• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Søg
  • Da
  • En
RelationsPeople
Det skal du vide om influencer marketing version 2.0
+ Tilmeld nyhedsbrev

Det skal du vide om
influencer marketing version 2.0

Sofie
Sofie Desmareth Riemann

Direktør og partner
+45 22 65 51 34
sofie@relationspeople.dk

Influencer marketing kan være et rigtig effektivt greb i en længerevarende indsats eller i forbindelse med en kampagne, men i takt med professionaliseringen er der en række elementer, som virksomheder skal være opmærksomme på.

28. juni 2018

“Placér dit produkt hos en influencer, og din omsætning er reddet! Billigt, troværdigt og med væsentlig bedre ROI end traditionel markedsføring”.

Budskaber som disse, har både marketingprofessionelle og kommunikationsfolk fået tudet ørerne fulde af over de seneste år, og selvom dele af budskaberne kan være valide og relevante, så er virkeligheden langt fra så sort-hvid.

Influencer marketing løber nemlig med hastige skridt mod en professionalisering, og platformen bliver af flere og flere virksomheder integreret som en naturlig del i det samlede mediemiks. Det skaber både øgede forventninger og krav til begge parter i et influencer-samarbejde.

Det er ikke noget, vi leger mere
I modsætning til for bare et par år siden, så er influencer marketing ikke længere noget, der kan eksperimenteres med for et par gratis produkter. Det er hverken influenceren eller brandet tjent med, hvis kanalen skal tages seriøst på linje med andre kanaler i mediemikset.

Selvfølgelig sker det stadig, at virksomheder og brands prøver, det kunne jo være…
Mit råd: Lad være, i ni ud af ti tilfælde er det spild af ressourcer og produkter, med mindre du har en seriøs ambassadør-strategi med løbende årlige nedslag, der også tilbyder influenceren betalte samarbejder, oplevelser og anledninger til at bygge content.

I den anden enden af skalaen oplever jeg også, at mange virksomheder kører decideret stordrift på influencersamarbejder uden at skele til “kanalens” styrker.
Det vil sige, at de laver et generisk brief og får et bureau eller influencernetværk til at bære briefet videre ud mod de valgte måske 10-20 influencere, ofte valgt ud fra reach som det primære kriterium.

Min erfaring er, at man med denne tilgang opnår præcis det modsatte af, hvad man i disse tilfælde prøver at opnå. Nemlig; generisk, uinspireret indhold, der mest af alt ligner en traditionel reklamekampagne fra før reklame blev et fy-ord.

Influencer marketing handler nemlig om relationer og troværdighed, hvis det skal leve op til forventningerne om ROI. Og det kan man ikke opnå gennem et generisk brief uden at have én eneste samtale med det menneske, der i den anden ende skal producere det unikke og personlige indhold. Vægten skal dermed ligge mere på influencer end på marketing for at lykkes med bæredygtige resultater.

Er vi i gang med at slå influencer marketing tilbage til start?
Hvis brands fortsætter med at anvende influencere med en traditionel markedsføringstilgang, hvor der skal være fuld kontrol over budskaberne, ensartethed i indholdet og uden føling med den enkelte influencers forcer (og hvis influencerne springer på limpinden – og de cool cash – gang på gang), så vil det underminere troværdigheden.

Følgerne vil simpelthen miste tilliden til influencerens anbefaling – og så er vi slået tilbage til start, hvor indholdet bliver opfattet som en simpel reklame.

Når troværdighed og branding virkelig lykkes i samspil mellem influencer og brand, så kan det noget helt særligt.
Tag fx guitaristen i Metallica, Kirk Hammett. Han brugte guitarstrenge fra Ernie Ball i mere end 30 år, og han har både lavet videoer og indhold for brandet. Det er et perfekt match, som både er autentisk og helt igennem troværdigt. Og så er det et næsten livslangt samarbejde baseret på kærlighed til brandet, der vil skabe langsigtede kommercielle resultater.

Det er den type samarbejder, som bør være benchmark for influencersamarbejder generelt set. Og selvom du som brand ikke kan bygge din influencerindsats op om 30-års kærlighed til dit brand, så skal du være mere ambitiøs end at vælge den influencer med det største reach.

Hvorfor mediekittet og data-nørden vil brillere
Influencerne på den anden side skal til at uppe deres game på datafronten. Godt nok giver det mening at betale for velproduceret og troværdigt indhold, men det giver ikke mening isoleret set, hvis influenceren ikke har styr på, hvordan de skaber engagement, hvordan de sikrer, at sponsorerede posts performer på samme niveau som ikke sponsoreret indhold, og de generelt set ikke går op i deres data og en positiv udvikling af samme. Data er deres forretning – også selvom det er indholdet, der driver influencerne.

Hvis en influencer fx er virkelig god til at kreere smukt indhold på Instagram, men ikke formår at engagere sine følgere nok, så vil indholdet ikke nå særligt langt ud på grund af Instagrams algoritme.
Derfor bliver det i stigende grad væsentligt, at influenceren får en ny seriøs hobby som datacruncher, eller hyrer nogen til opgaven.

Et andet eksempel: hvem vil fx betale +20.000 kr. for en indsats uden at vide, hvad det er, de køber? Blot for at lave en oldnordisk reference, så kan du heller ikke sælge en helsides i Børsen, hvis du ikke kender til antal læsere og målgruppefacts. Derfor er influencer-mediekittet også i gang med at få en revival, ligesom diverse influencer-platforme, hvor bureauer og virksomheder let får adgang til influencernes data, vinder frem. Data er i sandhed – sammen med troværdigheden – et af de unikke selling points ved influencer-samarbejder.

Læs også: Undgå skjult-reklame-fælden når du samarbejder med influencers

Vil influencerne fortsætte med at sejre?
Jeg er ret overbevist om, at vi stadig kun har set toppen af isbjerget i forhold til denne udvikling, men jeg kan blive i tvivl, om vi kan lykkes med at bevare troværdigheden i samarbejderne og dermed grunden til, at influencerne har sejret ad helvede til.

Det kræver af brands og bureauer, at relationsopbygningen og den personlige, kreative proces bliver taget seriøst, og på den anden side kræver det af influencerne (og deres netværk), at de værner om deres troværdighed, bevarer kærligheden til indholdet og ikke bliver fristet af for mange og for perifere samarbejder i forhold til deres personlige brand.

Artiklen blev udgivet af Markedsføring tidligere i juni måned.

Tilmeld nyhedsbrevSofie Desmareth RiemannArtiklerInfluencer marketingPublic relations
Artikel
Hvor svært kan det være at få en forsideartikel i Børsen?
by Vita Clausen
KampagnerMarkedsføringPublic relations
Hvorfor har journalisten ikke vinklet historien, som vi ønskede det? Og hvorfor endte hele vores social media kampagne i en shitstorm? Det er blot nogle af de spørgsmål, som virksomhedens marketingafdeling ofte står med, når kampagnen ruller – og man måske ikke lige har fået involveret PR-afdelingen i tide, eller måske ikke helt har styr på, hvad PR i grunden er for en disciplin.
Artikel
Disse tre spørgsmål skal du stille dig selv, hvis du vil lykkes med at lave effektive influencer kampagner
by Nikoline Meincke Larsen
Influencer marketingPublic relations
Influencer marketing er blevet et fast begreb i de danske marketing - og kommunikationsafdelinger, og ifølge Influencer Marketing Hub er den globale værdi af influencer marketing næsten tidoblet på syv år til 16,4 milliarder dollars i sin markedsstørrelse. Men for mange virksomheder kan det stadig være en jungle, hvordan man laver en influencer kampagne, der skaber effektive og målbare resultater.
Artikel
Influencer marketing artikelsamling
ArtikelsamlingInfluencer marketingPublic relations
Artikelsamlingen giver dig en indføring i, hvordan du anvender influencer marketing til at forstærke dine budskaber og bygge troværdighed om dit brand.
Artikel
Nu er Vita Clausen en del af RelationsPeople
by Mai Steenbock Nielsen og Vita Clausen
Influencer marketingPublic relations
Vores nye associerede partner og seniorrådgiver Vita Clausen har både udviklet globale PR-strategier og afviklet store presseevents for verdensomspændende brands. Det kræver et specielt overblik og en struktureret tilgang, som de færreste har. Men det har Vita, og hun er særligt stærk inden for brand PR og influencer marketing. Lær Vita bedre at kende her.
Artikel
Tre råd til at udnytte globale data til lokal PR
by Bjørn Andreassen
Public relationsThought Leadership
Kan virksomheder kommunikere troværdigt på det danske marked, når deres data og budskaber bliver udviklet uden for Danmark? Mulighederne er gode, hvis du tager udgangspunkt i lokale talspersoner.
Artikel
Prioritér den finansielle kommunikation i usikre tider
Finansiel kommunikationPublic relations
Mediernes dækning af en børsnoteret virksomhed har direkte indflydelse på aktiekursen. I usikre tider som nu har virksomhedens finansielle kommunikation derfor ekstra stor betydning og bør have enhver topleders bevågenhed. Vi har talt med en forsker på området for at finde svar på, hvordan finansiel kommunikation kan gribes an i en krisetid.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér