• Om os
  • People
  • Kompetencer
  • Cases
  • Indsigter
  • Træning
  • Jobs
  • Kontakt
  • Da
  • En
Covid-19: Intern kommunikation har aldrig været vigtigere

Covid 19: Intern kommunikation har aldrig været vigtigere

by Anders Monrad Rendtorff

Rådgiver og associeret partner
+45 29 40 70 16
anders@relationspeople.dk

Der er mange iagttagelser, læringer og refleksioner i landets organisationer i denne corona-tid. Intern kommunikation har sjældent været vigtigere, og både små og store organisationer kan med fordel bruge denne periode til at få kommunikationen mellem medarbejdere og ledere i en retning, som på sigt kan være til stor gavn for både forretning og trivsel. Vi har samlet seks perspektiver om en forandret intern kommunikation

29. april 2020

Man behøver ikke opfinde alt selv. Man kan sagtens kigge sig omkring for både at blive klogere og blive inspireret. De internationale organisationer med operation i udlandet oplever allerede nu, at der er et globalt mønster i smitten. Det, man oplevede i Asien, er for længst kommet til Europa og er i fuld gang i USA og Syd- og Mellemamerika. Det vil sige at medarbejdere, ledelse og operations kommer til at opleve de samme udfordringer. Kommunikationsafdelingen kan derfor række ud til peers, der allerede er blevet erfarne på lyntid. Og man kan også med ret stor sikkerhed forudse, hvad der kommer til at ramme ens organisation. Men hvad er så best practice, hvad er de gode råd? Vi har samlet seks perspektiver om en forandret intern kommunikation.

Potato, potato

De klassiske metoder virker. Alt det, som man har prædiket i årevis, ser ud til at få et publikum nu. Synlig ledelse, frekvent optræden, relevant indhold. Det virker. Hyppig intern kommunikation på de relevante kanaler. Det virker. Mellemlederen som reel kommunikatør. Det virker. Og det er det, som den typiske kommunikationsafdeling tager fat i. Det kan se forskelligt ud, der kan være forskellige niveauer af kreativitet, der kan være forskellig vinkling. Men de klassiske metoder virker. Brug dem.

Flere faser

Man skal betragte corona-krisen i forskellige faser. De fleste er nu forbi den første fase, som vi kan kalde klassisk krisekommunikation. Der var det vigtigt at etablere talspersonerne og få styr på budskaber og kanaler. Vurdere om man skulle trøste, informere eller hvad der nu var vigtigt. Men denne aktuelle fase 2 er vanskeligere. At komme tilbage, når man ikke rigtigt er tryg ved det. At skulle tilgodese både de medarbejdere, der arbejder hjemme versus de medarbejdere, der er i felten. At skulle motivere til at arbejde sammen igen, på nye måder. Det er vanskeligt, det er mindre forudsigeligt, og det kommer til at tage lang tid. Men det åbner samtidig for mange nye metoder og formater.

Tæt på rigtig dialog

Jo, medarbejdere vil gerne i dialog med ledelsen og hinanden. Der har måske bare sjældent været relevante emner at diskutere. Men nu er der et fælles emne, en fælles udfordring, hvor ingen har patent på den rigtige løsning. Men en ledelse skal tage beslutninger, og medarbejdere skal leve med dem og efter dem. Så involvering har fået ny næring. Kommunikationsafdelinger oplever overalt, hvordan organisationen reelt er fælles. Medarbejdere optager og deler hverdagssituationer, kommenterer på den globale situation og vil faktisk rigtigt gerne være med. Det er en reel interesse, som kommunikationsafdelingen kan udvikle.

Adfærdsdesign er blevet meget praktisk

Vi har talt adfærdsdesign i flere år som det nye sort. Nu er behovet her. For ændringer af vaner er alfa og omega. Storkontoret, som har været forherliget længe, er med et blevet en frygtens savanne. Hvordan skal man regulere afstand og hverdagsadfærd? Kaffeøerne, frokosten, som for mange medarbejdere er dagens højdepunkt, er nu uden både buffet og socialt samvær. Og hvordan skal man passere hinanden på trappen, på de smalle gange, i printerrummet? Der er rigeligt med små hverdags-praktiske opgaver, der kræver stærkt, kreativt og relevant design for at kunne lykkes. Så kom hellere i gang.

Masser af anledninger, hjælp-til-selvhjælp

Anledninger er et nøglebegreb i toplederkommunikation. Man kan planlægge meget, men de der planer føres sjældent ud i livet. Derimod er der mange anledninger, hvor en topledelse for alvor har brug for og efterspørger dygtig kommunikationsrådgivning. Sådan en periode er vi i nu. Behovet for toplederen som organisationens talsperson er indiskutabelt. Ligesom der ikke er tale om en engangs-forteelse. Nej, tværtimod. Frekvensen er i top. Samtidig med at mange arbejder hjemme. Så hjælp-til-toplederens selvhjælp er en efterspurgt vare. Topleder-selfies, træning over Teams etc, etc, er eksempler på de anledninger, der bringer rådgiveren tættere på toplederen, og som gør toplederen dygtigere til at være… topleder. Mere af det.

Organisation bliver til fællesskab

På samme måde oplever mange kommunikationsafdelinger, at man faktisk er ressourcestærk. For de fælles udfordringer, det koordinerende ansvar og det reelle fællesskab har (for en tid) fjernet grænserne mellem corporate og linjen mellem centrale og decentrale funktioner, mellem lande og HQ. For der er mere end nogensinde én opgave, som skal løses af én organisation.

Hvad venter så bagefter?

Jo, der er nok ikke noget bagefter. Vi er sikkert i et nyt normalt, som vi skal lære at beherske. En central udfordring er derfor at navigere de øgede muligheder, større forventninger og stigende (med)ansvar. Måske kan man sige, at kommunikationsafdelingerne nu har fået den mulighed, som man længe har ønsket sig. Måske er kommunikationsafdelingen også ved at lære, at det faktisk er krævende. Mere arbejde, højere tempo og enklere prioritering, selvom der er kommet mere.

Tilmeld nyhedsbrevAnders Monrad RendtorffArtiklerForandringskommunikationIssues Management og krisekommunikationLederkommunikation
Artikel
Medarbejder-motivation: Kan vi kommunikere os ud af corona-matheden?
by Nina Faurby
ForandringskommunikationKommunikationsstrategi
Ensomhed bag skærmen på hjemmekontoret truer den enkelte medarbejders arbejdsglæde, trivsel og produktivitet og dermed i sidste ende virksomhedens resultater. Hvilke greb kan kommunikationsrådgiveren gøre brug af for at lette stemningen og styrke motivationen?
Artikel
Topledelse: Hvilke kompetencer er vigtigst, hvis du vil lykkes som kommunikationsdirektør?
by Nina Faurby
Lederkommunikation
Kompetence er ikke noget, man har. Det er noget, man udviser gennem handling. Fra det perspektiv har vi givet vores bud på i alt ni elementer af kompetence, der er vigtigst for fremtidens kommunikationsdirektører i en tid med hastig forandring.
Artikel
Toplederkommunikation: Tilbage til fremtiden
by Kristian Eiberg
Lederkommunikation
I år fejrer RelationsPeople 20 års jubilæum. Det giver anledning til at reflektere over den udvikling, der er sket over årene og de erfaringer, vi har gjort os. For Kristian Eiberg er 20 års erfaring nyttig, men ikke en nødvendighed – i hvert fald ikke, hvis vi taler om, hvad der former den kompetente rådgiver. Selvom de 20 års erfaring uden tvivl ville have været rare at have, dengang han stod som ung rådgiver, afslører han også, at erfaring ikke alene gør dig til en dygtig rådgiver.
Event
Hvad er de vigtigste kompetencer for fremtidens kommunikationsdirektør?
Lederkommunikation
Hvad skal du kunne for at rådgive din topledelse om kommunikation i fremtiden? Hvilke konkrete kompetencer er vigtigst for at lykkes? Og hvad lægger toplederne vægt på i rekrutteringen af deres næste kommunikationsdirektør?
Artikel
Espresso House: Hvordan kommunikerer man kommercielt i en krise?
by Nina Faurby
Corporate BrandingForandringskommunikation
Fra den ene dag til den anden skulle 55 danske Espresso House caféer lukke ned, og 800 kolleger blev sendt hjem. For Sinne Fiil Fredslund, Head of Marketing and Product, var Statsministerens nedlukning af samfundet i marts startskuddet på to måneders intenst arbejde med at holde gejsten oppe hos kollegerne og balancere kommercielle budskaber i en global krise. Samtidigt viste nedlukningen sig at være en ret relevant kontekst at teste nye idéer i.
Workshop
Workshop: Sådan bliver du en bedre kommunikationsrådgiver for din topleder
ForandringskommunikationLederkommunikation
Der har aldrig tidligere været større krav til de øverste ledere om at kommunikere klart og engagerende både internt og eksternt. Det skaber nye muligheder for de kommunikationsafdelinger, der rådgiver toplederne, men det stiller også nye krav.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér