• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Søg
  • Da
  • En
RelationsPeople
+ Tilmeld nyhedsbrev

Skriv stærke stillingsopslag med meningsskabelsesteori

Mai RelationsPeople
Mai Steenbock Nielsen

Konsulent
+45 23 29 08 42
mai@relationspeople.dk

Hvis et stillingsopslag favner for bredt i forsøget på at tiltrække så mange spændende kandidater som muligt, kan man komme til at skille dem fra ved ikke at være skarp nok i sin kommunikation. En vej til at skærpe kommunikationen og tale til de rette kandidater kan være at gøre brug af meningsskabelsesteori.

Den 24. februar 2022

I decemberudgaven af vores nyhedsbrev satte vi fokus på, hvordan meningsskabelse kan være med til at styrke motivationen og kulturen på arbejdspladsen. I denne artikel går vi endnu mere i dybden med, hvordan man aktivt kan gøre brug af menneskers meningsskabelsesprocesser til at styrke sin kommunikation og specifikt skærpe den i tiltrækningen af nye medarbejdere.

Hvad er meningsskabelse?

I grove træk er meningsskabelse en række processer, vi mennesker gør brug af i vores hverdag for at skabe en mening i de ting, der sker omkring os. Et karikeret eksempel på meningsskabelse er: du er på vej hjem, du ser mennesker foran dit hus, du kommer nærmere, du ser en smadret rude. Allerede nu er du måske klar over, at der har været indbrud. Meningsskabelsen starter allerede, når du ser menneskene foran huset, og herfra indsamler du desperat flere ledetråde for at skabe mening i situationen.

Meningsskabelse sker hele tiden, og derfor er det også nogle processer, vi gør brug af for at fortolke stillingsopslag. Det betyder, at allerede når vi ser overskriften, begynder vi at skabe en mening og en forventning om, hvad resten af opslaget bringer.

I denne artikel vil vi komme med tre aspekter af Karl Weicks meningsskabelsesteori, som vi kan bruge til at indrette vores kommunikation i stillingsopslag, så det giver mening for de rette kandidater at søge jobbet.

Meningsskabelse tager udgangspunkt i identitet

Vi opfatter verden, ud fra hvordan vi opfatter os selv. Vores opfattelse af os selv er varierende alt efter, hvilken situation vi er i. I forældrerollen lægger vi mærke til nogle andre ting, end vi gør i kollegarollen. I kommunikationen er det derfor vigtigt at have for øje, hvilken opfattelse der er dominerende for vores publikum i den situation, de møder vores kommunikation.

I udformningen af et stillingsopslag handler det derfor om at sætte sig så vidt muligt ind i, hvordan den idéelle kandidat opfatter sig selv og understøtte det i kommunikationen. Leder man eksempelvis efter en projektleder, vil det give mening at fokusere på de aspekter af jobbet, der kræver struktur, og måske endda gøre selve opstillingen af stillingsopslaget ekstra struktureret. Dette er et karikeret billede, men pointen er, at projektledere ofte er personer, der af natur er strukturerede, og de vil derfor også bruge struktur i deres meningsskabelse. Kan vi understøtte det med kommunikationen, taler vi så at sige hendes/hans ”meningsskabelsessprog”.

Et værktøj til at gøre dette mere håndgribeligt kan være at udforme en persona for den idéelle kandidat. En persona vil gøre det nemmere at holde fokus på, hvem man kommunikerer med, og hvilket opfattelse man skal tale sig ind i.

Læs også: sådan bygger du din stillingsannonce

Meningsskabelse er fokuseret på og udgår fra ledetråde

I stillingsopslaget handler det om at holde en rød tråd, fordi mennesker skaber mening ud fra ledetråde. Det betyder, at hver ledetråd en person opfanger i løbet af læsningen af stillingsopslaget indgår i det billede, personen skaber af jobbet og virksomheden. Er ledetrådene ikke sammenhængende, vil meningsskabelsen fejle. Eksempelvis, hvis beskrivelsen af den idéelle kandidat er for bred, vil nogle kandidater springe fra, fordi de ikke kan skabe en mening i, hvilken kandidat virksomheden egentlig er på udkig efter. En meget bred beskrivelse er ofte skabt med de bedste intentioner om flere potentielle kandidater, men det skarpe stillingsopslag vil tiltrække de rette kandidater.

Derudover, læser mange kandidater stillingsopslag i brudstykker – måske læses virksomhedens forventninger til kandidaten før jobbeskrivelsen. Derfor er det vigtigt, at alle dele af stillingsopslaget fungerer som sammenhængende ledetråde, så det giver mening uanset, hvordan det læses. 

Meningsskabelse er drevet af plausibilitet og ikke akkuratesse

Når vi skaber mening, søger vi ikke en endegyldig forklaring, vi søger bare en plausibel forklaring. En højere detaljegrad, får os ikke overbevist, men er nærmere med til at mudre billedet til og gøre meningsskabelsen mere besværlig. Kommunikationsmæssigt handler det derfor om at finde frem til det vigtigste budskab og kommunikere det.

I stillingsopslaget handler det derfor ikke om at liste en række egenskaber, som den idéelle kandidat har. I stedet vil det have større indvirkning at sætte fokus på, hvilke udfordringer og opgaver den pågældende kandidat vil komme til at løse. På den måde skaber man en åben situation, hvor medarbejderen kan skabe mening ud fra at se sig løse disse udfordringer og udvikle sig i rollen.

Selvom meningsskabelsesteori kan virke abstrakt, så kan det bruges på mange måder og i rekrutteringsprocessen eller i andre kommunikationssammenhænge kan det være en vej til nye overvejelser, man kan gøre sig, for at skærpe sin kommunikation.

Tilmeld nyhedsbrevMai Steenbock NielsenArtiklerEmployer Branding

Hent vores artikelsamling om employer branding her

Artikel
EU-lovgivning: Hvad enhver employer branding ansvarlig bør vide om regler for bæredygtige løfter
by Kristoffer Kej
Employer Branding
Hvis jeres employer brand læner sig op ad grønne løfter eller et bæredygtigt formål, så er det værd at holde øje med den bølge af ny EU-lovgivning, der lige nu og i de kommende år vil påvirke kommunikationen om bæredygtighed i alle virksomheder.
Artikel
Sprogets magt har stor indflydelse – også på din rekruttering
by Alexandra Infantino Charquero
Employer Branding
Diversitet og inklusion på arbejdspladsen er i stigende grad fokusområder hos mange virksomheder såvel som et krav hos mange jobansøgere. Derfor skal diversitet også tænkes ind i stillingsopslaget. Men hvad er inkluderende sprog reelt set? Develop Diverse er en ny softwareløsning, der måler og identificerer niveauet af inkluderende sprog i tekster, og ifølge Pil Byriel, co-founder af Develop Diverse, er der en grundlæggende misforståelse af, hvad inkluderende sprog er.
Artikel
Sådan tiltrækker og fastholder du medarbejdere med dit employer brand
by Kristoffer Kej
Employer BrandingGeneration Z
Hvad skal der til for at tiltrække og fastholde medarbejdere? Det spørgsmål møder vi ofte, når vi udvikler employer brands og rådgiver vores kunder i, hvordan de gør sig attraktive som arbejdspladser. 
Artikel
Guide: Lær at annoncere på LinkedIn med tre minutters læsning
by Anita Østergaard Sørensen
Employer Branding
LinkedIn er et uundværligt værktøj for alle, der arbejder med employer branding og rekruttering. Her får du en praktisk guide, der hjælper dig med at komme godt i gang med at annoncere den næste ledige stilling på LinkedIn.
Artikel
Employer branding rapport: Ram rigtigt med dit employer brand
by Kristoffer Kej
Employer Branding
Hvilke krav stiller nuværende og potentielle medarbejdere til en attraktiv arbejdsplads? Det kan du lære mere om i vores seneste employer branding rapport.
Artikel
Et stærkt employer brand kan ikke bygges på kommunikation alene
by Kristoffer Kej
Employer Branding
En fire dages arbejdsuge, mulighed for at vælge sin egen leder eller hjemmearbejde ad libitum. Der er hos mange virksomheder et stort pres for at udvikle sig som arbejdsplads for både at tiltrække medarbejdere og for at styrke tilknytningen hos de gode folk, der allerede er ansat. Arbejdspladsen skal i sig selv være attraktiv, og her kommer vi som kommunikatører til kort. Vi kan hjælpe med at formidle styrkerne til potentielle kandidater, men kan ikke alene forandre arbejdspladser og organisationer. Derfor skabes gode employer brands oftest i et samspil mellem kommunikation, HR og den øverste ledelse.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér