• Om os
  • People
  • Kompetencer
  • Cases
  • Indsigter
  • Træning
  • Jobs
  • Kontakt
  • Da
  • En

FNs verdensmål. Hvad gør vi selv?

by Kristian Eiberg

Administrerende direktør og partner
+45 22 65 52 51
kristian@relationspeople.dk

FNs verdensmål er kommet på agendaen. Ved at arbejde med verdensmålene ønsker vores kunder både at medvirke til at løse nogle af verdens største udfordringer og til at fremtidssikre deres forretning. Men hvad gør vi selv?

25. juni 2019

FNs verdensmål er kommet på agendaen. Ved at arbejde med verdensmålene ønsker vores kunder både at medvirke til at løse nogle af verdens største udfordringer og til at fremtidssikre deres forretning. Men hvad gør vi selv?

Tidligere på året afholdt vi et bureauseminar i Barcelona, hvor et af programpunkterne var en workshop om FNs verdensmål. Den skulle klæde alle konsulenter på til at kende de 17 mål og inspirere os til at vurdere forretningsmuligheder.

DNA eller purpose

En række af vores kunder er store og har enten i deres DNA eller som resultat af en ledelsesmæssig beslutning mulighed for at gøre en markant forskel.

En virksomhed, hvis produkter kan øge energieffektivisering, er med til at begrænse klimapåvirkninger. En anden kan gennem sin kundekommunikation hjælpe borgere og virksomheder med klimatilpasning. En tredje har gennem bæredygtig innovation udviklet produkter, der kan omdanne plastaffald til nye produkter. Disse store virksomheder kan sætte kryds ud for verdensmålet om klima.

Andre kunder har ikke produkter, hvor salget i sig selv understøtter et verdensmål. Her må tilgangen nødvendigvis være en anden. Flere virksomheder har gennem de seneste år været optaget af at identificere deres purpose, og her kan verdensmålene give en konkret ramme til at diskutere, hvordan virksomhederne både kan medvirke til at løse nogle af verdens største udfordringer og fremtidssikre deres forretning.

18 år med klima

De 17 verdensmål kan virke uoverskuelige og derfor drejede diskussionerne på seminaret i Barcelona sig i retning af en mindre antal mål, som vi kunne identificere os med. Et af dem var verdensmålet om klima.

I praksis har vi arbejdet i mange år med klima. Allerede i 2001 lancerede vi et underbrand for at tilbyde målrettet rådgivning om bl.a. klimakommunikation. Det gav ikke opgaver i Danmark men til gengæld for internationale kunder i Bruxelles. Enten gjorde vi det ikke godt nok i Danmark eller også var vi for tidligt ude.

I 2007-8 fik vi mulighed for at hjælpe en grøn tænketank i Danmark i gang, der havde som formål at reducere udledningen af drivhusgasser og understøtte klimatilpasning. CONCITO blev som ide udviklet af ildsjæle i vores mødelokaler. Vi blev et af de stiftende medlemmer i 2008 og har været medlem siden. Et bestyrelsesarbejde har ikke blot givet mening men også en god forståelse for den grønne dagsorden.

Vi vil gerne hjælpe vores kunder med at understøtte verdensmålene, så det giver mening for deres forretning, og vi har nogle særlige forudsætninger, når det handler om klima.

Kommunikation af verdensmål?

I takt med at verdensmålene har fået større opmærksomhed ønsker virksomheder at positionere sig i forhold til målene. Her kan vi se, at både små og store virksomheder døjer med at få greb om kommunikationen. De er forståeligt nok meget bevidst om ikke at melde mål ud til kunder, ansatte og potentielle medarbejdere, inden de er sikre på, at der kommer handling ordene. Vores opgave som kommunikationsrådgivere er derfor at trykteste kommunikationen og hjælpe vores kunder med at fremstå troværdige i deres kommunikation af verdensmålene over for deres kunder og medarbejdere og navigere uden om ’SDG washing’.

Tilmeld nyhedsbrevKristian EibergArtiklerCorporate BrandingPublic relations
Case
Udvikling af grundhistorie og model for content-produktion
Corporate BrandingKommunikationsstrategi
Roskilde Kongrescenter ønskede at få større glæde af den ledige kapacitet, de oplevede mellem koncerter og sportsbegivenheder. RelationsPeople hjalp derfor med et forløb designet til at identificere målgrupper og arbejde strategisk med redaktionsplaner.
Artikel
Planet Nusa: Samarbejde med influencers river varerne af hylderne
by Nikoline Meincke Larsen
Influencer marketingPublic relations
For knap to år siden satte de to iværksættere Mille Skat og Kristine Esmer sig for at skabe det bæredygtige sportsbrand, Planet Nusa. Vi har talt med dem om deres digitale rejse fra at være en lille start-up med en god idé til en etableret iværksættervirksomhed i vækst.
Artikel
Corporate PR: 5 strategiske overvejelser før du kaster dig ud som thought leader
by Nina Faurby
Public relationsThought Leadership
De forretningsmæssige fordele ved at positionere sig som thought leader er mange. Men inden du overhovedet kan gå til tasterne eller stille dig op på scenen til en konference, ligger en del forarbejde. Her er fem indledende strategiske knæbøjninger, der skal til for at forberede en vellykket indsats som thought leader.
Case
Positionering af verdens største kemivirksomhed gennem sociale medier
Corporate Branding
BASF, verdens største kemivirksomhed, ønskede at styrke sin position i Norden over for både beslutningstagere, samarbejdspartnere, potentielle kandidater og medarbejdere.
Case
Nordisk kommunikationsfunktion for verdens største kemivirksomhed
Corporate BrandingKommunikationsstrategi
BASF, verdens største kemivirksomhed, ønskede at synliggøre deres mange videnstunge forretningsområder i Norden, hvor de også oplevede udfordringer med at kommunikere om deres bæredygtighedsagenda.
Case
Markedsføring af et rotérbart TV
Influencer marketingPublic relations
Samsung lancerede The Sero - et rotérbart TV, som ikke var set lignende på markedet.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér