• Om os
  • People
  • Kompetencer
  • Cases
  • Indsigter
  • Træning
  • Jobs
  • Kontakt
  • Da
  • En

5 gode råd til et vellykket webinar

by Nynne Munk

Projektassistent
+45 28 26 92 15
nynne@relationspeople.dk

Når Covid-19 fortsat afholder os fra at invitere til fysiske arrangementer for kunder og interessenter, må man ty til alternative metoder. Webinaret er et godt bud på, hvordan man kan formidle viden og nå bredt ud, selvom man ikke kan mødes i virkeligheden. Men hvor skal man starte, hvad skal man tage højde for, og hvordan griber man i det hele taget genren an? Her er vores bedste råd fra vores egne erfaringer med webinar-formatet.

16. december 2020

 

Webinarer har eksisteret længe, og der findes derfor et utal af måder at gribe formatet an på. Med en stadig begrænset hverdag er der dog flere, der begynder at skæve til netop denne kommunikationsform for at skabe værdi og bevare kontakten til kunderne. Vi har allerede givet vores bud på, hvad det kræver at afvikle virtuelle møder og workshops effektivt og engagerende, så nu er det tid til at stille skarpt på webinaret, som vi også selv har kastet os ud i.

 

  1. Overvej formatets muligheder og begrænsninger

Man kan hurtigt lade sig rive med, når man gerne vil holde sig aktuel og ikke længere kan følge den formular, man plejer. Og selvom webinaret giver mange muligheder, følger der også visse begrænsninger med. Vores egne erfaringer viser, at ikke alle arrangementer kan oversættes til et webinar, i hvert fald ikke 1:1. Fordi webinarer er præget af primært at være envejskommunikation, nytter det derfor ikke at overhælde sine deltagere med store mængder informationer, når de ikke har mulighed for at afbryde med spørgsmål undervejs. I stedet kan man overveje, om emnet skal være fokus på et enkelt værktøj eller en pointe, man gerne vil understrege. Her giver webinaret god mulighed for at zoome ind på særlige aspekter eller detaljer ved det, man gerne vil formidle, og der er samtidig mulighed for at lave en serie webinarer med forskellige vinkler på samme emne.

 

  1. Husk personen på den anden side af skærmen – også bagefter

Med alle de webinarer, der efterhånden er at vælge mellem, kan man hurtigt blive sorteret fra, hvis ikke man er klar i sin formidling. Lav gerne en brainstorm over, hvem dine modtagere er, så du målretter dit indhold mest muligt. Skal sproget tilpasses? Kan slideshowet gøres mere visuelt? Og hvordan får du dem til at føle sig involveret, selvom du ikke kan se dem? Det kan være en rigtig god ide at skifte mellem forskellige præsentationsformer, så der både er oplæg, slides og måske endda afstemninger undervejs. Ofte klemmer folk lige et webinar ind mellem møder, og man kan derfor hurtigt ryge i glemmebogen, hvis ikke man sørger for at fastholde sine deltageres opmærksomhed. Her er det eksempelvis oplagt at dele sit slideshow eller præsentation efterfølgende og lave en stærk call-to-action.

 

  1. Vælg din platform og teknik

Lige på det her punkt kan det godt blive lidt af en jungle. Der findes uendelige muligheder, både når det kommer til hardware og software, og det kan være svært at gennemskue, hvilken løsning, der passer bedst til dit behov. Der er heldigvis også allerede skrevet mange artikler med gode bud på netop det emne, så det er et godt sted at starte, hvis man er på helt bar bund. Flere platforme tilbyder desuden gratis prøveperioder på 14 dage, så der er mulighed for at teste de mange features af i ro og mag. Til vores eget webinar faldt valget på Demio, da platformen blandt andet giver mulighed for, at flere administratorer kan styre webinaret undervejs, ligesom der også er en række måder at dele indhold med sine deltagere på. Særligt glade er vi for, at platformen helt automatisk optager webinaret fra start til slut – og ganske kort tid efter har du mulighed for at se og dele optagelsen med deltagerne eller anvende den til egen evaluering.

 

  1. Er der nogen på chatten?

Det er de færreste virtuelle præsentationer, man kan klare helt alene – i hvert fald ikke, hvis man vil være sikker på ikke at overse noget. Derfor anbefaler vi også, at man er mindst to til at afvikle. Derved kan den ene præsentere og være til stede på skærmen, mens den anden kan håndtere spørgsmål på chatten eller styre teknikken. Netop chatten er særligt vigtig at have stor opmærksomhed på, da de fleste webinarer ikke giver deltagerne mulighed for at slå lyden til og stille spørgsmål. Netop derfor kan man også med fordel lægge et par minutter ind et par gange undervejs, så der er plads til at tage eventuelle spørgsmål løbende. Det viser desuden også nærvær og overskud, som er med til at holde deltagerne opmærksomme.

 

  1. The devil is in the detail

Sidst men ikke mindst gælder det om at sikre sig, at man har gjort sig så umage som muligt. Lav gerne en lille generalprøve, så alle er klar over deres roller og ansvar. Test lyd og billede af flere omgange, og sørg for en god internetforbindelse, så der ikke er forstyrrelser, der kan få deltagerne til at springe fra. Tænk også gerne over baggrunden i billedet samt højden på kameraet, så der ikke er rodet, og deltagerne bliver mødt i øjenhøjde. Og naturligvis, meld program og tidsplan klart ud fra starten, så deltagerne også får et overblik og ved, at der er gjort plads til spørgsmål undervejs.

Rigtig god fornøjelse!

Tilmeld nyhedsbrevNynne MunkArtiklerCorporate BrandingKommunikationsstrategi
Artikel
Kommunikationsrådgivning: Læring sker i et flow mellem teori og praksis
by Nina Faurby
KommunikationsstrategiThought Leadership
For en rådgiver opstår og styrkes kompetence i en vekselvirkning mellem teori og praksis – og det sker gennem hele arbejdslivet. Det er tilgangen til læring i RelationsPeople, og i denne artikel dykker vi ned i, hvordan vi omsætter det til… ja, praksis. Måske til inspiration for andre.
Artikel
Medarbejder-motivation: Kan vi kommunikere os ud af corona-matheden?
by Nina Faurby
ForandringskommunikationKommunikationsstrategi
Ensomhed bag skærmen på hjemmekontoret truer den enkelte medarbejders arbejdsglæde, trivsel og produktivitet og dermed i sidste ende virksomhedens resultater. Hvilke greb kan kommunikationsrådgiveren gøre brug af for at lette stemningen og styrke motivationen?
Artikel
3, 2, 1, ACTION: Skab kreative videofortællinger med din smartphone
by Monica Wass
Kommunikationsstrategi
Dit hemmelige videovåben ligger oftest og venter i baglommen. Med blot en smartphone kan du nemlig komme langt med at producere videofortællinger, der gør det nemmere at komme ud med dine budskaber. Men video-junglen er stor, og det kan virke uoverskueligt at komme i gang. Derfor får du en video-guide, som kan hjælpe dig i gang med din første video lige fra forberedelsen til optagelser, klipning og redigering.
Artikel
Workshop: Styrk brandet gennem ledelsens LinkedIn-profiler
by Kristoffer Kej
Corporate BrandingEmployer Branding
Får dine ledere nok ud af mulighederne på LinkedIn? Vi tager ledergruppen gennem en praktisk orienteret workshop og viser på to-tre timer, hvilken værdi LinkedIn kan skabe for jeres virksomhed, hvordan den enkelte leder kan udkomme og positionere sig, og hvordan LinkedIn kan understøtte salg, branding og rekruttering.
Artikel
Prioritér den finansielle kommunikation i usikre tider
by Nina Faurby
Corporate BrandingKommunikationsstrategi
Mediernes dækning af en børsnoteret virksomhed har direkte indflydelse på aktiekursen. I usikre tider som nu har virksomhedens finansielle kommunikation derfor ekstra stor betydning og bør have enhver topleders bevågenhed. Vi har talt med en forsker på området for at finde svar på, hvordan finansiel kommunikation kan gribes an i en krisetid.
Artikel
5 tips: Få succes med online møder og workshops
by Nynne Munk
Kommunikationsstrategi
Hvordan gør man sit indhold levende, når de sidste tre måneder har budt på Teams, WebEx, Skype og Zoom? Hos RelationsPeople har vi tænkt kreativt og opbygget god erfaring med online møder og workshops. Her er vores bud på en dynamisk måde at afvikle virtuelt og skabe større engagement blandt deltagerne.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér