• Om os
  • People
  • Kompetencer
  • Cases
  • Indsigter
  • Træning
  • Job
  • Kontakt
  • Da
  • En
RelationsPeople

FNs verdensmål. Hvad gør vi selv?

by Kristian Eiberg

Administrerende direktør og partner
+45 22 65 52 51
kristian@relationspeople.dk

FNs verdensmål er kommet på agendaen. Ved at arbejde med verdensmålene ønsker vores kunder både at medvirke til at løse nogle af verdens største udfordringer og til at fremtidssikre deres forretning. Men hvad gør vi selv?

25. juni 2019

FNs verdensmål er kommet på agendaen. Ved at arbejde med verdensmålene ønsker vores kunder både at medvirke til at løse nogle af verdens største udfordringer og til at fremtidssikre deres forretning. Men hvad gør vi selv?

Tidligere på året afholdt vi et bureauseminar i Barcelona, hvor et af programpunkterne var en workshop om FNs verdensmål. Den skulle klæde alle konsulenter på til at kende de 17 mål og inspirere os til at vurdere forretningsmuligheder.

DNA eller purpose

En række af vores kunder er store og har enten i deres DNA eller som resultat af en ledelsesmæssig beslutning mulighed for at gøre en markant forskel.

En virksomhed, hvis produkter kan øge energieffektivisering, er med til at begrænse klimapåvirkninger. En anden kan gennem sin kundekommunikation hjælpe borgere og virksomheder med klimatilpasning. En tredje har gennem bæredygtig innovation udviklet produkter, der kan omdanne plastaffald til nye produkter. Disse store virksomheder kan sætte kryds ud for verdensmålet om klima.

Andre kunder har ikke produkter, hvor salget i sig selv understøtter et verdensmål. Her må tilgangen nødvendigvis være en anden. Flere virksomheder har gennem de seneste år været optaget af at identificere deres purpose, og her kan verdensmålene give en konkret ramme til at diskutere, hvordan virksomhederne både kan medvirke til at løse nogle af verdens største udfordringer og fremtidssikre deres forretning.

18 år med klima

De 17 verdensmål kan virke uoverskuelige og derfor drejede diskussionerne på seminaret i Barcelona sig i retning af en mindre antal mål, som vi kunne identificere os med. Et af dem var verdensmålet om klima.

I praksis har vi arbejdet i mange år med klima. Allerede i 2001 lancerede vi et underbrand for at tilbyde målrettet rådgivning om bl.a. klimakommunikation. Det gav ikke opgaver i Danmark men til gengæld for internationale kunder i Bruxelles. Enten gjorde vi det ikke godt nok i Danmark eller også var vi for tidligt ude.

I 2007-8 fik vi mulighed for at hjælpe en grøn tænketank i Danmark i gang, der havde som formål at reducere udledningen af drivhusgasser og understøtte klimatilpasning. CONCITO blev som ide udviklet af ildsjæle i vores mødelokaler. Vi blev et af de stiftende medlemmer i 2008 og har været medlem siden. Et bestyrelsesarbejde har ikke blot givet mening men også en god forståelse for den grønne dagsorden.

Vi vil gerne hjælpe vores kunder med at understøtte verdensmålene, så det giver mening for deres forretning, og vi har nogle særlige forudsætninger, når det handler om klima.

Kommunikation af verdensmål?

I takt med at verdensmålene har fået større opmærksomhed ønsker virksomheder at positionere sig i forhold til målene. Her kan vi se, at både små og store virksomheder døjer med at få greb om kommunikationen. De er forståeligt nok meget bevidst om ikke at melde mål ud til kunder, ansatte og potentielle medarbejdere, inden de er sikre på, at der kommer handling ordene. Vores opgave som kommunikationsrådgivere er derfor at trykteste kommunikationen og hjælpe vores kunder med at fremstå troværdige i deres kommunikation af verdensmålene over for deres kunder og medarbejdere og navigere uden om ’SDG washing’.

Tilmeld nyhedsbrevKristian EibergArtiklerCorporate BrandingPublic relations
Artikel
Måler du værdien af din kommunikation?
by Sofie Desmareth Riemann
AnalysePublic relations
Selvom du måske har styr på begreber som share of search, PR-score og visibility score, så er du måske stadig grundlæggende i tvivl om, hvordan du måler værdien af din kommunikationsindsats for virksomheden? Vi har taget en snak med ekspert i kommunikationsmåling Jesper Andersen for at tage temperaturen på k-måling anno 2022.
Artikel
To tips til at undgå den sproglige ”metervarestil”
by Anita Østergaard Sørensen
KommunikationsstrategiPublic relations
Når du som kommunikationsrådgiver skriver klummer, taler eller fx debatindlæg på vegne af andre, så kan det være en udfordring at tilpasse teksten til afsenderens personlige stil. At kommunikere på vegne af andre er en faglighed med en høj grad af praktiske præmisser og overvejelser, der har stor betydning for personens samlede autenticitet og troværdighed. Her får du to tips til, hvordan du lettere kan finde frem til en autentisk og vedkommende stil og samtidig undgå sproglige ”metervarer”.
Artikel
Månedens profil: Pandora
by Sofie Desmareth Riemann
Influencer marketingPublic relations
Vita Clausen, der er PR og Influencer Director hos smykkevirksomheden Pandora, har særligt fokus på troværdigheden i samarbejdet med influencere. Hun har lagt strategien for det, der i dag er et verdensomspændende ambassadørprogram, som ud over at forbedre salgstallene også giver øget tillid og loyalitet til smykkebrandet.
Artikel
Månedens profil: True Gum hitter på TikTok
Influencer marketingPublic relations
True Gum-rejsen startede i en lille lejlighed i København, og på bare fire år er virksomheden vokset til en succesfuld dansk producent af plastikfrit tyggegummi. Missionen er at positionere sig hos de unge klimabevidste forbrugere, og TikTok er blevet vejen dertil.
Artikel
Kreatør-økonomien er landet – og den buldrer derudad
by Sofie Desmareth Riemann
Influencer marketingPublic relations
Kreatør-hvafornoget? Det, vi tidligere beskrev som influencerøkonomien eller influencermarketing, er internationalt set udvidet som begreb til kreatør-økonomien. Flere og flere influencere foretrækker at identificere sig som kreative content-udviklere snarere end udelukkende influencere. En ny rapport kortlægger kreatør-økonomien.
Artikel
Webinar: Markedsføring på TikTok
Influencer marketingKampagnerPublic relationsWebinar
Vi oplever en stigende interesse for markedsføring på TikTok. Platformen giver mulighed for stort reach og engagement, hvis du lærer de rigtige greb at kende. Tjek vores webinar ud, hvor vi giver en masse tips.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
facebookinstagramlinkedin
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér