• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Da
  • En
RelationsPeople

5 tips:
Få succes med online møder
og workshops

Hvordan gør man sit indhold levende, når de sidste tre måneder har budt på Teams, WebEx, Skype og Zoom? Hos RelationsPeople har vi tænkt kreativt og opbygget god erfaring med online møder og workshops. Her er vores bud på en dynamisk måde at afvikle virtuelt og skabe større engagement blandt deltagerne.

16. juni 2020

Selvom de fleste nok er trætte af at høre om corona-krisen, må man også anerkende, at den har bragt en række positive aspekter med sig. Her hos RelationsPeople laver vi mange workshops og interviews i vores daglige arbejde, og en total nedlukning tvang os derfor til at tænke særdeles kreativt. Vi har derfor udviklet vores evner i det online univers og i stedet afviklet online møder og workshops i cyberspace de sidste tre måneder. Her kan du finde vores bud på, hvordan man bygger udbytterige og engagerende sessioner op online.

Læs også: Fire tips til kommunikatører i en Corona-tid

1. Vælg din platform med omhu

Vi har efterhånden set mange bud på, hvor vi kan mødes digitalt. Zoom, Skype og MS Teams er ved at have etableret deres faste plads på proceslinjen, og de mange platforme byder på hver sine muligheder. Vælg den platform, der giver mindst muligt besvær for brugerne/deltagerne. Hos RelationsPeople anvender vi flittigt Teams, som virkelig har fået mange stjerner i bogen, efter at de har tilpasset layout og nu tilbyder forskellige visningsmuligheder, så man kan se endnu flere deltagere på én gang. Hvis du ikke allerede har en favorit, så shop endelig rundt – måske du leder efter en bestemt funktion, som ikke findes alle steder. Zoom har fx den fordel, at man kan oprette separate break-out-sessions til gruppearbejde, mens man i Teams kan oprette separate Teams-møder, der kører samtidig.

2. Lav en drejebog, og kommuniker den tydeligt

En af de bedste tjenester, du kan gøre dig selv, er at lave en drejebog – altså en oversigt over workshoppens forløb med små noter og en vejledende tidsramme. Det gør det nemt for dig at holde et stramt program og hjælper dig til at skabe overblik også for deltagerne. Ved onlineworkshops kan det være svært at fornemme, om koncentrationen er ved at ryge eller om folk er færdige med øvelser, og det kan derfor være en enorm hjælp for afvikler såvel som deltagere at være indforstået med tidsramme og program for hele workshoppen. Sørg desuden for at give grundige instrukser, når der tages andre platforme i brug, og læg et par minutter ind til fejlfinding, hvis der er problemer med at få teknikken til at fungere. Ved pauser kan man også sætte en timer på skærmen, så der ikke hersker tvivl om, hvornår folk skal være tilbage. Der findes mange muligheder på YouTube.

Når drejebogen bliver kommunikeret, kan man også passende kridte banen op i forhold til at bede folk mute, når de ikke taler, have kamera fra/til og eventuelt bruge ’ræk-hånden-op’-funktionen, hvis der er tendens til, at deltagerne taler i munden på hinanden.

3. Gør din workshop dynamisk

Vi har efterhånden tilbragt nogle måneder med at kigge endnu mere ind i skærmen end normalt, og for nogle daler koncentrationen, hvis det bliver for monotont. Overvej derfor, om du kan tage nogle anderledes værktøjer i brug.

Padlet fungerer især godt til øvelser, hvor man har brug for mange korte input i stil med det format, man normalt ser på post-its. Man kan oprette op til tre padlets i den gratis version, og hvis man har behov for mere, kan man vælge at betale månedligt eller årligt.

Mentimeter byder på nogle lidt anderledes muligheder og er ekstremt alsidigt. Det er her, man kan tænke mere kreativt og fx oprette meningsmålinger, lave word clouds eller afholde quiz. Det er særligt praktisk, hvis man har brug for at skifte tempo eller aktivere sine deltagere. Mentimeters betalingsvæg viser sig i længden af de præsentationer, man laver, men man kan oprette lige så mange, man vil.

En anden fordel ved begge platforme er, at man samler en stor mængde data med relativt få virkemidler, som man efterfølgende kan arbejde med og dele med deltagerne.

4. Vær mindst to til at afvikle

No man is an island, og det kan være noget af en udfordring at holde så mange bolde i luften på én gang. Sørg derfor for at have en co-pilot med, så I kan fordele boldene. Her er det smart, at der er en, der styrer workshoppen og er den synlige facilitator, mens den anden er usynlig medpassager og står for alt det tekniske med at dele skærm og sende links ud. Derved opstår der ikke tvivl om, hvem der skal tale, og deltagerne skal kun forholde sig til én person.

5. Vær beredt

Det kan virke banalt at genopfriske det gamle spejderråd om, at man skal være klar. Men hvis man vælger at afvikle en virtuel workshop med mange forskellige platforme, som kræver forskellige links og koder, kan minutterne godt gå ekstra langsomt, hvis teknikken pludselig ikke virker. Opret dine padlets, dine meningsmåler, quizzer og hvad du ellers kan finde på i god tid. Prøv forskellige formater af, så du er sikker på at få den rigtige data, og dobbelttjek, at dine links virker. Padlet fungerer fx ved, at man deler et link med sine deltagere, mens Mentimeter både kan bruges ved hjælp af et link og en kode eller en url delt på skærmen. Du kan derfor med stor fordel gøre en mail med link klar, så den ligger som kladde. Hav gerne flere mails, hvis du bruger forskellige øvelser, så der ikke opstår forvirring om, hvilket link, der skal anvendes. Så skal du ikke i situationen bruge tid på at gøre det under afvikling, men kan i stedet bruge den tid på at trouble shoote, hvis nogen har problemer med at få adgang.

Læs også: Fra gimmicks til effektiv kommunikation

Så selvom hverdagen ganske vist er ved at vende tilbage til normal, må man erkende, at det er en ny normal, der kræver ny og fleksibel tænkning. Forhåbentlig vores bud på en succesfuld virtuel workshop kan give inspiration til at etablere den nye normal. Særligt fra et effektivitetsperspektiv har vi fundet glæde i denne form for afvikling, da man fuldstændig udrydder geografiske benspænd og spildtid ved sniksnak. Det er i hvert fald én af de indirekte effekter af corona-krisen, vi selv er blevet temmelig glade for at være blevet dygtige til.

Tilmeld nyhedsbrevArtiklerKommunikationsstrategi
Artikel
Brug SoMe-ekspertens hemmelige våben, hvis du vil lykkes på de sociale medier
by Anita Østergaard Sørensen
KommunikationsstrategiSociale medier
Mange virksomheder har ikke spurgt sig selv, hvad de vil opnå med deres tilstedeværelse på sociale medier, og hvordan de vil opnå det. Her får du en grundlæggende introduktion til det brugbare værktøj, der både kombinerer din virksomheds strategi for sociale medier og taktik for samme - en såkaldt playbook - hvad sådan en består af, og hvorfor den er så vigtig at have ved hånden, hvis du vil lykkes på sociale medier.
Artikel
Matas tager pulsen på danske kvinders sundhed
by Nikoline Meincke Larsen
Kommunikationsstrategi
Klaus Fridorf, der er kommunikationschef hos Matas, har særligt fokus på, hvordan Matas kan opnå en troværdig positionering inden for sundhed, når de hos mange danskere er kendt for at være Danmarks førende beauty-destination. Klaus har været drivkraft på at udvikle et sundhedsbarometer, der løbende skal tage pulsen på danske kvinders mentale og fysiske sundhed, og som gennem målrettet kommunikation skal være med til at gøre Matas til en troværdig sundhedsaktør.
Artikel
Budskabsplatformen: Skab rød tråd i din kommunikation
by Kristian Eiberg
KommunikationsstrategiLederkommunikation
Budskabsplatforme er muligvis old school, men de er nogle af de vigtigste kommunikationsværktøjer, hvis man vil arbejde struktureret med toplederkommunikation, corporate kommunikation, employer branding eller navigere sikkert gennem en krise. I RelationsPeople begyndte vi at bruge budskabsplatforme for 20 år siden, og i denne artikel har vi samlet nogle af vores erfaringer, der måske kan inspirere andre rådgivere.
Artikel
10 tips: at skrive for andre
Kommunikationsstrategi
Debatindlæg og klummer er helt essentielle redskaber i en strategisk kommunikationsindsats for en topleder, der udtaler sig om samfundsaktuelle emner. For rådgiveren er det en god mulighed for at komme helt tæt på sin topleder, når holdninger og personlige værdier skal foldes ud sort på hvidt. Her er 10 tips til, hvordan du skriver på vegne af andre.
Artikel
Styrk kulturen og motivationen gennem meningsfuld kommunikation
by Mai Steenbock Nielsen
Employer BrandingKommunikationsstrategi
En god kultur og høj motivation blandt medarbejdere er noget, de fleste arbejdsgivere drømmer om. Alligevel kæmper mange arbejdspladser med medarbejdere, der skifter job netop grundet manglende motivation eller i jagten på en bedre arbejdskultur. Vi har dykket ned i motivations- og meningsskabelsesteori for at få svar på, hvordan vi gennem meningsfuld kommunikation kan vække motivationen hos medarbejderne og styrke kulturen på arbejdspladsen.
Artikel
To tips til at undgå den sproglige ”metervarestil”
by Anita Østergaard Sørensen
KommunikationsstrategiPublic relations
Når du som kommunikationsrådgiver skriver klummer, taler eller fx debatindlæg på vegne af andre, så kan det være en udfordring at tilpasse teksten til afsenderens personlige stil. At kommunikere på vegne af andre er en faglighed med en høj grad af praktiske præmisser og overvejelser, der har stor betydning for personens samlede autenticitet og troværdighed. Her får du to tips til, hvordan du lettere kan finde frem til en autentisk og vedkommende stil og samtidig undgå sproglige ”metervarer”.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Gem & Acceptér