• Om os
  • People
  • Cases
  • Inspiration
  • Job
  • Kontakt
  • Ydelser
  • NYHED
  • Da
  • En
RelationsPeople

Minisurvey:
Rådgivere efterspørger
kompetenceudvikling

Kristian Eiberg

Administrerende direktør og partner
+45 22 65 52 51
kristian@relationspeople.dk

Krisetider og store forandringer sætter topledere under pres, og det smitter af på kravene til de rådgivere, der skal rådgive toplederne. Det mærker rådgiverne, og i en ny survey efterspørger to ud af tre kompetenceudvikling.

”Lige nu er der krise de fleste steder – det skaber øget kommunikationspres og sværere vilkår”
(anonymt citat fra survey)

Vi har netop testet en kompetencemodel fra bogen The Communications Advisor blandt 63 danske rådgivere i en online survey. Rådgiverne har haft mulighed for at sætte deres egne ord på de vigtigste udfordringer i deres job, og deres kommentarer samler sig i fire overordnede retninger:

  1. Begrænset adgang og relation til den leder, jeg rådgiver
  2. Kompleksitet og forandringer i organisationens omverden
  3. Mangel på faglig og personlig gennemslagskraft
  4. Begrænset forretningsforståelse

Test af kompetencemodel i praksis
Vi har også spurgt til, hvad kommunikationsrådgiverne oplever, de skal kunne for at navigere sikkert i deres job i lyset af disse udfordringer. Med udgangspunkt i kompetencemodellen fra The Communications Advisor har vi spurgt rådgiverne, hvad de vurderer som de vigtigste kompetenceelementer, og hvordan de vurderer sig selv på disse elementer.

Mindset og strukturel forståelse er for rådgiverne ikke bare de vigtigste kompetenceelementer. Det er også blandt de elementer, hvor rådgiverne oplever det største negative gap mellem elementernes vigtighed og deres egen kompetence. I den modsatte ende er praktiske, faglige færdigheder det kompetenceelement, hvor vi ser det største positive gap mellem elementets vigtighed og vurdering af egen kompetence. Rådgiverne vurderer altså, at deres kompetence inden for praktiske, faglige færdigheder overstiger betydningen af netop dette element.

Manglende match mellem forventninger og kompetence
I vores survey ser de fleste kommunikationsrådgivere et behov for at blive dygtigere. 70 % svarer, at de har behov for at udvikle deres kompetence som rådgiver, 16% er i tvivl, og 14% mener ikke de har behov for kompetenceudvikling.

Vores survey er en selvevaluering og et udtryk for, hvordan deltagerne ser sig selv. Vi ved ikke, om de har ret i deres vurdering. Men det interessante er det markante, oplevede behov for kompetenceudvikling og det manglende match mellem forventninger og kompetence.

Du kan downloade rapporten lige nedenfor.

Tilmeld nyhedsbrevKristian EibergArtiklerLederkommunikation

Download rapporten lige her

Artikel
Kommunikationsrådgivere mangler kompetenceudvikling
by Kristian Eiberg
Lederkommunikation
Det er ikke overraskende, at en kommunikationsrådgiver skal vide noget om kommunikation. Det giver rådgiveren ’license to operate’. Men hvad skal en kommunikationsrådgiver ellers kunne for få succes – eller blive klar til næste job?
Artikel
Er en dansk topchefs omdømme 150 mia. kroner værd?
by Kristian Eiberg
Lederkommunikation
Knap halvdelen af en virksomheds markedsværdi skyldes topchefens omdømme, hvis man spørger lederne i en virksomhed. Det understreger behovet for at arbejde strategisk med topchefens positionering og kommunikation.
Artikel
To vigtige pointer om god kommunikationsrådgivning af topledere
by Anita Østergaard Sørensen
ArtikelsamlingLederkommunikation
Er du kommunikationsrådgiver? Og savner du fagligt input og inspiration fra andre erfarne kommunikationsrådgivere, der både kan styrke dit strategiske arbejde med kommunikation og din relation til din topleder? Så er vores artikelsamling ’Toplederkommunikation: Sådan bliver du en bedre rådgiver for din topleder’ lige noget for dig (og så har vi en virkelig god nyhed til dig – længere nede i artiklen).
Artikel
Artikelsamling om toplederkommunikation
Lederkommunikation
I artikelsamlingen, 'Toplederkommunikation: Sådan bliver du en bedre rådgiver for toplederen', har vi plukket brugbar teori og vigtige, praktiske erfaringer om kommunikationsrådgivning af topledere, indsamlet hos RelationsPeople gennem mere end 20 år.
Artikel
Få en god relation til topchefen
by Kristian Eiberg
Lederkommunikation
Kan man koge et stort forskningsprojekt ned til få, konkrete anbefalinger, som en rådgiver for en topchef kan bruge i praksis? Således lød udfordringen forud for et netværksmøde med en gruppe erfarne pressechefer, og svaret blev ni anbefalinger med afsæt i forskningsprojektets data.
Artikel
Budskabsplatformen: Skab rød tråd i din kommunikation
by Kristian Eiberg
KommunikationsstrategiLederkommunikation
Budskabsplatforme er muligvis old school, men de er nogle af de vigtigste kommunikationsværktøjer, hvis man vil arbejde struktureret med toplederkommunikation, corporate kommunikation, employer branding eller navigere sikkert gennem en krise. I RelationsPeople begyndte vi at bruge budskabsplatforme for 20 år siden, og i denne artikel har vi samlet nogle af vores erfaringer, der måske kan inspirere andre rådgivere.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér