• Om os
  • People
  • Kompetencer
  • Cases
  • Indsigter
  • Træning
  • Jobs
  • Kontakt
  • Da
  • En
Fra gimmicks til effektiv kommunikation

Fra gimmicks til
effektiv kommunikation

by Kenneth Grothe Toustrup

Seniorkonsulent
+45 53 56 54 87
kenneth@relationspeople.dk

Coronaen har bragt os frygt, krise og kedsomhed i rigelige mængder, men den har også bragt os nye muligheder. Ikke mindst i kommunikationsbranchen, hvor vi har fået nye kanaler og nye redskaber på hånden. Her følger tre eksempler.

28. maj 2020

Blandt de mest Googlede ord under Corona finder vi Søren Brostrøm, corona tal, Zoom, Skype og Teams, håndvægte, surdej og selvfølgelig Philip Faber. En skøn blanding af søgeord, der giver en udmærket opsummering af den hverdag, mange af os har haft derhjemme under nedlukningen. Vi har været bange, kedet os, og så har arbejdslivet fået en rusketur, for hvordan flytter man på en enkelt aften hele arbejdspladsen ud på virtuelle platforme?

De usædvanlige omstændigheder har ikke kun givet et par ekstra grå hår på hovedet, de har også skabt nye muligheder.

Gaming som ny kommunikationskanal

Midt under nedlukning, hjemmearbejde og hjemmeskole så vi en dag vores 11-årige dreng liste ind på værelset med sit gamerheadset og en snack under armen. ’Skal du nu game igen?’, lød det vist surt fra os voksne, men nej. Han skulle til sit livs første live-koncert og havde i øvrigt aftalt at mødes foran scenen med en flok venner. De skulle til koncert med den amerikanske rapper Travis Scott, og scenen var placeret midt i yndlingsspillet Fortnite. Interessant for drengene, fordi de med deres avatar i spillet kunne bevæge sig rundt omkring scenen og komme helt tæt på rapperen, de andre koncertgæster og vennerne i en tid med social afstand. Også interessant i et kommunikationsperspektiv, at man på den måde bruger computerspillet som scene til en livekoncert, for der var ikke mindre end 12 millioner med til selve koncerten og flere millioner så livestreamingen. Computerspillet med den sjove gimmick blev pludselig en ganske seriøs kommunikationskanal, som er værd at holde øje med fremover.

Fra sang og dans til global sundhedsinformation

Mon ikke TikTok har sneget sig ind hos de fleste familier under nedlukningen? Vi har i hvert fald en datter, der flittigt TikTokker rundt i stuerne derhjemme, og vi er ikke de eneste. Storbritannien er et godt eksempel på, hvor populær synge-app’en er blevet, for her er antallet af brugere steget voldsomt under corona-krisen og i en sådan grad, at hver tredje brite, 24 millioner personer, er på i dag. Det fremgår af en artikel i the Guardian, der også slår fast, at corona-krisen for alvor har ført TikTok ind på den store scene. Og det har ikke kun været sjov og ballade. En vietnamesisk vaske-hænder-dans har braget ud på TikTok og har til trods for et gakket look fået det sundhedsfaglige budskab ud i hele verden. Som med gamer-scenen står vi også her med en særdeles interessant kommunikationskanal, der kan nå en enorm målgruppe.

Digitale redskaber erstatter det fysiske møde

Selvom Skype og Teams ikke er nye opfindelser, så har det krævet stejle læringskurver på hjemmekontorerne at rykke fra sporadisk bruger til superbruger. Én ting er, at det helt banale som lyden og kameraet af en eller grund ofte driller selv superbrugerne, en træls ting i det virtuelle arbejdsliv, som har medført en nødvendig opgradering af hardwaren på mange hjemmekontorer og nu også på arbejdspladsen. En anden ting er de mere krævende opgaver som fx at facilitere en workshop for en stor forsamling uden at kunne samles. Rundt-om-bordet-tjek-ind, brainstorms, mindmaps, afstemninger og de sædvanlige manøvrer med post-it-notes. Eller mandagsmødet og fredagskagen, som også blev virtuelle – hvordan bevarer man det sociale fællesskab med kollegaerne på afstand, når man har mest brug for dem? Svaret kunne være Kahoot – velkendt fra julefrokoster og børnefødselsdage, men også fint til facilitering af fredagsbar med kollegaerne på distancen. Et andet godt bud er Mentimeter – et super værktøj til ovennævnte workshop med blandt andet quiz, afstemninger og wordcloud, som vi selv har oplevet stor succes med. Og så Padlet – en sjov erstatning af post-it-notes, hvor man kan følge med på skærmen real time, mens folk tilføjer deres tanker og ideer.

Dermed lyder konklusionen herfra, at selvom vi ikke helt kan undvære det fysiske møde, så byder de virtuelle rum på langt flere muligheder, end vi regnede med. Også på den anden side af krisen.

Læs også: Syv tendenser på sociale medier under corona-lockdown

Tilmeld nyhedsbrevKenneth Grothe ToustrupArtiklerKommunikationsstrategi
Artikel
5 gode råd til et vellykket webinar
by Nynne Munk
Corporate BrandingKommunikationsstrategi
Når Covid-19 fortsat afholder os fra at invitere til fysiske arrangementer for kunder og interessenter, må man ty til alternative metoder. Webinaret er et godt bud på, hvordan man kan formidle viden og nå bredt ud, selvom man ikke kan mødes i virkeligheden. Men hvor skal man starte, hvad skal man tage højde for, og hvordan griber man i det hele taget genren an? Her er vores bedste råd fra vores egne erfaringer med webinar-formatet.
Artikel
Kommunikationsrådgivning: Læring sker i et flow mellem teori og praksis
by Nina Faurby
KommunikationsstrategiThought Leadership
For en rådgiver opstår og styrkes kompetence i en vekselvirkning mellem teori og praksis – og det sker gennem hele arbejdslivet. Det er tilgangen til læring i RelationsPeople, og i denne artikel dykker vi ned i, hvordan vi omsætter det til… ja, praksis. Måske til inspiration for andre.
Artikel
Medarbejder-motivation: Kan vi kommunikere os ud af corona-matheden?
by Nina Faurby
ForandringskommunikationKommunikationsstrategi
Ensomhed bag skærmen på hjemmekontoret truer den enkelte medarbejders arbejdsglæde, trivsel og produktivitet og dermed i sidste ende virksomhedens resultater. Hvilke greb kan kommunikationsrådgiveren gøre brug af for at lette stemningen og styrke motivationen?
Artikel
3, 2, 1, ACTION: Skab kreative videofortællinger med din smartphone
by Monica Wass
Kommunikationsstrategi
Dit hemmelige videovåben ligger oftest og venter i baglommen. Med blot en smartphone kan du nemlig komme langt med at producere videofortællinger, der gør det nemmere at komme ud med dine budskaber. Men video-junglen er stor, og det kan virke uoverskueligt at komme i gang. Derfor får du en video-guide, som kan hjælpe dig i gang med din første video lige fra forberedelsen til optagelser, klipning og redigering.
Artikel
Prioritér den finansielle kommunikation i usikre tider
by Nina Faurby
Corporate BrandingKommunikationsstrategi
Mediernes dækning af en børsnoteret virksomhed har direkte indflydelse på aktiekursen. I usikre tider som nu har virksomhedens finansielle kommunikation derfor ekstra stor betydning og bør have enhver topleders bevågenhed. Vi har talt med en forsker på området for at finde svar på, hvordan finansiel kommunikation kan gribes an i en krisetid.
Artikel
5 tips: Få succes med online møder og workshops
by Nynne Munk
Kommunikationsstrategi
Hvordan gør man sit indhold levende, når de sidste tre måneder har budt på Teams, WebEx, Skype og Zoom? Hos RelationsPeople har vi tænkt kreativt og opbygget god erfaring med online møder og workshops. Her er vores bud på en dynamisk måde at afvikle virtuelt og skabe større engagement blandt deltagerne.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér