• Om os
  • People
  • Kompetencer
  • Cases
  • Indsigter
  • Træning
  • Jobs
  • Kontakt
  • Da
  • En

RelationsPeople prisen: Hvor blev de af?

by Kristian Eiberg

Administrerende direktør og partner
+45 22 65 52 51
kristian@relationspeople.dk

I 2019 uddeler RelationsPeople sammen med Copenhagen Business School for femte år i træk prisen for det bedste speciale på cand.merc.(kom.). Men hvad er der blevet af vinderne? Vi har talt med Julie Grønhøj Carlsen, Ditte Ipsen og Jonas Terp Ledam og varmer op til dette års prisoverrækkelse.

Alvorligt mange mango smoothies

Ditte Ipsen skrev det bedste speciale i 2017. Hun havde studenterjob i kommunikationsafdelingen i Siemens, hvor hun gik direkte fra studenterjob til fastansættelse. I Siemens løser hun en bred vifte af kommunikationsopgaver inden for agenda-setting, kampagner, CEO support, employee advocacy og meget mere.

”Det var et fantastisk skulderklap at vinde prisen, og det er en dag, som jeg stadig mindes med både glæde og stolthed. Havde jeg kendt jer bedre, havde jeg også indrømmet, at jeg nok stadig har den store, papcheck derhjemme et sted”.

Ditte har oplevet, at cand.merc.(kom.) uddannelsen knytter sig godt til det arbejde, hun har i dag inden for ekstern kommunikation. Udover en kommunikationsfaglig ballast, er nogle af de vigtigste egenskaber, hun har taget med sig fra uddannelsen, evnen til at stille skarpe spørgsmål og en stærk analytisk sans til at kunne se elementer i en større helhed.

Fokus er i øjeblikket på at opbygge et godt netværk, som både danner grobund for samarbejde og sparring. Folkemødet på Bornholm er blevet et godt pejlemærke. I sit første år i 2015 mødte hun en enkelt, hun kendte. Året efter fem, året efter 20, og sådan må det meget gerne blive ved.

Og hvad brugte Ditte så præmien på de 10.000 kr. til?

”Hvor kan man veksle 10.000 til 80.000? Det kan man på Filippinerne, og jeg kan hilse at sige, at du for 80.000 filippinske pesos kan få alvorligt mange mango smoothies”.

Læs også: Kommunikationsspeciale om nudging og miljøvenlig adfærd vinder RelationsPeople Prisen

Sprang ud som iværksætter

Julie Grønhøj Carlsen skrev bedste speciale i 2015 sammen med Mathilde Astrup Madsen. Julie startede som graduate hos L’Oréal, mens hun og Mathilde lagde sidste hånd på specialet om purpose branding. Her arbejdede hun med PR for Luxe-afdelingen. Et år senere blev hun iværksætter og startede sammen med en partner virksomheden Garden Theory, som laver økologisk sodavand på grøntsager. Efter to år i virksomheden valgte hun at sige stop, da hun blev mor. Lige nu er Julie på barsel, hun skal efter sommer finde ud af, hvad der så skal ske.

”Det var en meget glædelig overraskelse for min specialemakker og mig at vinde. Vi havde slet ikke forventet det, men det var en rigtig god portion selvtillid at få med sig videre med ud på arbejdsmarkedet. Det betød helt sikkert noget for os begge, at vi blev anerkendt for vores arbejde, og at andre fandt vores opgave interessant”.

Julie oplever, at hun har kunnet bruge sin cand.merc.(kom.) uddannelse på mange måder. Først og fremmest har den givet hende en grundlæggende og dybdegående forståelse af sit felt. Hun har nemt kunne navigere og følge med fagligt.

”Min uddannelse har været en rigtig god adgangsbillet. De fleste kender til cand.merc.(kom.), og det gør en forskel”.

Læs også: RelationsPeople Prisen gik til kommunikationsspeciale om purpose branding

På en digitaliseringsrejse

Jonas Terp Ledam skrev bedste speciale i 2016 sammen med Mark Rossil. Jonas er i dag forretningsudviklingskonsulent hos Bech-Bruun. Han ønsker at prøve sig selv af inden for strategi og forretning i en virksomhed, hvor digitalisering er øverst på dagsordenen. I Bech-Bruun arbejder Jonas til dagligt med udvikling og implementering af virksomhedens strategi, herunder digitalisering af forskellige forretningsområder.

”Min specialemakker Mark og jeg har skrevet de fleste af vores opgaver sammen gennem studiet. Det har været nogle super spændende processer, som jeg har lært en masse af – både personligt og fagligt. Med specialet gik det meste op i en højere enhed, og RelationsPeople-prisen blev på den måde et fint billede på vores gode samarbejde, som i dag har udviklet sig til et stærkt venskab.”

Cand.merc.(kom.)uddannelsen har for Jonas været et rigtig fint fundament for en karriere. Selvom han i dag ikke arbejder meget med kommunikation, bruger han ofte de metoder og frameworks, som han blev undervist i på studiet. På kandidatdelen af uddannelsen valgte han desuden at specialisere sig inden for brug af ny teknologi, hvilket han har haft god gavn af siden hen. Specialet handlede om big data.

”Digitalisering fylder rigtig meget i mange virksomheder i disse år – og det er i mange brancher et kapløb om, hvem der hurtigst får organisationen og medarbejderne med på den digitale rejse.”

Læs også: Kommunikationsspeciale om big data vinder RelationsPeople Prisen

Tilmeld nyhedsbrevKristian EibergArtikler
Artikel
CEO-aktivisme: Når topchefen taber tålmodigheden
by Kristian Eiberg
Lederkommunikation
Når Joe Biden i sin indsættelsestale talte om heling af det amerikanske folk som en af sine hovedopgaver som ny præsident, satte det retning for et præsidentskab. Omvendt er det med hans forgænger som undtagelsen også det, man håber på at høre fra en statsleder, der står over for en splittet nation og et spinkelt parlamentarisk grundlag. Men når topchefer i erhvervslivet som Henrik Poulsen, Jeff Gravenhorst eller Jim Hagemann Snabe udtaler sig om deres bekymring ved en stigende polarisering i samfundet og i verden, stopper vi op, fordi det er usædvanligt. For hvorfor udtaler de sig om noget, der ikke direkte har relation til deres virksomheder?
Artikel
Kan virtuelle influencers være troværdige?
by Gunilla Neergaard Freiesleben
Influencer marketingMarketing PR
Virtuelle influencers vundet indpas inden for de sidste par år, og de fiktive personligheder oplever stor succes som reklamesøjler for nogle af de største fashion brands som Prada, Supreme og Nike. Men hvordan bliver opdigtede karakterer troværdige, og hvilke fordele kan der være ved at benytte sig af dem?
Artikel
Tre erfaringer fra et virtuelt employer branding projekt
by Kristoffer Kej
Employer Branding
Kan man gennemføre et stort analyse- og udviklingsprojekt (næsten) uden at mødes fysisk? Ja, det kan man faktisk. I løbet af 2020 hjalp vi en kunde med at udvikle et helt nyt employer brand gennem en proces, hvor der kun var to fysiske møder. Her er, hvad vi lærte af det projekt.
Artikel
5 gode råd til et vellykket webinar
by Nynne Munk
Corporate BrandingKommunikationsstrategi
Når Covid-19 fortsat afholder os fra at invitere til fysiske arrangementer for kunder og interessenter, må man ty til alternative metoder. Webinaret er et godt bud på, hvordan man kan formidle viden og nå bredt ud, selvom man ikke kan mødes i virkeligheden. Men hvor skal man starte, hvad skal man tage højde for, og hvordan griber man i det hele taget genren an? Her er vores bedste råd fra vores egne erfaringer med webinar-formatet.
Artikel
Kommunikationsrådgivning: Læring sker i et flow mellem teori og praksis
by Nina Faurby
KommunikationsstrategiThought Leadership
For en rådgiver opstår og styrkes kompetence i en vekselvirkning mellem teori og praksis – og det sker gennem hele arbejdslivet. Det er tilgangen til læring i RelationsPeople, og i denne artikel dykker vi ned i, hvordan vi omsætter det til… ja, praksis. Måske til inspiration for andre.
Artikel
Employer branding: Sig det klart, og sig det med mennesker
by Kenneth Grothe Toustrup
Employer Branding
Hvordan rekrutterer man på kort tid 50 højtuddannede specialister til et nyetableret hovedkontor i Kronjylland? Stærke budskaber og hjælp fra ledelse og medarbejdere virker, lyder det fra HR-teamet hos Evida, der er godt på vej i mål med opgaven.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér