Toplederrådgivning i praksis:
"Meso er nøglen til at forstå Exo"
Kristian Eiberg
Administrerende direktør og partner
+45 22 65 52 51
kristian@relationspeople.dk
Hvorfor giver det værdi at kunne analysere forretningskonteksten, hvis du skal rådgive topledere om deres kommunikation? Det sad kommunikationsteamet fra en C25 virksomhed bænket hos RelationsPeople for at diskutere en sen eftermiddag en af de sidste dage op til juleferien.
Sammen med Københavns Universitet har RelationsPeople udviklet en enkel model, som kommunikationsrådgiveren for en topleder kan bruge til at analysere forretningskonteksten.
Fik du ikke læst vores white paper om forretningskonteksten er her en lynintroduktion: På baggrund af vores analyse af mange interviews med topledere og erfarne kommunikationsrådgivere af topledere foreslår vi, at vi taler om en forretningskontekst på to interne og to eksterne niveauer. Mikro og Meso er de interne niveauer og Exo og Makro er de eksterne niveauer. Mikro handler om selve kommunikationsafdelingen (organisering, roller, KPI’er mv.) og Meso om hele forretningen (forretningsstrategi, ledelse mv.). Exo handler om branchen og Makro om det globale niveau. På alle niveauer er der forskellige interessenter og issues.
Fælles begreber en fordel
En skarp hovedpointe fra kommunikationsteamet var, at Meso er nøglen til at forstå de to eksterne niveauer, Exo og Makro. Hvis ikke man som kommunikatør kan navigere sikkert og bygge alliancer på tværs af andre stabsområder og linjefunktionen i organisationen, så kan man som kommunikatør ikke få den indsigt, der er nødvendig for at rådgive toplederne om forretningsrelevante forhold på de to eksterne niveauer i konteksten. Ikke mindst på Exo-niveauet. Netop af den grund bliver den interne stakeholder management eller peer management vigtig for kommunikationsrådgiveren.
En anden pointe var, at der for at mestre det eksterne Meso-niveau i kommunikationsafdelinger kan være behov for at se kritisk på sin organisering i afdelingen (det interne Mikro-niveau). Hvordan betjener vi forretningen? Skal vi have en business partner model? Har vi etableret de nødvendige tværorganisatoriske samarbejder med HR, IR eller marketing?
Overordnet set var konklusionen, at forretningskonteksten giver en afdeling et fælles begrebsapparat eller sprog, men at forretningskonteksten også giver mening for den enkelte rådgiver. For de meget erfarne rådgivere i kommunikationsteamet satte forretningskonteksten et sprog på noget, de hver især havde gjort i mange år, men de anerkendte, at de mindre erfarne kolleger oplevede, at de nu med et begrebsapparat om forretningskonteksten kunne accelerere udviklingen i deres egen rådgivning. Alle var dog enige om, at modellen med forretningskontekst vil give endnu større værdi, når den er færdigudviklet med konkrete eksempler og værktøjer på alle fire niveauer.
Genkender defining moments
Endelig kom vi også ind på occasion management og defining moments. Det er begreber, der er opstået i den del af forskningsprojektet, hvor vi har analyseret relationen mellem toplederen og kommunikationsrådgiveren. Kommunikatørerne fra virksomheden genkendte situationer, hvor de personligt havde oplevet disse gennembrud i relationen til en leder. Disse gennembrud var blevet defining moments for den efterfølgende udvikling af deres relation. Det gjaldt både opad mod topledelsen og til siden mod ledere i linjen. Når man så ovenikøbet er ansat i en virksomhed, der rekrutterer nye topledere ud fra princippet om helst at ’hire from within’, styrker defining moments relationer, som giver langsigtet værdi, når lederne skifter job internt. De kunne også komme i tanke om moments, som de med en større opmærksomhed på proaktiv occasion management kunne have gjort mere defining.
Korte faglige oplæg og gode diskussioner fra et skarpt og engageret internationalt kommunikationsteam. Og et forskningsprojekt, der med ’Meso er nøglen til Exo’ som de 60 minutters højdepunkt endnu en gang beviste, at co-creation er en ekstremt værdifuld metode.