Mød finalisterne til
RelationsPeople Prisen 2020
For sjette år i træk afholder RelationsPeople prisoverrækkelse for det bedste cand.merc.(kom.) speciale. Inden prisoverrækkelsen finder sted d. 16. september, kan du møde finalisterne her og få indblik i deres specialer samt lidt om deres proces igennem specialeskrivningen.
27. august 2020
Julie Larsen & Line Rosenkvist
Julie og Line har skrevet et speciale, der undersøger, hvilke mønstre og diskurser, der hersker omkring kvinder i dansk topledelse. Deres overordnede tese gik på, at der hersker en rungende stilhed blandt topledere, når debatten drejer sig om manglen på kvinder i dansk topledelse. Gennem adskillige interviews stod det klart, at der generelt er mangel på rollemodeller, at meget få mænd går ind i debatten, samt at det helt overordnet er en polariseret debat, når den endelig bliver taget op. Specialet italesætter derfor et yderst relevant emne, som kalder på mere opmærksomhed og nuancering.
Hvad bidrager jeres speciale med?
”Specialet er med til at verbalisere en masse usagte ting inden for emnet ’kvinder i dansk topledelse’. På trods af emnets aktualitet, er den generelle debat ikke særlig nuanceret. Derved har vi valgt at dykke ned i et emne, der er virkelig relevant, og som vores informanter også var meget ivrige efter at dele deres syn på. Vi håber, at vores speciale kan være med til at sparke debatten ordentligt i gang.”
Hvad var jeres største udfordring under skriveprocessen?
”Vi skulle lige sunde os, da vi indså hvor meget materiale, der skulle transskriberes og analyseres. Det var en kæmpe opgave i sig selv, som krævede mange lange dage og aftener med hårdt rugbrødsarbejde. De ca. 36 liter kaffe vi har drukket undervejs har dog holdt os gående, og det gav os virkelig blod på tanden, da vi begyndte at kunne se klare mønstre på tværs af informanternes udsagn. Der følte vi, at vi blev bekræftet i at have fat i noget virkelig vigtigt.”
Ida Boe & Denise Kohlhaas
For Ida og Denise landede specialeemnet på sammenhængen mellem CSR-rapportering og mangfoldighedsudvikling i henholdsvis A.P. Møller-Maersk og Novo Nordisk i perioden fra 2007 til 2017. Specialet afdækkede, hvordan den ’hårde’ data fra CSR-rapporteringen kunne anvendes til at analysere et ’blødt’ emne som diversitet, hvilket bidrog til organisatorisk læring og organisatorisk udvikling i virksomhederne gennem kommunikative processer.
Hvad bidrager jeres speciale med?
“Rent teoretisk bidrager det med indsigter i et hidtil uudforsket område i krydsfeltet mellem CSR-rapportering og mangfoldighedsudvikling i danske multinationale virksomheder. Samtidig udviklede vi et evalueringsværktøj for bedre at forstå udviklingen i diversitet i Maersk og Novo Nordisk, hvilket hjalp os til at sikre en solid, metodisk tilgang og vil kunne bruges til at undersøge andre multinationale virksomheders mangfoldighedsudvikling.”
Hvilken personlig læring er den vigtigste, I tager med jer?
”I løbet af den periode, vi skrev speciale, lærte vi særligt tre ting. Fordi vi kommer fra to forskellige kulturer (dansk og tysk), og derfor har hvert vores modersmål samt en stærk personlighed, lærte vi i særlig grad at være tålmodige, åbensynede og nysgerrige på hinanden og det nye. Dén læring har givet os forståelsen af, at man sammen som gruppe kan komme igennem alle op- og nedture i en specialeproces, og dét kan vi tage med os resten af livet.”
Sofie Kornmaaier, Thilde Dahl Jakobsen & Victor Wiberg Bang
Med afsæt i motivationsteori og klassisk employer branding-teori demonstrerer Sofie, Thilde og Victors speciale, hvordan virksomheder kan motivere og tiltrække eksterne deltagere til deres åbne innovationsprocesser. Specialet giver dermed en dybere forståelse for, hvorfor individer, der deltager i åbne innovationsprocesser, er motiverede til at gøre det, og hvordan denne viden kan bruges til effektivt at tiltrække den undersøgte målgruppe.
Hvad bidrager jeres speciale med?
”Vores speciale hjælper virksomheder med at forstå, hvordan eksterne deltagere – som er en forudsætning for, at en åben innovation bliver en succes – kan motiveres og tiltrækkes til åbne innovationsprocesser ved at bruge de rette kommunikationsfaglige virkemidler. Ved at kigge på feltet ’åben innovation’ med et kommuniaktionsblik, var det muligt for os at trække på elementer fra traditionel employer branding-teori til udvikling af ’åben-innovations-branding’, som blev e t centralt element i besvarelsen af vores problemformulering. Samtidig adresserede vi et tomrum i litteraturen, som i meget begrænset omfang er blevet belyst med kvalitativ metodologi.”
Hvornår var jeres største aha-oplevelse?
”Den største aha-oplevelse kom nok, da vi havde indsamlet og kodet vores empiri. De nuancer, som var særligt interessante for at besvare vores problemstilling, og dem som vi ikke havde set komme, begyndte pludselig at pible frem i takt med, at vi fik dykket dybere og dybere ned i både virksomhedernes og deltagernes refleksioner over, hvad der egentlig motiverer dem til at drive og deltage i åbne innovationsprocesser. Det hjælper selvfølgelig også, at vi ikke gik ned på snacks, og særligt scones og kanelgifler scorede højt på listen over skrivefremmende midler.”
Overrækkelsen af RelationsPeople-prisen løber i år af staben den 16. september fra 16-18.