• Om os
  • People
  • Cases
  • Inspiration
  • Job
  • Kontakt
  • Ydelser
  • NYHED
  • Da
  • En
RelationsPeople
Fem indsigter: Sådan bliver din arbejdsplads attraktiv for generation Z, Employer Branding

Fem indsigter: Sådan bliver din arbejdsplads attraktiv for generation Z

Kristoffer Kej

Direktør og partner
+45 22 65 52 56
kristoffer@relationspeople.dk

Monica Wass

Konsulent
+45 28 57 83 96
monica@relationspeople.dk

Vi er dykket ned i nogle interessante undersøgelser og har samlet fem skarpe indsigter til dig, der arbejder med employer branding i forhold til generation Z.

25. marts 2020

For et par uger siden tog vi en snak med Marie Langskov, gruppeleder, kampagne og studievalg fra Engineer the Future om generation Z på arbejdsmarkedet. Siden da har vi fundet endnu flere interessante pointer frem om de flittigere Z’ere.

1. De ambitiøse Z’ere er svære at fastholde

For at rekruttere generation Z til arbejdspladsen, er det vigtigt at sætte sig ind i, hvem de er, og hvordan de tænker. Vi har allerede slået fast, at generation Z er digitale, veluddannede, omstillingsparate og ambitiøse. Men på samme tid er de flygtige og hele tiden på udkig, hvilket jobstatistikken afspejler. Op til 55% af generation Z planlægger at se sig om efter et nyt job inden for tre år. Det kræver altså sin arbejdsplads at holde fast i de ambitiøse profiler, men her er der dog hjælp at hente. For hele 60% af generation Z forventer et internt jobskifte i virksomheden inden for to år. Intern rotation kan derfor være en effektiv metode til at fastholde dem i virksomheden.

2. Rekrutteringsprocessen: Nem, lettilgængelig og hurtig

Hvis du vil have fat i generation Z, skal du være hurtig – bogstavelig talt. For mere end halvdelen af generation Z forventer en rekrutteringsproces, der varer max to uger fra første samtale til jobtilbud. Statistikken viser også, at mere end halvdelen (54%) af generation Z’s kandidater fravælger af søge et job, hvis de vurderer, at rekrutteringsmetoden er outdated. Så konklusionen giver sig selv: rekrutteringsprocessen skal være nem, lettilgængelig og hurtig, hvis din arbejdsplads skal tiltrække de dygtige Z’ere.

3. Tre prioriteringer har afgørende betydning for jobvalget

For at være en attraktiv arbejdsplads, er det en god ide at lytte til generationens prioriteringer i deres søgen efter ny arbejdsplads. For generation Z er de tre vigtigste kriterier i jobsøgningen løn, balance mellem arbejde og fritid og interessante arbejdsopgaver. Selvom arbejdsopgaver og work-life balance rangerer næsten ligeværdigt hos generation Z, svarer størstedelen, at lønnen er det vigtigste kriterie for dem, når de søger nyt job. Til gengæld har størrelsen på virksomheden mindst betydning.

4. Generation Z vælger grønt

Generation Z vælger virksomheder med et grønt fokus og har stærke holdninger til miljøspørgsmål. En fjerdedel mener, at virksomheder bør bidrage til miljøbeskyttelse, men kun en ud af ti mener, at virksomhederne rent faktisk kommer i mål med netop det. Derudover mener hele 75% af generation Z, at virksomheder i højere grad prioriterer profit frem for samfundshensynet. Hvis din virksomhed skal have et stærkt employer brand i generation Z’ernes øjne, skal I altså med på den grønne bølge – det er nemlig fordelagtigt for både generation Z og din virksomhed på den lange bane.

5. Employee advocates spiller en stor rolle

Måske kommer det ikke som den største overraskelse. Men alligevel er det en vigtig pointe, at employee advocacy er et vigtigt redskab for at tiltrække generation Z. Ambassadørskab fra medarbejderne kan nemlig have en positiv effekt på generation Z, da de i højere grad stoler på deres netværk end på officielle budskaber fra virksomheder. Mere end 60% af generation Z mener, at henvisninger fra en tidligere eller nuværende medarbejder i den pågældende virksomhed er mest pålidelig og værdifuld, når de søger ny arbejdsplads. Derfor er employee advocates vigtige at få i spil, så de kan anbefale arbejdspladsen på blandt andet sociale medier til de jobsøgende Z’ere.

 

Er du stadig nysgerrig på employer branding og generation Z? Så kan du finde yderligere inspiration i vores artikelsamling, som du kan hente ved at udfylde formularen herunder.

Tilmeld nyhedsbrevKristoffer KejMonica WassArtiklerEmployer Branding

Hent vores artikelsamling om employer branding her

Artikel
Et stærkt employer brand kan ikke bygges på kommunikation alene
by Kristoffer Kej
Employer Branding
En fire dages arbejdsuge, mulighed for at vælge sin egen leder eller hjemmearbejde ad libitum. Der er hos mange virksomheder et stort pres for at udvikle sig som arbejdsplads for både at tiltrække medarbejdere og for at styrke tilknytningen hos de gode folk, der allerede er ansat. Arbejdspladsen skal i sig selv være attraktiv, og her kommer vi som kommunikatører til kort. Vi kan hjælpe med at formidle styrkerne til potentielle kandidater, men kan ikke alene forandre arbejdspladser og organisationer. Derfor skabes gode employer brands oftest i et samspil mellem kommunikation, HR og den øverste ledelse.
Artikel
Ny undersøgelse: De bløde værdier batter i employer brandingen
by Kristoffer Kej
Employer Branding
Der er kamp om medarbejderne, og virksomhedernes employer brands skal stå skarpt, hvis det skal lykkes at finde de bedste talenter og specialister. RelationsPeople har sammen med Marketminds gennemført en undersøgelse, der viser, at de bløde værdier bør have mere fokus.
Artikel
Guide: Tiltræk de rigtige kandidater med organiske jobopslag på LinkedIn
by Anita Østergaard Sørensen
Employer Branding
Arbejder du med jeres employer branding eller rekruttering, ved du sikkert, at LinkedIn rummer gode muligheder for at komme i kontakt med relevante kandidater. Men du har måske også oplevet forskellig grad af succes, når du publicerer jobopslag for at gøre opmærksom på en åben stilling. Derfor får du her et par gode råd til, hvordan du får mest muligt ud af dit jobopslag på LinkedIn– og hvordan du helt praktisk bærer dig ad.
Artikel
Rekruttering og betalt annoncering på LinkedIn: Sådan rammer du de rigtige kandidater
by Anita Østergaard Sørensen
Employer Branding
Arbejder du med din virksomheds employer branding og rekruttering, ved du formentlig, at jobopslaget på LinkedIn er et grundlæggende værktøj. Men leder du efter kandidater med en speciel profil, og vil du være helt sikker på, at du når ud til dem, så bør du kaste dig ud i betalt annoncering på LinkedIn. Her får du en praktisk guide, der hjælper dig med at komme godt i gang med din annoncering af jeres åbne stilling på LinkedIn.
Artikel
Tiltræk medarbejdere med employer branding
by Kenneth Grothe Toustrup
Employer Branding
Ledigheden falder fortsat, og der er kamp om at tiltrække medarbejdere. Det gælder ikke mindst de unge, der er i høj kurs. Her kommer en række råd og indsigter, der kan hjælpe med at få den ombejlede gruppe i tale.
Artikel
Employer branding på LinkedIn
by Anita Østergaard Sørensen og Kristoffer Kej
Employer BrandingLinkedIn
Uanset om organisationer generelt har et godt tag om employer branding eller ej, så møder vi stort set altid de samme spørgsmål og udfordringer fra vores kunder, når deres employer branding skal ud at leve på LinkedIn. Her giver vi en praktisk lynguide til, hvordan I kan få sat jeres arbejde med employer branding på LinkedIn i system.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér