• Om os
  • People
  • Cases
  • Inspiration
  • Job
  • Kontakt
  • Ydelser
  • NYHED
  • Da
  • En
RelationsPeople
Prioriter den finansielle kommunikation

I krisetider er den finansielle kommunikation vigtigst

Mediernes dækning af en børsnoteret virksomhed har direkte indflydelse på aktiekursen. I usikre tider som nu har virksomhedens finansielle kommunikation derfor ekstra stor betydning og bør have enhver topleders bevågenhed. Vi har talt med en forsker på området for at finde svar på, hvordan finansiel kommunikation kan gribes an i en krisetid.

Den 2. juni 2022

Intet er, som det plejer. Efter to års pandemi står nye udfordringer nu nærmest i kø for danske virksomheder, der skal navigere i forsyningsusikkerhed, energikrise, stigende råvarepriser, inflation og potentiel recession. Fremtiden rummer en del usikkerhed.

Det er i usikre tider, at virksomhedernes finansielle kommunikation til omverdenen skal prioriteres ekstra højt. Det understreger Lea Vindvad Hansen, der er ph.d. og tidligere forsker i finansiel kommunikation ved Institut for Virksomhedsledelse på Aarhus Universitet.

”I usikre tider bør børsnoterede virksomheder skrue ekstra meget op for den eksterne kommunikation. Ellers risikerer man, at der opstår et ’vakuum’, som ens interessenter – hvad enten det er investorer eller finansjournalister – selv udfylder med deres fortælling af, hvordan det går i virksomheden. Så er det bedre selv at tage styringen,” forklarer Lea Vindvad Hansen.

Du kan ikke ikke kommunikere
Først og fremmest er det vigtigt at gøre sig klart, hvilken strategi man ønsker at forfølge i sin kommunikation til investormarkedet. Det valg afhænger selvfølgelig af virksomhedstype og branche. Lea Vindvad Hansen peger på tre grundlæggende måder, virksomheder reagerer i usikre tider, og som hver især har effekt på investorernes vurdering:

Fight: Virksomheden er agil, ændrer sin forretningsmodel allerede i starten af krisen og kommunikerer åbent om det. Det er disse virksomheder, finansjournalister ynder at hylde med meget spalteplads, sådan som vi også så det under coronakrisen (omlægning af produktion, nye digitale forretningsmodeller osv.). Nogle investorer kan lide det, mens det for andre investorer kan virke ustabilt og skødesløst.

Flight: Virksomheden anser ikke krisen som et stort problem og står fast på sin eksisterende strategi og forretningsmodel. For nogle investorer kan det virke, som om virksomheden er ’tonedøv’ eller benægter omstændighederne, og det kan skabe usikkerhed.

Freeze: Virksomheden paralyseres og gør intet. Den benægter ikke omstændighederne, men fortsætter blot ufortrødent og viser sig ikke omstillingsparat. For nogle investorer kan det virke skrøbeligt, når virksomheden ikke kommunikerer om en mulig Plan B.

Derfor er det slet ikke uvæsentligt, hvad og hvordan virksomheden kommunikerer om sin finansielle performance til omverdenen. ’Man kan ikke ikke kommunikere’, sådan som det velkendte ordsprog lyder.

Men hvordan bør man så gribe sin finansielle kommunikation an, når usikkerhed og krisestemning præger hverdagen? Også dét har Lea Vindvad Hansen nogle råd til:

1) Vær ærlig og transparent
Det gælder også, hvis resultatet ikke er som forventet. Forskning viser, at en høj grad af transparens i den finansielle kommunikation blandt andet fører til, at investorerne nærer højere tillid til virksomhedens ledelse, og aktien tildeles højere P/E (price earning). Man bør derfor i sin kommunikation lægge vægt på at forklare, hvad årsagen til problemerne er, og måske med en handlingsplan vise, hvordan virksomheden vil rette op på det. Selvom ærligheden giver et ’rap over nallerne’ på den korte bane i form af fald i aktiekursen, vinder virksomheden tillid og troværdighed på den lange bane.

2) Vær ikke mere positiv, end tallene kan bære
Lea Vindvad Hansens egen forskning, baseret på mediedækning af danske og udenlandske børsnoterede virksomheder, viser, at jo mere positivt en virksomhed taler om sit eget regnskab, jo mere negativ er journalisten i sin dækning. Det var en udvikling, der tog fart efter finanskrisen, hvor finansjournalister hellere spidsede den kritiske pen end at risikere, at virksomhedernes egne ord fra pressemeddelelser passerede uhindret ud i spalterne. Derfor er det værd at holde igen med superlativerne i regnskabs- eller pressemeddelelsen, og forsøg ikke at skrive de mindre gode resultater helt ud af teksten. Fortæl hellere om, hvilke kortsigtede konsekvenser krisen har for jeres virksomhed, og hvad I vil gøre ved det.

3) Skab en samtale om jeres nøgletal
Meget finansiel kommunikation er præget af traditionel envejskommunikation. Dermed udnytter mange virksomheder slet ikke det potentiale, der ligger i regnskabsaflæggelser som en anledning til at repetere sin strategi, purpose eller andre strategiske budskaber over for nøgleinteressenter. Hvorfor ikke skabe noget interessant indhold og gå i dialog med interessenterne på flere kanaler, fx LinkedIn eller Twitter? Måske kan regnskabet deles op i mindre ’bidder’, som vinkles til forskellige medier og målgrupper, fx i korte videoer. Flere danske virksomheder, for eksempel PFA, eksperimenterer for tiden med korte videoer på sociale medier, hvor deres økonomiske eksperter eller topledelse taler til målgruppen.

4) Skab digitale løsninger, der inddrager og formidler visuelt
Selvom finansiel kommunikation per definition er faktabaseret, så er det også storytelling. Bryd med den traditionelle pdf, der sendes bredt ud, ved at formidle nøgletallene via interaktive, digitale løsninger. Der findes flere virksomheder, der lige nu eksperimenterer med interaktive finansielle rapporter. En af dem er biludlejningsfirmaet Sixt, der lykkes rigtig fint med at kommunikere om deres finansielle resultater med figurer, som læseren selv kan navigere i. Også bæredygtighedsorganisationen Amfori, det globale teleselskab Vodafone og sundhedsforsikringsselskabet Oscar har gode bud på digitale løsninger, der er værd at lade sig inspirere af.

Tilmeld nyhedsbrevArtiklerFinansiel kommunikationPublic relations
Case
Lancering af ny produktportefølje med kreativt event
Public relations
Til lancering af de nyeste produkter på mobil og lyd ønskede Samsung at opbygge tættere relationer til danske livstilsmedier og sætte fokus på produkternes formgivning og muligheder for kreativitet.
Case
Nordisk leadbureau for stor produktlancering
Public relations
RelationsPeople blev valgt af Samsung til at være nordisk leadbureau for en stor produktlancering.
Artikel
Nu er Vita Clausen en del af RelationsPeople
by Mai Steenbock Nielsen og Vita Clausen
Influencer marketingPublic relations
Vores nye associerede partner og seniorrådgiver Vita Clausen har både udviklet globale PR-strategier og afviklet store presseevents for verdensomspændende brands. Det kræver et specielt overblik og en struktureret tilgang, som de færreste har. Men det har Vita, og hun er særligt stærk inden for brand PR og influencer marketing. Lær Vita bedre at kende her.
Case
Formidling af kompleks teknologi i samarbejde med globalt brand
Corporate BrandingKampagnerPublic relations
Den sydkoreanske tech-gigant, Samsung Electronics, havde et ønske om at udbrede kendskabet inden for NFT-teknologi i Danmark. RelationsPeople tog udfordringen op og konverterede en kompleks teknologi til et samtaleemne i øjenhøjde ved hjælp af flere kommunikationsdiscipliner.
Artikel
Tre råd til at udnytte globale data til lokal PR
by Bjørn Andreassen
Public relationsThought Leadership
Kan virksomheder kommunikere troværdigt på det danske marked, når deres data og budskaber bliver udviklet uden for Danmark? Mulighederne er gode, hvis du tager udgangspunkt i lokale talspersoner.
Artikel
Markedsføring på Twitch
by Bjørn Andreassen
Influencer marketingKampagnerPublic relations
Hvis du er på udkig efter gode kanaler til at ramme den yngre målgruppe, så kan den sociale livestreaming-platform Twitch være det, du leder efter. I denne artikel giver vi et overblik over platformen, så du kan beslutte, om den er vejen frem for din virksomhed.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér