• Om os
  • People
  • Kompetencer
  • Cases
  • Indsigter
  • Træning
  • Jobs
  • Kontakt
  • Da
  • En

Hvad skribenten kan lære af parterapeuten

by Kenneth Grothe Toustrup

Seniorkonsulent
+45 53 56 54 87
kenneth@relationspeople.dk

Tag dine tekster under armen og kig ind hos parterapeuten. Der er gode kneb at hente, som kan få sproget til at blomstre og tastaturet til at slå gnister.

Kniber det lidt med varmen og nærheden? Stjæler I hinandens energi? Og er jeres nære samvær gået over i kedelig hverdag og banaliteter? Så var det måske en idé at tage et kig i parterapeutens metodebog og udsætte dig selv og dine tekster for en seance eller to. Her følger et par forslag.

Accepter jeres forskelligheder

Nej, det var ikke lige et referat fra årsmødet, du drømte om at skrive i dag. Måske vil du hellere skrive på din digtsamling i skuffen, eller måske orker du slet ikke at skrive. Men du er sikkert en dygtig skribent, så vend skråen, tør øjnene og kast dig over teksten. Måske kan du flette et lille reportageelement ind fra mødet, finde et par fikse metaforer eller sætte dig det mål, at netop det her referat skal være en gribende beretning om en dedikeret bestyrelse, der investerer blod og sjæl i at gøre kvartalet til årets bedste, måske det bedste nogensinde.

Brug tid med hinanden

Kvaliteten stiger i de fleste sammenhænge i takt med den tid, man investerer. Det gælder også den tid, du bruger med din tekst. Der er altid en deadline eller et timeregnskab, der presser på, men det er tit de ekstra 15 minutter, der giver overskriften saft og kraft og fanger de sidste slåfejl.

Tag en timeout

Er du løbet tør for ord? Griner den tomme skærm til dig og minder dig om, at du ikke har en eneste ærlig idé til indledningen på formandens debatindlæg eller den nye pjece? Så følg det enkle råd og tag en timeout. Hent en kop kaffe, sæt dig med en anden opgave eller vend dig om på stolen og klag din nød til en kollega – det kan der også komme en idé ud af. Måske synes du ikke, at du har tid til en timeout, men investeringen i frisk luft til hjernen eller en lille pause, giver næsten altid udbytte.

Forstå din partner

Det kan godt betale sig at spole tilbage til studietiden og finde et par af de gamle kommunikationsmodeller frem og fx minde sig selv om at huske målgruppen. Ja, selvfølgelig, tænker du måske, men husker du nu også målgruppen, når du skriver på årsberetningen, som du også skrev på sidste år, året før og for fem år siden? Den skal af sted til tiden, men der er også deadline på nyhedsbrevet, du skal præsentere for ledergruppen i morgen, og børnene skulle have været hentet for fem minutter siden.

Hvis du har et par år på bagen, ved du sikkert, hvordan teksten skal skæres. Redaktøren, direktøren eller kunden godkender dine ting uden de store kampe, og dine tekster cirkulerer fint på deres respektive platforme – hjemmeside, nyhedsbrev, fagblad, debatindlæg, pressemeddelelser, eller hvor I nu slår jeres folder.

Men hvem skriver du din årsberetning til? Er det bestyrelsen, ledelsen, kollegaerne, pressen, aktionærerne eller måske en skøn blanding? De fleste af os kan ind i mellem have brug for en lille påmindelse, og teksten bliver nu engang mere vedkommende, når man skriver til sin læser.

Husk den gode tone

Det giver næsten sig selv, at sprog, tegnsætning og grammatik skal være i orden. Og så er det et godt tip, at mails og beskeder skrevet med irritation i kroppen lige skal pauses og læses et par gange igen, før de ryger af sted. Der skal sikkert skrues på en formulering eller to.

Husk sanserne

En klog mand sagde engang til mig, at en god tekst er fuld af bananer. Altså ting, der kan ses, lugtes, føles og smages. Hvis du skriver en patienttekst om et nyt biologisk lægemiddel til behandling af immunologiske sygdomme, så kan det være svært at finde plads til bananer. Men hvis man lægger sig i selen, kan man næsten altid finde plads til en lille banan eller to. Og de løfter teksten.

Giv masser kærlighed

Alle tekster har brug for kærlighed, sprogblomster og herlige overraskelser. Små kram og nusserier, der fylder linjerne med liv og farve.  Det bliver sjovere at skrive teksterne, og det bliver sjovere at læse dem.

Tilmeld nyhedsbrevKenneth Grothe ToustrupArtiklerCorporate PR
Hvad skribenten kan lære af parterapeuten
Artikel
Corporate PR: 5 strategiske overvejelser før du kaster dig ud som thought leader
by Nina Faurby
Corporate PRThought Leadership
De forretningsmæssige fordele ved at positionere sig som thought leader er mange. Men inden du overhovedet kan gå til tasterne eller stille dig op på scenen til en konference, ligger en del forarbejde. Her er fem indledende strategiske knæbøjninger, der skal til for at forberede en vellykket indsats som thought leader.
Artikel
Stik bare næsen frem – også selvom du er lille
by Nina Faurby
Corporate PR
En lille markedsandel er ingen hindring for at komme i medierne, hvis bare nyhedsværdien og talspersonens performance er i top. Det fastslog de samtaler med danske erhvervsjournalister, vi lavede for nylig. Det stiller krav til små virksomheder om at vælge budskaber med omhu – og med kant.
Case
Kommunikationsstrategi for nyt bykvarter
Corporate PRKommunikationsstrategi
Udviklingsselskabet Carlsberg Byen skulle revidere sin kommunikationsstrategi og manglede indsigter om en række interessenter.
Case
Budskabsplatform til 50 lande
Corporate PRKommunikationsstrategi
ISS World Services ønskede at kommunikere den høje kvalitet i sine leverancer på et bestemt forretningsområde på en mere ensartet måde.
Case
Indsigter om eksisterende og potentielle kunder
Corporate PR
Nivaagaards Malerisamling overvejede, hvordan museet kunne øge besøgstallet yderligere og iværksætte nye aktiviteter for museets gæster.
Case
Udvikling af international PR Toolbox
Corporate PRTræning
SAS International ønskede at professionalisere arbejdet med pressekontakt i sine datterselskaber.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér