• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Da
  • En
RelationsPeople

Onboarding: Når dit employer brand rammer virkeligheden

Kristoffer Kej

Direktør og partner
+45 22 65 52 56
kristoffer@relationspeople.dk

Når vi diskuterer employer branding med vores kunder, kommer onboarding af nye medarbejdere ofte op. Det er det første punkt i medarbejderrejsen, hvor de fine budskaber fra jobsitet, annoncen, samtalerne mv. skal stå deres prøve. Derfor er det tit interessant at interviewe nyansatte, når vi rådgiver om employer branding. Og derfor er det også relevant for den ansvarlige for kommunikation eller employer branding at interessere sig for, hvordan man sikrer en god onboarding. Vi har talt med Peter Mejlby, der er CEO i Onboarding Group om, hvorfor onboarding er en vigtig, men ofte overset disciplin.

Hvad er din tilgang til onboarding?

Blomster på første dag, personalehåndbog, udlevering af telefon, fællesmorgenmad, intro til forretningens strategi og møde med nærmeste leder er det de fleste forbinder med onboarding. Succesfuld onboarding favner dog meget bredere og består af mange typer tiltag, der er struktureret over en længere periode og tilpasset den enkeltes særlige behov og profil. Det er en omfattende HR- og ledelsesopgave med at tilsikre, at den nyansatte formes, forbindes og har mulighed for at udfolde sig på sin nye arbejdsplads.

Onboarding er på mange måde en umoden HR- og ledelsesdisciplin. Virksomheder bruger meget energi på at tiltrække nye medarbejdere, hvorimod struktureret indsats for at sikre modtagelse og integration af nyansatte typisk er begrænset. Det kan undre. Der er behov for, at ledere og HR-afdelinger i højere grad er optaget af, hvordan de kan professionalisere deres tilgang til onboarding og blive bedre, smartere og mere effektive til at tage imod dem, de har rekrutteret. I mine øjne er onboarding ’the missing link’ i rækken af HR-discipliner som domineres af omdømme, rekruttering, engagement, performance management etc.

Hvorfor er onboarding egentlig så vigtigt?

Der er et stort videns- og effektivitetstab i danske virksomheder og betydelige investeringer i at tiltrække medarbejdere, som først betaler sig tilbage, hvis man får dem effektivt integreret i virksomheden og formår at fastholde dem. Derfor er en dedikeret indsats ift. onboarding central, hvilket også bekræftes i en undersøgelse, der viser at 88% af alle virksomheder mener, at strukturerede onboardingforløb giver bedre resultater, mens kun 30% af virksomheder rent faktisk har strukturerede onboardingprocesser – og kun 11% måler på deres onboardingindsats.

Dertil kommer, at virksomheder med strukturerede onboardingprocesser oplever 54% højere produktivitet fra deres nyansatte og dobbelt så højt engagementsniveau suppleret med at nye medarbejdere, der gennemgår et struktureret onboardingprogram, har 69% større sandsynlighed for at blive i organisationen i op til 3 år.

Se også: Fem indsigter: Sådan bliver din arbejdsplads attraktiv for generation Z

Hvad koster mislykket onboarding?

Studier viser, at 25% af alle eksternt rekrutterede forlader jobbet indenfor de første 12 måneder[1]. I vores samarbejde med kunder støder vi ofte på, at tallet er højere end 30% – og vi mærker, hvordan personaleomsætning tilmed er stigende med nye generationers krav om øget fleksibilitet. Dertil kommer at hele 22% af de nyansatte, der forlader deres job, gør det inden for de første 45 dage af deres ansættelse[2].

Det koster altså betydelig summer, hvis man ikke har styr på sin onboarding. Og omvendt er potentialet enormt for dem, der gør det godt. Når en organisation bliver i stand til at arbejde struktureret med onboarding, er effekten ikke kun forbedret fastholdelse. ’Time-to-performance’ bliver også kortere. Det tager typisk mere end 6 måneder at nå til det punkt, hvor medarbejderens bidrag overstiger omkostninger til rekruttering, ansættelse og oplæring. Dertil kommer, at omkostningen ved at miste en nyansat indenfor de første 12 måneder er op til det dobbelte af personens årsløn – og endnu mere for udprægede specialister og ledere[3].

Hvor oplever I, at virksomheder oftest går galt i byen med deres onboarding?

Grundlæggende oplever vi stort behov for struktur. De fleste har en række tiltag rettet mod de nyansatte, men typisk ikke i en strukturel ramme. På baggrund af vores studier har vi defineret en Onboardingmodel, der består af 3 spor, 6 dimensioner og 18 attributter. Den kan bruges til at kortlægge, hvor man som organisation har lagt vægten i onboardingprogrammet, og omvendt, hvor man med fordel kunne intensivere indsatsen for at styrke fastholdelse og effektivitet.

Som en del af strukturen er der behov for at dosere og time tiltag på balanceret vis. Vi oplever rigtig mange virksomheder, der har meget korte og koncentrerede ’introduktionsforløb,’ der typisk har karakter af orientering. Det er typisk forløb, der varer 2 uger, og som har fokus på præsentation af regler, systemer etc. Dette skal ses ift. vores målinger af danske og internationale virksomheder’s ’time-to-onboarding’ som tager 10-11 måneder, når man spørger de nyansatte selv.

Har du også læst: Kernefortællingen er virksomhedens tilstandsrapport?

Hvor kan man starte, hvis man gerne vil vide mere om, hvad man kan gøre i praksis?

Vi har netop udgivet bogen ”Onboarding – Getting new hires off to a flying start”. Ambitionen med bogen er at give en indføring i, hvordan virksomheder kan udvikle og implementere onboardingprogrammer, der får dokumenteret effekt på bundlinjen. Bogens anbefalinger er baseret på seneste forskning inden for området, og vores erfaringer med at hjælpe danske og internationale virksomheder med at strukturere, designe og ikke mindst måle deres onboardingindsats igennem en årrække.

Læs mere om Onboarding Group og den aktuelle bog her.


[1]‘Allied Workforce Mobility Survey’ (2016)

[2]Talent Acquisitions Systems 2014: ‘The definity guide to Hiring Management Software’, 2014 (ww.bersin.com)

[3]Michael Watkins: ‘The First 90 Days’, Harvard Business Review Press

 

Er du interesseret i andre emner inden for employer branding? Så kan du få tips og inspiration fra vores nye artikelsamling, som du kan få via formularen nedenfor.

Tilmeld nyhedsbrevKristoffer KejArtiklerEmployer Branding

Hent vores artikelsamling om employer branding her

Artikel
Et stærkt employer brand kan ikke bygges på kommunikation alene
by Kristoffer Kej
Employer Branding
En fire dages arbejdsuge, mulighed for at vælge sin egen leder eller hjemmearbejde ad libitum. Der er hos mange virksomheder et stort pres for at udvikle sig som arbejdsplads for både at tiltrække medarbejdere og for at styrke tilknytningen hos de gode folk, der allerede er ansat. Arbejdspladsen skal i sig selv være attraktiv, og her kommer vi som kommunikatører til kort. Vi kan hjælpe med at formidle styrkerne til potentielle kandidater, men kan ikke alene forandre arbejdspladser og organisationer. Derfor skabes gode employer brands oftest i et samspil mellem kommunikation, HR og den øverste ledelse.
Artikel
Ny undersøgelse: De bløde værdier batter i employer brandingen
by Kristoffer Kej
Employer Branding
Der er kamp om medarbejderne, og virksomhedernes employer brands skal stå skarpt, hvis det skal lykkes at finde de bedste talenter og specialister. RelationsPeople har sammen med Marketminds gennemført en undersøgelse, der viser, at de bløde værdier bør have mere fokus.
Artikel
Guide: Tiltræk de rigtige kandidater med organiske jobopslag på LinkedIn
by Anita Østergaard Sørensen
Employer Branding
Arbejder du med jeres employer branding eller rekruttering, ved du sikkert, at LinkedIn rummer gode muligheder for at komme i kontakt med relevante kandidater. Men du har måske også oplevet forskellig grad af succes, når du publicerer jobopslag for at gøre opmærksom på en åben stilling. Derfor får du her et par gode råd til, hvordan du får mest muligt ud af dit jobopslag på LinkedIn– og hvordan du helt praktisk bærer dig ad.
Artikel
Rekruttering og betalt annoncering på LinkedIn: Sådan rammer du de rigtige kandidater
by Anita Østergaard Sørensen
Employer Branding
Arbejder du med din virksomheds employer branding og rekruttering, ved du formentlig, at jobopslaget på LinkedIn er et grundlæggende værktøj. Men leder du efter kandidater med en speciel profil, og vil du være helt sikker på, at du når ud til dem, så bør du kaste dig ud i betalt annoncering på LinkedIn. Her får du en praktisk guide, der hjælper dig med at komme godt i gang med din annoncering af jeres åbne stilling på LinkedIn.
Artikel
Tiltræk medarbejdere med employer branding
by Kenneth Grothe Toustrup
Employer Branding
Ledigheden falder fortsat, og der er kamp om at tiltrække medarbejdere. Det gælder ikke mindst de unge, der er i høj kurs. Her kommer en række råd og indsigter, der kan hjælpe med at få den ombejlede gruppe i tale.
Artikel
Employer branding på LinkedIn
by Anita Østergaard Sørensen og Kristoffer Kej
Employer BrandingLinkedIn
Uanset om organisationer generelt har et godt tag om employer branding eller ej, så møder vi stort set altid de samme spørgsmål og udfordringer fra vores kunder, når deres employer branding skal ud at leve på LinkedIn. Her giver vi en praktisk lynguide til, hvordan I kan få sat jeres arbejde med employer branding på LinkedIn i system.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Gem & Acceptér