• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Søg
  • Da
  • En
RelationsPeople
Klimafolkemøde
+ Tilmeld nyhedsbrev

Klimafolemøde i Middelfart: Er det noget for din virksomhed?

Mai RelationsPeople
Mai Steenbock Sørensen

Seniorkonsulent
+45 23 29 08 42
mai@relationspeople.dk

Den 1-3. september var der Klimafolkemøde i Middelfart – og vi var med. Selvom klimafolkemødet er et nyt arrangement, er det tydeligt, at det ligesom det årlige folkemøde på Bornholm, er et vigtigt sted for virksomheder at være og følge med i den klimapolitiske agenda.

15. september 2022

Initiativet til klimafolkemødet blev taget af Region Syddanmark og Middelfart Kommune i 2019 og i 2021 kunne de for første gang afholde arrangementet. I år blev successen gentaget i samarbejde med over 100 medarrangører. Gæster til arrangementet havde mulighed for at besøge over 80 forskellige stande og boder, og der var over 200 events på programmet fordelt på de tre dage. Flere af debatterne på klimafolkemødet har efterfølgende trukket overskrifter i medierne, hvor arrangementet er blevet nævnt mere end 120 gange, og hele 21.000 gæster besøgte klimafolkemødet i løbet af de tre dage.

Klimafolkemødet er et stort arrangement, og alt tyder på, at det vil vokse sig endnu større. Derfor er det relevant som virksomhed og kommunikationsafdeling at overveje, om man skal være til stede

Hvem er på klimafolkemødet?
Hvis man som virksomhed overvejer, om klimafolkemødet er et sted man skal være, er det relevant at vide, hvem der ellers besøger arrangementet. Er der nogen til stede, som kan rykke på tingene? Og det er der i den grad.

Mange oplæg inkluderede både politikere, prominente klimaaktivister og ledere fra større virksomheder. Eksempelvis deltog blandt andre både transportminister Trine Bramsen og CEO for SOS International, Jan Sigurdur Christensen i et oplæg om flere cykler i erhvervslivet. Derudover kunne man opleve events med klimaaktivist Anders Morgenthaler, CEO og bestyrelsesformand Lars Thylander, COWIs udnævnte Power to X-nørd Jakob Dybdal Christensen og mange flere.

Blandt de over 200 events er der også mange andre typer oplæg og workshops, som sætter mere fokus på den almene folkelige forståelse både inden for kunst, filosofi m.m., ligesom der også er en række workshops for børn.

De fleste oplæg varede cirka 45 minutter og inkluderede mere end én talsperson. Så der er ikke tid til lange forklaringer eller introduktioner til mere tekniske tiltag. Dog er det værd at nævne, at et forholdsvist teknisk emne som Power to X fik en del omtale på klimafolkemødet, så derfor kan tekniske emner godt få en berettigelse, hvis de har stor nok slagkraft.

Det er en vigtig overvejelse, om man kan ramme sit publikum på klimafolkemødet. SOS International lykkedes godt med denne opgave, for udover deres deltagelse i ovennævnte debat, havde de også medbragt deres vejhjælpscykel, som alle besøgende kunne få et kig på og spørge ind til. Det havde en god effekt, at de så at sige ikke blot kunne talk the talk, men også walk the walk.

Hvad kan I bidrage med?
Det er tydeligt, at klimafolkemødet tager sit formål alvorligt. Derfor skal man som deltagende virksomhed kunne bidrage med relevant inspiration eller information til klimadebatten. Der var mange mindre virksomheder, som viste gode eksempler på dette. Blandt andet United Textile Group, der blandt andre bæredygtige tiltag farver deres tøj med rester fra fødevareproduktion for at undgå spild. De deltog i en debat med Son of a Tailor, der skræddersyr t-shirts på bestilling for at undgå overproduktion. Begge lykkedes de med at få deres innovative metoder ud til et stort publikum, og måske den vej igennem kan de rykke ved forbrugernes krav til tøjproduktion i fremtiden.

Alt i alt tyder det på, klimafolkemødet er kommet for at blive, og det bliver et sted, som virksomheder fremover skal tage aktiv stilling til, om de er med på eller ej – ligesom folkemødet på Bornholm. Men det er vigtigt at overveje, både om man kan ramme sin målgruppe og ligeledes, hvordan man fanger deres opmærksomhed. Klimafolkemødet er stedet, hvor man som virksomhed kan vise, at man tager del i samfundsansvaret for klimaudviklingen, men deltager man, skal man tage sin del alvorligt.

Tilmeld nyhedsbrevMai Steenbock SørensenArtiklerESG
Artikel
Bæredygtighedskommunikation: Dilemmaledelse for fuld udblæsning
by Kristian Eiberg
ESGLederkommunikation
Når kommunikatører skal kommunikere om bæredygtighed skal de stå tidligt op. Indholdet er svært og fuldt af dilemmaer. Løsningen er at udvikle et stærkt narrativ og etablere en effektiv tværfaglig organisering.
Artikel
Ny rapport: 7 sandheder om greenwashing
ESG
by Eva Harpøth Skjoldborg
ESG
Greenwashing er et tilbagevendende tema i både medier og virksomheders kommunikation – men hvor opstår de største risici egentlig? Og hvordan kan man tage noget af forvirringen ud af at kommunikere om bæredygtighed?
Undersøgelse
Ny minirapport om intern ESG-kommunikation
ESG kommunikation
by Eva Harpøth Skjoldborg
ESGIntern kommunikationLederkommunikation
Hvordan arbejder danske virksomheder med intern ESG-kommunikation? Hvilke udfordringer står de overfor? Og hvad kan man gøre for at komme bedre i mål med indsatsen?
Artikel
Ny podcast hjælper dig med at kommunikere om ESG
by Eva Harpøth Skjoldborg og Mai Steenbock Sørensen
ESG
Har du dokumentation nok med i pressemeddelelsen, eller er du bekymret for, at annoncen går i greenwashing-fælden?
Artikel
Toplederkommunikation har aldrig været sværere
RelationsPeople kommunikations bureau
by Kristian Eiberg
ESGKommunikationsstrategiLederkommunikationtoplederkommunikation
Når noget er svært, er det fristende at lade være. Denne tilgang duer ikke, når det drejer sig om toplederens kommunikation. ’Den der lever stille’ er ikke længere en farbar vej. Der er ingen vej udenom at navigere den kompleksitet, usikkerhed og tvetydighed, der skaber dilemmaer for toplederens kommunikation. Uanset hvor svært det er, er et stærkt narrativ en god start.
Artikel
Er det en god idé at bruge ESG-budskaber i dit employer brand?
RelationsPeople Kommunikation og PR Bureau
by Alexandra Infantino Charquero
Employer BrandingESG
Budskaber om ESG spiller en afgørende rolle for tiltrækningen og fastholdelsen af medarbejdere, i hvert fald hvis man spørger de employer branding ansvarlige. Men budskaber om ESG er ikke nødvendigvis dem, de potentielle medarbejdere synes er vigtigst. Så hvad gør man?

RelationsPeople
Vester Farimagsgade 41
1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

Behandling af persondata

Skift cookieindstillinger

facebookinstagramlinkedin