• Om os
  • People
  • Cases
  • Inspiration
  • Job
  • Kontakt
  • Ydelser
  • NYHED
  • Da
  • En
RelationsPeople

RelationsPeople prisen: Hvor blev de af?

Kristian Eiberg

Administrerende direktør og partner
+45 22 65 52 51
kristian@relationspeople.dk

I 2019 uddeler RelationsPeople sammen med Copenhagen Business School for femte år i træk prisen for det bedste speciale på cand.merc.(kom.). Men hvad er der blevet af vinderne? Vi har talt med Julie Grønhøj Carlsen, Ditte Ipsen og Jonas Terp Ledam og varmer op til dette års prisoverrækkelse.

Alvorligt mange mango smoothies

Ditte Ipsen skrev det bedste speciale i 2017. Hun havde studenterjob i kommunikationsafdelingen i Siemens, hvor hun gik direkte fra studenterjob til fastansættelse. I Siemens løser hun en bred vifte af kommunikationsopgaver inden for agenda-setting, kampagner, CEO support, employee advocacy og meget mere.

”Det var et fantastisk skulderklap at vinde prisen, og det er en dag, som jeg stadig mindes med både glæde og stolthed. Havde jeg kendt jer bedre, havde jeg også indrømmet, at jeg nok stadig har den store, papcheck derhjemme et sted”.

Ditte har oplevet, at cand.merc.(kom.) uddannelsen knytter sig godt til det arbejde, hun har i dag inden for ekstern kommunikation. Udover en kommunikationsfaglig ballast, er nogle af de vigtigste egenskaber, hun har taget med sig fra uddannelsen, evnen til at stille skarpe spørgsmål og en stærk analytisk sans til at kunne se elementer i en større helhed.

Fokus er i øjeblikket på at opbygge et godt netværk, som både danner grobund for samarbejde og sparring. Folkemødet på Bornholm er blevet et godt pejlemærke. I sit første år i 2015 mødte hun en enkelt, hun kendte. Året efter fem, året efter 20, og sådan må det meget gerne blive ved.

Og hvad brugte Ditte så præmien på de 10.000 kr. til?

”Hvor kan man veksle 10.000 til 80.000? Det kan man på Filippinerne, og jeg kan hilse at sige, at du for 80.000 filippinske pesos kan få alvorligt mange mango smoothies”.

Læs også: Kommunikationsspeciale om nudging og miljøvenlig adfærd vinder RelationsPeople Prisen

Sprang ud som iværksætter

Julie Grønhøj Carlsen skrev bedste speciale i 2015 sammen med Mathilde Astrup Madsen. Julie startede som graduate hos L’Oréal, mens hun og Mathilde lagde sidste hånd på specialet om purpose branding. Her arbejdede hun med PR for Luxe-afdelingen. Et år senere blev hun iværksætter og startede sammen med en partner virksomheden Garden Theory, som laver økologisk sodavand på grøntsager. Efter to år i virksomheden valgte hun at sige stop, da hun blev mor. Lige nu er Julie på barsel, hun skal efter sommer finde ud af, hvad der så skal ske.

”Det var en meget glædelig overraskelse for min specialemakker og mig at vinde. Vi havde slet ikke forventet det, men det var en rigtig god portion selvtillid at få med sig videre med ud på arbejdsmarkedet. Det betød helt sikkert noget for os begge, at vi blev anerkendt for vores arbejde, og at andre fandt vores opgave interessant”.

Julie oplever, at hun har kunnet bruge sin cand.merc.(kom.) uddannelse på mange måder. Først og fremmest har den givet hende en grundlæggende og dybdegående forståelse af sit felt. Hun har nemt kunne navigere og følge med fagligt.

”Min uddannelse har været en rigtig god adgangsbillet. De fleste kender til cand.merc.(kom.), og det gør en forskel”.

Læs også: RelationsPeople Prisen gik til kommunikationsspeciale om purpose branding

På en digitaliseringsrejse

Jonas Terp Ledam skrev bedste speciale i 2016 sammen med Mark Rossil. Jonas er i dag forretningsudviklingskonsulent hos Bech-Bruun. Han ønsker at prøve sig selv af inden for strategi og forretning i en virksomhed, hvor digitalisering er øverst på dagsordenen. I Bech-Bruun arbejder Jonas til dagligt med udvikling og implementering af virksomhedens strategi, herunder digitalisering af forskellige forretningsområder.

”Min specialemakker Mark og jeg har skrevet de fleste af vores opgaver sammen gennem studiet. Det har været nogle super spændende processer, som jeg har lært en masse af – både personligt og fagligt. Med specialet gik det meste op i en højere enhed, og RelationsPeople-prisen blev på den måde et fint billede på vores gode samarbejde, som i dag har udviklet sig til et stærkt venskab.”

Cand.merc.(kom.)uddannelsen har for Jonas været et rigtig fint fundament for en karriere. Selvom han i dag ikke arbejder meget med kommunikation, bruger han ofte de metoder og frameworks, som han blev undervist i på studiet. På kandidatdelen af uddannelsen valgte han desuden at specialisere sig inden for brug af ny teknologi, hvilket han har haft god gavn af siden hen. Specialet handlede om big data.

”Digitalisering fylder rigtig meget i mange virksomheder i disse år – og det er i mange brancher et kapløb om, hvem der hurtigst får organisationen og medarbejderne med på den digitale rejse.”

Læs også: Kommunikationsspeciale om big data vinder RelationsPeople Prisen

Tilmeld nyhedsbrevKristian EibergArtikler
Artikel
Et stærkt employer brand kan ikke bygges på kommunikation alene
by Kristoffer Kej
Employer Branding
En fire dages arbejdsuge, mulighed for at vælge sin egen leder eller hjemmearbejde ad libitum. Der er hos mange virksomheder et stort pres for at udvikle sig som arbejdsplads for både at tiltrække medarbejdere og for at styrke tilknytningen hos de gode folk, der allerede er ansat. Arbejdspladsen skal i sig selv være attraktiv, og her kommer vi som kommunikatører til kort. Vi kan hjælpe med at formidle styrkerne til potentielle kandidater, men kan ikke alene forandre arbejdspladser og organisationer. Derfor skabes gode employer brands oftest i et samspil mellem kommunikation, HR og den øverste ledelse.
Artikel
Brug SoMe-ekspertens hemmelige våben, hvis du vil lykkes på de sociale medier
by Anita Østergaard Sørensen
KommunikationsstrategiSociale medier
Mange virksomheder har ikke spurgt sig selv, hvad de vil opnå med deres tilstedeværelse på sociale medier, og hvordan de vil opnå det. Her får du en grundlæggende introduktion til det brugbare værktøj, der både kombinerer din virksomheds strategi for sociale medier og taktik for samme - en såkaldt playbook - hvad sådan en består af, og hvorfor den er så vigtig at have ved hånden, hvis du vil lykkes på sociale medier.
Case
Lancering af ny produktportefølje med kreativt event
Public relations
Til lancering af de nyeste produkter på mobil og lyd ønskede Samsung at opbygge tættere relationer til danske livstilsmedier og sætte fokus på produkternes formgivning og muligheder for kreativitet.
Artikel
Matas tager pulsen på danske kvinders sundhed
by Nikoline Meincke Larsen
Kommunikationsstrategi
Klaus Fridorf, der er kommunikationschef hos Matas, har særligt fokus på, hvordan Matas kan opnå en troværdig positionering inden for sundhed, når de hos mange danskere er kendt for at være Danmarks førende beauty-destination. Klaus har været drivkraft på at udvikle et sundhedsbarometer, der løbende skal tage pulsen på danske kvinders mentale og fysiske sundhed, og som gennem målrettet kommunikation skal være med til at gøre Matas til en troværdig sundhedsaktør.
Artikel
Jingle books: Det skal vi læse i juleferien
Julen er lige om hjørnet, og vi har traditionen tro samlet vores egen julelæsning til din inspiration. Nogle kaster sig over tung faglitteratur, mens andre vil nyde julen med både klassisk og nyere skønlitteratur. Glædelig jul og god læsning!
Artikel
Ny survey sætter spot på rådgiverkompetence
by Kristian Eiberg
Lederkommunikation
Krisetider og store forandringer sætter topledere under pres, og det smitter af på kravene til de rådgivere, der skal rådgive toplederne. Det mærker rådgiverne, og i en ny survey efterspørger to ud af tre kompetenceudvikling.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér