Employer branding
Stå stærkt i kampen om de
bedste medarbejdere
Vi har 15 års erfaring med rådgivning om employer branding. Vi har udviklet employer brands for en række danske og internationale virksomheder og organisationer, og vi har hjulpet dem med at få et employer brand ud over rampen i form af kampagner, jobannoncer, video, indhold på sociale medier, jobsites, ambassadørprogrammer, messestande, med videre.
Hvordan RelationsPeople arbejder med employer branding
Et employer brand skal være autentisk og hænge tæt sammen med virksomhedens øvrige positionering. Derfor arbejder vi altid med en solid analyse og strategi som afsæt. Vi er nødt til at kende udfordringerne i dybden, og vi skal have indsigter fra både ledere og medarbejdere om, hvad der kendetegner arbejdspladsen.
Vi tror på, at fængende budskaber, en distinkt kreativ platform og smart brug af digitale medier er nøglen til et godt employer brand. Derfor arbejder vi sammen med kreative og digitale kompetencer fra den øverste hylde, når vi udvikler employer brand platforme og kampagner.
Vi har gennem mange år udviklet metoder og koncepter, men vores rådgivning og processer er altid tilpasset kundens unikke problemstilling og ressourcer. Nogen har blot behov for rådgivning eller en analyse. Andre har selv analysen på plads men skal have den omsat til strategi eller en employer branding platform – eller måske have orkestreret udrulningen af et nyt employer brand på tværs af flere markeder.
Hvad er employer branding?
Jeres employer brand er den opfattelse, nuværende og potentielle medarbejdere har af jeres organisation som arbejdsplads. Det bliver skabt af mange faktorer, som for eksempel jeres medieomtale, hvordan jeres ledere og specialister kommunikerer på sociale medier, jeres jobsite, om jeres medarbejdere er gode ambassadører på sociale medier og meget andet.
Selvfølgelig betyder det allermest, hvordan det rent faktisk er at være medarbejder. Om der er interessante jobs. Hvilke udviklingsmuligheder og karriereveje der er. Og en dårlig arbejdsplads kan ikke få et godt employer brand.
Hvad er formålet med employer branding?
Et stærkt employer brand hjælper jer med at tiltrække de rigtige medarbejdere – og med at holde på dem, I helst ikke vil miste. Det kan have stor værdi, for omkostningerne ved et ubesat job eller ved at miste de dygtige folk kan være store – særligt når det gælder ledere og specialister – og det kan koste konkurrencekraft ikke at have de bedste folk på vigtige poster.
Employer brandet sikrer, at I fortæller den samme historie på tværs af organisationen. Og det forpligter både den øverste ledelse, linjeledere og HR til at leve op til, at fortællingen rent faktisk holder, når nye medarbejdere møder virkeligheden i hverdagen.
Hvem er employer branding for?
Employer branding er ikke kun for store virksomheder med mange rekrutteringer. De fleste virksomheder kan have gavn af at fortælle en appellerende og sammenhængende historie om, hvad de gerne vil stå for som arbejdsplads. Det skaber klarhed og sammenhæng fra jobannoncer over onboarding til den daglige ledelse, at både potentielle og nuværende medarbejdere ved, hvad de kan forvente af arbejdspladsen.