• Om os
  • People
  • Kompetencer
  • Cases
  • Indsigter
  • Træning
  • Job
  • Kontakt
  • Da
  • En
RelationsPeople

RelationsPeople prisen: Hvor blev de af?

by Kristian Eiberg

Administrerende direktør og partner
+45 22 65 52 51
kristian@relationspeople.dk

I 2019 uddeler RelationsPeople sammen med Copenhagen Business School for femte år i træk prisen for det bedste speciale på cand.merc.(kom.). Men hvad er der blevet af vinderne? Vi har talt med Julie Grønhøj Carlsen, Ditte Ipsen og Jonas Terp Ledam og varmer op til dette års prisoverrækkelse.

Alvorligt mange mango smoothies

Ditte Ipsen skrev det bedste speciale i 2017. Hun havde studenterjob i kommunikationsafdelingen i Siemens, hvor hun gik direkte fra studenterjob til fastansættelse. I Siemens løser hun en bred vifte af kommunikationsopgaver inden for agenda-setting, kampagner, CEO support, employee advocacy og meget mere.

”Det var et fantastisk skulderklap at vinde prisen, og det er en dag, som jeg stadig mindes med både glæde og stolthed. Havde jeg kendt jer bedre, havde jeg også indrømmet, at jeg nok stadig har den store, papcheck derhjemme et sted”.

Ditte har oplevet, at cand.merc.(kom.) uddannelsen knytter sig godt til det arbejde, hun har i dag inden for ekstern kommunikation. Udover en kommunikationsfaglig ballast, er nogle af de vigtigste egenskaber, hun har taget med sig fra uddannelsen, evnen til at stille skarpe spørgsmål og en stærk analytisk sans til at kunne se elementer i en større helhed.

Fokus er i øjeblikket på at opbygge et godt netværk, som både danner grobund for samarbejde og sparring. Folkemødet på Bornholm er blevet et godt pejlemærke. I sit første år i 2015 mødte hun en enkelt, hun kendte. Året efter fem, året efter 20, og sådan må det meget gerne blive ved.

Og hvad brugte Ditte så præmien på de 10.000 kr. til?

”Hvor kan man veksle 10.000 til 80.000? Det kan man på Filippinerne, og jeg kan hilse at sige, at du for 80.000 filippinske pesos kan få alvorligt mange mango smoothies”.

Læs også: Kommunikationsspeciale om nudging og miljøvenlig adfærd vinder RelationsPeople Prisen

Sprang ud som iværksætter

Julie Grønhøj Carlsen skrev bedste speciale i 2015 sammen med Mathilde Astrup Madsen. Julie startede som graduate hos L’Oréal, mens hun og Mathilde lagde sidste hånd på specialet om purpose branding. Her arbejdede hun med PR for Luxe-afdelingen. Et år senere blev hun iværksætter og startede sammen med en partner virksomheden Garden Theory, som laver økologisk sodavand på grøntsager. Efter to år i virksomheden valgte hun at sige stop, da hun blev mor. Lige nu er Julie på barsel, hun skal efter sommer finde ud af, hvad der så skal ske.

”Det var en meget glædelig overraskelse for min specialemakker og mig at vinde. Vi havde slet ikke forventet det, men det var en rigtig god portion selvtillid at få med sig videre med ud på arbejdsmarkedet. Det betød helt sikkert noget for os begge, at vi blev anerkendt for vores arbejde, og at andre fandt vores opgave interessant”.

Julie oplever, at hun har kunnet bruge sin cand.merc.(kom.) uddannelse på mange måder. Først og fremmest har den givet hende en grundlæggende og dybdegående forståelse af sit felt. Hun har nemt kunne navigere og følge med fagligt.

”Min uddannelse har været en rigtig god adgangsbillet. De fleste kender til cand.merc.(kom.), og det gør en forskel”.

Læs også: RelationsPeople Prisen gik til kommunikationsspeciale om purpose branding

På en digitaliseringsrejse

Jonas Terp Ledam skrev bedste speciale i 2016 sammen med Mark Rossil. Jonas er i dag forretningsudviklingskonsulent hos Bech-Bruun. Han ønsker at prøve sig selv af inden for strategi og forretning i en virksomhed, hvor digitalisering er øverst på dagsordenen. I Bech-Bruun arbejder Jonas til dagligt med udvikling og implementering af virksomhedens strategi, herunder digitalisering af forskellige forretningsområder.

”Min specialemakker Mark og jeg har skrevet de fleste af vores opgaver sammen gennem studiet. Det har været nogle super spændende processer, som jeg har lært en masse af – både personligt og fagligt. Med specialet gik det meste op i en højere enhed, og RelationsPeople-prisen blev på den måde et fint billede på vores gode samarbejde, som i dag har udviklet sig til et stærkt venskab.”

Cand.merc.(kom.)uddannelsen har for Jonas været et rigtig fint fundament for en karriere. Selvom han i dag ikke arbejder meget med kommunikation, bruger han ofte de metoder og frameworks, som han blev undervist i på studiet. På kandidatdelen af uddannelsen valgte han desuden at specialisere sig inden for brug af ny teknologi, hvilket han har haft god gavn af siden hen. Specialet handlede om big data.

”Digitalisering fylder rigtig meget i mange virksomheder i disse år – og det er i mange brancher et kapløb om, hvem der hurtigst får organisationen og medarbejderne med på den digitale rejse.”

Læs også: Kommunikationsspeciale om big data vinder RelationsPeople Prisen

Tilmeld nyhedsbrevKristian EibergArtikler
Artikel
Artikelsamling om toplederkommunikation
Lederkommunikation
Artikel
Få en god relation til topchefen
by Kristian Eiberg
Lederkommunikation
Kan man koge et stort forskningsprojekt ned til få, konkrete anbefalinger, som en rådgiver for en topchef kan bruge i praksis? Således lød udfordringen forud for et netværksmøde med en gruppe erfarne pressechefer, og svaret blev ni anbefalinger med afsæt i forskningsprojektets data.
Artikel
Markedsføring på Twitch
by Bjørn Andreassen
Kommunikationsstrategi
Hvis du er på udkig efter gode kanaler til at ramme den yngre målgruppe, så kan den sociale livestreaming-platform Twitch være det, du leder efter. I denne artikel giver vi et overblik over platformen, så du kan beslutte, om den er vejen frem for din virksomhed.
Artikel
Employer branding-strategi: Unge jobansøgere stiller nye krav
by Alexandra Infantino Charquero
Employer Branding
De nye generationer træder ind på jobmarkedet med et stigende behov for at komme bag kulissen hos deres potentielle arbejdspladser gennem blandt andet peer-to-peer møder og transparens på sociale medier. Det betyder, at tiden måske er inde til at gentænke din employer branding-strategi. Her får du 4 tips til, hvordan din virksomhed kan imødekommende de nye tendenser, der spirer blandt de unge.
Artikel
Budskabsplatformen: Skab rød tråd i din kommunikation
by Kristian Eiberg
KommunikationsstrategiLederkommunikation
Budskabsplatforme er muligvis old school, men de er nogle af de vigtigste kommunikationsværktøjer, hvis man vil arbejde struktureret med toplederkommunikation, corporate kommunikation, employer branding eller navigere sikkert gennem en krise. I RelationsPeople begyndte vi at bruge budskabsplatforme for 20 år siden, og i denne artikel har vi samlet nogle af vores erfaringer, der måske kan inspirere andre rådgivere.
Artikel
Måler du værdien af din kommunikation?
by Sofie Desmareth Riemann
AnalysePublic relations
Selvom du måske har styr på begreber som share of search, PR-score og visibility score, så er du måske stadig grundlæggende i tvivl om, hvordan du måler værdien af din kommunikationsindsats for virksomheden? Vi har taget en snak med ekspert i kommunikationsmåling Jesper Andersen for at tage temperaturen på k-måling anno 2022.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér