Minisurvey:
Rådgivere efterspørger
kompetenceudvikling
Kristian Eiberg
Administrerende direktør og partner
+45 22 65 52 51
kristian@relationspeople.dk
Krisetider og store forandringer sætter topledere under pres, og det smitter af på kravene til de rådgivere, der skal rådgive toplederne. Det mærker rådgiverne, og i en ny survey efterspørger to ud af tre kompetenceudvikling.
”Lige nu er der krise de fleste steder – det skaber øget kommunikationspres og sværere vilkår”
(anonymt citat fra survey)
Vi har netop testet en kompetencemodel fra bogen The Communications Advisor blandt 63 danske rådgivere i en online survey. Rådgiverne har haft mulighed for at sætte deres egne ord på de vigtigste udfordringer i deres job, og deres kommentarer samler sig i fire overordnede retninger:
- Begrænset adgang og relation til den leder, jeg rådgiver
- Kompleksitet og forandringer i organisationens omverden
- Mangel på faglig og personlig gennemslagskraft
- Begrænset forretningsforståelse
Test af kompetencemodel i praksis
Vi har også spurgt til, hvad kommunikationsrådgiverne oplever, de skal kunne for at navigere sikkert i deres job i lyset af disse udfordringer. Med udgangspunkt i kompetencemodellen fra The Communications Advisor har vi spurgt rådgiverne, hvad de vurderer som de vigtigste kompetenceelementer, og hvordan de vurderer sig selv på disse elementer.
Mindset og strukturel forståelse er for rådgiverne ikke bare de vigtigste kompetenceelementer. Det er også blandt de elementer, hvor rådgiverne oplever det største negative gap mellem elementernes vigtighed og deres egen kompetence. I den modsatte ende er praktiske, faglige færdigheder det kompetenceelement, hvor vi ser det største positive gap mellem elementets vigtighed og vurdering af egen kompetence. Rådgiverne vurderer altså, at deres kompetence inden for praktiske, faglige færdigheder overstiger betydningen af netop dette element.
Manglende match mellem forventninger og kompetence
I vores survey ser de fleste kommunikationsrådgivere et behov for at blive dygtigere. 70 % svarer, at de har behov for at udvikle deres kompetence som rådgiver, 16% er i tvivl, og 14% mener ikke de har behov for kompetenceudvikling.
Vores survey er en selvevaluering og et udtryk for, hvordan deltagerne ser sig selv. Vi ved ikke, om de har ret i deres vurdering. Men det interessante er det markante, oplevede behov for kompetenceudvikling og det manglende match mellem forventninger og kompetence.
Du kan downloade rapporten lige nedenfor.