• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Søg
  • Da
  • En
RelationsPeople

Undgå ’greenwashing’ i din
markedsføring

At kommunikere om sit produkts bæredygtige fortræffeligheder kan være tillokkende i et marked med stigende grønt fokus. Men det er en disciplin, man som virksomhed skal arbejde både seriøst og varsomt med, så man ikke risikerer at vildlede forbrugerne. Det handler blandt andet om at kunne dokumentere det, man siger – kort sagt, walk the talk. Læs med i denne artikel, hvor vi stiller skarpt på Forbrugerombudsmandens nye guide til, hvordan man som virksomhed undgår greenwashing i sin eksterne kommunikation.

Den 26. januar 2022

Virksomheders bæredygtigkommunikation reguleres i stigende grad – og med god grund. Der er nemlig en række af eksempler på virksomheder, der har sagt, at de gør noget uden at kunne dokumentere det, og dermed har de vildledt deres omverden. Et af de mest kendte eksempler er Volkswagen, der i 2015 blev beskyldt for at bruge software til at snyde med sine CO2-udledningstests. Anklagerne resulterede i, at Volkswagen valgte at tilbagekalde 8,5 millioner biler, hvilket blandt andet som konsekvens fik aktien til at styrtdykke med en tredjedel. Det er nok de færreste, der driver en forretning i samme skala som Volkswagen, men eksemplet illustrerer dog, hvilke konsekvenser det kan have, hvis ikke man som virksomhed sørger for, at der er sammenhæng mellem det, man siger og det, man gør.

Som kommunikationsbureau oplever vi i stigende grad et ønske blandt virksomheder og organisationer om at kommunikere om bæredygtige tiltag, hvad end det er produkter eller services. Det kan enten være for at tiltrække kunder, investorer eller medarbejdere. Men vi oplever samtidigt, at bæredygtighedskommunikation for mange er en svær disciplin i praksis. Det er nemlig let at komme til at vildlede forbrugerne, hvis man ikke har gjort sit forarbejde ordentligt.

Forbrugerombudsmanden udgav i december en guide til markedsføring af bæredygtighed, og den er et rigtig godt redskab for enhver virksomhed, der ønsker at begive sig ud i bæredygtighedsarenaen.

Her er en kort opsummering af guidens retningslinjer til, hvad man må, og hvad man ikke må i sin bæredygtighedskommunikation:

 

Kommunikér tydeligt, og hav rent mel i posen

Lovgivningen omkring grøn markedsføring og kommunikation koges i kvikguiden ned til tre centrale paragraffer, som man skal sørge for at holde sig inden for, når man markedsfører sig som bæredygtig, grøn, klimavenlig eller lignende. Det drejer sig om markedsføringslovens paragraf 5, 6 og 13. Hvis vi skal skære kvikguiden helt ind til benet, udgør paragrafferne tre centrale retningslinjer at huske på, når virksomheden skal kommunikere om bæredygtighed. Fællesnævneren for dem er, at kommunikationen ikke må være vildledende. Herunder har vi kort beskrevet de tre retningslinjer og udvalgt eksempler fra guiden på virksomheder, der har brudt med dem:

Man skal være tydelig og faktuel i sin kommunikation
En virksomhed markedsførte et par vanter til børn under udsagnet ”PFOA-free finish”. Problemet var, at vanterne indeholdt mindre mængder PFOA, og de indeholdt også andre fluorstoffer, bl.a. et fluorstof som nedbrydes til PFOA. Markedsføringen var derfor vildledende.

Man må ikke holde oplysninger skjult
Et andet eksempel fra kvikguiden er et supermarked, der markedsførte børnetøj under udsagnet ”økologisk velvære”. Problemet var, at tøjet var OEKO-TEX-certificeret, og det betyder, at tøjet er bæredygtigt produceret, men ikke at det er økologisk. Derfor var markedsføringen vildledende.

Man skal kunne dokumentere det, der kommunikeres
Dette eksempel drejer sig om et benzinselskab, der brugte blomster, græs og grønne farver på en bil, der i reklamen lige var blevet tanket. Budskabet var helt konkret: ”5 % mindre CO2. Samme pris – bedre for miljøet”. Ifølge forbrugerombudsmanden må sådan nogle ’grønne’ virkemidler ikke benyttes, hvis ikke den miljømæssige genvist kan dokumenteres på baggrund af en livscyklusanalyse, og det kunne virksomheden bag reklamen ikke. Derfor blev reklamen vurderet vildledende.

 

Forbrugerombudsmandens guide til grøn markedsføring lander meget kærkomment i en tid med stigende fokus på bæredygtighed hos virksomheder uanset branche og størrelse. Derfor er det også rigtig vigtigt, at retningslinjerne ikke kun lander på den marketingansvarliges bord. Hvis en virksomhed træder ved siden af retningslinjerne for grøn markedsføring, smitter det direkte af på virksomhedens brand, omdømme og troværdighed i offentligheden. Dermed bliver det rigtig hurtigt et issues management anliggende for den kommunikationsansvarlige, som skal i gang med at reparere brandet, som det måske har taget flere år at opbygge. Derfor er det så utroligt vigtigt, at en virksomheds bæredygtighedsbudskaber formuleres i et tæt samarbejde mellem marketing og kommunikation. Det gælder for så vidt alle de budskaber, virksomheden går eksternt ud med, men i særdeleshed inden for bæredygtighedsdagsordenen, hvor mange virksomheder lige nu er i en proces med at finde deres ståsted på et relativt nyt felt.

 

Hvis du vil dykke længere ned i kvikguiden, kan du læse den hele her

Tilmeld nyhedsbrevArtiklerKampagnerPublic relations
Case
Lancering af ny produktportefølje med kreativt event
Public relations
Til lancering af de nyeste produkter på mobil og lyd ønskede Samsung at opbygge tættere relationer til danske livstilsmedier og sætte fokus på produkternes formgivning og muligheder for kreativitet.
Case
Nordisk leadbureau for stor produktlancering
Public relations
RelationsPeople blev valgt af Samsung til at være nordisk leadbureau for en stor produktlancering.
Artikel
Nu er Vita Clausen en del af RelationsPeople
by Mai Steenbock Nielsen og Vita Clausen
Influencer marketingPublic relations
Vores nye associerede partner og seniorrådgiver Vita Clausen har både udviklet globale PR-strategier og afviklet store presseevents for verdensomspændende brands. Det kræver et specielt overblik og en struktureret tilgang, som de færreste har. Men det har Vita, og hun er særligt stærk inden for brand PR og influencer marketing. Lær Vita bedre at kende her.
Case
Formidling af kompleks teknologi i samarbejde med globalt brand
Corporate BrandingKampagnerPublic relations
Den sydkoreanske tech-gigant, Samsung Electronics, havde et ønske om at udbrede kendskabet inden for NFT-teknologi i Danmark. RelationsPeople tog udfordringen op og konverterede en kompleks teknologi til et samtaleemne i øjenhøjde ved hjælp af flere kommunikationsdiscipliner.
Artikel
Tre råd til at udnytte globale data til lokal PR
by Bjørn Andreassen
Public relationsThought Leadership
Kan virksomheder kommunikere troværdigt på det danske marked, når deres data og budskaber bliver udviklet uden for Danmark? Mulighederne er gode, hvis du tager udgangspunkt i lokale talspersoner.
Artikel
Prioritér den finansielle kommunikation i usikre tider
Finansiel kommunikationPublic relations
Mediernes dækning af en børsnoteret virksomhed har direkte indflydelse på aktiekursen. I usikre tider som nu har virksomhedens finansielle kommunikation derfor ekstra stor betydning og bør have enhver topleders bevågenhed. Vi har talt med en forsker på området for at finde svar på, hvordan finansiel kommunikation kan gribes an i en krisetid.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér