• Om os
  • People
  • Cases
  • Inspiration
  • Job
  • Kontakt
  • Ydelser
  • NYHED
  • Da
  • En
RelationsPeople
Employer branding i forandring: Interview med Natalie Birk, Employer Branding & internal communications lead hos Accenture

Employer branding i forandring:
Interview med Natalie Birk

Employer branding er blevet en kompleks disciplin. De digitale medier skaber krav om øget gennemsigtighed, mere engagerende historiefortælling og direkte dialog med kandidaterne. Og hastige forandringer i organisationer og deres omverden stiller krav om at kunne tiltrække helt nye typer kandidater – og om konstant at holde virksomheden attraktiv og relevant som arbejdsplads.

25. oktober 2017

Hvad betyder det for de employer branding-ansvarlige i virksomhederne?

RelationsPeople har talt med en erfaren profil for at tage pulsen på employer branding anno 2017. Natalie Birk er Employer branding and internal communications lead hos Accenture, og hun deltager på RelationsPeoples Employer Branding Forum (hold 1) for at få inspiration og sparring fra andre employer branding ansvarlige.

RelationsPeople: Hvordan organiserer I arbejdet med employer branding hos jer?

Natalie Birk: Min stilling er forholdsvist nyoprettet hos Accenture, hvor vi arbejder på tværs af både HR og kommunikation. Employer branding er jo komplekst, og det er vigtigt, at vi ser det som et samarbejde på tværs af virksomheden. Jeg tror egentlig, at det er ret sigende for tiden, at employer branding nu defineres som et selvstændigt begreb og forretningsområde, og at der ansættes egentlige ’employer branding-ansvarlige’ i mange virksomheder. Mange af de opgaver, jeg er ansvarlig for, har jo fundet sted i mange år, men det er nyt, at de samles under én funktion.

RelationsPeople: Hvordan arbejder I praktisk med employer branding, og hvilke udfordringer oplever I fylder mest?

Natalie Birk: Vores employer value proposition er en helt central grundsten for vores arbejde. Vi er dog meget bevidste om, at employer branding ikke bare er et projekt, der er klaret med en EVP, men snarere en kontinuerlig proces. Employer branding er jo ikke kun kommunikation til potentielle kandidater, eller den interne kommunikation i virksomheden.

Det handler om den helhedsoplevelse, man får som medarbejder. Lige fra rekruttering, hvor medarbejderen introduceres til virksomheden, til de træder ind som ansat, vores kultur og interne kommunikation, til alumni-indsatsen for tidligere medarbejdere, og så forfra igen.

Derudover er det vigtigt at gøre sig klart, at talent markedet ændrer sig og de kandidater vi får ombord, forventer en innovativ og kollaborativ oplevelse, hvor de kan være med til at gøre en forskel.
Og så er employer branding blevet en mere kompleks størrelse og har et længere perspektiv, hvor det ikke kun handler om kommunikation, men også handler om inddragelsen af HR og forretningen. Jeg ser det som en holistisk proces for hele virksomheden.

RelationsPeople: Hvordan bruger I sociale medier i jeres employer branding indsats?

Natalie Birk: Selvom vi længe har brugt sociale medier i employer branding sammenhæng, så arbejder vi i dag langt mere strategisk med kanalerne og hvordan de kan understøtte vores kernefortælling. Det handler for eksempel om, at vi forholder os til, hvilken typer af content, der passer til de forskellige platforme, som Facebook, LinkedIn, Twitter osv.

Vi er samtidig meget bevidste om, at de sociale medier i dag giver mulighed for, at alle virksomhedens ansatte kan indgå i den eksterne kommunikation om Accenture som arbejdsplads. Og hvis medarbejdernes kommunikation er positiv, så virker det bare rigtig stærkt. Det gør vores fortælling mere autentisk og styrker troværdigheden om det, vi ønsker at fortælle.

Men det stiller også krav om, at vi hele tiden er nødt til at tænke den interne og eksterne kommunikation tæt sammen, så det billede, vi viser udadtil, også afspejler den oplevelse, vores medarbejdere har i det daglige. Samtidig så handler det også om at justere indsatsen løbende. Det er vigtigt, at vi måler og evaluerer på, om vi får de resultater, vi forventer fra vores sociale medier. Vi skal være åbne overfor ideen om kommunikation, som vi ikke kan kontrollere og vigtigheden af vores medarbejderes stemme gennem de sociale medier.

RelationsPeople: Hvilken betydning har et netværk af andre erfarne employer branding ansvarlige haft for dig?

Natalie Birk: Det har været rigtig interessant, at deltagerne i netværket har forskellig baggrund, så alle har bidraget med forskellige vinkler, og jeg er derfor blevet udfordret på forskellige tilgange til at arbejde med employer branding. Og så har det også været inspirerende at høre, hvordan andre arbejder med det. Den inspiration har jeg kunne tage med mig og bruge til at udvikle Accentures arbejde med employer branding.

På det helt konkrete plan så har det også været bekræftende at konstatere, hvor vigtigt det er at have en ramme for arbejdet med employer branding, som vi har med vores EVP. På tværs af alle deltagerne, så virker det som om, at det har været en vigtig faktor for at kunne arbejde strategisk med employer branding. Samtidig har netværket bekræftet, at der er udfordringer i arbejdet med employer branding, og de udfordringer, vi oplever, forekommer på tværs af brancher. Det har været en påmindelse om, at strategisk arbejde med employer branding er vigtigt for alle typer af virksomheder.

Er du interesseret i at få flere tips og inspiration om employer branding? Så kan du få vores nye artikelsamling om emnet via formularen herunder.

Tilmeld nyhedsbrevArtiklerEmployer Branding

Hent vores artikelsamling om employer branding her

Artikel
Et stærkt employer brand kan ikke bygges på kommunikation alene
by Kristoffer Kej
Employer Branding
En fire dages arbejdsuge, mulighed for at vælge sin egen leder eller hjemmearbejde ad libitum. Der er hos mange virksomheder et stort pres for at udvikle sig som arbejdsplads for både at tiltrække medarbejdere og for at styrke tilknytningen hos de gode folk, der allerede er ansat. Arbejdspladsen skal i sig selv være attraktiv, og her kommer vi som kommunikatører til kort. Vi kan hjælpe med at formidle styrkerne til potentielle kandidater, men kan ikke alene forandre arbejdspladser og organisationer. Derfor skabes gode employer brands oftest i et samspil mellem kommunikation, HR og den øverste ledelse.
Artikel
Ny undersøgelse: De bløde værdier batter i employer brandingen
by Kristoffer Kej
Employer Branding
Der er kamp om medarbejderne, og virksomhedernes employer brands skal stå skarpt, hvis det skal lykkes at finde de bedste talenter og specialister. RelationsPeople har sammen med Marketminds gennemført en undersøgelse, der viser, at de bløde værdier bør have mere fokus.
Artikel
Guide: Tiltræk de rigtige kandidater med organiske jobopslag på LinkedIn
by Anita Østergaard Sørensen
Employer Branding
Arbejder du med jeres employer branding eller rekruttering, ved du sikkert, at LinkedIn rummer gode muligheder for at komme i kontakt med relevante kandidater. Men du har måske også oplevet forskellig grad af succes, når du publicerer jobopslag for at gøre opmærksom på en åben stilling. Derfor får du her et par gode råd til, hvordan du får mest muligt ud af dit jobopslag på LinkedIn– og hvordan du helt praktisk bærer dig ad.
Artikel
Rekruttering og betalt annoncering på LinkedIn: Sådan rammer du de rigtige kandidater
by Anita Østergaard Sørensen
Employer Branding
Arbejder du med din virksomheds employer branding og rekruttering, ved du formentlig, at jobopslaget på LinkedIn er et grundlæggende værktøj. Men leder du efter kandidater med en speciel profil, og vil du være helt sikker på, at du når ud til dem, så bør du kaste dig ud i betalt annoncering på LinkedIn. Her får du en praktisk guide, der hjælper dig med at komme godt i gang med din annoncering af jeres åbne stilling på LinkedIn.
Artikel
Tiltræk medarbejdere med employer branding
by Kenneth Grothe Toustrup
Employer Branding
Ledigheden falder fortsat, og der er kamp om at tiltrække medarbejdere. Det gælder ikke mindst de unge, der er i høj kurs. Her kommer en række råd og indsigter, der kan hjælpe med at få den ombejlede gruppe i tale.
Artikel
Employer branding på LinkedIn
by Anita Østergaard Sørensen og Kristoffer Kej
Employer BrandingLinkedIn
Uanset om organisationer generelt har et godt tag om employer branding eller ej, så møder vi stort set altid de samme spørgsmål og udfordringer fra vores kunder, når deres employer branding skal ud at leve på LinkedIn. Her giver vi en praktisk lynguide til, hvordan I kan få sat jeres arbejde med employer branding på LinkedIn i system.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Gem & Acceptér