• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Søg
  • Da
  • En
RelationsPeople
survey
+ Tilmeld nyhedsbrev

Minisurvey:
Rådgivere efterspørger
kompetenceudvikling

Kristian RelationsPeople
Kristian Eiberg

Administrerende direktør og partner
+45 22 65 52 51
kristian@relationspeople.dk

Krisetider og store forandringer sætter topledere under pres, og det smitter af på kravene til de rådgivere, der skal rådgive toplederne. Det mærker rådgiverne, og i en ny survey efterspørger to ud af tre kompetenceudvikling.

”Lige nu er der krise de fleste steder – det skaber øget kommunikationspres og sværere vilkår”
(anonymt citat fra survey)

Vi har netop testet en kompetencemodel fra bogen The Communications Advisor blandt 63 danske rådgivere i en online survey. Rådgiverne har haft mulighed for at sætte deres egne ord på de vigtigste udfordringer i deres job, og deres kommentarer samler sig i fire overordnede retninger:

  1. Begrænset adgang og relation til den leder, jeg rådgiver
  2. Kompleksitet og forandringer i organisationens omverden
  3. Mangel på faglig og personlig gennemslagskraft
  4. Begrænset forretningsforståelse

Test af kompetencemodel i praksis
Vi har også spurgt til, hvad kommunikationsrådgiverne oplever, de skal kunne for at navigere sikkert i deres job i lyset af disse udfordringer. Med udgangspunkt i kompetencemodellen fra The Communications Advisor har vi spurgt rådgiverne, hvad de vurderer som de vigtigste kompetenceelementer, og hvordan de vurderer sig selv på disse elementer.

Mindset og strukturel forståelse er for rådgiverne ikke bare de vigtigste kompetenceelementer. Det er også blandt de elementer, hvor rådgiverne oplever det største negative gap mellem elementernes vigtighed og deres egen kompetence. I den modsatte ende er praktiske, faglige færdigheder det kompetenceelement, hvor vi ser det største positive gap mellem elementets vigtighed og vurdering af egen kompetence. Rådgiverne vurderer altså, at deres kompetence inden for praktiske, faglige færdigheder overstiger betydningen af netop dette element.

Manglende match mellem forventninger og kompetence
I vores survey ser de fleste kommunikationsrådgivere et behov for at blive dygtigere. 70 % svarer, at de har behov for at udvikle deres kompetence som rådgiver, 16% er i tvivl, og 14% mener ikke de har behov for kompetenceudvikling.

Vores survey er en selvevaluering og et udtryk for, hvordan deltagerne ser sig selv. Vi ved ikke, om de har ret i deres vurdering. Men det interessante er det markante, oplevede behov for kompetenceudvikling og det manglende match mellem forventninger og kompetence.

Du kan downloade rapporten lige nedenfor.

Tilmeld nyhedsbrevKristian EibergArtiklerLederkommunikation

Download rapporten lige her

Artikel
Bæredygtighedskommunikation: Dilemmaledelse for fuld udblæsning
by Kristian Eiberg
ESGLederkommunikation
Når kommunikatører skal kommunikere om bæredygtighed skal de stå tidligt op. Indholdet er svært og fuldt af dilemmaer. Løsningen er at udvikle et stærkt narrativ og etablere en effektiv tværfaglig organisering.
Undersøgelse
Ny minirapport om intern ESG-kommunikation
ESG kommunikation
by Eva Harpøth Skjoldborg
ESGIntern kommunikationLederkommunikation
Hvordan arbejder danske virksomheder med intern ESG-kommunikation? Hvilke udfordringer står de overfor? Og hvad kan man gøre for at komme bedre i mål med indsatsen?
Artikel
Derfor skal kommunikatører forstå EU’s løndirektiv
RelationsPeople Kommunikationsbureau
by Kristoffer Kej
Employer BrandingIntern kommunikationLederkommunikation
Hvis du arbejder med intern kommunikation, ledelseskommunikation eller employer branding, så er der god grund til at holde skarpt øje med det EU-direktiv om løngennemsigtighed, som senest til sommer næste år bliver til dansk lovgivning.
Artikel
Toplederkommunikation har aldrig været sværere
RelationsPeople kommunikations bureau
by Kristian Eiberg
ESGKommunikationsstrategiLederkommunikationtoplederkommunikation
Når noget er svært, er det fristende at lade være. Denne tilgang duer ikke, når det drejer sig om toplederens kommunikation. ’Den der lever stille’ er ikke længere en farbar vej. Der er ingen vej udenom at navigere den kompleksitet, usikkerhed og tvetydighed, der skaber dilemmaer for toplederens kommunikation. Uanset hvor svært det er, er et stærkt narrativ en god start.
Artikel
Ingen har nogensinde rørt ved en forretningsstrategi
RelationsPeople, Kommunikations og PR bureau
by Kristian Eiberg
Intern kommunikationLederkommunikation
Nej, for en strategi findes jo ikke i virkeligheden. En strategi er en abstraktion eller en forsimplet repræsentation af en virkelighed, som kun findes i hovedet på den, der har udtænkt strategien. Skal andre kende til den og ønsker man endda følgeskab, kræver det kommunikation. Længere er den ikke.
Artikel
Genopliver ESG profilbrochuren i år?
RelationsPeople Kommunikationsbureau
by Kristian Eiberg
ESGIntern kommunikationLederkommunikation
Hvis man er gammel nok til at huske de brune kasser fra trykkeriet i virksomhedens reception med hundredvis af farvestrålende brochurer trykt på glittet papir, så er svaret på det spørgsmål nok nej. Derimod er der brug for nye formater til at fortælle virksomhedens historier om bæredygtighed, når den nye årsregnskabslov i år tager livet af den ’gamle’ bæredygtighedsrapport.

RelationsPeople
Vester Farimagsgade 41
1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

Behandling af persondata

Skift cookieindstillinger

facebookinstagramlinkedin