argumenter og feedback oftere kan deles og diskuteres sammen. Jo mindre tid du som kommunikationsrådgiver har med din topleder, jo mere retorisk årvågen må du være i den tid, du har med vedkommende. Med andre ord må du være ekstra opmærksom på personens sproglige stilistiske markører og kendetegn. Det kan være alt fra dialekt, formel eller uformel stil, lixtal, ofte brugte vendinger, talens hurtighed og pauser i tale, men også de mere personlige karakteristika såsom humor, følelsesudbrud mm.

Det er derfor vigtigt at kende til sine begrænsninger og muligheder i forhold til toplederens tilgængelighed, og du må som kommunikationsrådgiver dosere din retoriske årvågenhed derefter. Helt konkret må du simpelthen skrue op for intensiteten af dit retoriske ”detektivarbejde”, hvis din tid sammen med personen er knap. Hvis toplederen eventuelt kun har 30 sekunder med dig i løbet af en arbejdsdag, så kan du insistere på, at personen bruger de 30 sekunder på at læse et afsnit op af den tale, du arbejder på. Du vil nemt kunne høre, hvis personen snubler over ord, virker anstrengt i sin udtale, holder pauserne de rigtige steder og om ordene ligger godt i munden på personen.

Udover at du ved at opfange disse karakteristika skaber en stilistisk værktøjskasse for dig selv som kommunikationsrådgiver, så betyder dette retoriske ”detektivarbejde” naturligvis også, at du sikrer langt større autenticitet og et klart tilhørsforhold mellem det kommunikerede og afsenderen. Hvis du som modtager kan ”mærke”, hvem afsender er, så er du bestemt på rette vej med at ramme personens stil og sikrer, at modtagelsen af talen, debatindlægget eller nyhedsbrevet vil virke autentisk og troværdig.

Undgå sproglige ”metervarer”

Hvorfor er det vigtigt at gøre sig umage med det retoriske detektivarbejde som kommunikationsrådgiver? Det er det netop på grund af de arbejdsgange og -processer, der præger direktionsgangene, sekretariaterne, ministerierne osv., hvor der ofte er omstændige godkendelsesprocesser og tidspres. For at nå i mål med talen, debatindlægget eller klummen er det derfor nemt at henfalde til en sikker og disciplineret kommunikationsstil, der ikke provokerer, udfordrer eller kompromitterer nogen på vejen under godkendelsesprocessen. I samme ombæring sikrer du desværre ofte også, at teksten er blevet uvedkommende, generel og, ja, kedelig. Med andre ord udvikles der nemt en sproglig ”metervarestil” under de normale arbejdsforhold for en kommunikationsrådgiver.

Naturligvis skal du være varsom med provokerende budskaber og stil, men ingen har nogensinde sagt, at et nyhedsbrev, en tale, et debatindlæg eller en intern intranetartikel ikke må være sprogligt levende, vedkommende og virkningsfuld. Med andre ord personliggjort. Desuden er det ikke kun af hensyn til modtager, at du bør gøre dig overvejelser om ”metervarestilen”. Du kan være sikker på, særligt ved taler og anden mundtlig kommunikation, at uvedkommende, generel og kedelig stil med garanti rammer afsender mindst lige så hårdt i bedømmelsen – og det er vel hverken i kommunikationsrådgiverens eller toplederens interesse?

Tilmeld nyhedsbrevAnita Østergaard SørensenArtiklerKommunikationsstrategiPublic relations

To tips til at undgå den sproglige ”metervarestil”

Artikel
Markedsføring på Twitch
by Bjørn Andreassen
Kommunikationsstrategi
Hvis du er på udkig efter gode kanaler til at ramme den yngre målgruppe, så kan den sociale livestreaming-platform Twitch være det, du leder efter. I denne artikel giver vi et overblik over platformen, så du kan beslutte, om den er vejen frem for din virksomhed.
Artikel
Budskabsplatformen: Skab rød tråd i din kommunikation
by Kristian Eiberg
KommunikationsstrategiLederkommunikation
Budskabsplatforme er muligvis old school, men de er nogle af de vigtigste kommunikationsværktøjer, hvis man vil arbejde struktureret med toplederkommunikation, corporate kommunikation, employer branding eller navigere sikkert gennem en krise. I RelationsPeople begyndte vi at bruge budskabsplatforme for 20 år siden, og i denne artikel har vi samlet nogle af vores erfaringer, der måske kan inspirere andre rådgivere.
Artikel
Måler du værdien af din kommunikation?
by Sofie Desmareth Riemann
AnalysePublic relations
Selvom du måske har styr på begreber som share of search, PR-score og visibility score, så er du måske stadig grundlæggende i tvivl om, hvordan du måler værdien af din kommunikationsindsats for virksomheden? Vi har taget en snak med ekspert i kommunikationsmåling Jesper Andersen for at tage temperaturen på k-måling anno 2022.
Artikel
10 tips: at skrive for andre
by Nina Faurby
Kommunikationsstrategi
Debatindlæg og klummer er helt essentielle redskaber i en strategisk kommunikationsindsats for en topleder, der udtaler sig om samfundsaktuelle emner. For rådgiveren er det en god mulighed for at komme helt tæt på sin topleder, når holdninger og personlige værdier skal foldes ud sort på hvidt. Her er 10 tips til, hvordan du skriver på vegne af andre.
Artikel
Undgå ’greenwashing’ i din markedsføring
by Oliver Toldbod Helgesen
Kommunikationsstrategi
At kommunikere om sit produkts bæredygtige fortræffeligheder kan være tillokkende i et marked med stigende grønt fokus. Men det er en disciplin, man som virksomhed skal arbejde både seriøst og varsomt med, så man ikke risikerer at vildlede forbrugerne. Det handler blandt andet om at kunne dokumentere det, man siger – kort sagt, walk the talk. Læs med i denne artikel, hvor vi stiller skarpt på Forbrugerombudsmandens nye guide til, hvordan man som virksomhed undgår greenwashing i sin eksterne kommunikation.
Artikel
Styrk kulturen og motivationen gennem meningsfuld kommunikation
by Mai Steenbock Nielsen
Employer BrandingKommunikationsstrategi
En god kultur og høj motivation blandt medarbejdere er noget, de fleste arbejdsgivere drømmer om. Alligevel kæmper mange arbejdspladser med medarbejdere, der skifter job netop grundet manglende motivation eller i jagten på en bedre arbejdskultur. Vi har dykket ned i motivations- og meningsskabelsesteori for at få svar på, hvordan vi gennem meningsfuld kommunikation kan vække motivationen hos medarbejderne og styrke kulturen på arbejdspladsen.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér