• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Søg
  • Da
  • En
RelationsPeople

Fra DR til Politiet og nu RelationsPeople – hvem er Jens Harder Højbjerg?

Mai RelationsPeople
Mai Steenbock Nielsen

Konsulent
+45 23 29 08 42
mai@relationspeople.dk

Vores nye seniorrådgiver Jens har både arrangeret pressemøder efter terroranslag i København og skulle bevare overblikket på live-tv, da to tilskuere på tragisk vis mistede livet under VM i håndbold. Det kræver en ro og et overskud i sin formidling, som få mennesker besidder. Jens er qua sin erfaring særligt skarp til krisekommunikation, medietræning og corporate kommunikation. Lær Jens lidt bedre at kende her.

29. september 2022

Du har arbejdet med kommunikation og presse hos politiet, hvad kan virksomheder lære af disse erfaringer?
”Politifolk er opdraget til at handle øjeblikkeligt – også selv om de ikke har det fulde overblik. Ikke at handle er også at handle, og det er som regel den dårligste løsning. Krisestyring og krisekommunikation er hverdag i politiet. Mange virksomheder kan, når det brænder på, have en tilbøjelighed til at sidde i rundkreds, og toplederen finder tid til planlagte men i situationen ligegyldige møder. Respekten for, at en krise kræver styring, samvær og samarbejde, kan virksomheder med fordel lære af politiet.”

Hvad undervurderer topledere oftest, når de skal udtale sig til medierne?
”Nøglen til god medieoptræden er, at man kender sig selv og har lyst til at arbejde med sig selv og til at samarbejde med medierne.”

Hvad er dit bedste råd for at slå igennem med sine budskaber til en journalist?
”Hav et budskab. En holdning. Hold et ærligt spejl op foran dig selv. Har jeg mere lyst til at fortælle noget, end modtagerne har lyst til at høre det?

Hvad er det vigtigste, du har lært gennem din karriere?
”For at yde det exceptionelle, skal man gå til grænsen. For at vide, hvor grænsen er, skal man nogle gange overskride den. Og så opdager man, om chefen/kollegerne/seerne/kunderne mener det, når de siger, at de ikke ønsker en nul-fejls-kultur. Man lærer meget af fejl. Men man lærer mere af, hvordan fejl bliver håndteret.”

Hvad er den vildeste oplevelse, du har haft i dit arbejdsliv?
”Der har været mange oplevelser, jeg aldrig glemmer, fx da jeg som journalistpraktikant i januar 1988 fik tjansen som studievært på Danmarks Radio – uden forudgående træning. Det var i monopolets dage, så der var en million seere. Mit hjerte bankede, så jeg troede, det ville hoppe ud. Eller da jeg som vært for TV3 ved håndbold-VM i 1997 skulle gennemføre en live-sending, mens en dansk tilskuer blot to meter væk på tragisk vis mistede livet efter at være ramt af knivstik. Det krævede en professionel beslutning og kynisme, fordi vi i øjeblikket ikke kunne fortælle seerne, hvad der foregik. Det ville skabe voldsom ængstelse og unødig uro hos en masse mennesker hjemme i Danmark.”

Om Jens Harder Højbjerg

  • Kommer fra Østhimmerland
  • Uddannet journalist fra Danmarks Journalisthøjskole
  • Spidskompetencer: Mod og loyalitet. De fleste chefer/topledere siger, at de gerne vil udfordres. Men det er kun en del af dem, der mener det. Derfor fordrer det en dyb vejrtrækning at være en loyal rådgiver, hvis man af hensyn til chefens/virksomhedens eget bedste er nødt til at fremføre nødvendige, men ubehagelige indsigter og synspunkter.

Har du en udfordring, du vil sparre med Jens om, så fang ham på jens@relationspeople.dk eller telefon 40 11 19 11.

Tilmeld nyhedsbrevMai Steenbock NielsenArtikler
Artikel
Guide: Lær at annoncere på LinkedIn med tre minutters læsning
by Anita Østergaard Sørensen
Employer Branding
LinkedIn er et uundværligt værktøj for alle, der arbejder med employer branding og rekruttering. Her får du en praktisk guide, der hjælper dig med at komme godt i gang med at annoncere den næste ledige stilling på LinkedIn.
Artikel
Employer branding rapport: Ram rigtigt med dit employer brand
by Kristoffer Kej
Employer Branding
Hvilke krav stiller nuværende og potentielle medarbejdere til en attraktiv arbejdsplads? Det kan du lære mere om i vores seneste employer branding rapport.
Artikel
Et stærkt employer brand kan ikke bygges på kommunikation alene
by Kristoffer Kej
Employer Branding
En fire dages arbejdsuge, mulighed for at vælge sin egen leder eller hjemmearbejde ad libitum. Der er hos mange virksomheder et stort pres for at udvikle sig som arbejdsplads for både at tiltrække medarbejdere og for at styrke tilknytningen hos de gode folk, der allerede er ansat. Arbejdspladsen skal i sig selv være attraktiv, og her kommer vi som kommunikatører til kort. Vi kan hjælpe med at formidle styrkerne til potentielle kandidater, men kan ikke alene forandre arbejdspladser og organisationer. Derfor skabes gode employer brands oftest i et samspil mellem kommunikation, HR og den øverste ledelse.
Artikel
Brug SoMe-ekspertens hemmelige våben, hvis du vil lykkes på de sociale medier
by Anita Østergaard Sørensen
KommunikationsstrategiSociale medier
Mange virksomheder har ikke spurgt sig selv, hvad de vil opnå med deres tilstedeværelse på sociale medier, og hvordan de vil opnå det. Her får du en grundlæggende introduktion til det brugbare værktøj, der både kombinerer din virksomheds strategi for sociale medier og taktik for samme - en såkaldt playbook - hvad sådan en består af, og hvorfor den er så vigtig at have ved hånden, hvis du vil lykkes på sociale medier.
Case
Lancering af ny produktportefølje med kreativt event
Public relations
Til lancering af de nyeste produkter på mobil og lyd ønskede Samsung at opbygge tættere relationer til danske livstilsmedier og sætte fokus på produkternes formgivning og muligheder for kreativitet.
Artikel
Matas tager pulsen på danske kvinders sundhed
by Nikoline Meincke Larsen
Kommunikationsstrategi
Klaus Fridorf, der er kommunikationschef hos Matas, har særligt fokus på, hvordan Matas kan opnå en troværdig positionering inden for sundhed, når de hos mange danskere er kendt for at være Danmarks førende beauty-destination. Klaus har været drivkraft på at udvikle et sundhedsbarometer, der løbende skal tage pulsen på danske kvinders mentale og fysiske sundhed, og som gennem målrettet kommunikation skal være med til at gøre Matas til en troværdig sundhedsaktør.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér