• Om os
  • People
  • Cases
  • Inspiration
  • Job
  • Kontakt
  • Ydelser
  • NYHED
  • Da
  • En
RelationsPeople

Hvad skribenten kan lære af parterapeuten

Kenneth Grothe Toustrup

Rådgiver
+45 26 56 29 96
kenneth@relationspeople.dk

Tag dine tekster under armen og kig ind hos parterapeuten. Der er gode kneb at hente, som kan få sproget til at blomstre og tastaturet til at slå gnister.

Kniber det lidt med varmen og nærheden? Stjæler I hinandens energi? Og er jeres nære samvær gået over i kedelig hverdag og banaliteter? Så var det måske en idé at tage et kig i parterapeutens metodebog og udsætte dig selv og dine tekster for en seance eller to. Her følger et par forslag.

Accepter jeres forskelligheder

Nej, det var ikke lige et referat fra årsmødet, du drømte om at skrive i dag. Måske vil du hellere skrive på din digtsamling i skuffen, eller måske orker du slet ikke at skrive. Men du er sikkert en dygtig skribent, så vend skråen, tør øjnene og kast dig over teksten. Måske kan du flette et lille reportageelement ind fra mødet, finde et par fikse metaforer eller sætte dig det mål, at netop det her referat skal være en gribende beretning om en dedikeret bestyrelse, der investerer blod og sjæl i at gøre kvartalet til årets bedste, måske det bedste nogensinde.

Brug tid med hinanden

Kvaliteten stiger i de fleste sammenhænge i takt med den tid, man investerer. Det gælder også den tid, du bruger med din tekst. Der er altid en deadline eller et timeregnskab, der presser på, men det er tit de ekstra 15 minutter, der giver overskriften saft og kraft og fanger de sidste slåfejl.

Tag en timeout

Er du løbet tør for ord? Griner den tomme skærm til dig og minder dig om, at du ikke har en eneste ærlig idé til indledningen på formandens debatindlæg eller den nye pjece? Så følg det enkle råd og tag en timeout. Hent en kop kaffe, sæt dig med en anden opgave eller vend dig om på stolen og klag din nød til en kollega – det kan der også komme en idé ud af. Måske synes du ikke, at du har tid til en timeout, men investeringen i frisk luft til hjernen eller en lille pause, giver næsten altid udbytte.

Forstå din partner

Det kan godt betale sig at spole tilbage til studietiden og finde et par af de gamle kommunikationsmodeller frem og fx minde sig selv om at huske målgruppen. Ja, selvfølgelig, tænker du måske, men husker du nu også målgruppen, når du skriver på årsberetningen, som du også skrev på sidste år, året før og for fem år siden? Den skal af sted til tiden, men der er også deadline på nyhedsbrevet, du skal præsentere for ledergruppen i morgen, og børnene skulle have været hentet for fem minutter siden.

Hvis du har et par år på bagen, ved du sikkert, hvordan teksten skal skæres. Redaktøren, direktøren eller kunden godkender dine ting uden de store kampe, og dine tekster cirkulerer fint på deres respektive platforme – hjemmeside, nyhedsbrev, fagblad, debatindlæg, pressemeddelelser, eller hvor I nu slår jeres folder.

Men hvem skriver du din årsberetning til? Er det bestyrelsen, ledelsen, kollegaerne, pressen, aktionærerne eller måske en skøn blanding? De fleste af os kan ind i mellem have brug for en lille påmindelse, og teksten bliver nu engang mere vedkommende, når man skriver til sin læser.

Husk den gode tone

Det giver næsten sig selv, at sprog, tegnsætning og grammatik skal være i orden. Og så er det et godt tip, at mails og beskeder skrevet med irritation i kroppen lige skal pauses og læses et par gange igen, før de ryger af sted. Der skal sikkert skrues på en formulering eller to.

Husk sanserne

En klog mand sagde engang til mig, at en god tekst er fuld af bananer. Altså ting, der kan ses, lugtes, føles og smages. Hvis du skriver en patienttekst om et nyt biologisk lægemiddel til behandling af immunologiske sygdomme, så kan det være svært at finde plads til bananer. Men hvis man lægger sig i selen, kan man næsten altid finde plads til en lille banan eller to. Og de løfter teksten.

Giv masser kærlighed

Alle tekster har brug for kærlighed, sprogblomster og herlige overraskelser. Små kram og nusserier, der fylder linjerne med liv og farve.  Det bliver sjovere at skrive teksterne, og det bliver sjovere at læse dem.

Tilmeld nyhedsbrevKenneth Grothe ToustrupArtiklerPublic relations
Hvad skribenten kan lære af parterapeuten
Case
Lancering af ny produktportefølje med kreativt event
Public relations
Til lancering af de nyeste produkter på mobil og lyd ønskede Samsung at opbygge tættere relationer til danske livstilsmedier og sætte fokus på produkternes formgivning og muligheder for kreativitet.
Case
Nordisk leadbureau for stor produktlancering
Public relations
RelationsPeople blev valgt af Samsung til at være nordisk leadbureau for en stor produktlancering.
Artikel
Nu er Vita Clausen en del af RelationsPeople
by Mai Steenbock Nielsen og Vita Clausen
Influencer marketingPublic relations
Vores nye associerede partner og seniorrådgiver Vita Clausen har både udviklet globale PR-strategier og afviklet store presseevents for verdensomspændende brands. Det kræver et specielt overblik og en struktureret tilgang, som de færreste har. Men det har Vita, og hun er særligt stærk inden for brand PR og influencer marketing. Lær Vita bedre at kende her.
Case
Formidling af kompleks teknologi i samarbejde med globalt brand
Corporate BrandingKampagnerPublic relations
Den sydkoreanske tech-gigant, Samsung Electronics, havde et ønske om at udbrede kendskabet inden for NFT-teknologi i Danmark. RelationsPeople tog udfordringen op og konverterede en kompleks teknologi til et samtaleemne i øjenhøjde ved hjælp af flere kommunikationsdiscipliner.
Artikel
Tre råd til at udnytte globale data til lokal PR
by Bjørn Andreassen
Public relationsThought Leadership
Kan virksomheder kommunikere troværdigt på det danske marked, når deres data og budskaber bliver udviklet uden for Danmark? Mulighederne er gode, hvis du tager udgangspunkt i lokale talspersoner.
Artikel
Prioritér den finansielle kommunikation i usikre tider
Finansiel kommunikationPublic relations
Mediernes dækning af en børsnoteret virksomhed har direkte indflydelse på aktiekursen. I usikre tider som nu har virksomhedens finansielle kommunikation derfor ekstra stor betydning og bør have enhver topleders bevågenhed. Vi har talt med en forsker på området for at finde svar på, hvordan finansiel kommunikation kan gribes an i en krisetid.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér