• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Søg
  • Da
  • En
RelationsPeople
Toplederrådgivning, lederkommunikation
+ Tilmeld nyhedsbrev

Toplederrådgivning i praksis:
"Meso er nøglen til at forstå Exo"

Kristian RelationsPeople
Kristian Eiberg

Administrerende direktør og partner
+45 22 65 52 51
kristian@relationspeople.dk

Hvorfor giver det værdi at kunne analysere forretningskonteksten, hvis du skal rådgive topledere om deres kommunikation? Det sad kommunikationsteamet fra en C25 virksomhed bænket hos RelationsPeople for at diskutere en sen eftermiddag en af de sidste dage op til juleferien.

Sammen med Københavns Universitet har RelationsPeople udviklet en enkel model, som kommunikationsrådgiveren for en topleder kan bruge til at analysere forretningskonteksten.

Fik du ikke læst vores white paper om forretningskonteksten er her en lynintroduktion: På baggrund af vores analyse af mange interviews med topledere og erfarne kommunikationsrådgivere af topledere foreslår vi, at vi taler om en forretningskontekst på to interne og to eksterne niveauer. Mikro og Meso er de interne niveauer og Exo og Makro er de eksterne niveauer. Mikro handler om selve kommunikationsafdelingen (organisering, roller, KPI’er mv.) og Meso om hele forretningen (forretningsstrategi, ledelse mv.). Exo handler om branchen og Makro om det globale niveau. På alle niveauer er der forskellige interessenter og issues.

Fælles begreber en fordel

En skarp hovedpointe fra kommunikationsteamet var, at Meso er nøglen til at forstå de to eksterne niveauer, Exo og Makro. Hvis ikke man som kommunikatør kan navigere sikkert og bygge alliancer på tværs af andre stabsområder og linjefunktionen i organisationen, så kan man som kommunikatør ikke få den indsigt, der er nødvendig for at rådgive toplederne om forretningsrelevante forhold på de to eksterne niveauer i konteksten. Ikke mindst på Exo-niveauet. Netop af den grund bliver den interne stakeholder management eller peer management vigtig for kommunikationsrådgiveren.

En anden pointe var, at der for at mestre det eksterne Meso-niveau i kommunikationsafdelinger kan være behov for at se kritisk på sin organisering i afdelingen (det interne Mikro-niveau). Hvordan betjener vi forretningen? Skal vi have en business partner model? Har vi etableret de nødvendige tværorganisatoriske samarbejder med HR, IR eller marketing?

Overordnet set var konklusionen, at forretningskonteksten giver en afdeling et fælles begrebsapparat eller sprog, men at forretningskonteksten også giver mening for den enkelte rådgiver. For de meget erfarne rådgivere i kommunikationsteamet satte forretningskonteksten et sprog på noget, de hver især havde gjort i mange år, men de anerkendte, at de mindre erfarne kolleger oplevede, at de nu med et begrebsapparat om forretningskonteksten kunne accelerere udviklingen i deres egen rådgivning. Alle var dog enige om, at modellen med forretningskontekst vil give endnu større værdi, når den er færdigudviklet med konkrete eksempler og værktøjer på alle fire niveauer.

Genkender defining moments

Endelig kom vi også ind på occasion management og defining moments. Det er begreber, der er opstået i den del af forskningsprojektet, hvor vi har analyseret relationen mellem toplederen og kommunikationsrådgiveren. Kommunikatørerne fra virksomheden genkendte situationer, hvor de personligt havde oplevet disse gennembrud i relationen til en leder. Disse gennembrud var blevet defining moments for den efterfølgende udvikling af deres relation. Det gjaldt både opad mod topledelsen og til siden mod ledere i linjen. Når man så ovenikøbet er ansat i en virksomhed, der rekrutterer nye topledere ud fra princippet om helst at ’hire from within’, styrker defining moments relationer, som giver langsigtet værdi, når lederne skifter job internt. De kunne også komme i tanke om moments, som de med en større opmærksomhed på proaktiv occasion management kunne have gjort mere defining.

Korte faglige oplæg og gode diskussioner fra et skarpt og engageret internationalt kommunikationsteam. Og et forskningsprojekt, der med ’Meso er nøglen til Exo’ som de 60 minutters højdepunkt endnu en gang beviste, at co-creation er en ekstremt værdifuld metode.

 

Tilmeld nyhedsbrevKristian EibergArtiklerLederkommunikation
Artikel
Bæredygtighedskommunikation: Dilemmaledelse for fuld udblæsning
by Kristian Eiberg
ESGLederkommunikation
Når kommunikatører skal kommunikere om bæredygtighed skal de stå tidligt op. Indholdet er svært og fuldt af dilemmaer. Løsningen er at udvikle et stærkt narrativ og etablere en effektiv tværfaglig organisering.
Undersøgelse
Ny minirapport om intern ESG-kommunikation
ESG kommunikation
by Eva Harpøth Skjoldborg
ESGIntern kommunikationLederkommunikation
Hvordan arbejder danske virksomheder med intern ESG-kommunikation? Hvilke udfordringer står de overfor? Og hvad kan man gøre for at komme bedre i mål med indsatsen?
Artikel
Derfor skal kommunikatører forstå EU’s løndirektiv
RelationsPeople Kommunikationsbureau
by Kristoffer Kej
Employer BrandingIntern kommunikationLederkommunikation
Hvis du arbejder med intern kommunikation, ledelseskommunikation eller employer branding, så er der god grund til at holde skarpt øje med det EU-direktiv om løngennemsigtighed, som senest til sommer næste år bliver til dansk lovgivning.
Artikel
Toplederkommunikation har aldrig været sværere
RelationsPeople kommunikations bureau
by Kristian Eiberg
ESGKommunikationsstrategiLederkommunikationtoplederkommunikation
Når noget er svært, er det fristende at lade være. Denne tilgang duer ikke, når det drejer sig om toplederens kommunikation. ’Den der lever stille’ er ikke længere en farbar vej. Der er ingen vej udenom at navigere den kompleksitet, usikkerhed og tvetydighed, der skaber dilemmaer for toplederens kommunikation. Uanset hvor svært det er, er et stærkt narrativ en god start.
Artikel
Ingen har nogensinde rørt ved en forretningsstrategi
RelationsPeople, Kommunikations og PR bureau
by Kristian Eiberg
Intern kommunikationLederkommunikation
Nej, for en strategi findes jo ikke i virkeligheden. En strategi er en abstraktion eller en forsimplet repræsentation af en virkelighed, som kun findes i hovedet på den, der har udtænkt strategien. Skal andre kende til den og ønsker man endda følgeskab, kræver det kommunikation. Længere er den ikke.
Artikel
Genopliver ESG profilbrochuren i år?
RelationsPeople Kommunikationsbureau
by Kristian Eiberg
ESGIntern kommunikationLederkommunikation
Hvis man er gammel nok til at huske de brune kasser fra trykkeriet i virksomhedens reception med hundredvis af farvestrålende brochurer trykt på glittet papir, så er svaret på det spørgsmål nok nej. Derimod er der brug for nye formater til at fortælle virksomhedens historier om bæredygtighed, når den nye årsregnskabslov i år tager livet af den ’gamle’ bæredygtighedsrapport.

RelationsPeople
Vester Farimagsgade 41
1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

Behandling af persondata

Skift cookieindstillinger

facebookinstagramlinkedin