• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Da
  • En
RelationsPeople
Kommunikationstræning af direktør

Fire spørgsmål om din kommunikationsstrategi, som du skal kunne svare på

Kristoffer Kej

Direktør og partner
+45 22 65 52 56
kristoffer@relationspeople.dk

Det har aldrig været vigtigere at have en god kommunikationsstrategi. De fleste organisationer er udsat for hyppige forandringer i deres markeder og omverden – og ofte med behov for hastige interne forandringer til følge. Sikrer din kommunikationsstrategi retning, prioritering og en sikker hånd på roret midt i det oprørte hav? Hvis du ikke kan give et klart svar på disse fire spørgsmål, så er det måske tid til at få den skærpet.

25. september 2018

Spørgsmål 1: Hvad skal forandres?

En strategi handler meget kort sagt om at flytte noget fra A til B. Du skal derfor kunne beskrive både A: hvor står organisationen i dag? og B: hvor skal vi hen?, inden det er muligt at anvise den prioriterede indsats, der skal foranstalte forandringen. Med andre ord, kan du ikke lave en ordentlig strategi uden at tage afsæt i konkrete indsigter.

Det kan være analyser af stakeholdere, af issues eller kanaler. Analyserne sætter dig i stand til at identificere de vigtigste kommunikationsstrategiske udfordringer, som din strategi skal anvise løsninger på. Jo mere du kan involvere din organisation i at identificere disse udfordringer, jo bedre bliver din strategi og din implementering. Selvom det måske kan virke akavet som kommunikationsansvarlig at foretage formelle interviews af andre fagchefer eller direktører, så giver det værdifulde indsigter om udfordringer, mål og ikke mindst dit råderum.

Spørgsmål 2: Hvad skal strategien bruges til i hverdagen?

Én ting er den overordnede retning, som strategien skal udstikke. Noget andet er det rigtige format for din strategi. Jeg får ofte spørgsmål om, hvordan sådan en strategi ser ud, hvordan skal den disponeres, hvor detaljeret skal den være og så videre. Svaret på alle de spørgsmål er, at det handler om den konkrete funktion, strategien skal have i hverdagen.

Hvis dit primære formål med strategien er, at dit eget team skal kunne prioritere aktiviteter i hverdagen inden for de forskellige kommunikationsområder, så kan du have brug for et omfattende og detaljeret dokument. Det er dit teams eget arbejdsredskab, men publikum uden for teamet er nok ret begrænset.

Hvis du derimod bruger strategien til at forklare kolleger uden for dit team, hvilken rolle kommunikation spiller – eller bør spille – så skal du bruge et kortfattet dokument i et visuelt format, der intuitivt er til at forstå for personer, der ikke har kommunikation som deres fag.

Med andre ord: Der findes ikke én template eller disposition, der virker for alle. Tænk behovet, publikummet og anvendelsessituationerne godt igennem, og så vil udviklingen af det rigtige format for strategien være en tryg og velkendt kommunikationsopgave.

Læs også: Fra gimmicks til effektiv kommunikation

Spørgsmål 3: Er strategien et dokument eller en proces?

Strategien kan naturligvis godt være begge dele. Men hvis dit svar er, at den udelukkende er et dokument, så er der behov for at få kigget nærmere på, hvordan I arbejder med kommunikationsstrategi.

At lave strategien kræver en udviklingsproces, hvor du får involveret organisationen. Men selve arbejdet med strategien skal også sættes i system og tænkes som en proces: Hvor tit skal du lave review af strategien? Halvårligt eller kvartalsvist? Hvordan er kadencen i forhold til opdatering af strategien og er her vigtige milepæle, det giver mening at lægge sig op ad. Hvad er processen i forhold til at omsætte strategien til årlige planer? Og ikke mindst: Hvem skal involveres i – og godkende – strategi og løbende reviews.

Spørgsmål 4: Hvordan kan du se, at strategien virker?

Du har i din strategi formuleret en vision og ambitioner for arbejdet med kommunikation. Den ’brændende’ vision giver energi og sætter retning for hele dit team. Men har du også omsat disse mere abstrakte intentioner til konkrete målbare mål? Man kunne også spørge: Giver det mening at have en strategi uden at måle på den? Det oplagte svar er: Nej. Alligevel glimrer forbløffende mange kommunikationsstrategier ved deres mangel på konkrete mål. I 2016 interviewede vi 56 kommunikationschefer, og her svarede kun hver fjerde respondent, at de havde effektmål som en del af deres kommunikationsstrategi. Uanset om dit ’hvor skal vi hen?’ er udtrykt i form af overordnede visioner eller ambitioner eller som konkrete KPI’er, så skal du kunne måle på fremdriften.

Lær af andre, der laver kommunikationsstrategi

’Der er ikke noget så praktisk som en god strategi’, kan man sige med en lettere omskrivning af den tyske psykologs Kurt Lewins udsagn. Andres konkrete erfaringer med at designe udviklingsprocesser, involvere organisationen, sætte målbare mål, omlægge eksisterende kommunikationskanaler, lave service level agreements og redesigne afdelingen er guld værd, hvis man selv står over for at skulle i gang med at udvikle en kommunikationsstrategi.

Et alternativ til at læse de nyeste fagbøger eller bede konsulenter om at bringe koncepter og andres erfaringer ind, er selv at opsøge konkret inspiration fra andre, der står over for samme opgave. Derfor samler vi en række kommunikationsansvarlige til Akademi for Kommunikationsstrategi, der har fokus på at træne praktiske kompetencer med at udvikle strategi og samtidig understøtter udviklingen af den konkrete kommunikationsstrategi.

Læs også: Kommunikationsstrategi: gode intentioner – lille publikum

Tilmeld nyhedsbrevKristoffer KejArtiklerForandringskommunikationKommunikationsstrategi
Artikel
Brug SoMe-ekspertens hemmelige våben, hvis du vil lykkes på de sociale medier
by Anita Østergaard Sørensen
KommunikationsstrategiSociale medier
Mange virksomheder har ikke spurgt sig selv, hvad de vil opnå med deres tilstedeværelse på sociale medier, og hvordan de vil opnå det. Her får du en grundlæggende introduktion til det brugbare værktøj, der både kombinerer din virksomheds strategi for sociale medier og taktik for samme - en såkaldt playbook - hvad sådan en består af, og hvorfor den er så vigtig at have ved hånden, hvis du vil lykkes på sociale medier.
Artikel
Matas tager pulsen på danske kvinders sundhed
by Nikoline Meincke Larsen
Kommunikationsstrategi
Klaus Fridorf, der er kommunikationschef hos Matas, har særligt fokus på, hvordan Matas kan opnå en troværdig positionering inden for sundhed, når de hos mange danskere er kendt for at være Danmarks førende beauty-destination. Klaus har været drivkraft på at udvikle et sundhedsbarometer, der løbende skal tage pulsen på danske kvinders mentale og fysiske sundhed, og som gennem målrettet kommunikation skal være med til at gøre Matas til en troværdig sundhedsaktør.
Artikel
Budskabsplatformen: Skab rød tråd i din kommunikation
by Kristian Eiberg
KommunikationsstrategiLederkommunikation
Budskabsplatforme er muligvis old school, men de er nogle af de vigtigste kommunikationsværktøjer, hvis man vil arbejde struktureret med toplederkommunikation, corporate kommunikation, employer branding eller navigere sikkert gennem en krise. I RelationsPeople begyndte vi at bruge budskabsplatforme for 20 år siden, og i denne artikel har vi samlet nogle af vores erfaringer, der måske kan inspirere andre rådgivere.
Artikel
10 tips: at skrive for andre
Kommunikationsstrategi
Debatindlæg og klummer er helt essentielle redskaber i en strategisk kommunikationsindsats for en topleder, der udtaler sig om samfundsaktuelle emner. For rådgiveren er det en god mulighed for at komme helt tæt på sin topleder, når holdninger og personlige værdier skal foldes ud sort på hvidt. Her er 10 tips til, hvordan du skriver på vegne af andre.
Artikel
Styrk kulturen og motivationen gennem meningsfuld kommunikation
by Mai Steenbock Nielsen
Employer BrandingKommunikationsstrategi
En god kultur og høj motivation blandt medarbejdere er noget, de fleste arbejdsgivere drømmer om. Alligevel kæmper mange arbejdspladser med medarbejdere, der skifter job netop grundet manglende motivation eller i jagten på en bedre arbejdskultur. Vi har dykket ned i motivations- og meningsskabelsesteori for at få svar på, hvordan vi gennem meningsfuld kommunikation kan vække motivationen hos medarbejderne og styrke kulturen på arbejdspladsen.
Artikel
To tips til at undgå den sproglige ”metervarestil”
by Anita Østergaard Sørensen
KommunikationsstrategiPublic relations
Når du som kommunikationsrådgiver skriver klummer, taler eller fx debatindlæg på vegne af andre, så kan det være en udfordring at tilpasse teksten til afsenderens personlige stil. At kommunikere på vegne af andre er en faglighed med en høj grad af praktiske præmisser og overvejelser, der har stor betydning for personens samlede autenticitet og troværdighed. Her får du to tips til, hvordan du lettere kan finde frem til en autentisk og vedkommende stil og samtidig undgå sproglige ”metervarer”.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér