• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Træning
  • Søg
  • Da
  • En
RelationsPeople
RelationsPeople Kommunikationsbureau
+ Tilmeld nyhedsbrev

Undgå ’greenwashing’
i din markedsføring

Sofie Desmareth Riemann

Direktør og partner
+45 22 65 51 34
sofie@relationspeople.dk

At kommunikere om sit produkts bæredygtige fortræffeligheder kan være tillokkende i et marked med stigende grønt fokus. Men det er en disciplin, man som virksomhed skal arbejde både seriøst og varsomt med, så man ikke risikerer at vildlede forbrugerne. Det handler blandt andet om at kunne dokumentere det, man siger – kort sagt, walk the talk. Læs med i denne artikel, hvor vi stiller skarpt på Forbrugerombudsmandens guide til, hvordan man som virksomhed undgår greenwashing i sin eksterne kommunikation.

Den 26. januar 2022

Virksomheders bæredygtigkommunikation reguleres i stigende grad – og med god grund. Der er nemlig en række af eksempler på virksomheder, der har sagt, at de gør noget uden at kunne dokumentere det, og dermed har de vildledt deres omverden. Et af de mest kendte eksempler er Volkswagen, der i 2015 blev beskyldt for at bruge software til at snyde med sine CO2-udledningstests. Anklagerne resulterede i, at Volkswagen valgte at tilbagekalde 8,5 millioner biler, hvilket blandt andet som konsekvens fik aktien til at styrtdykke med en tredjedel. Det er nok de færreste, der driver en forretning i samme skala som Volkswagen, men eksemplet illustrerer dog, hvilke konsekvenser det kan have, hvis ikke man som virksomhed sørger for, at der er sammenhæng mellem det, man siger og det, man gør.

Som kommunikationsbureau oplever vi i stigende grad et ønske blandt virksomheder og organisationer om at kommunikere om bæredygtige tiltag, hvad end det er produkter eller services. Det kan enten være for at tiltrække kunder, investorer eller medarbejdere. Men vi oplever samtidigt, at bæredygtighedskommunikation for mange er en svær disciplin i praksis. Det er nemlig let at komme til at vildlede forbrugerne, hvis man ikke har gjort sit forarbejde ordentligt.

Forbrugerombudsmandens guide til markedsføring af bæredygtighed er et rigtig godt redskab for enhver virksomhed, der ønsker at begive sig ud i bæredygtighedsarenaen.

Her er en kort opsummering af guidens retningslinjer til, hvad man må, og hvad man ikke må i sin bæredygtighedskommunikation:

Kommunikér tydeligt, og hav rent mel i posen

Lovgivningen omkring grøn markedsføring og kommunikation koges i kvikguiden ned til tre centrale paragraffer, som man skal sørge for at holde sig inden for, når man markedsfører sig som bæredygtig, grøn, klimavenlig eller lignende. Det drejer sig om markedsføringslovens paragraf 5, 6 og 13. Hvis vi skal skære kvikguiden helt ind til benet, udgør paragrafferne tre centrale retningslinjer at huske på, når virksomheden skal kommunikere om bæredygtighed. Fællesnævneren for dem er, at kommunikationen ikke må være vildledende. Herunder har vi kort beskrevet de tre retningslinjer og udvalgt eksempler fra guiden på virksomheder, der har brudt med dem:

  • Vær faktuel og korrekt i din kommunikation
    En virksomhed markedsførte et par vanter til børn under udsagnet ”PFOA-free finish”. Problemet var, at vanterne indeholdt mindre mængder PFOA, og de indeholdt også andre fluorstoffer, bl.a. et fluorstof som nedbrydes til PFOA. Markedsføringen var derfor vildledende.
  • Skjul ikke oplysninger
    Et andet eksempel fra kvikguiden er et supermarked, der markedsførte børnetøj under udsagnet ”økologisk velvære”. Problemet var, at tøjet var OEKO-TEX-certificeret, og det betyder, at tøjet er bæredygtigt produceret, men ikke at det er økologisk. Derfor var markedsføringen vildledende.
  • Dokumentation er afgørende
    Dette eksempel drejer sig om et benzinselskab, der brugte blomster, græs og grønne farver på en bil, der i reklamen lige var blevet tanket. Budskabet var helt konkret: ”5 % mindre CO2. Samme pris – bedre for miljøet”. Ifølge forbrugerombudsmanden må sådan nogle ’grønne’ virkemidler ikke benyttes, hvis ikke den miljømæssige genvist kan dokumenteres på baggrund af en livscyklusanalyse, og det kunne virksomheden bag reklamen ikke. Derfor blev reklamen vurderet vildledende.

Forbrugerombudsmandens guide til grøn markedsføring bør ikke kun ligge på den marketingansvarliges bord – det er den for vigtig for hele virksomheden til. Hvis en virksomhed træder ved siden af retningslinjerne for grøn markedsføring, smitter det direkte af på virksomhedens brand, omdømme og troværdighed i offentligheden. Dermed bliver det rigtig hurtigt et issues management anliggende for den kommunikationsansvarlige, som skal i gang med at reparere brandet, som det måske har taget flere år at opbygge. Derfor er det så utroligt vigtigt, at en virksomheds bæredygtighedsbudskaber formuleres i et tæt samarbejde mellem marketing og kommunikation. Det gælder for så vidt alle de budskaber, virksomheden går eksternt ud med, men i særdeleshed inden for bæredygtighedsdagsordenen, hvor mange virksomheder er i en proces med at finde deres ståsted på et relativt nyt felt.

Hvis du vil dykke længere ned i kvikguiden, kan du læse den hele her.

Tilmeld nyhedsbrevSofie Desmareth RiemannArtiklerESGKampagnerPublic relations
Artikel
ESG er mere en hygiejnefaktor end trækplaster i employer branding
by Cecilie Wagner Tang
Employer BrandingESG
Flere virksomheder lægger vægt på ESG i deres employer brand. Men spørgsmålet er, om det også er noget, kandidaterne faktisk vælger arbejdsplads ud fra – eller om faktorer som kultur, udviklingsmuligheder og ledelse stadig spiller en større rolle. Og hvad betyder det egentlig for medarbejderne at arbejde i en virksomhed, der vægter ESG højt?
Artikel
Tre greb fra PR-værktøjskassen til din produktlancering
by Nikoline Meincke Larsen
Kampagner
Hvis du arbejder med kommunikation og marketing, er du nok vant til, at produktlanceringer er en tilbagevendende opgave i årshjulet. Igen og igen handler det om at få nye produkter til at fange kundernes opmærksomhed — og her gør god kommunikation hele forskellen. Det er nemlig ikke nok at have skabt et stærkt produkt, hvis målgruppen aldrig opdager det. Presseomtale kan være en af de mest effektive veje til både synlighed og troværdighed. Men hvordan arbejder man strategisk med presse, så indsatsen ikke bare skaber støj, men reel værdi?
Artikel
Bæredygtighedskommunikation: Dilemmaledelse for fuld udblæsning
by Kristian Eiberg
ESGLederkommunikation
Når kommunikatører skal kommunikere om bæredygtighed skal de stå tidligt op. Indholdet er svært og fuldt af dilemmaer. Løsningen er at udvikle et stærkt narrativ og etablere en effektiv tværfaglig organisering.
Artikel
Ny rapport: 7 sandheder om greenwashing
ESG
by Eva Harpøth Skjoldborg
ESG
Greenwashing er et tilbagevendende tema i både medier og virksomheders kommunikation – men hvor opstår de største risici egentlig? Og hvordan kan man tage noget af forvirringen ud af at kommunikere om bæredygtighed?
Undersøgelse
Ny minirapport om intern ESG-kommunikation
ESG kommunikation
by Eva Harpøth Skjoldborg
ESGIntern kommunikationLederkommunikation
Hvordan arbejder danske virksomheder med intern ESG-kommunikation? Hvilke udfordringer står de overfor? Og hvad kan man gøre for at komme bedre i mål med indsatsen?
Artikel
Ny podcast hjælper dig med at kommunikere om ESG
by Eva Harpøth Skjoldborg og Mai Steenbock Sørensen
ESG
Har du dokumentation nok med i pressemeddelelsen, eller er du bekymret for, at annoncen går i greenwashing-fælden?

RelationsPeople
Vester Farimagsgade 41
1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

Behandling af persondata

Skift cookieindstillinger

facebookinstagramlinkedin