• Om os
  • People
  • Kompetencer
  • Cases
  • Indsigter
  • Træning
  • Job
  • Kontakt
  • Da
  • En
RelationsPeople
Fem indsigter: Sådan bliver din arbejdsplads attraktiv for generation Z, Employer Branding

Fem indsigter: Sådan bliver din arbejdsplads attraktiv for generation Z

by Kristoffer Kej

Direktør og partner
+45 22 65 52 56
kristoffer@relationspeople.dk

... og Monica Wass

Konsulent
+45 28 57 83 96
monica@relationspeople.dk

Vi er dykket ned i nogle interessante undersøgelser og har samlet fem skarpe indsigter til dig, der arbejder med employer branding i forhold til generation Z.

25. marts 2020

For et par uger siden tog vi en snak med Marie Langskov, gruppeleder, kampagne og studievalg fra Engineer the Future om generation Z på arbejdsmarkedet. Siden da har vi fundet endnu flere interessante pointer frem om de flittigere Z’ere.

1. De ambitiøse Z’ere er svære at fastholde

For at rekruttere generation Z til arbejdspladsen, er det vigtigt at sætte sig ind i, hvem de er, og hvordan de tænker. Vi har allerede slået fast, at generation Z er digitale, veluddannede, omstillingsparate og ambitiøse. Men på samme tid er de flygtige og hele tiden på udkig, hvilket jobstatistikken afspejler. Op til 55% af generation Z planlægger at se sig om efter et nyt job inden for tre år. Det kræver altså sin arbejdsplads at holde fast i de ambitiøse profiler, men her er der dog hjælp at hente. For hele 60% af generation Z forventer et internt jobskifte i virksomheden inden for to år. Intern rotation kan derfor være en effektiv metode til at fastholde dem i virksomheden.

2. Rekrutteringsprocessen: Nem, lettilgængelig og hurtig

Hvis du vil have fat i generation Z, skal du være hurtig – bogstavelig talt. For mere end halvdelen af generation Z forventer en rekrutteringsproces, der varer max to uger fra første samtale til jobtilbud. Statistikken viser også, at mere end halvdelen (54%) af generation Z’s kandidater fravælger af søge et job, hvis de vurderer, at rekrutteringsmetoden er outdated. Så konklusionen giver sig selv: rekrutteringsprocessen skal være nem, lettilgængelig og hurtig, hvis din arbejdsplads skal tiltrække de dygtige Z’ere.

3. Tre prioriteringer har afgørende betydning for jobvalget

For at være en attraktiv arbejdsplads, er det en god ide at lytte til generationens prioriteringer i deres søgen efter ny arbejdsplads. For generation Z er de tre vigtigste kriterier i jobsøgningen løn, balance mellem arbejde og fritid og interessante arbejdsopgaver. Selvom arbejdsopgaver og work-life balance rangerer næsten ligeværdigt hos generation Z, svarer størstedelen, at lønnen er det vigtigste kriterie for dem, når de søger nyt job. Til gengæld har størrelsen på virksomheden mindst betydning.

4. Generation Z vælger grønt

Generation Z vælger virksomheder med et grønt fokus og har stærke holdninger til miljøspørgsmål. En fjerdedel mener, at virksomheder bør bidrage til miljøbeskyttelse, men kun en ud af ti mener, at virksomhederne rent faktisk kommer i mål med netop det. Derudover mener hele 75% af generation Z, at virksomheder i højere grad prioriterer profit frem for samfundshensynet. Hvis din virksomhed skal have et stærkt employer brand i generation Z’ernes øjne, skal I altså med på den grønne bølge – det er nemlig fordelagtigt for både generation Z og din virksomhed på den lange bane.

5. Employee advocates spiller en stor rolle

Måske kommer det ikke som den største overraskelse. Men alligevel er det en vigtig pointe, at employee advocacy er et vigtigt redskab for at tiltrække generation Z. Ambassadørskab fra medarbejderne kan nemlig have en positiv effekt på generation Z, da de i højere grad stoler på deres netværk end på officielle budskaber fra virksomheder. Mere end 60% af generation Z mener, at henvisninger fra en tidligere eller nuværende medarbejder i den pågældende virksomhed er mest pålidelig og værdifuld, når de søger ny arbejdsplads. Derfor er employee advocates vigtige at få i spil, så de kan anbefale arbejdspladsen på blandt andet sociale medier til de jobsøgende Z’ere.

 

Er du stadig nysgerrig på employer branding og generation Z? Så kan du finde yderligere inspiration i vores artikelsamling, som du kan hente ved at udfylde formularen herunder.

Tilmeld nyhedsbrevKristoffer KejMonica WassArtiklerEmployer Branding

Hent vores artikelsamling om employer branding her

Artikel
Employer branding-strategi: Unge jobansøgere stiller nye krav
by Alexandra Infantino Charquero
Employer Branding
De nye generationer træder ind på jobmarkedet med et stigende behov for at komme bag kulissen hos deres potentielle arbejdspladser gennem blandt andet peer-to-peer møder og transparens på sociale medier. Det betyder, at tiden måske er inde til at gentænke din employer branding-strategi. Her får du 4 tips til, hvordan din virksomhed kan imødekommende de nye tendenser, der spirer blandt de unge.
Artikel
Skriv stærke stillingsopslag med meningsskabelsesteori
by Mai Steenbock Nielsen
Employer Branding
Hvis et stillingsopslag favner for bredt i forsøget på at tiltrække så mange spændende kandidater som muligt, kan man komme til at skille dem fra ved ikke at være skarp nok i sin kommunikation. En vej til at skærpe kommunikationen og tale til de rette kandidater kan være at gøre brug af meningsskabelsesteori.
Artikel
Sådan bygger du din stillingsannonce
by Kenneth Grothe Toustrup
Employer Branding
Der er fut i jobmarkedet, og det giver skærpet konkurrence i rekrutteringen og travlhed hos alle os, der skriver stillingsannoncer. Her kommer tre tips til, hvordan du kan sætte teksten sammen.
Artikel
Styrk kulturen og motivationen gennem meningsfuld kommunikation
by Mai Steenbock Nielsen
Employer BrandingKommunikationsstrategi
En god kultur og høj motivation blandt medarbejdere er noget, de fleste arbejdsgivere drømmer om. Alligevel kæmper mange arbejdspladser med medarbejdere, der skifter job netop grundet manglende motivation eller i jagten på en bedre arbejdskultur. Vi har dykket ned i motivations- og meningsskabelsesteori for at få svar på, hvordan vi gennem meningsfuld kommunikation kan vække motivationen hos medarbejderne og styrke kulturen på arbejdspladsen.
Artikel
Den nye generation brænder for de bløde værdier
by Kenneth Grothe Toustrup
Employer Branding
Hverken purpose eller personalegoder står øverst på listen over de budskaber, der fænger mest hos de unge på vej på arbejdsmarkedet. Men hvad er det så, der tænder gnisten? Vi har taget en snak med Mette Obelitz, direktør og partner hos Marketminds, om, hvad der driver de unge i karrierevalget.
Artikel
Brand-blikket skal vendes indad
by Kristoffer Kej og Oliver Toldbod Helgesen
Employer BrandingKommunikationsstrategi
Den vigtigste målgruppe for et stærkt brand er virksomhedens egne medarbejdere. Purposekommunikation og intern employer branding smelter sammen. Og den stærke CEO skal prioritere de indre kanaler over TV 2 news og Børsen. Det er blandt pointerne i en ny global rapport om trends inden for branding og kommunikation.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér