Kommunikationsrådgivning:
Læring sker i et flow
mellem teori og praksis
For en rådgiver opstår og styrkes kompetence i en vekselvirkning mellem teori og praksis – og det sker gennem hele arbejdslivet. Det er tilgangen til læring i RelationsPeople, og i denne artikel dykker vi ned i, hvordan vi omsætter det til… ja, praksis. Måske til inspiration for andre.
16. december 2020
Vi sælger os selv. Bogstaveligt talt, fordi vi tager penge for vores timer.
Som rådgivere tager vores ydelse ofte form af tilgange, processer og formater. Noget i en organisation, et marked eller samfundet skal forandres, og den eksterne rådgiver hives ind og tager værktøjskassen frem. Men redskaberne er sjældent noget værd, medmindre de kobles med praksis. Teori og praksis er hinandens følgesvende. Hinandens forudsætninger, kunne man også sige. For det er vekselvirkningen mellem de to, der udgør rådgiverens egentlige kompetencefelt:
”I en rådgivningsvirksomhed er vi som ansatte den eneste ressource. Alle kolleger har en videregående uddannelse, som giver et solidt teoretisk fundament og et højt abstraktionsniveau, som betyder, at man hurtigt kan sætte sig ind i komplekse problemstillinger og anbefale en løsning, der vil virke. Men det er først, når teorien møder virkeligheden og vice versa, at værdien skabes. Derfor er det så vigtigt som rådgiver at sørge for, at de to verdener mødes ofte,” fortæller Kristian Eiberg, administrerende direktør i RelationsPeople.
Kompetence udfoldes i praksis
Vores tilgang er helt grundlæggende, at kompetence ikke er noget, man har. Det er noget, man ser udfolde sig i praksis. Faglig viden i form af relevant teori er en vigtig del af kompetencebegrebet, men teori giver kun værdi for en rådgiver, hvis han eller hun kan omsætte den i praksis. Derfor sker læring i et flow og i et samspil mellem teori og praksis.
”Internationalisering, digitalisering og brancheglidning er nogle af de faktorer, der betyder, at en rådgiver skal holde sig opdateret for at være værdifuld for sine kunder. Det kalder på ny faglig viden, nye færdigheder og evnen til at navigere i et forandret og dynamisk konkurrentbillede. Derfor er det enormt vigtigt, at vi som rådgivere hele tiden er nysgerrige efter at lære nyt og anerkender, at vi altid kan og skal blive dygtigere,” forklarer Kristian.
Og hvordan gør man så det? Det findes der naturligvis ikke et endegyldigt svar på. Men her er, hvad vi selv gør for at koble teori og praksis – og som måske kan inspirere andre i rådgiverfunktionen:
Knyt stærke relationer til uddannelsesinstitutioner
Siden bureauets start i år 2000 har samarbejder med landets uddannelsesinstitutioner været en del af selskabets DNA. RelationsPeople har for eksempel bidraget til udviklingen af HA (kom) og cand.merc. (kom)-uddannelsen på CBS, og tre af bureauets rådgivere er eksterne lektorer og undervisere samme sted. Desuden bidrager vi med undervisning på RUC, KEA og andre steder.
Flere rådgivere har bidraget som forfattere og redaktører til fagbøger om kommunikation og markedsføring, ligesom vi med den årlige ’RelationsPeople Prisen’ for bedste speciale på cand.merc.(kom.) og en praktikantordning holder os ajour med de nye talenter i branchen.
Test ny viden i korte formater
I tillæg til den akademiske undervisning skriver bureauet korte artikler i fagmedier, afholder faglige events for kunder og samarbejdspartnere og underviser i regi af bl.a. K-forum og EGN for at teste ny viden og nye koncepter blandt praktikere. De korte formater kræver kun et kort tilløb, og responsen er en retningspil, om det giver værdi at gå et spadestik dybere i form af yderligere konceptudvikling, undervisning eller anden formidling.
Sæt struktur på den interne udvikling, så den ikke drukner i hverdagen
Udfordringen som ekstern rådgiver er, at kunderne bestemmer over dagligdagen, og den interne faglige udvikling hurtigt risikerer at blive fortrængt af opgaver for kunder. Derfor har vi defineret en fast struktur for den interne faglige udvikling og videndeling.
Det gør vi med interne kompetenceteams, der driver bureauets interne udvikling af koncepter, værktøjer og ny viden og er ansvarlig for at formidle det til kolleger og kunder. Vi samles også en gang om måneden til faglig sparring om udvikling af kompetencer eller for at lære af afsluttede opgaver. Viden om et projekt, der gik godt eller mødte snublesten undervejs, giver inspiration og gode ideer til kolleger, der sidder med tilsvarende udfordringer for en anden kunde. I dag eller i morgen. Og så har vi udviklet et konsulentakademi, hvor nye konsulenter introduceres til konsulentrollen og den værkstøjskasse, det indebærer. Det er et frirum til sparring om de emner, som hverdagen ikke altid rummer tid til at drøfte.
Hvis du ikke kan opdrive den viden, du har brug for, må du selv skaffe den
Siden 2018 har RelationsPeople og Københavns Universitet samarbejdet om forskningsprojektet ’Toplederkommunikation og fremtidens rådgiver’. Det er især Kristian Eiberg og Anders Monrad Rendtorff, der er involveret i projektet sammen med ph.d. ved Københavns Universitet, Gitte Gravengaard, men også yngre kolleger fra bureauet er med.
Fra universitetets side skaber samarbejdet nye undervisningstilbud til de studerende, også hos andre studiesteder, baseret på co-creation med praktikere. For os i RelationsPeople fungerer indsigterne fra forskningsprojektet som opkvalificering af vores egne rådgivere. Dermed spreder vi ny forskningsbaseret viden videre ud til de virksomheder, vi arbejder med, og i sidste ende det danske samfund.
Det er indsatser, der selvsagt tager tid fra andre opgaver i hverdagen. Men som rådgiver – hvad end man er eksternt eller internt tilknyttet – har man ikke ’råd’ til at lade være. I hvert fald ikke hvis man køber præmissen om, at kompetence er noget, der opstår i praksis, og at faglig viden kun er ét blandt flere vigtige kompetenceelementer for en rådgiver. Derfor giver teorien kun værdi, når den omsættes i praksis. I en vekselvirkning, et samspil. Et flow.