• Om os
  • People
  • Cases
  • Inspiration
  • Job
  • Kontakt
  • Ydelser
  • NYHED
  • Da
  • En
RelationsPeople

Employer branding: Sig det klart,
og sig det med mennesker

Kenneth Grothe Toustrup

Rådgiver
+45 26 56 29 96
kenneth@relationspeople.dk

Hvordan rekrutterer man på kort tid 50 højtuddannede specialister til et nyetableret hovedkontor i Kronjylland? Stærke budskaber og hjælp fra ledelse og medarbejdere virker, lyder det fra HR-teamet hos Evida, der er godt på vej i mål med opgaven.

16. december 2020

Evida flyttede i 2019 sit hovedsæde fra København til Viborg, og det skabte en svær rekrutteringsopgave. At tiltrække 50 højtuddannede specialister til det nye Viborg-kontor. På ønskelisten var blandt andet controllere, digitale forretningsudviklere, markedsanalytikere og dataspecialister.

Viborg er med sin geografiske placering i direkte konkurrence med Aalborg og Århus om netop de specialiserede kandidater, og selvom Viborg ikke har eget universitet at rekruttere fra, så er det indtil videre lykkedes at rekruttere 86 nye medarbejdere.

Cecilie Strøbech er HR-seniorpartner hos Evida, og hun fortæller her, hvad teamet har gjort for at lykkes med rekrutteringen:

 

Stort fokus på budskaberne

”Det kan godt være svært at lokke folk til Viborg. Også selvom der egentlig er godt gang i området. Derfor har vi brugt meget energi på at udvikle vores budskaber, så vi kan være skarpe i fortællingen om, hvem vi er. Vi arbejder med kompleks gasdistribution og har gjort det i 35 år, men vi er efter en række fusioner også en helt ny virksomhed. Som ny medarbejder kan du være med til at skabe noget nyt og sætte dit eget præg. Det er et af de budskaber, vi har brugt i rekrutteringen, og det appellerer til flere af de kandidater, vi leder efter.”

 

Nyt karrieresite og nyt rekrutteringssystem

”Vi vil sikre os, at vores historie bliver fortalt godt og i nogle ordentlige rammer. Derfor har vi investeret i et nyt rekrutteringssystem og et nyt karrieresite, der er baseret på vores budskaber, en ny visuel retning og gode billeder af vores egne medarbejdere. Det virker, og folk i branchen er begyndt at lægge mærke til, at vi er derude. Det kræver noget knofedt, men vi kan se, at det virker. Flytningen er lykkedes, vi er i gang med at bygget noget nyt, og nu skal vi gøre det mere skarpt.”

 

Employee advocacy – ledere og medarbejdere hjælper til

”Vores egne ledere og medarbejdere er et stærkt kort i rekrutteringen. Derfor har vi afholdt intern træning og kurser, blandt andet i, hvordan man aktiverer sin LinkedIn-profil og deler de gode historier om Evida i sit eget netværk. Vi har også en intern konkurrence, hvor du kan vinde et rejsegavekort på 8.000 kroner, hvis du tipper om en ny kollega, der bliver ansat og bliver her i mere end tre måneder. Vi arbejder fortsat på at udvikle os på det her område, men det virker allerede, og vi lykkes altså med at tiltrække dygtige medarbejdere, der gerne vil pendle en time eller mere hver vej for at arbejde hos os.”

 

Et styrket netværk lokalt

”Udover de kræfter, vi lægger i employer brandingen, er det også vigtigt, at Viborg og omegn fremstår attraktiv for en kommende kandidat. Derfor deltager vi i netværk med kommunen, der har skabt en interessant fortælling om livet i Viborg herunder familieliv, byliv, karrieremuligheder og bolig. Der er faktisk mange interessante jobs i Viborg, og den fortælling skal vi også blive bedre til at dele.”

Vi har udgivet en artikelsamling med inspiration og tips til at styrke dit employer brand. Hent den gratis via formularen herunder.

Tilmeld nyhedsbrevKenneth Grothe ToustrupArtiklerEmployer Branding

Hent vores artikelsamling om employer branding her

Artikel
Et stærkt employer brand kan ikke bygges på kommunikation alene
by Kristoffer Kej
Employer Branding
En fire dages arbejdsuge, mulighed for at vælge sin egen leder eller hjemmearbejde ad libitum. Der er hos mange virksomheder et stort pres for at udvikle sig som arbejdsplads for både at tiltrække medarbejdere og for at styrke tilknytningen hos de gode folk, der allerede er ansat. Arbejdspladsen skal i sig selv være attraktiv, og her kommer vi som kommunikatører til kort. Vi kan hjælpe med at formidle styrkerne til potentielle kandidater, men kan ikke alene forandre arbejdspladser og organisationer. Derfor skabes gode employer brands oftest i et samspil mellem kommunikation, HR og den øverste ledelse.
Artikel
Ny undersøgelse: De bløde værdier batter i employer brandingen
by Kristoffer Kej
Employer Branding
Der er kamp om medarbejderne, og virksomhedernes employer brands skal stå skarpt, hvis det skal lykkes at finde de bedste talenter og specialister. RelationsPeople har sammen med Marketminds gennemført en undersøgelse, der viser, at de bløde værdier bør have mere fokus.
Artikel
Guide: Tiltræk de rigtige kandidater med organiske jobopslag på LinkedIn
by Anita Østergaard Sørensen
Employer Branding
Arbejder du med jeres employer branding eller rekruttering, ved du sikkert, at LinkedIn rummer gode muligheder for at komme i kontakt med relevante kandidater. Men du har måske også oplevet forskellig grad af succes, når du publicerer jobopslag for at gøre opmærksom på en åben stilling. Derfor får du her et par gode råd til, hvordan du får mest muligt ud af dit jobopslag på LinkedIn– og hvordan du helt praktisk bærer dig ad.
Artikel
Rekruttering og betalt annoncering på LinkedIn: Sådan rammer du de rigtige kandidater
by Anita Østergaard Sørensen
Employer Branding
Arbejder du med din virksomheds employer branding og rekruttering, ved du formentlig, at jobopslaget på LinkedIn er et grundlæggende værktøj. Men leder du efter kandidater med en speciel profil, og vil du være helt sikker på, at du når ud til dem, så bør du kaste dig ud i betalt annoncering på LinkedIn. Her får du en praktisk guide, der hjælper dig med at komme godt i gang med din annoncering af jeres åbne stilling på LinkedIn.
Artikel
Tiltræk medarbejdere med employer branding
by Kenneth Grothe Toustrup
Employer Branding
Ledigheden falder fortsat, og der er kamp om at tiltrække medarbejdere. Det gælder ikke mindst de unge, der er i høj kurs. Her kommer en række råd og indsigter, der kan hjælpe med at få den ombejlede gruppe i tale.
Artikel
Employer branding på LinkedIn
by Anita Østergaard Sørensen og Kristoffer Kej
Employer BrandingLinkedIn
Uanset om organisationer generelt har et godt tag om employer branding eller ej, så møder vi stort set altid de samme spørgsmål og udfordringer fra vores kunder, når deres employer branding skal ud at leve på LinkedIn. Her giver vi en praktisk lynguide til, hvordan I kan få sat jeres arbejde med employer branding på LinkedIn i system.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér