• Om os
  • People
  • Cases
  • Inspiration
  • Job
  • Kontakt
  • Ydelser
  • NYHED
  • Da
  • En
RelationsPeople

Klimafolemøde i Middelfart: Er det noget for din virksomhed?

Mai RelationsPeople
Mai Steenbock Nielsen

Konsulent
+45 23 29 08 42
mai@relationspeople.dk

Den 1-3. september var der Klimafolkemøde i Middelfart – og vi var med. Selvom klimafolkemødet er et nyt arrangement, er det tydeligt, at det ligesom det årlige folkemøde på Bornholm, er et vigtigt sted for virksomheder at være og følge med i den klimapolitiske agenda.

15. september 2022

Initiativet til klimafolkemødet blev taget af Region Syddanmark og Middelfart Kommune i 2019 og i 2021 kunne de for første gang afholde arrangementet. I år blev successen gentaget i samarbejde med over 100 medarrangører. Gæster til arrangementet havde mulighed for at besøge over 80 forskellige stande og boder, og der var over 200 events på programmet fordelt på de tre dage. Flere af debatterne på klimafolkemødet har efterfølgende trukket overskrifter i medierne, hvor arrangementet er blevet nævnt mere end 120 gange, og hele 21.000 gæster besøgte klimafolkemødet i løbet af de tre dage.

Klimafolkemødet er et stort arrangement, og alt tyder på, at det vil vokse sig endnu større. Derfor er det relevant som virksomhed og kommunikationsafdeling at overveje, om man skal være til stede

Hvem er på klimafolkemødet?
Hvis man som virksomhed overvejer, om klimafolkemødet er et sted man skal være, er det relevant at vide, hvem der ellers besøger arrangementet. Er der nogen til stede, som kan rykke på tingene? Og det er der i den grad.

Mange oplæg inkluderede både politikere, prominente klimaaktivister og ledere fra større virksomheder. Eksempelvis deltog blandt andre både transportminister Trine Bramsen og CEO for SOS International, Jan Sigurdur Christensen i et oplæg om flere cykler i erhvervslivet. Derudover kunne man opleve events med klimaaktivist Anders Morgenthaler, CEO og bestyrelsesformand Lars Thylander, COWIs udnævnte Power to X-nørd Jakob Dybdal Christensen og mange flere.

Blandt de over 200 events er der også mange andre typer oplæg og workshops, som sætter mere fokus på den almene folkelige forståelse både inden for kunst, filosofi m.m., ligesom der også er en række workshops for børn.

De fleste oplæg varede cirka 45 minutter og inkluderede mere end én talsperson. Så der er ikke tid til lange forklaringer eller introduktioner til mere tekniske tiltag. Dog er det værd at nævne, at et forholdsvist teknisk emne som Power to X fik en del omtale på klimafolkemødet, så derfor kan tekniske emner godt få en berettigelse, hvis de har stor nok slagkraft.

Det er en vigtig overvejelse, om man kan ramme sit publikum på klimafolkemødet. SOS International lykkedes godt med denne opgave, for udover deres deltagelse i ovennævnte debat, havde de også medbragt deres vejhjælpscykel, som alle besøgende kunne få et kig på og spørge ind til. Det havde en god effekt, at de så at sige ikke blot kunne talk the talk, men også walk the walk.

Hvad kan I bidrage med?
Det er tydeligt, at klimafolkemødet tager sit formål alvorligt. Derfor skal man som deltagende virksomhed kunne bidrage med relevant inspiration eller information til klimadebatten. Der var mange mindre virksomheder, som viste gode eksempler på dette. Blandt andet United Textile Group, der blandt andre bæredygtige tiltag farver deres tøj med rester fra fødevareproduktion for at undgå spild. De deltog i en debat med Son of a Tailor, der skræddersyr t-shirts på bestilling for at undgå overproduktion. Begge lykkedes de med at få deres innovative metoder ud til et stort publikum, og måske den vej igennem kan de rykke ved forbrugernes krav til tøjproduktion i fremtiden.

Alt i alt tyder det på, klimafolkemødet er kommet for at blive, og det bliver et sted, som virksomheder fremover skal tage aktiv stilling til, om de er med på eller ej – ligesom folkemødet på Bornholm. Men det er vigtigt at overveje, både om man kan ramme sin målgruppe og ligeledes, hvordan man fanger deres opmærksomhed. Klimafolkemødet er stedet, hvor man som virksomhed kan vise, at man tager del i samfundsansvaret for klimaudviklingen, men deltager man, skal man tage sin del alvorligt.

Tilmeld nyhedsbrevMai Steenbock NielsenArtikler
Artikel
Et stærkt employer brand kan ikke bygges på kommunikation alene
by Kristoffer Kej
Employer Branding
En fire dages arbejdsuge, mulighed for at vælge sin egen leder eller hjemmearbejde ad libitum. Der er hos mange virksomheder et stort pres for at udvikle sig som arbejdsplads for både at tiltrække medarbejdere og for at styrke tilknytningen hos de gode folk, der allerede er ansat. Arbejdspladsen skal i sig selv være attraktiv, og her kommer vi som kommunikatører til kort. Vi kan hjælpe med at formidle styrkerne til potentielle kandidater, men kan ikke alene forandre arbejdspladser og organisationer. Derfor skabes gode employer brands oftest i et samspil mellem kommunikation, HR og den øverste ledelse.
Artikel
Brug SoMe-ekspertens hemmelige våben, hvis du vil lykkes på de sociale medier
by Anita Østergaard Sørensen
KommunikationsstrategiSociale medier
Mange virksomheder har ikke spurgt sig selv, hvad de vil opnå med deres tilstedeværelse på sociale medier, og hvordan de vil opnå det. Her får du en grundlæggende introduktion til det brugbare værktøj, der både kombinerer din virksomheds strategi for sociale medier og taktik for samme - en såkaldt playbook - hvad sådan en består af, og hvorfor den er så vigtig at have ved hånden, hvis du vil lykkes på sociale medier.
Case
Lancering af ny produktportefølje med kreativt event
Public relations
Til lancering af de nyeste produkter på mobil og lyd ønskede Samsung at opbygge tættere relationer til danske livstilsmedier og sætte fokus på produkternes formgivning og muligheder for kreativitet.
Artikel
Matas tager pulsen på danske kvinders sundhed
by Nikoline Meincke Larsen
Kommunikationsstrategi
Klaus Fridorf, der er kommunikationschef hos Matas, har særligt fokus på, hvordan Matas kan opnå en troværdig positionering inden for sundhed, når de hos mange danskere er kendt for at være Danmarks førende beauty-destination. Klaus har været drivkraft på at udvikle et sundhedsbarometer, der løbende skal tage pulsen på danske kvinders mentale og fysiske sundhed, og som gennem målrettet kommunikation skal være med til at gøre Matas til en troværdig sundhedsaktør.
Artikel
Jingle books: Det skal vi læse i juleferien
Julen er lige om hjørnet, og vi har traditionen tro samlet vores egen julelæsning til din inspiration. Nogle kaster sig over tung faglitteratur, mens andre vil nyde julen med både klassisk og nyere skønlitteratur. Glædelig jul og god læsning!
Artikel
Ny survey sætter spot på rådgiverkompetence
by Kristian Eiberg
Lederkommunikation
Krisetider og store forandringer sætter topledere under pres, og det smitter af på kravene til de rådgivere, der skal rådgive toplederne. Det mærker rådgiverne, og i en ny survey efterspørger to ud af tre kompetenceudvikling.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér