• Om os
  • People
  • Kompetencer
  • Cases
  • Indsigter
  • Træning
  • Job
  • Kontakt
  • Da
  • En
RelationsPeople

5 gode råd til et vellykket webinar

Når Covid-19 fortsat afholder os fra at invitere til fysiske arrangementer for kunder og interessenter, må man ty til alternative metoder. Webinaret er et godt bud på, hvordan man kan formidle viden og nå bredt ud, selvom man ikke kan mødes i virkeligheden. Men hvor skal man starte, hvad skal man tage højde for, og hvordan griber man i det hele taget genren an? Her er vores bedste råd fra vores egne erfaringer med webinar-formatet.

16. december 2020

 

Webinarer har eksisteret længe, og der findes derfor et utal af måder at gribe formatet an på. Med en stadig begrænset hverdag er der dog flere, der begynder at skæve til netop denne kommunikationsform for at skabe værdi og bevare kontakten til kunderne. Vi har allerede givet vores bud på, hvad det kræver at afvikle virtuelle møder og workshops effektivt og engagerende, så nu er det tid til at stille skarpt på webinaret, som vi også selv har kastet os ud i.

 

  1. Overvej formatets muligheder og begrænsninger

Man kan hurtigt lade sig rive med, når man gerne vil holde sig aktuel og ikke længere kan følge den formular, man plejer. Og selvom webinaret giver mange muligheder, følger der også visse begrænsninger med. Vores egne erfaringer viser, at ikke alle arrangementer kan oversættes til et webinar, i hvert fald ikke 1:1. Fordi webinarer er præget af primært at være envejskommunikation, nytter det derfor ikke at overhælde sine deltagere med store mængder informationer, når de ikke har mulighed for at afbryde med spørgsmål undervejs. I stedet kan man overveje, om emnet skal være fokus på et enkelt værktøj eller en pointe, man gerne vil understrege. Her giver webinaret god mulighed for at zoome ind på særlige aspekter eller detaljer ved det, man gerne vil formidle, og der er samtidig mulighed for at lave en serie webinarer med forskellige vinkler på samme emne.

 

  1. Husk personen på den anden side af skærmen – også bagefter

Med alle de webinarer, der efterhånden er at vælge mellem, kan man hurtigt blive sorteret fra, hvis ikke man er klar i sin formidling. Lav gerne en brainstorm over, hvem dine modtagere er, så du målretter dit indhold mest muligt. Skal sproget tilpasses? Kan slideshowet gøres mere visuelt? Og hvordan får du dem til at føle sig involveret, selvom du ikke kan se dem? Det kan være en rigtig god ide at skifte mellem forskellige præsentationsformer, så der både er oplæg, slides og måske endda afstemninger undervejs. Ofte klemmer folk lige et webinar ind mellem møder, og man kan derfor hurtigt ryge i glemmebogen, hvis ikke man sørger for at fastholde sine deltageres opmærksomhed. Her er det eksempelvis oplagt at dele sit slideshow eller præsentation efterfølgende og lave en stærk call-to-action.

 

  1. Vælg din platform og teknik

Lige på det her punkt kan det godt blive lidt af en jungle. Der findes uendelige muligheder, både når det kommer til hardware og software, og det kan være svært at gennemskue, hvilken løsning, der passer bedst til dit behov. Der er heldigvis også allerede skrevet mange artikler med gode bud på netop det emne, så det er et godt sted at starte, hvis man er på helt bar bund. Flere platforme tilbyder desuden gratis prøveperioder på 14 dage, så der er mulighed for at teste de mange features af i ro og mag. Til vores eget webinar faldt valget på Demio, da platformen blandt andet giver mulighed for, at flere administratorer kan styre webinaret undervejs, ligesom der også er en række måder at dele indhold med sine deltagere på. Særligt glade er vi for, at platformen helt automatisk optager webinaret fra start til slut – og ganske kort tid efter har du mulighed for at se og dele optagelsen med deltagerne eller anvende den til egen evaluering.

 

  1. Er der nogen på chatten?

Det er de færreste virtuelle præsentationer, man kan klare helt alene – i hvert fald ikke, hvis man vil være sikker på ikke at overse noget. Derfor anbefaler vi også, at man er mindst to til at afvikle. Derved kan den ene præsentere og være til stede på skærmen, mens den anden kan håndtere spørgsmål på chatten eller styre teknikken. Netop chatten er særligt vigtig at have stor opmærksomhed på, da de fleste webinarer ikke giver deltagerne mulighed for at slå lyden til og stille spørgsmål. Netop derfor kan man også med fordel lægge et par minutter ind et par gange undervejs, så der er plads til at tage eventuelle spørgsmål løbende. Det viser desuden også nærvær og overskud, som er med til at holde deltagerne opmærksomme.

 

  1. The devil is in the detail

Sidst men ikke mindst gælder det om at sikre sig, at man har gjort sig så umage som muligt. Lav gerne en lille generalprøve, så alle er klar over deres roller og ansvar. Test lyd og billede af flere omgange, og sørg for en god internetforbindelse, så der ikke er forstyrrelser, der kan få deltagerne til at springe fra. Tænk også gerne over baggrunden i billedet samt højden på kameraet, så der ikke er rodet, og deltagerne bliver mødt i øjenhøjde. Og naturligvis, meld program og tidsplan klart ud fra starten, så deltagerne også får et overblik og ved, at der er gjort plads til spørgsmål undervejs.

Rigtig god fornøjelse!

Tilmeld nyhedsbrevArtiklerCorporate BrandingKommunikationsstrategi
Artikel
Markedsføring på Twitch
by Bjørn Andreassen
Kommunikationsstrategi
Hvis du er på udkig efter gode kanaler til at ramme den yngre målgruppe, så kan den sociale livestreaming-platform Twitch være det, du leder efter. I denne artikel giver vi et overblik over platformen, så du kan beslutte, om den er vejen frem for din virksomhed.
Artikel
Budskabsplatformen: Skab rød tråd i din kommunikation
by Kristian Eiberg
KommunikationsstrategiLederkommunikation
Budskabsplatforme er muligvis old school, men de er nogle af de vigtigste kommunikationsværktøjer, hvis man vil arbejde struktureret med toplederkommunikation, corporate kommunikation, employer branding eller navigere sikkert gennem en krise. I RelationsPeople begyndte vi at bruge budskabsplatforme for 20 år siden, og i denne artikel har vi samlet nogle af vores erfaringer, der måske kan inspirere andre rådgivere.
Artikel
10 tips: at skrive for andre
by Nina Faurby
Kommunikationsstrategi
Debatindlæg og klummer er helt essentielle redskaber i en strategisk kommunikationsindsats for en topleder, der udtaler sig om samfundsaktuelle emner. For rådgiveren er det en god mulighed for at komme helt tæt på sin topleder, når holdninger og personlige værdier skal foldes ud sort på hvidt. Her er 10 tips til, hvordan du skriver på vegne af andre.
Artikel
Undgå ’greenwashing’ i din markedsføring
by Oliver Toldbod Helgesen
Kommunikationsstrategi
At kommunikere om sit produkts bæredygtige fortræffeligheder kan være tillokkende i et marked med stigende grønt fokus. Men det er en disciplin, man som virksomhed skal arbejde både seriøst og varsomt med, så man ikke risikerer at vildlede forbrugerne. Det handler blandt andet om at kunne dokumentere det, man siger – kort sagt, walk the talk. Læs med i denne artikel, hvor vi stiller skarpt på Forbrugerombudsmandens nye guide til, hvordan man som virksomhed undgår greenwashing i sin eksterne kommunikation.
Artikel
Styrk kulturen og motivationen gennem meningsfuld kommunikation
by Mai Steenbock Nielsen
Employer BrandingKommunikationsstrategi
En god kultur og høj motivation blandt medarbejdere er noget, de fleste arbejdsgivere drømmer om. Alligevel kæmper mange arbejdspladser med medarbejdere, der skifter job netop grundet manglende motivation eller i jagten på en bedre arbejdskultur. Vi har dykket ned i motivations- og meningsskabelsesteori for at få svar på, hvordan vi gennem meningsfuld kommunikation kan vække motivationen hos medarbejderne og styrke kulturen på arbejdspladsen.
Artikel
To tips til at undgå den sproglige ”metervarestil”
by Anita Østergaard Sørensen
KommunikationsstrategiPublic relations
Når du som kommunikationsrådgiver skriver klummer, taler eller fx debatindlæg på vegne af andre, så kan det være en udfordring at tilpasse teksten til afsenderens personlige stil. At kommunikere på vegne af andre er en faglighed med en høj grad af praktiske præmisser og overvejelser, der har stor betydning for personens samlede autenticitet og troværdighed. Her får du to tips til, hvordan du lettere kan finde frem til en autentisk og vedkommende stil og samtidig undgå sproglige ”metervarer”.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér