• Om os
  • Ydelser
  • Cases
  • Inspiration
  • People
  • Job
  • Kontakt
  • Bog
  • Søg
  • Da
  • En
RelationsPeople
Kommunikationsstrategi: Gode intentioner – lille publikum

Kommunikationsstrategi:
Gode intentioner – lille publikum

Kristoffer Kej

Direktør og partner
+45 22 65 52 56
kristoffer@relationspeople.dk

Relevans, involvering og forberedelse er nøgleord, når man skal lave en kommunikationsstrategi, der virker. I denne artikel interviewer jeg to undervisere på Akademi for Kommunikationsstrategi om deres erfaringer med at udvikle kommunikationsstrategi gennem 25 år. De er også mine kolleger i RelationsPeople, nemlig Kristian Eiberg og Anders Monrad Rendtorff.

6. februar 2019

Hvad er den største udfordring, når man skal udvikle en kommunikationsstrategi?

Kristian: Den største udfordring er, at det ofte er første gang. Få har en formaliseret kommunikationsstrategi. Det gælder også de store internationale virksomheder, man ville forvente havde en. Og hvorfor så det? Jeg tror, der er to grunde. Den ene grund er faglig usikkerhed om, hvad der konstituerer en god kommunikationsstrategi. Hvad er formatet, hvordan griber jeg processen an, og hvordan undgår jeg at tabe ansigt over for dem, der troede, der allerede var en strategi? Den anden grund er, at det er ubekvemt at skulle vælge til og fra. Og forpligte sig på det. Så det er nemmere at tale om kommunikationsstrategi, end at have en.

Anders: Jeg synes, at hovedproblemet er, at der ikke er så stort publikum til en kommunikationsstrategi. Derfor er det afgørende, at man afklarer, hvad man skal bruge kommunikationsstrategien til. For at please en CEO? For at vise den frem på konferencer? For at anvende som retningsskaber og pejlepunkt i sin egen afdeling? Kan man være tydelig om, hvad man skal bruge den til, så er man allerede ganske langt.

Hvordan designer man en god udviklingsproces? 

Anders: Start med målet. Hvad er det du skal opnå med arbejdet? Hvilket problem skal processen løse? Hvilket tidsperspektiv skal der være? Og i forlængelse heraf, hvilken type information og data, som du har brug for. Jeg har samtidig oplevet, at udviklingen meget ofte bliver lavet af kommunikationsafdelingen selv uden synderlig involvering af andre afdelinger eller perspektiver. Man kunne jo overveje at lade sine ”kunders” perspektiv være væsentlige for processen, selvom det kan være lidt smertefuldt, når de jo sjældent er lige så begejstrede for kommunikationsafdelingens ideer, som du selv er… 

Kristian: Jeg er stor fan af forberedelse og tempo – også selvom det lyder som en modsætning. God forberedelse betyder bl.a. data, der belyser de udfordringer, som strategien svare på. De fleste har data, men kun de færreste har overblikket. Jeg hjalp f.eks. en kunde med at udvikle en strategi, hvor min første opgave var at foretage en meta-analyse af relevante analyser. Der var syv analyser, og jeg var den første, der læste dem alle. Det andet håndtag i processen er tempo. En strategiproces i en større organisation tager mellem fire og seks måneder fra start til slut. Den skal ideelt finde sted i 1. halvår, så man i 3. kvartal kan tilpasse budgetter og planer for næste år. Afdelingen mister momentum, hvis processen tager længere Så snart man er forbi den indledende analyse og udvikling af strategiske prioriteter og mål, taber processen energi, når man når til planer og praktik. Derfor er tidsplanen vigtig til at sikre tempo i alle faser.

Læs også: Fire spørgsmål om din kommunikationsstrategi, som du skal kunne svare på

 

Hvordan sætter man gode mål og sikrer, at der bliver fulgt op på dem?

Anders: Et mål er godt, hvis det både er relevant og konkret. Jeg kan rigtigt godt lide ambition og dermed at sætte målene højt. Kombineret med delmål, så man kan følge op jævnligt. Men man skal selvfølgelig ikke have for mange mål og de skal passe sammen. Både i forhold til hinanden og i forhold til det overordnede mål om at støtte forretningen. Så hellere få men store mål, som er så vigtige, at de bliver centrale for afdelingens arbejde og derfor helt naturligt noget, som man skal følge op på.

Kristian: Målet er relevant, hvis det er koblet til forretningen. Så bliver også nemmere at interessere andre uden for kommunikationsafdelingen. Jeg har god erfaring med score-cards. Både fordi det giver en god proces at finde frem til kritiske succesfaktorer, KPI’er og mål, men også fordi et score-card kommunikerer i et sprog, som andre fagdirektører forstår. Start med få mål og simple målinger, der ikke kræver nye systemer og processer, og bliv mere ambitiøs med flere mål og målemetoder over tid.

 

Hvordan sikrer man, at strategien bliver levende og ikke ender i en skuffe?

Anders: Det enkle svar er, at strategien skal være relevant, konkret og handlingsorienteret og så skal den have tydeligt ejerskab. Relevans kommer nok kun, hvis man formår at koble kommunikationsplanen til konkrete forretningsmæssige problemstillinger eller perspektiver på længere sigt. Det kræver indsigt i forretningen og ofte også en vis involvering fra andre i organisationen, fx strategifunktionen, salg/marketing eller HR. Ejerskab kommer ved at du ikke laver den helt alene. Involver i hvert fald din egen afdeling, for det er jo dem, der skal forestå meget af det konkrete arbejde. Og det er da ikke dumt, at centrale personer udenfor kommunikationsafdelingen har været med. Endelig er det jo en fordel, at planen er konkret, så man kan handle på den, at man kan følge op, og at man kan gøre kommunikationsstrategien til en del af afdelingens hverdag.

Kristian: Implementeringen er godt i gang, hvis dem, som strategien skal sætte retning for, har været involveret i udviklingsprocessen, og strategien er oversat til adfærd gennem konkrete handlingsplaner. Men trods gode intentioner i kommunikationsafdelingen og stolthed over det færdige (første) resultat, er publikum for strategien i de allerfleste organisationer afdelingen selv, så en bredere forankring og levendegørelse i resten af organisationen er efter min vurdering ønsketænkning og reelt spild af tid.

Tilmeld nyhedsbrevKristoffer KejArtiklerKommunikationsstrategi
Artikel
Brug SoMe-ekspertens hemmelige våben, hvis du vil lykkes på de sociale medier
by Anita Østergaard Sørensen
KommunikationsstrategiSociale medier
Mange virksomheder har ikke spurgt sig selv, hvad de vil opnå med deres tilstedeværelse på sociale medier, og hvordan de vil opnå det. Her får du en grundlæggende introduktion til det brugbare værktøj, der både kombinerer din virksomheds strategi for sociale medier og taktik for samme - en såkaldt playbook - hvad sådan en består af, og hvorfor den er så vigtig at have ved hånden, hvis du vil lykkes på sociale medier.
Artikel
Matas tager pulsen på danske kvinders sundhed
by Nikoline Meincke Larsen
Kommunikationsstrategi
Klaus Fridorf, der er kommunikationschef hos Matas, har særligt fokus på, hvordan Matas kan opnå en troværdig positionering inden for sundhed, når de hos mange danskere er kendt for at være Danmarks førende beauty-destination. Klaus har været drivkraft på at udvikle et sundhedsbarometer, der løbende skal tage pulsen på danske kvinders mentale og fysiske sundhed, og som gennem målrettet kommunikation skal være med til at gøre Matas til en troværdig sundhedsaktør.
Artikel
Budskabsplatformen: Skab rød tråd i din kommunikation
by Kristian Eiberg
KommunikationsstrategiLederkommunikation
Budskabsplatforme er muligvis old school, men de er nogle af de vigtigste kommunikationsværktøjer, hvis man vil arbejde struktureret med toplederkommunikation, corporate kommunikation, employer branding eller navigere sikkert gennem en krise. I RelationsPeople begyndte vi at bruge budskabsplatforme for 20 år siden, og i denne artikel har vi samlet nogle af vores erfaringer, der måske kan inspirere andre rådgivere.
Artikel
10 tips: at skrive for andre
Kommunikationsstrategi
Debatindlæg og klummer er helt essentielle redskaber i en strategisk kommunikationsindsats for en topleder, der udtaler sig om samfundsaktuelle emner. For rådgiveren er det en god mulighed for at komme helt tæt på sin topleder, når holdninger og personlige værdier skal foldes ud sort på hvidt. Her er 10 tips til, hvordan du skriver på vegne af andre.
Artikel
Styrk kulturen og motivationen gennem meningsfuld kommunikation
by Mai Steenbock Nielsen
Employer BrandingKommunikationsstrategi
En god kultur og høj motivation blandt medarbejdere er noget, de fleste arbejdsgivere drømmer om. Alligevel kæmper mange arbejdspladser med medarbejdere, der skifter job netop grundet manglende motivation eller i jagten på en bedre arbejdskultur. Vi har dykket ned i motivations- og meningsskabelsesteori for at få svar på, hvordan vi gennem meningsfuld kommunikation kan vække motivationen hos medarbejderne og styrke kulturen på arbejdspladsen.
Artikel
To tips til at undgå den sproglige ”metervarestil”
by Anita Østergaard Sørensen
KommunikationsstrategiPublic relations
Når du som kommunikationsrådgiver skriver klummer, taler eller fx debatindlæg på vegne af andre, så kan det være en udfordring at tilpasse teksten til afsenderens personlige stil. At kommunikere på vegne af andre er en faglighed med en høj grad af praktiske præmisser og overvejelser, der har stor betydning for personens samlede autenticitet og troværdighed. Her får du to tips til, hvordan du lettere kan finde frem til en autentisk og vedkommende stil og samtidig undgå sproglige ”metervarer”.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér