• Om os
  • People
  • Kompetencer
  • Cases
  • Indsigter
  • Træning
  • Jobs
  • Kontakt
  • Da
  • En

Employer branding: Sig det klart,
og sig det med mennesker

by Kenneth Grothe Toustrup

Seniorkonsulent
+45 53 56 54 87
kenneth@relationspeople.dk

Hvordan rekrutterer man på kort tid 50 højtuddannede specialister til et nyetableret hovedkontor i Kronjylland? Stærke budskaber og hjælp fra ledelse og medarbejdere virker, lyder det fra HR-teamet hos Evida, der er godt på vej i mål med opgaven.

16. december 2020

Evida flyttede i 2019 sit hovedsæde fra København til Viborg, og det skabte en svær rekrutteringsopgave. At tiltrække 50 højtuddannede specialister til det nye Viborg-kontor. På ønskelisten var blandt andet controllere, digitale forretningsudviklere, markedsanalytikere og dataspecialister.

Viborg er med sin geografiske placering i direkte konkurrence med Aalborg og Århus om netop de specialiserede kandidater, og selvom Viborg ikke har eget universitet at rekruttere fra, så er det indtil videre lykkedes at rekruttere 86 nye medarbejdere.

Cecilie Strøbech er HR-seniorpartner hos Evida, og hun fortæller her, hvad teamet har gjort for at lykkes med rekrutteringen:

 

Stort fokus på budskaberne

”Det kan godt være svært at lokke folk til Viborg. Også selvom der egentlig er godt gang i området. Derfor har vi brugt meget energi på at udvikle vores budskaber, så vi kan være skarpe i fortællingen om, hvem vi er. Vi arbejder med kompleks gasdistribution og har gjort det i 35 år, men vi er efter en række fusioner også en helt ny virksomhed. Som ny medarbejder kan du være med til at skabe noget nyt og sætte dit eget præg. Det er et af de budskaber, vi har brugt i rekrutteringen, og det appellerer til flere af de kandidater, vi leder efter.”

 

Nyt karrieresite og nyt rekrutteringssystem

”Vi vil sikre os, at vores historie bliver fortalt godt og i nogle ordentlige rammer. Derfor har vi investeret i et nyt rekrutteringssystem og et nyt karrieresite, der er baseret på vores budskaber, en ny visuel retning og gode billeder af vores egne medarbejdere. Det virker, og folk i branchen er begyndt at lægge mærke til, at vi er derude. Det kræver noget knofedt, men vi kan se, at det virker. Flytningen er lykkedes, vi er i gang med at bygget noget nyt, og nu skal vi gøre det mere skarpt.”

 

Employee advocacy – ledere og medarbejdere hjælper til

”Vores egne ledere og medarbejdere er et stærkt kort i rekrutteringen. Derfor har vi afholdt intern træning og kurser, blandt andet i, hvordan man aktiverer sin LinkedIn-profil og deler de gode historier om Evida i sit eget netværk. Vi har også en intern konkurrence, hvor du kan vinde et rejsegavekort på 8.000 kroner, hvis du tipper om en ny kollega, der bliver ansat og bliver her i mere end tre måneder. Vi arbejder fortsat på at udvikle os på det her område, men det virker allerede, og vi lykkes altså med at tiltrække dygtige medarbejdere, der gerne vil pendle en time eller mere hver vej for at arbejde hos os.”

 

Et styrket netværk lokalt

”Udover de kræfter, vi lægger i employer brandingen, er det også vigtigt, at Viborg og omegn fremstår attraktiv for en kommende kandidat. Derfor deltager vi i netværk med kommunen, der har skabt en interessant fortælling om livet i Viborg herunder familieliv, byliv, karrieremuligheder og bolig. Der er faktisk mange interessante jobs i Viborg, og den fortælling skal vi også blive bedre til at dele.”

Vi har udgivet en artikelsamling med inspiration og tips til at styrke dit employer brand. Hent den gratis via formularen herunder.

Tilmeld nyhedsbrevKenneth Grothe ToustrupArtiklerEmployer Branding

Hent artikelsamlingen her

Artikel
Tre erfaringer fra et virtuelt employer branding projekt
by Kristoffer Kej
Employer Branding
Kan man gennemføre et stort analyse- og udviklingsprojekt (næsten) uden at mødes fysisk? Ja, det kan man faktisk. I løbet af 2020 hjalp vi en kunde med at udvikle et helt nyt employer brand gennem en proces, hvor der kun var to fysiske møder. Her er, hvad vi lærte af det projekt.
Artikel
Employer branding: Seks tips til det gode stillingsopslag
by Kenneth Grothe Toustrup
Employer Branding
Hvordan sætter du ord på din virksomhed og arbejdsplads, når du skal skrive en stillingsannonce? Vi har samlet seks tips.
Artikel
Artikelsamling om employer branding
Employer Branding
Udfyld nedenstående formular, og modtag link til artikelsamlingen
Artikel
Employer branding fra CEO’ens perspektiv: Sådan skaber du den gode arbejdsplads
by Kristoffer Kej
Employer Branding
Der er grundlæggende to knapper at skrue på, når du skal skabe et godt employer brand. Den ene knap er kommunikationen om arbejdspladsen både internt og eksternt. Den anden knap handler om selve ”produktet”: Hvad er det rent faktisk for en arbejdsplads, man kan tilbyde sine medarbejdere? De to elementer kan ikke skilles ad, for så bliver kommunikationen hul og utroværdig. Så hvad gør man, hvis man har behov for at udvikle ”produktet” for at styrke employer brandet?
Artikel
Employer branding: Sådan undgår du flosklerne
by Kenneth Grothe Toustrup
Employer Branding
Employer branding er groft sagt et fagligt gadekryds med aner i kommunikation, HR og marketing. Disciplinen involverer research, interview, analyse, strategi, idéudvikling og kreativ eksekvering. Midt i det hele ligger sproget, som er helt afgørende i arbejdet med at indfange og beskrive det samlede indtryk af en arbejdsplads.
Artikel
Workshop: Styrk brandet gennem ledelsens LinkedIn-profiler
by Kristoffer Kej
Corporate BrandingEmployer Branding
Får dine ledere nok ud af mulighederne på LinkedIn? Vi tager ledergruppen gennem en praktisk orienteret workshop og viser på to-tre timer, hvilken værdi LinkedIn kan skabe for jeres virksomhed, hvordan den enkelte leder kan udkomme og positionere sig, og hvordan LinkedIn kan understøtte salg, branding og rekruttering.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér