• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Søg
  • Da
  • En
RelationsPeople
Fire tips til kommunikatører omkring lederkommunikation i en Corona-tid fra Anders Monrad Rendtorff
+ Tilmeld nyhedsbrev

Fire tips til kommunikatører
i en Corona-tid

Anders Relationspeople
Anders Monrad Rendtorff

Associeret seniorrådgiver
+45 29 40 70 16
anders@relationspeople.dk

Kenneth RelationsPeople
Kenneth Grothe Toustrup

Rådgiver
+45 26 56 29 96
kenneth@relationspeople.dk

Som de fleste andre faggrupper, er vi, der arbejder med kommunikation, også sprittet grundigt af og sendt hjem på ubestemt tid. Hvad er det for en kommunikationssituation, vi er havnet i, og hvilke redskaber kan vi trække på? Her kommer fire tips til dig, der arbejder med kommunikation.

25. marts 2020

Der var vist ikke nogen af os, der havde set det her komme. Verden er i Corona-chok, og alt det, vi plejer at gøre, er vendt på hovedet. Ikke mindst arbejdslivet. Nu er vi som kommunikationsfag så heldige, at det meste af vores arbejde allerede foregår på en computer eller en mobil, og man kan sagtens skrive en pressemeddelelse eller en artikel og ringe en journalist eller en kilde op derhjemme ved køkkenbordet. Lige nu er de sædvanlige pressehistorier, nyhedsbreve, artikler, SoMe-kampagner, content-planer, og hvad vi ellers går og roder med, udfordret af en helt anden dagsorden. Så hvordan kan vi som kommunikatører bidrage, når hele verden handler om Corona?

”I vores branche er vi generelt glade for at tale om brændende platforme. Det kan være et dårligt årsregnskab, en fyringsrunde, et issue eller en krise i større eller mindre grad. Brændende platforme er med til at gøre vores arbejde vigtigt. Krise er dog nogle gange et alt for stort ord til de problemer, vi skal løse gennem kommunikation. Men nu står vi rent faktisk med en reel brændende platform – en brutal en af slagsen – som lever op til alt, der kendetegner en rigtig krise,” siger Anders Monrad Rendtorff, rådgiver og associeret parter hos RelationsPeople.

Anders giver her fire tips til, hvordan vi griber den noget usædvanlige opgave an:

1. Tjek ind med dit netværk i organisationen

Det er næppe en overdrivelse at sige, at vi står midt i både krise og forandring. Derfor er det vigtigere end nogensinde, at kommunikatøren holder sig tæt til ledelsen og det øvrige netværk i organisationen. Aftal faste statusmøder med de relevante personer, så du hele tiden har føling med, hvad der sker. Og afstem løbende med CEO, topledelsen, HR, marketing, salg og andre relevante områder, hvad du kan sige, hvordan og hvornår.

2. Hvis du ikke ved, hvad du skal sige, så sig hvornår du siger noget igen

Et råd er mere vigtigt end andre. Når du ikke ved, hvad du skal sige, så sig hvornår. Det er såkaldt proceskommunikation eller løbende kommunikation, som er god, når man kan ikke sige noget definitivt. Men heller ikke sige ingenting. Det er ikke troværdigt at fremlægge en plan, som vi ved kommer til at ændre sig om lidt. Så er det bedre at sige lidt om, hvad vi ved nu, og at vi siger noget igen på onsdag. Hyppige eller daglige opdateringer fra en troværdig person kan have en stor effekt. Vi kigger på ledelsen, når vi selv er usikre, og det kan være en god håndtering af krisen at give daglige og ærlige opdateringer.

3. Kaos hersker – skab din egen struktur

Ja, vi er midt i en form for kaos, hvor sædvanlige strukturer og formater er sat ud af spillet. Et godt råd er at opfinde sine egne formater. Fx at man hver morgen tjekker ind med teamet, de centrale meningsdannere eller andre kilder i organisationen. Derudover producerer man en udmelding til intranettet, fx hver dag klokken 15.00. Hvad er der sket siden sidst? Næste skridt, nye tiltag osv. Det vigtige er, at man skaber et holdepunkt, et nyt format, hvor man selv opfinder en deadline og en struktur for indholdet. Det er måske kommunikatørens nøglerolle. For alle, der kommer med noget, der ligner en løsning, tilfører værdi.

4. Skru op for fællesskabet med virtuelle møder

Mange virksomheder og organisationer har et war room eller en enhed, der tager sig af krisekommunikation. Det er selvsagt afgørende, at man kan samle en gruppe af beslutningsdygtige personer, der kan mødes og reagere hurtigt, når krisen er over os. Men krisen medfører også usikkerhed og utryghed. Kan vi beholde vores jobs, hvordan strukturerer vi arbejdsdagen i krisen, og hvordan får vi råd og sparring, når alle er sendt hjem?

Uanset om formålet er forretningsmæssigt eller socialt, så er det vigtigt at mødes. Så selv om der skal være tid til at arbejde, så hold hellere et møde for meget end et møde for lidt. Om det så er via Teams, Zoom, Skype, Facetime eller andre platforme, er ikke så afgørende. Det gælder direktionsmøder, statusmøder, fælles frokost og fredagsbarer. Vi har brug for fællesskabet på tværs af hjemmekontorerne.

Tilmeld nyhedsbrevAnders Monrad RendtorffKenneth Grothe ToustrupArtiklerKrisekommunikationLederkommunikation
ArtikelUncategorized @da
Fem myter om træning i lederkommunikation
by Kristian Eiberg
ForandringskommunikationKommunikationsstrategiLederkommunikation
Myter om kommunikationstræning står ofte i vejen for, at organisationer får trænet deres ledere i lederkommunikation. Men sådan behøver det ikke være. Vi har sammenfattet den typiske modstand, som kommunikationsafdelinger møder, når de vil gøre ledere bedre til at kommunikere. Og givet bud på de argumenter, der kan hjælpe med at bane vejen.
Artikel
Bæredygtighedskommunikation: Dilemmaledelse for fuld udblæsning
by Kristian Eiberg
ESGLederkommunikation
Når kommunikatører skal kommunikere om bæredygtighed skal de stå tidligt op. Indholdet er svært og fuldt af dilemmaer. Løsningen er at udvikle et stærkt narrativ og etablere en effektiv tværfaglig organisering.
Undersøgelse
Ny minirapport om intern ESG-kommunikation
ESG kommunikation
by Eva Harpøth Skjoldborg
ESGIntern kommunikationLederkommunikation
Hvordan arbejder danske virksomheder med intern ESG-kommunikation? Hvilke udfordringer står de overfor? Og hvad kan man gøre for at komme bedre i mål med indsatsen?
Artikel
Derfor skal kommunikatører forstå EU’s løndirektiv
RelationsPeople Kommunikationsbureau
by Kristoffer Kej
Employer BrandingIntern kommunikationLederkommunikation
Hvis du arbejder med intern kommunikation, ledelseskommunikation eller employer branding, så er der god grund til at holde skarpt øje med det EU-direktiv om løngennemsigtighed, som senest til sommer næste år bliver til dansk lovgivning.
Artikel
Toplederkommunikation har aldrig været sværere
RelationsPeople kommunikations bureau
by Kristian Eiberg
ESGKommunikationsstrategiLederkommunikationtoplederkommunikation
Når noget er svært, er det fristende at lade være. Denne tilgang duer ikke, når det drejer sig om toplederens kommunikation. ’Den der lever stille’ er ikke længere en farbar vej. Der er ingen vej udenom at navigere den kompleksitet, usikkerhed og tvetydighed, der skaber dilemmaer for toplederens kommunikation. Uanset hvor svært det er, er et stærkt narrativ en god start.
Artikel
Ingen har nogensinde rørt ved en forretningsstrategi
RelationsPeople, Kommunikations og PR bureau
by Kristian Eiberg
Intern kommunikationLederkommunikation
Nej, for en strategi findes jo ikke i virkeligheden. En strategi er en abstraktion eller en forsimplet repræsentation af en virkelighed, som kun findes i hovedet på den, der har udtænkt strategien. Skal andre kende til den og ønsker man endda følgeskab, kræver det kommunikation. Længere er den ikke.

RelationsPeople
Vester Farimagsgade 41
1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

Behandling af persondata

Skift cookieindstillinger

facebookinstagramlinkedin