Fem indsigter: Sådan bliver din arbejdsplads attraktiv for generation Z
Vi er dykket ned i nogle interessante undersøgelser og har samlet fem skarpe indsigter til dig, der arbejder med employer branding i forhold til generation Z.
25. marts 2020
For et par uger siden tog vi en snak med Marie Langskov, gruppeleder, kampagne og studievalg fra Engineer the Future om generation Z på arbejdsmarkedet. Siden da har vi fundet endnu flere interessante pointer frem om de flittigere Z’ere.
1. De ambitiøse Z’ere er svære at fastholde
For at rekruttere generation Z til arbejdspladsen, er det vigtigt at sætte sig ind i, hvem de er, og hvordan de tænker. Vi har allerede slået fast, at generation Z er digitale, veluddannede, omstillingsparate og ambitiøse. Men på samme tid er de flygtige og hele tiden på udkig, hvilket jobstatistikken afspejler. Op til 55% af generation Z planlægger at se sig om efter et nyt job inden for tre år. Det kræver altså sin arbejdsplads at holde fast i de ambitiøse profiler, men her er der dog hjælp at hente. For hele 60% af generation Z forventer et internt jobskifte i virksomheden inden for to år. Intern rotation kan derfor være en effektiv metode til at fastholde dem i virksomheden.
2. Rekrutteringsprocessen: Nem, lettilgængelig og hurtig
Hvis du vil have fat i generation Z, skal du være hurtig – bogstavelig talt. For mere end halvdelen af generation Z forventer en rekrutteringsproces, der varer max to uger fra første samtale til jobtilbud. Statistikken viser også, at mere end halvdelen (54%) af generation Z’s kandidater fravælger af søge et job, hvis de vurderer, at rekrutteringsmetoden er outdated. Så konklusionen giver sig selv: rekrutteringsprocessen skal være nem, lettilgængelig og hurtig, hvis din arbejdsplads skal tiltrække de dygtige Z’ere.
3. Tre prioriteringer har afgørende betydning for jobvalget
For at være en attraktiv arbejdsplads, er det en god ide at lytte til generationens prioriteringer i deres søgen efter ny arbejdsplads. For generation Z er de tre vigtigste kriterier i jobsøgningen løn, balance mellem arbejde og fritid og interessante arbejdsopgaver. Selvom arbejdsopgaver og work-life balance rangerer næsten ligeværdigt hos generation Z, svarer størstedelen, at lønnen er det vigtigste kriterie for dem, når de søger nyt job. Til gengæld har størrelsen på virksomheden mindst betydning.
4. Generation Z vælger grønt
Generation Z vælger virksomheder med et grønt fokus og har stærke holdninger til miljøspørgsmål. En fjerdedel mener, at virksomheder bør bidrage til miljøbeskyttelse, men kun en ud af ti mener, at virksomhederne rent faktisk kommer i mål med netop det. Derudover mener hele 75% af generation Z, at virksomheder i højere grad prioriterer profit frem for samfundshensynet. Hvis din virksomhed skal have et stærkt employer brand i generation Z’ernes øjne, skal I altså med på den grønne bølge – det er nemlig fordelagtigt for både generation Z og din virksomhed på den lange bane.
5. Employee advocates spiller en stor rolle
Måske kommer det ikke som den største overraskelse. Men alligevel er det en vigtig pointe, at employee advocacy er et vigtigt redskab for at tiltrække generation Z. Ambassadørskab fra medarbejderne kan nemlig have en positiv effekt på generation Z, da de i højere grad stoler på deres netværk end på officielle budskaber fra virksomheder. Mere end 60% af generation Z mener, at henvisninger fra en tidligere eller nuværende medarbejder i den pågældende virksomhed er mest pålidelig og værdifuld, når de søger ny arbejdsplads. Derfor er employee advocates vigtige at få i spil, så de kan anbefale arbejdspladsen på blandt andet sociale medier til de jobsøgende Z’ere.
Er du stadig nysgerrig på employer branding og generation Z? Så kan du finde yderligere inspiration i vores artikelsamling, som du kan hente ved at udfylde formularen herunder.