• Om os
  • People
  • Kompetencer
  • Cases
  • Indsigter
  • Træning
  • Job
  • Kontakt
  • Da
  • En
RelationsPeople

Employer branding: Sig det klart,
og sig det med mennesker

by Kenneth Grothe Toustrup

Rådgiver
+45 26 56 29 96
kenneth@relationspeople.dk

Hvordan rekrutterer man på kort tid 50 højtuddannede specialister til et nyetableret hovedkontor i Kronjylland? Stærke budskaber og hjælp fra ledelse og medarbejdere virker, lyder det fra HR-teamet hos Evida, der er godt på vej i mål med opgaven.

16. december 2020

Evida flyttede i 2019 sit hovedsæde fra København til Viborg, og det skabte en svær rekrutteringsopgave. At tiltrække 50 højtuddannede specialister til det nye Viborg-kontor. På ønskelisten var blandt andet controllere, digitale forretningsudviklere, markedsanalytikere og dataspecialister.

Viborg er med sin geografiske placering i direkte konkurrence med Aalborg og Århus om netop de specialiserede kandidater, og selvom Viborg ikke har eget universitet at rekruttere fra, så er det indtil videre lykkedes at rekruttere 86 nye medarbejdere.

Cecilie Strøbech er HR-seniorpartner hos Evida, og hun fortæller her, hvad teamet har gjort for at lykkes med rekrutteringen:

 

Stort fokus på budskaberne

”Det kan godt være svært at lokke folk til Viborg. Også selvom der egentlig er godt gang i området. Derfor har vi brugt meget energi på at udvikle vores budskaber, så vi kan være skarpe i fortællingen om, hvem vi er. Vi arbejder med kompleks gasdistribution og har gjort det i 35 år, men vi er efter en række fusioner også en helt ny virksomhed. Som ny medarbejder kan du være med til at skabe noget nyt og sætte dit eget præg. Det er et af de budskaber, vi har brugt i rekrutteringen, og det appellerer til flere af de kandidater, vi leder efter.”

 

Nyt karrieresite og nyt rekrutteringssystem

”Vi vil sikre os, at vores historie bliver fortalt godt og i nogle ordentlige rammer. Derfor har vi investeret i et nyt rekrutteringssystem og et nyt karrieresite, der er baseret på vores budskaber, en ny visuel retning og gode billeder af vores egne medarbejdere. Det virker, og folk i branchen er begyndt at lægge mærke til, at vi er derude. Det kræver noget knofedt, men vi kan se, at det virker. Flytningen er lykkedes, vi er i gang med at bygget noget nyt, og nu skal vi gøre det mere skarpt.”

 

Employee advocacy – ledere og medarbejdere hjælper til

”Vores egne ledere og medarbejdere er et stærkt kort i rekrutteringen. Derfor har vi afholdt intern træning og kurser, blandt andet i, hvordan man aktiverer sin LinkedIn-profil og deler de gode historier om Evida i sit eget netværk. Vi har også en intern konkurrence, hvor du kan vinde et rejsegavekort på 8.000 kroner, hvis du tipper om en ny kollega, der bliver ansat og bliver her i mere end tre måneder. Vi arbejder fortsat på at udvikle os på det her område, men det virker allerede, og vi lykkes altså med at tiltrække dygtige medarbejdere, der gerne vil pendle en time eller mere hver vej for at arbejde hos os.”

 

Et styrket netværk lokalt

”Udover de kræfter, vi lægger i employer brandingen, er det også vigtigt, at Viborg og omegn fremstår attraktiv for en kommende kandidat. Derfor deltager vi i netværk med kommunen, der har skabt en interessant fortælling om livet i Viborg herunder familieliv, byliv, karrieremuligheder og bolig. Der er faktisk mange interessante jobs i Viborg, og den fortælling skal vi også blive bedre til at dele.”

Vi har udgivet en artikelsamling med inspiration og tips til at styrke dit employer brand. Hent den gratis via formularen herunder.

Tilmeld nyhedsbrevKenneth Grothe ToustrupArtiklerEmployer Branding

Hent vores artikelsamling om employer branding her

Artikel
Employer branding-strategi: Unge jobansøgere stiller nye krav
by Alexandra Infantino Charquero
Employer Branding
De nye generationer træder ind på jobmarkedet med et stigende behov for at komme bag kulissen hos deres potentielle arbejdspladser gennem blandt andet peer-to-peer møder og transparens på sociale medier. Det betyder, at tiden måske er inde til at gentænke din employer branding-strategi. Her får du 4 tips til, hvordan din virksomhed kan imødekommende de nye tendenser, der spirer blandt de unge.
Artikel
Skriv stærke stillingsopslag med meningsskabelsesteori
by Mai Steenbock Nielsen
Employer Branding
Hvis et stillingsopslag favner for bredt i forsøget på at tiltrække så mange spændende kandidater som muligt, kan man komme til at skille dem fra ved ikke at være skarp nok i sin kommunikation. En vej til at skærpe kommunikationen og tale til de rette kandidater kan være at gøre brug af meningsskabelsesteori.
Artikel
Sådan bygger du din stillingsannonce
by Kenneth Grothe Toustrup
Employer Branding
Der er fut i jobmarkedet, og det giver skærpet konkurrence i rekrutteringen og travlhed hos alle os, der skriver stillingsannoncer. Her kommer tre tips til, hvordan du kan sætte teksten sammen.
Artikel
Styrk kulturen og motivationen gennem meningsfuld kommunikation
by Mai Steenbock Nielsen
Employer BrandingKommunikationsstrategi
En god kultur og høj motivation blandt medarbejdere er noget, de fleste arbejdsgivere drømmer om. Alligevel kæmper mange arbejdspladser med medarbejdere, der skifter job netop grundet manglende motivation eller i jagten på en bedre arbejdskultur. Vi har dykket ned i motivations- og meningsskabelsesteori for at få svar på, hvordan vi gennem meningsfuld kommunikation kan vække motivationen hos medarbejderne og styrke kulturen på arbejdspladsen.
Artikel
Den nye generation brænder for de bløde værdier
by Kenneth Grothe Toustrup
Employer Branding
Hverken purpose eller personalegoder står øverst på listen over de budskaber, der fænger mest hos de unge på vej på arbejdsmarkedet. Men hvad er det så, der tænder gnisten? Vi har taget en snak med Mette Obelitz, direktør og partner hos Marketminds, om, hvad der driver de unge i karrierevalget.
Artikel
Brand-blikket skal vendes indad
by Kristoffer Kej og Oliver Toldbod Helgesen
Employer BrandingKommunikationsstrategi
Den vigtigste målgruppe for et stærkt brand er virksomhedens egne medarbejdere. Purposekommunikation og intern employer branding smelter sammen. Og den stærke CEO skal prioritere de indre kanaler over TV 2 news og Børsen. Det er blandt pointerne i en ny global rapport om trends inden for branding og kommunikation.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér