• Om os
  • People
  • Kompetencer
  • Cases
  • Indsigter
  • Træning
  • Jobs
  • Kontakt
  • Da
  • En
Månedens Profil: Brug følelser og aktivering i din employer branding kampagne

Månedens Profil:
Brug følelser og aktivering i din
employer branding kampagne

by Kristian Eiberg

Administrerende direktør og partner
+45 22 65 52 51
kristian@relationspeople.dk

Hvordan kommer man fra en employer branding platform til en kampagne, der rammer følelser og skaber engagement i målgruppen? Her kommer vi som corporate communications eller human ressources eksperter på både kunde- og bureausiden ofte til kort. Hvad gør man så? Et samarbejde med et reklamebureau er én vej af gå for at få adgang til de kritiske kompetencer.

16. juni 2020

Da Martin Vibe Jacobsen som projektleder på Wibroe, Duckert & Partners i 2008 deltog i det første employer branding projekt med RelationsPeople var det hans første. Siden er det blevet til et samarbejde om 10 fælles employer branding projekter for danske og internationale virksomheder. Martin er i dag CEO i reklamebureauet The Unicorn.

Hvad bidrager et reklamebureau med?

Lad mig starte et andet sted. Konsulenter på et kommunikationsbureau er gode til at designe processer, lave analyser, destillere hovedbudskaber og udvikle en employer value proposition. Som reklamebureau møder vi et employer branding projekt, når det skal oversættes til kommunikation, der kan skabe følelser og engagere målgrupperne. Ligesom når vi laver kommunikation generelt. Man kan også bruge billedet med et timeglas: Kommunikationsbureauet bringer processen til det smalleste sted – en employer value proposition – hvorefter reklamebureauet kommer på banen, når platformen skal ud og leve.

Hvilke kompetencer mangler kommunikationsbureauet helt konkret?

Det er groft generaliseret at skrive fængende tekster og udvikle hele den visuelle side. Kommunikationsbureauet udvikler ofte første udkast til en budskabsplatform, og vores opgave er så at give budskaberne noget kant og gøre dem – forstå mig ret – mindre matematiske. Det er her den dygtige tekstforfatter kommer ind i billedet. Og apropos billeder, så udvikler en art director hele den visuelle side. Hvordan skal annoncer se ud? Hvad skal der ske på en hjemmeside? Hvordan skal vi se ud på en jobmesse, og kan man ’kampagne’ det nye employer brand internt og eksternt?  

Hvad er din opgave i et employer branding projekt?

Min rolle er normalt at ’overfase’ fra konsulenterne i RelationsPeople til det kreative team med en tekstforfatter og art director. Jeg har arbejdet sammen med RelationsPeople i 12 år og kender både personer og arbejdsmetoder. På den måde sikrer jeg, at analysen bliver sikkert overleveret til de kreative, og at vi får udviklet de kampagneleverancer, som kunden skal bruge.

Du har arbejdet med employer branding i 12 år. Kan du se en udvikling?

Ja, det er anderledes i dag på flere måder. For det første skal et employer branding projekt i dag tænkes digitalt fra starten. Og fordi vi har lært at bruge sociale medier, er der en forventning om, at en kampagne indeholder muligheder for aktivering. Altså at målgruppen på en eller anden måde er medskaber af kampagnen. Projekter er også blevet mere pragmatiske. Der er et stort fokus på, at tingene skal virke i praksis, og det er derfor en diskussion, som vi har helt i starten af et projekt med kunden. Endelig oplever jeg også et større mod. Netop fordi implementeringen indbefatter aktivering af målgruppen, skal kunderne slippe tøjlerne. Det kræver en hel del mod. 

Læs også vores interview med Martin Bøgelund Arvidsen, HR-chef for talent attraction og employer branding hos Topdanmark om hvordan man gør sit employer brand datadrevet.

Er der et employer branding projekt, som du er særligt glad for?

Der er heldigvis flere. Men hvis jeg skal fremhæve ét projekt, er det en employer branding platform og kampagne, hvor vi med RelationsPeople gav os selv det benspænd, at vi ikke ville bruge fotos. Virksomheden er global og ved ikke at bruge fotos undgik vi de diskussioner, der ofte er om fotos. Skal hvert marked tage egne fotos eller kan alle markeder bruge globale fotos? Det ender altid i en afvejning af kvalitet over for budget. Løsningen blev derfor helt grafisk og i øvrigt kun i to farver. Hvis man gik helt tæt på illustrationerne, kunne man se, at det, der først så ud som prikker, i virkeligheden var rigtig kode af 0 og 1-taller. Jeg skylder nok at sige, at det var en virksomhed i IT-branchen. Sådan en kreativ løsning kan jeg godt lide, fordi den både har en stærk appel til målgruppen, og samtidig er pragmatisk i forhold til kundens budget.

Er du interesseret i at lære mere om employer branding har vi udviklet en masterclass, hvor du får et indblik og helt konkrete værktøjer til at arbejde med employer branding baseret på mange års erfaring på tværs af brancher. Derudover har vi også samlet tips og indsigter i en ny artikelsamling, som du kan hente via formularen herunder.

Tilmeld nyhedsbrevKristian EibergArtiklerEmployer Branding

Hent artikelsamlingen her

Artikel
Tre erfaringer fra et virtuelt employer branding projekt
by Kristoffer Kej
Employer Branding
Kan man gennemføre et stort analyse- og udviklingsprojekt (næsten) uden at mødes fysisk? Ja, det kan man faktisk. I løbet af 2020 hjalp vi en kunde med at udvikle et helt nyt employer brand gennem en proces, hvor der kun var to fysiske møder. Her er, hvad vi lærte af det projekt.
Artikel
Employer branding: Sig det klart, og sig det med mennesker
by Kenneth Grothe Toustrup
Employer Branding
Hvordan rekrutterer man på kort tid 50 højtuddannede specialister til et nyetableret hovedkontor i Kronjylland? Stærke budskaber og hjælp fra ledelse og medarbejdere virker, lyder det fra HR-teamet hos Evida, der er godt på vej i mål med opgaven.
Artikel
Employer branding: Seks tips til det gode stillingsopslag
by Kenneth Grothe Toustrup
Employer Branding
Hvordan sætter du ord på din virksomhed og arbejdsplads, når du skal skrive en stillingsannonce? Vi har samlet seks tips.
Artikel
Artikelsamling om employer branding
Employer Branding
Udfyld nedenstående formular, og modtag link til artikelsamlingen
Artikel
Employer branding fra CEO’ens perspektiv: Sådan skaber du den gode arbejdsplads
by Kristoffer Kej
Employer Branding
Der er grundlæggende to knapper at skrue på, når du skal skabe et godt employer brand. Den ene knap er kommunikationen om arbejdspladsen både internt og eksternt. Den anden knap handler om selve ”produktet”: Hvad er det rent faktisk for en arbejdsplads, man kan tilbyde sine medarbejdere? De to elementer kan ikke skilles ad, for så bliver kommunikationen hul og utroværdig. Så hvad gør man, hvis man har behov for at udvikle ”produktet” for at styrke employer brandet?
Artikel
Employer branding: Sådan undgår du flosklerne
by Kenneth Grothe Toustrup
Employer Branding
Employer branding er groft sagt et fagligt gadekryds med aner i kommunikation, HR og marketing. Disciplinen involverer research, interview, analyse, strategi, idéudvikling og kreativ eksekvering. Midt i det hele ligger sproget, som er helt afgørende i arbejdet med at indfange og beskrive det samlede indtryk af en arbejdsplads.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér