• Om os
  • People
  • Cases
  • Inspiration
  • Job
  • Kontakt
  • Ydelser
  • NYHED
  • Da
  • En
RelationsPeople
RelationsPeople-prisen

Mød finalisterne til
RelationsPeople Prisen 2020

For sjette år i træk afholder RelationsPeople prisoverrækkelse for det bedste cand.merc.(kom.) speciale. Inden prisoverrækkelsen finder sted d. 16. september, kan du møde finalisterne her og få indblik i deres specialer samt lidt om deres proces igennem specialeskrivningen.

27. august 2020

Julie Larsen & Line Rosenkvist

Julie og Line har skrevet et speciale, der undersøger, hvilke mønstre og diskurser, der hersker omkring kvinder i dansk topledelse. Deres overordnede tese gik på, at der hersker en rungende stilhed blandt topledere, når debatten drejer sig om manglen på kvinder i dansk topledelse. Gennem adskillige interviews stod det klart, at der generelt er mangel på rollemodeller, at meget få mænd går ind i debatten, samt at det helt overordnet er en polariseret debat, når den endelig bliver taget op. Specialet italesætter derfor et yderst relevant emne, som kalder på mere opmærksomhed og nuancering.

Hvad bidrager jeres speciale med?

”Specialet er med til at verbalisere en masse usagte ting inden for emnet ’kvinder i dansk topledelse’. På trods af emnets aktualitet, er den generelle debat ikke særlig nuanceret. Derved har vi valgt at dykke ned i et emne, der er virkelig relevant, og som vores informanter også var meget ivrige efter at dele deres syn på. Vi håber, at vores speciale kan være med til at sparke debatten ordentligt i gang.”

Hvad var jeres største udfordring under skriveprocessen?

”Vi skulle lige sunde os, da vi indså hvor meget materiale, der skulle transskriberes og analyseres. Det var en kæmpe opgave i sig selv, som krævede mange lange dage og aftener med hårdt rugbrødsarbejde. De ca. 36 liter kaffe vi har drukket undervejs har dog holdt os gående, og det gav os virkelig blod på tanden, da vi begyndte at kunne se klare mønstre på tværs af informanternes udsagn. Der følte vi, at vi blev bekræftet i at have fat i noget virkelig vigtigt.”

 

Ida Boe & Denise Kohlhaas

RelationsPeople-prisen

For Ida og Denise landede specialeemnet på sammenhængen mellem CSR-rapportering og mangfoldighedsudvikling i henholdsvis A.P. Møller-Maersk og Novo Nordisk i perioden fra 2007 til 2017. Specialet afdækkede, hvordan den ’hårde’ data fra CSR-rapporteringen kunne anvendes til at analysere et ’blødt’ emne som diversitet, hvilket bidrog til organisatorisk læring og organisatorisk udvikling i virksomhederne gennem kommunikative processer.

Hvad bidrager jeres speciale med?

“Rent teoretisk bidrager det med indsigter i et hidtil uudforsket område i krydsfeltet mellem CSR-rapportering og mangfoldighedsudvikling i danske multinationale virksomheder. Samtidig udviklede vi et evalueringsværktøj for bedre at forstå udviklingen i diversitet i Maersk og Novo Nordisk, hvilket hjalp os til at sikre en solid, metodisk tilgang og vil kunne bruges til at undersøge andre multinationale virksomheders mangfoldighedsudvikling.”

Hvilken personlig læring er den vigtigste, I tager med jer?

”I løbet af den periode, vi skrev speciale, lærte vi særligt tre ting. Fordi vi kommer fra to forskellige kulturer (dansk og tysk), og derfor har hvert vores modersmål samt en stærk personlighed, lærte vi i særlig grad at være tålmodige, åbensynede og nysgerrige på hinanden og det nye. Dén læring har givet os forståelsen af, at man sammen som gruppe kan komme igennem alle op- og nedture i en specialeproces, og dét kan vi tage med os resten af livet.”

 

Sofie Kornmaaier, Thilde Dahl Jakobsen & Victor Wiberg Bang

RelationsPeople-prisen

Med afsæt i motivationsteori og klassisk employer branding-teori demonstrerer Sofie, Thilde og Victors speciale, hvordan virksomheder kan motivere og tiltrække eksterne deltagere til deres åbne innovationsprocesser. Specialet giver dermed en dybere forståelse for, hvorfor individer, der deltager i åbne innovationsprocesser, er motiverede til at gøre det, og hvordan denne viden kan bruges til effektivt at tiltrække den undersøgte målgruppe.

Hvad bidrager jeres speciale med?

”Vores speciale hjælper virksomheder med at forstå, hvordan eksterne deltagere – som er en forudsætning for, at en åben innovation bliver en succes – kan motiveres og tiltrækkes til åbne innovationsprocesser ved at bruge de rette kommunikationsfaglige virkemidler. Ved at kigge på feltet ’åben innovation’ med et kommuniaktionsblik, var det muligt for os at trække på elementer fra traditionel employer branding-teori til udvikling af ’åben-innovations-branding’, som blev e t centralt element i besvarelsen af vores problemformulering. Samtidig adresserede vi et tomrum i litteraturen, som i meget begrænset omfang er blevet belyst med kvalitativ metodologi.”

Hvornår var jeres største aha-oplevelse?

”Den største aha-oplevelse kom nok, da vi havde indsamlet og kodet vores empiri. De nuancer, som var særligt interessante for at besvare vores problemstilling, og dem som vi ikke havde set komme, begyndte pludselig at pible frem i takt med, at vi fik dykket dybere og dybere ned i både virksomhedernes og deltagernes refleksioner over, hvad der egentlig motiverer dem til at drive og deltage i åbne innovationsprocesser. Det hjælper selvfølgelig også, at vi ikke gik ned på snacks, og særligt scones og kanelgifler scorede højt på listen over skrivefremmende midler.”

Overrækkelsen af RelationsPeople-prisen løber i år af staben den 16. september fra 16-18. Hvis du er nysgerrig på at høre mere fra finalisterne og finde ud af, hvem der løber med prisen, kan du tilmelde dig her. 

Tilmeld nyhedsbrevArtiklerRelationsPeople-prisen
Artikel
Vi har kåret vinderen af RelationsPeople Prisen 2021
by Michala Bro Poulsen
RelationsPeople-prisen
Hvem kigger med, når du besøger offentlige hjemmesider? Det spørgsmål svarer René Meier og Teis Lebeck på i deres speciale ved at kortlægge overvågning i den danske digitale offentlige sektor. En problemstilling, der bliver mere relevant for hver dag der går – og netop derfor lykkedes det dem at løbe med sejren.
Artikel
RelationsPeople Prisen for bedste cand.merc.(kom.) speciale 2022
by Kristian Eiberg
RelationsPeople-prisen
Dimittender fra cand.merc.(kom.) på Copenhagen Business School har nu mulighed for at blive indstillet til prisen for det bedste cand.merc.(kom.) speciale.
Artikel
Mød dommerpanelet bag RelationsPeople Prisen
RelationsPeople-prisen
En gang om året mødes en helt særlig sammensætning af mennesker for at vurdere en række specialer indstillet af vejlederne på cand.merc.(kom.) på CBS. Mød dem her – dommerpanelet bag RelationsPeople Prisen – og bliv klogere på, hvad de hver især lægger vægt på i deres bedømmelser.
Artikel
Mød finalisterne til RelationsPeople Prisen 2021
by Michala Bro Poulsen
RelationsPeople-prisen
Den 22. september skal vinderen af RelationsPeople Prisen 2021 kåres. Som optakt til prisoverrækkelsen har vi taget en snak med dette års finalister om deres specialer og den proces, de har været igennem med specialeskrivningen.
Artikel
Vinderen af RelationsPeople Prisen 2020 er kåret
RelationsPeople-prisen
For sjette år i træk afholdt RelationsPeople i samarbejde med Copenhagen Business School overrækkelsen af RelationsPeople Prisen. Prisen uddeles hvert år til det bedste cand.merc.(kom.) speciale, der udmærker sig ved at tænke innovativt og i særlig grad leve op til studiets læringsmål.
Artikel
RelationsPeople prisen for bedste cand.merc.(kom.) speciale 2020
by Kristian Eiberg
RelationsPeople-prisen
For sjette år i træk har dimittender fra cand.merc.(kom.) på Copenhagen Business School mulighed for at vinde RelationsPeople Prisen for det bedste kommunikationsspeciale.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Gem & Acceptér