• Om os
  • People
  • Kompetencer
  • Cases
  • Indsigter
  • Træning
  • Job
  • Kontakt
  • Da
  • En
RelationsPeople

Globale trends:
Brand-blikket skal vendes ind ad

by Kristoffer Kej

Direktør og partner
+45 22 65 52 56
kristoffer@relationspeople.dk

... og Oliver Toldbod Helgesen

Projektassistent
+45 53 56 54 87
oliver@relationspeople.dk

Den vigtigste målgruppe for et stærkt brand er virksomhedens egne medarbejdere. Purposekommunikation og intern employer branding smelter sammen. Og den stærke CEO skal prioritere de indre kanaler over TV 2 news og Børsen. Det er blandt pointerne i en ny global rapport om trends inden for branding og kommunikation.

Den 26. oktober 2021

RelationsPeoples internationale samarbejdspartner, WE Communications, udgiver hvert år sin Brands in Motion rapport, og årets rapport er i dén grad vand på møllen for alle de ansvarlige for employer branding og intern kommunikation derude. En gennemgående pointe i rapporten – der er baseret på interviews med mere end 8.000 forbrugere og B2B beslutningstagere – er nemlig, at virksomheder i dag bliver nødt til at kigge indad i langt højere grad end tidligere for at lykkes som succesfuldt brand. Hvis der ikke er styr på basen og de indre linjer, kan man ikke erobre verden.

Purpose er til forhandling – og medarbejderne sidder for bordenden

Det kan ikke længere komme bag på hverken kommunikatører eller ledere, at purpose er vigtigt. Det bekræfter rapporten da også. Men den viser desuden, at det er ved at blive langt mere komplekst at arbejde med sit purpose. For det er ikke længere noget, man blot kan definere på direktionsgangen eller i kommunikationsafdelingen – medarbejdere vil ikke blot lægge øre til purpose formuleringer fra den virksomhed, de arbejder i – de vil være med i samtalen om at definere dem.

Mange større virksomheder igangsætter i disse år initiativer og programmer, hvor medarbejderne i arbejdstiden kan støtte udvalgte sager. Men med ovenstående in mente er det ikke nok. Både omverdenen og medarbejderne ønsker at blive hørt i forhold til de helt store linjer: Hvilke samfundsmæssige udfordringer skal virksomheden – og ikke blot den enkelte medarbejder – bruge sine muskler på at løse? Og for at finde svaret på det spørgsmål peger pilen tilbage på purpose.

83 % af respondenterne i WE Communications’ undersøgelse svarer, at de forventer, at brands lytter til deres stakeholdere, når de løbende beslutter, hvilke issues eller samfundsudfordringer, de vil adressere – og samtidig skal det afspejle det purpose, virksomheden arbejder efter. Det er derfor vigtigere end nogensinde før, at medarbejderne køber ind på virksomhedens værdier. Hvis ikke medarbejderne gør det, vil virksomhedens purpose hurtigt falde til jorden og runge hult. Medarbejderne kan være et brands største styrke, men de kan også være brandets værste fjende – for lige så vel som forbrugere køber ind med sin pung, så ’køber’ medarbejderne ind med sin arbejdskraft.

Stigende behov for kommunikation og godt arbejdsklima

De seneste år har der været stort fokus på CEO’ens rolle i virksomhedens eksterne kommunikation. Vi har talt om ’CEO activism’ og hyldet topchefer, der var aktive på Twitter. Men også her rummer rapporten interessante resultater, der peger på, at hjemmebanen er vigtigst at fokusere på.

Rapporten peger nemlig på, at der er et stigende behov for, at senior topledere kommunikerer – ikke bare om virksomhedsrelaterede emner, men også om personlige værdier og samfundsproblematikker. Igen er medarbejderne den mest centrale gruppe at kommunikere til. Rapporten viser for eksempel, at 74 % respondenterne mener, at topledere bør udtrykke sin personlige holdning til samfundsproblemer mindst to gange årligt til sine medarbejdere.

Rapporten viser samtidig, at 87 % af de adspurgte mener, at brands er moralsk forpligtet til at engagere sig i samfundsproblemer, der påvirker medarbejderne. I den forbindelse er det værd at nævne, at rapporten også kigger på, hvilke issues respondenterne forventer, at virksomheder løser. Og igen peger pilen indad; det allervigtigste issue på tværs af alle brancher er medarbejdernes velfærd og behov (fysisk, mentalt og økonomisk). Det er der ikke noget nyt i, men pandemien har klart forstærket denne tendens.

En note, der er værd at nævne, er, at rapporten er international, og respondenterne blandt andet kommer fra lande som Singapore, Indien og USA, hvor arbejdsforhold og -vilkår adskiller sig en del fra de danske. Ikke desto mindre vidner indsigterne i rapporten om, at der tales et tydeligt sprog globalt – virksomheder skal have orden i eget hus, inden de begynder at redde verden.

Et dynamisk perspektiv på purpose

I takt med, at stakeholdere – særligt medarbejderne – i stigende grad stiller krav til virksomhedernes purpose og udfoldelsen af samme, peger rapporten på, at virksomheder i højere grad bør være villige til at revurdere sin purpose politik og kommunikation. Undersøgelsen viser nemlig, at hele 48 % af respondenterne mener, at brands bør revurdere sin interne kommunikation, set i lyset af samfundsmæssige problemer, mindst hver tredje måned.

Baseret på indsigterne fra rapporten tør vi godt sige, at der tegner sig et billede af, at de adspurgte i undersøgelsen efterspørger et mere dynamisk syn på purpose og virksomhedens kommunikation så vel som, at der efterspørges større grad af medarbejderinddragelse.

Næste gang virksomhedens kommunikationsstrategi skal revideres, eller når der skal lægges budget for det kommende år, så er det en god idé at tilgodese den interne kommunikation og branding – og involvere sine medarbejdere i processen. Så hvis du som ansvarlig for intern kommunikation eller employer branding mangler argumenter for dette, så print rapporten fra WE Communications, og læg den på chefens bord med en opfordring til at skimme side 13 og frem.

Tilmeld nyhedsbrevKristoffer KejOliver Toldbod HelgesenArtiklerEmployer BrandingKommunikationsstrategi

Hent vores artikelsamling om employer branding her

Artikel
Markedsføring på Twitch
by Bjørn Andreassen
Kommunikationsstrategi
Hvis du er på udkig efter gode kanaler til at ramme den yngre målgruppe, så kan den sociale livestreaming-platform Twitch være det, du leder efter. I denne artikel giver vi et overblik over platformen, så du kan beslutte, om den er vejen frem for din virksomhed.
Artikel
Employer branding-strategi: Unge jobansøgere stiller nye krav
by Alexandra Infantino Charquero
Employer Branding
De nye generationer træder ind på jobmarkedet med et stigende behov for at komme bag kulissen hos deres potentielle arbejdspladser gennem blandt andet peer-to-peer møder og transparens på sociale medier. Det betyder, at tiden måske er inde til at gentænke din employer branding-strategi. Her får du 4 tips til, hvordan din virksomhed kan imødekommende de nye tendenser, der spirer blandt de unge.
Artikel
Budskabsplatformen: Skab rød tråd i din kommunikation
by Kristian Eiberg
KommunikationsstrategiLederkommunikation
Budskabsplatforme er muligvis old school, men de er nogle af de vigtigste kommunikationsværktøjer, hvis man vil arbejde struktureret med toplederkommunikation, corporate kommunikation, employer branding eller navigere sikkert gennem en krise. I RelationsPeople begyndte vi at bruge budskabsplatforme for 20 år siden, og i denne artikel har vi samlet nogle af vores erfaringer, der måske kan inspirere andre rådgivere.
Artikel
Skriv stærke stillingsopslag med meningsskabelsesteori
by Mai Steenbock Nielsen
Employer Branding
Hvis et stillingsopslag favner for bredt i forsøget på at tiltrække så mange spændende kandidater som muligt, kan man komme til at skille dem fra ved ikke at være skarp nok i sin kommunikation. En vej til at skærpe kommunikationen og tale til de rette kandidater kan være at gøre brug af meningsskabelsesteori.
Artikel
10 tips: at skrive for andre
by Nina Faurby
Kommunikationsstrategi
Debatindlæg og klummer er helt essentielle redskaber i en strategisk kommunikationsindsats for en topleder, der udtaler sig om samfundsaktuelle emner. For rådgiveren er det en god mulighed for at komme helt tæt på sin topleder, når holdninger og personlige værdier skal foldes ud sort på hvidt. Her er 10 tips til, hvordan du skriver på vegne af andre.
Artikel
Undgå ’greenwashing’ i din markedsføring
by Oliver Toldbod Helgesen
Kommunikationsstrategi
At kommunikere om sit produkts bæredygtige fortræffeligheder kan være tillokkende i et marked med stigende grønt fokus. Men det er en disciplin, man som virksomhed skal arbejde både seriøst og varsomt med, så man ikke risikerer at vildlede forbrugerne. Det handler blandt andet om at kunne dokumentere det, man siger – kort sagt, walk the talk. Læs med i denne artikel, hvor vi stiller skarpt på Forbrugerombudsmandens nye guide til, hvordan man som virksomhed undgår greenwashing i sin eksterne kommunikation.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér