• Om os
  • People
  • Cases
  • Inspiration
  • Job
  • Kontakt
  • Ydelser
  • NYHED
  • Da
  • En
RelationsPeople


Toplederrådgivning, lederkommunikation

Toplederrådgivning i praksis:
"Meso er nøglen til at forstå Exo"

Kristian Eiberg

Administrerende direktør og partner
+45 22 65 52 51
kristian@relationspeople.dk

Hvorfor giver det værdi at kunne analysere forretningskonteksten, hvis du skal rådgive topledere om deres kommunikation? Det sad kommunikationsteamet fra en C25 virksomhed bænket hos RelationsPeople for at diskutere en sen eftermiddag en af de sidste dage op til juleferien.

Sammen med Københavns Universitet har RelationsPeople udviklet en enkel model, som kommunikationsrådgiveren for en topleder kan bruge til at analysere forretningskonteksten.

Fik du ikke læst vores white paper om forretningskonteksten er her en lynintroduktion: På baggrund af vores analyse af mange interviews med topledere og erfarne kommunikationsrådgivere af topledere foreslår vi, at vi taler om en forretningskontekst på to interne og to eksterne niveauer. Mikro og Meso er de interne niveauer og Exo og Makro er de eksterne niveauer. Mikro handler om selve kommunikationsafdelingen (organisering, roller, KPI’er mv.) og Meso om hele forretningen (forretningsstrategi, ledelse mv.). Exo handler om branchen og Makro om det globale niveau. På alle niveauer er der forskellige interessenter og issues.

Fælles begreber en fordel

En skarp hovedpointe fra kommunikationsteamet var, at Meso er nøglen til at forstå de to eksterne niveauer, Exo og Makro. Hvis ikke man som kommunikatør kan navigere sikkert og bygge alliancer på tværs af andre stabsområder og linjefunktionen i organisationen, så kan man som kommunikatør ikke få den indsigt, der er nødvendig for at rådgive toplederne om forretningsrelevante forhold på de to eksterne niveauer i konteksten. Ikke mindst på Exo-niveauet. Netop af den grund bliver den interne stakeholder management eller peer management vigtig for kommunikationsrådgiveren.

En anden pointe var, at der for at mestre det eksterne Meso-niveau i kommunikationsafdelinger kan være behov for at se kritisk på sin organisering i afdelingen (det interne Mikro-niveau). Hvordan betjener vi forretningen? Skal vi have en business partner model? Har vi etableret de nødvendige tværorganisatoriske samarbejder med HR, IR eller marketing?

Overordnet set var konklusionen, at forretningskonteksten giver en afdeling et fælles begrebsapparat eller sprog, men at forretningskonteksten også giver mening for den enkelte rådgiver. For de meget erfarne rådgivere i kommunikationsteamet satte forretningskonteksten et sprog på noget, de hver især havde gjort i mange år, men de anerkendte, at de mindre erfarne kolleger oplevede, at de nu med et begrebsapparat om forretningskonteksten kunne accelerere udviklingen i deres egen rådgivning. Alle var dog enige om, at modellen med forretningskontekst vil give endnu større værdi, når den er færdigudviklet med konkrete eksempler og værktøjer på alle fire niveauer.

Genkender defining moments

Endelig kom vi også ind på occasion management og defining moments. Det er begreber, der er opstået i den del af forskningsprojektet, hvor vi har analyseret relationen mellem toplederen og kommunikationsrådgiveren. Kommunikatørerne fra virksomheden genkendte situationer, hvor de personligt havde oplevet disse gennembrud i relationen til en leder. Disse gennembrud var blevet defining moments for den efterfølgende udvikling af deres relation. Det gjaldt både opad mod topledelsen og til siden mod ledere i linjen. Når man så ovenikøbet er ansat i en virksomhed, der rekrutterer nye topledere ud fra princippet om helst at ’hire from within’, styrker defining moments relationer, som giver langsigtet værdi, når lederne skifter job internt. De kunne også komme i tanke om moments, som de med en større opmærksomhed på proaktiv occasion management kunne have gjort mere defining.

Korte faglige oplæg og gode diskussioner fra et skarpt og engageret internationalt kommunikationsteam. Og et forskningsprojekt, der med ’Meso er nøglen til Exo’ som de 60 minutters højdepunkt endnu en gang beviste, at co-creation er en ekstremt værdifuld metode.

 

Tilmeld nyhedsbrevKristian EibergArtiklerLederkommunikation
Artikel
Ny survey sætter spot på rådgiverkompetence
by Kristian Eiberg
Lederkommunikation
Krisetider og store forandringer sætter topledere under pres, og det smitter af på kravene til de rådgivere, der skal rådgive toplederne. Det mærker rådgiverne, og i en ny survey efterspørger to ud af tre kompetenceudvikling.
Artikel
Kommunikationsrådgivere mangler kompetenceudvikling
by Kristian Eiberg
Lederkommunikation
Det er ikke overraskende, at en kommunikationsrådgiver skal vide noget om kommunikation. Det giver rådgiveren ’license to operate’. Men hvad skal en kommunikationsrådgiver ellers kunne for få succes – eller blive klar til næste job?
Artikel
Er en dansk topchefs omdømme 150 mia. kroner værd?
by Kristian Eiberg
Lederkommunikation
Knap halvdelen af en virksomheds markedsværdi skyldes topchefens omdømme, hvis man spørger lederne i en virksomhed. Det understreger behovet for at arbejde strategisk med topchefens positionering og kommunikation.
Artikel
To vigtige pointer om god kommunikationsrådgivning af topledere
by Anita Østergaard Sørensen
ArtikelsamlingLederkommunikation
Er du kommunikationsrådgiver? Og savner du fagligt input og inspiration fra andre erfarne kommunikationsrådgivere, der både kan styrke dit strategiske arbejde med kommunikation og din relation til din topleder? Så er vores artikelsamling ’Toplederkommunikation: Sådan bliver du en bedre rådgiver for din topleder’ lige noget for dig (og så har vi en virkelig god nyhed til dig – længere nede i artiklen).
Artikel
Artikelsamling om toplederkommunikation
Lederkommunikation
I artikelsamlingen, 'Toplederkommunikation: Sådan bliver du en bedre rådgiver for toplederen', har vi plukket brugbar teori og vigtige, praktiske erfaringer om kommunikationsrådgivning af topledere, indsamlet hos RelationsPeople gennem mere end 20 år.
Artikel
Få en god relation til topchefen
by Kristian Eiberg
Lederkommunikation
Kan man koge et stort forskningsprojekt ned til få, konkrete anbefalinger, som en rådgiver for en topchef kan bruge i praksis? Således lød udfordringen forud for et netværksmøde med en gruppe erfarne pressechefer, og svaret blev ni anbefalinger med afsæt i forskningsprojektets data.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér