• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Søg
  • Da
  • En
RelationsPeople
Fem indsigter: Sådan bliver din arbejdsplads attraktiv for generation Z, Employer Branding
+ Tilmeld nyhedsbrev

Fem indsigter: Sådan bliver din arbejdsplads attraktiv for generation Z

Kristoffer
Kristoffer Kej

Direktør og partner
+45 22 65 52 56
kristoffer@relationspeople.dk

Vi er dykket ned i nogle interessante undersøgelser og har samlet fem skarpe indsigter til dig, der arbejder med employer branding i forhold til generation Z.

25. marts 2020

For et par uger siden tog vi en snak med Marie Langskov, gruppeleder, kampagne og studievalg fra Engineer the Future om generation Z på arbejdsmarkedet. Siden da har vi fundet endnu flere interessante pointer frem om de flittigere Z’ere.

1. De ambitiøse Z’ere er svære at fastholde

For at rekruttere generation Z til arbejdspladsen, er det vigtigt at sætte sig ind i, hvem de er, og hvordan de tænker. Vi har allerede slået fast, at generation Z er digitale, veluddannede, omstillingsparate og ambitiøse. Men på samme tid er de flygtige og hele tiden på udkig, hvilket jobstatistikken afspejler. Op til 55% af generation Z planlægger at se sig om efter et nyt job inden for tre år. Det kræver altså sin arbejdsplads at holde fast i de ambitiøse profiler, men her er der dog hjælp at hente. For hele 60% af generation Z forventer et internt jobskifte i virksomheden inden for to år. Intern rotation kan derfor være en effektiv metode til at fastholde dem i virksomheden.

2. Rekrutteringsprocessen: Nem, lettilgængelig og hurtig

Hvis du vil have fat i generation Z, skal du være hurtig – bogstavelig talt. For mere end halvdelen af generation Z forventer en rekrutteringsproces, der varer max to uger fra første samtale til jobtilbud. Statistikken viser også, at mere end halvdelen (54%) af generation Z’s kandidater fravælger af søge et job, hvis de vurderer, at rekrutteringsmetoden er outdated. Så konklusionen giver sig selv: rekrutteringsprocessen skal være nem, lettilgængelig og hurtig, hvis din arbejdsplads skal tiltrække de dygtige Z’ere.

3. Tre prioriteringer har afgørende betydning for jobvalget

For at være en attraktiv arbejdsplads, er det en god ide at lytte til generationens prioriteringer i deres søgen efter ny arbejdsplads. For generation Z er de tre vigtigste kriterier i jobsøgningen løn, balance mellem arbejde og fritid og interessante arbejdsopgaver. Selvom arbejdsopgaver og work-life balance rangerer næsten ligeværdigt hos generation Z, svarer størstedelen, at lønnen er det vigtigste kriterie for dem, når de søger nyt job. Til gengæld har størrelsen på virksomheden mindst betydning.

4. Generation Z vælger grønt

Generation Z vælger virksomheder med et grønt fokus og har stærke holdninger til miljøspørgsmål. En fjerdedel mener, at virksomheder bør bidrage til miljøbeskyttelse, men kun en ud af ti mener, at virksomhederne rent faktisk kommer i mål med netop det. Derudover mener hele 75% af generation Z, at virksomheder i højere grad prioriterer profit frem for samfundshensynet. Hvis din virksomhed skal have et stærkt employer brand i generation Z’ernes øjne, skal I altså med på den grønne bølge – det er nemlig fordelagtigt for både generation Z og din virksomhed på den lange bane.

5. Employee advocates spiller en stor rolle

Måske kommer det ikke som den største overraskelse. Men alligevel er det en vigtig pointe, at employee advocacy er et vigtigt redskab for at tiltrække generation Z. Ambassadørskab fra medarbejderne kan nemlig have en positiv effekt på generation Z, da de i højere grad stoler på deres netværk end på officielle budskaber fra virksomheder. Mere end 60% af generation Z mener, at henvisninger fra en tidligere eller nuværende medarbejder i den pågældende virksomhed er mest pålidelig og værdifuld, når de søger ny arbejdsplads. Derfor er employee advocates vigtige at få i spil, så de kan anbefale arbejdspladsen på blandt andet sociale medier til de jobsøgende Z’ere.

 

Er du stadig nysgerrig på employer branding og generation Z? Så kan du finde yderligere inspiration i vores artikelsamling, som du kan hente ved at udfylde formularen herunder.

Tilmeld nyhedsbrevKristoffer KejArtiklerEmployer Branding

Hent vores artikelsamling om employer branding her

Artikel
Fra aktivitet til effekt: Sådan måler du dit employer brand strategisk
by Kristoffer Kej
Employer Branding
I vores dialog med virksomheder oplever vi, at det ofte er en udfordring at sætte de rigtige mål for employer branding-indsatsen. Derfor havde vi den 27. marts inviteret til webinar om måling af employer branding. Her får du de tre centrale pointer fra webinaret.
Event
Morgenbriefing: sådan når du de unge under 30
by Kristoffer Kej og Alexandra Infantino Charquero
Employer Branding
TikTok-generationen, zoomerne eller Gen Z. Der er mange betegnelser for gruppen af personer, der er født mellem cirka 1995-2012. De er kendt for mange ting, men først og fremmest, er det generationen, der synes, at arbejdsmarkedets spilleregler er en smule sus og delulu, og det er noget, de tidligere generationer highkey elsker at yappe om.
Artikel
Derfor skal kommunikatører forstå EU’s løndirektiv
RelationsPeople Kommunikationsbureau
by Kristoffer Kej
Employer BrandingIntern kommunikationLederkommunikation
Hvis du arbejder med intern kommunikation, ledelseskommunikation eller employer branding, så er der god grund til at holde skarpt øje med det EU-direktiv om løngennemsigtighed, som senest til sommer næste år bliver til dansk lovgivning.
EventTræning & workshops
Masterclass: Strategisk employer branding (venteliste)
Konsulenter hos RelationsPeople Kommunikationsbureau
by Kristoffer Kej
Employer Branding
Vi gennemførte i foråret 2024 en Masterclass om strategisk employer branding, som fik gode evalueringer af deltagerne. Vi vil gerne gentage succesen, hvis vi igen kan samle et hold af dygtige og videbegærlige employer branding ansvarlige.
Artikel
Er det en god idé at bruge ESG-budskaber i dit employer brand?
RelationsPeople Kommunikation og PR Bureau
by Alexandra Infantino Charquero
Employer BrandingESG
Budskaber om ESG spiller en afgørende rolle for tiltrækningen og fastholdelsen af medarbejdere, i hvert fald hvis man spørger de employer branding ansvarlige. Men budskaber om ESG er ikke nødvendigvis dem, de potentielle medarbejdere synes er vigtigst. Så hvad gør man?
Artikel
Holdning: Employer branding-indsatsen kan ikke alene drive arbejdet med at øge diversiteten
Employer Branding
by Anita Østergaard Sørensen
Employer BrandingHoldning
Vi har netop udgivet vores seneste rapport om employer branding-praksis ude i danske virksomheder. I vores undersøgelse har vi spurgt employer branding-professionelle ind til, hvordan man arbejder med strategi og måling, involvering af ledelsen, ESGs betydning for rekrutteringen, employee advocacy m.m.

RelationsPeople
Vester Farimagsgade 41
1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

Behandling af persondata

Skift cookieindstillinger

facebookinstagramlinkedin