• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Søg
  • Da
  • En
RelationsPeople
RelationsPeople Kommunikationsbureau
+ Tilmeld nyhedsbrev

Globale trends:
Brand-blikket skal vendes ind ad

Kristoffer
Kristoffer Kej

Direktør og partner
+45 22 65 52 56
kristoffer@relationspeople.dk

Den vigtigste målgruppe for et stærkt brand er virksomhedens egne medarbejdere. Purposekommunikation og intern employer branding smelter sammen. Og den stærke CEO skal prioritere de indre kanaler over TV 2 news og Børsen. Det er blandt pointerne i en ny global rapport om trends inden for branding og kommunikation.

Den 26. oktober 2021

RelationsPeoples internationale samarbejdspartner, WE Communications, udgiver hvert år sin Brands in Motion rapport, og årets rapport er i dén grad vand på møllen for alle de ansvarlige for employer branding og intern kommunikation derude. En gennemgående pointe i rapporten – der er baseret på interviews med mere end 8.000 forbrugere og B2B beslutningstagere – er nemlig, at virksomheder i dag bliver nødt til at kigge indad i langt højere grad end tidligere for at lykkes som succesfuldt brand. Hvis der ikke er styr på basen og de indre linjer, kan man ikke erobre verden.

Purpose er til forhandling – og medarbejderne sidder for bordenden

Det kan ikke længere komme bag på hverken kommunikatører eller ledere, at purpose er vigtigt. Det bekræfter rapporten da også. Men den viser desuden, at det er ved at blive langt mere komplekst at arbejde med sit purpose. For det er ikke længere noget, man blot kan definere på direktionsgangen eller i kommunikationsafdelingen – medarbejdere vil ikke blot lægge øre til purpose formuleringer fra den virksomhed, de arbejder i – de vil være med i samtalen om at definere dem.

Mange større virksomheder igangsætter i disse år initiativer og programmer, hvor medarbejderne i arbejdstiden kan støtte udvalgte sager. Men med ovenstående in mente er det ikke nok. Både omverdenen og medarbejderne ønsker at blive hørt i forhold til de helt store linjer: Hvilke samfundsmæssige udfordringer skal virksomheden – og ikke blot den enkelte medarbejder – bruge sine muskler på at løse? Og for at finde svaret på det spørgsmål peger pilen tilbage på purpose.

83 % af respondenterne i WE Communications’ undersøgelse svarer, at de forventer, at brands lytter til deres stakeholdere, når de løbende beslutter, hvilke issues eller samfundsudfordringer, de vil adressere – og samtidig skal det afspejle det purpose, virksomheden arbejder efter. Det er derfor vigtigere end nogensinde før, at medarbejderne køber ind på virksomhedens værdier. Hvis ikke medarbejderne gør det, vil virksomhedens purpose hurtigt falde til jorden og runge hult. Medarbejderne kan være et brands største styrke, men de kan også være brandets værste fjende – for lige så vel som forbrugere køber ind med sin pung, så ’køber’ medarbejderne ind med sin arbejdskraft.

Stigende behov for kommunikation og godt arbejdsklima

De seneste år har der været stort fokus på CEO’ens rolle i virksomhedens eksterne kommunikation. Vi har talt om ’CEO activism’ og hyldet topchefer, der var aktive på Twitter. Men også her rummer rapporten interessante resultater, der peger på, at hjemmebanen er vigtigst at fokusere på.

Rapporten peger nemlig på, at der er et stigende behov for, at senior topledere kommunikerer – ikke bare om virksomhedsrelaterede emner, men også om personlige værdier og samfundsproblematikker. Igen er medarbejderne den mest centrale gruppe at kommunikere til. Rapporten viser for eksempel, at 74 % respondenterne mener, at topledere bør udtrykke sin personlige holdning til samfundsproblemer mindst to gange årligt til sine medarbejdere.

Rapporten viser samtidig, at 87 % af de adspurgte mener, at brands er moralsk forpligtet til at engagere sig i samfundsproblemer, der påvirker medarbejderne. I den forbindelse er det værd at nævne, at rapporten også kigger på, hvilke issues respondenterne forventer, at virksomheder løser. Og igen peger pilen indad; det allervigtigste issue på tværs af alle brancher er medarbejdernes velfærd og behov (fysisk, mentalt og økonomisk). Det er der ikke noget nyt i, men pandemien har klart forstærket denne tendens.

En note, der er værd at nævne, er, at rapporten er international, og respondenterne blandt andet kommer fra lande som Singapore, Indien og USA, hvor arbejdsforhold og -vilkår adskiller sig en del fra de danske. Ikke desto mindre vidner indsigterne i rapporten om, at der tales et tydeligt sprog globalt – virksomheder skal have orden i eget hus, inden de begynder at redde verden.

Et dynamisk perspektiv på purpose

I takt med, at stakeholdere – særligt medarbejderne – i stigende grad stiller krav til virksomhedernes purpose og udfoldelsen af samme, peger rapporten på, at virksomheder i højere grad bør være villige til at revurdere sin purpose politik og kommunikation. Undersøgelsen viser nemlig, at hele 48 % af respondenterne mener, at brands bør revurdere sin interne kommunikation, set i lyset af samfundsmæssige problemer, mindst hver tredje måned.

Baseret på indsigterne fra rapporten tør vi godt sige, at der tegner sig et billede af, at de adspurgte i undersøgelsen efterspørger et mere dynamisk syn på purpose og virksomhedens kommunikation så vel som, at der efterspørges større grad af medarbejderinddragelse.

Næste gang virksomhedens kommunikationsstrategi skal revideres, eller når der skal lægges budget for det kommende år, så er det en god idé at tilgodese den interne kommunikation og branding – og involvere sine medarbejdere i processen. Så hvis du som ansvarlig for intern kommunikation eller employer branding mangler argumenter for dette, så print rapporten fra WE Communications, og læg den på chefens bord med en opfordring til at skimme side 13 og frem.

Tilmeld nyhedsbrevKristoffer KejArtiklerEmployer BrandingKommunikationsstrategi

Hent vores artikelsamling om employer branding her

ArtikelUncategorized @da
Fem myter om træning i lederkommunikation
by Kristian Eiberg
ForandringskommunikationKommunikationsstrategiLederkommunikation
Myter om kommunikationstræning står ofte i vejen for, at organisationer får trænet deres ledere i lederkommunikation. Men sådan behøver det ikke være. Vi har sammenfattet den typiske modstand, som kommunikationsafdelinger møder, når de vil gøre ledere bedre til at kommunikere. Og givet bud på de argumenter, der kan hjælpe med at bane vejen.
Artikel
Fra aktivitet til effekt: Sådan måler du dit employer brand strategisk
by Kristoffer Kej
Employer Branding
I vores dialog med virksomheder oplever vi, at det ofte er en udfordring at sætte de rigtige mål for employer branding-indsatsen. Derfor havde vi den 27. marts inviteret til webinar om måling af employer branding. Her får du de tre centrale pointer fra webinaret.
Event
Morgenbriefing: sådan når du de unge under 30
by Alexandra Infantino Charquero og Kristoffer Kej
Employer Branding
TikTok-generationen, zoomerne eller Gen Z. Der er mange betegnelser for gruppen af personer, der er født mellem cirka 1995-2012. De er kendt for mange ting, men først og fremmest, er det generationen, der synes, at arbejdsmarkedets spilleregler er en smule sus og delulu, og det er noget, de tidligere generationer highkey elsker at yappe om.
Artikel
Derfor skal kommunikatører forstå EU’s løndirektiv
RelationsPeople Kommunikationsbureau
by Kristoffer Kej
Employer BrandingIntern kommunikationLederkommunikation
Hvis du arbejder med intern kommunikation, ledelseskommunikation eller employer branding, så er der god grund til at holde skarpt øje med det EU-direktiv om løngennemsigtighed, som senest til sommer næste år bliver til dansk lovgivning.
EventTræning & workshops
Masterclass: Strategisk employer branding (venteliste)
Konsulenter hos RelationsPeople Kommunikationsbureau
by Kristoffer Kej
Employer Branding
Vi gennemførte i foråret 2024 en Masterclass om strategisk employer branding, som fik gode evalueringer af deltagerne. Vi vil gerne gentage succesen, hvis vi igen kan samle et hold af dygtige og videbegærlige employer branding ansvarlige.
Artikel
Toplederkommunikation har aldrig været sværere
RelationsPeople kommunikations bureau
by Kristian Eiberg
ESGKommunikationsstrategiLederkommunikationtoplederkommunikation
Når noget er svært, er det fristende at lade være. Denne tilgang duer ikke, når det drejer sig om toplederens kommunikation. ’Den der lever stille’ er ikke længere en farbar vej. Der er ingen vej udenom at navigere den kompleksitet, usikkerhed og tvetydighed, der skaber dilemmaer for toplederens kommunikation. Uanset hvor svært det er, er et stærkt narrativ en god start.

RelationsPeople
Vester Farimagsgade 41
1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

Behandling af persondata

Skift cookieindstillinger

facebookinstagramlinkedin