• Om os
  • People
  • Kompetencer
  • Cases
  • Indsigter
  • Træning
  • Jobs
  • Kontakt
  • Da
  • En

FNs verdensmål. Hvad gør vi selv?

by Kristian Eiberg

Administrerende direktør og partner
+45 22 65 52 51
kristian@relationspeople.dk

FNs verdensmål er kommet på agendaen. Ved at arbejde med verdensmålene ønsker vores kunder både at medvirke til at løse nogle af verdens største udfordringer og til at fremtidssikre deres forretning. Men hvad gør vi selv?

25. juni 2019

FNs verdensmål er kommet på agendaen. Ved at arbejde med verdensmålene ønsker vores kunder både at medvirke til at løse nogle af verdens største udfordringer og til at fremtidssikre deres forretning. Men hvad gør vi selv?

Tidligere på året afholdt vi et bureauseminar i Barcelona, hvor et af programpunkterne var en workshop om FNs verdensmål. Den skulle klæde alle konsulenter på til at kende de 17 mål og inspirere os til at vurdere forretningsmuligheder.

DNA eller purpose

En række af vores kunder er store og har enten i deres DNA eller som resultat af en ledelsesmæssig beslutning mulighed for at gøre en markant forskel.

En virksomhed, hvis produkter kan øge energieffektivisering, er med til at begrænse klimapåvirkninger. En anden kan gennem sin kundekommunikation hjælpe borgere og virksomheder med klimatilpasning. En tredje har gennem bæredygtig innovation udviklet produkter, der kan omdanne plastaffald til nye produkter. Disse store virksomheder kan sætte kryds ud for verdensmålet om klima.

Andre kunder har ikke produkter, hvor salget i sig selv understøtter et verdensmål. Her må tilgangen nødvendigvis være en anden. Flere virksomheder har gennem de seneste år været optaget af at identificere deres purpose, og her kan verdensmålene give en konkret ramme til at diskutere, hvordan virksomhederne både kan medvirke til at løse nogle af verdens største udfordringer og fremtidssikre deres forretning.

18 år med klima

De 17 verdensmål kan virke uoverskuelige og derfor drejede diskussionerne på seminaret i Barcelona sig i retning af en mindre antal mål, som vi kunne identificere os med. Et af dem var verdensmålet om klima.

I praksis har vi arbejdet i mange år med klima. Allerede i 2001 lancerede vi et underbrand for at tilbyde målrettet rådgivning om bl.a. klimakommunikation. Det gav ikke opgaver i Danmark men til gengæld for internationale kunder i Bruxelles. Enten gjorde vi det ikke godt nok i Danmark eller også var vi for tidligt ude.

I 2007-8 fik vi mulighed for at hjælpe en grøn tænketank i Danmark i gang, der havde som formål at reducere udledningen af drivhusgasser og understøtte klimatilpasning. CONCITO blev som ide udviklet af ildsjæle i vores mødelokaler. Vi blev et af de stiftende medlemmer i 2008 og har været medlem siden. Et bestyrelsesarbejde har ikke blot givet mening men også en god forståelse for den grønne dagsorden.

Vi vil gerne hjælpe vores kunder med at understøtte verdensmålene, så det giver mening for deres forretning, og vi har nogle særlige forudsætninger, når det handler om klima.

Kommunikation af verdensmål?

I takt med at verdensmålene har fået større opmærksomhed ønsker virksomheder at positionere sig i forhold til målene. Her kan vi se, at både små og store virksomheder døjer med at få greb om kommunikationen. De er forståeligt nok meget bevidst om ikke at melde mål ud til kunder, ansatte og potentielle medarbejdere, inden de er sikre på, at der kommer handling ordene. Vores opgave som kommunikationsrådgivere er derfor at trykteste kommunikationen og hjælpe vores kunder med at fremstå troværdige i deres kommunikation af verdensmålene over for deres kunder og medarbejdere og navigere uden om ’SDG washing’.

Tilmeld nyhedsbrevKristian EibergArtiklerCorporate BrandingCorporate PR
Artikel
5 gode råd til et vellykket webinar
by Nynne Munk
Corporate BrandingKommunikationsstrategi
Når Covid-19 fortsat afholder os fra at invitere til fysiske arrangementer for kunder og interessenter, må man ty til alternative metoder. Webinaret er et godt bud på, hvordan man kan formidle viden og nå bredt ud, selvom man ikke kan mødes i virkeligheden. Men hvor skal man starte, hvad skal man tage højde for, og hvordan griber man i det hele taget genren an? Her er vores bedste råd fra vores egne erfaringer med webinar-formatet.
Artikel
Workshop: Styrk brandet gennem ledelsens LinkedIn-profiler
by Kristoffer Kej
Corporate BrandingEmployer Branding
Får dine ledere nok ud af mulighederne på LinkedIn? Vi tager ledergruppen gennem en praktisk orienteret workshop og viser på to-tre timer, hvilken værdi LinkedIn kan skabe for jeres virksomhed, hvordan den enkelte leder kan udkomme og positionere sig, og hvordan LinkedIn kan understøtte salg, branding og rekruttering.
Artikel
Prioritér den finansielle kommunikation i usikre tider
by Nina Faurby
Corporate BrandingKommunikationsstrategi
Mediernes dækning af en børsnoteret virksomhed har direkte indflydelse på aktiekursen. I usikre tider som nu har virksomhedens finansielle kommunikation derfor ekstra stor betydning og bør have enhver topleders bevågenhed. Vi har talt med en forsker på området for at finde svar på, hvordan finansiel kommunikation kan gribes an i en krisetid.
Artikel
Espresso House: Hvordan kommunikerer man kommercielt i en krise?
by Nina Faurby
Corporate BrandingForandringskommunikation
Fra den ene dag til den anden skulle 55 danske Espresso House caféer lukke ned, og 800 kolleger blev sendt hjem. For Sinne Fiil Fredslund, Head of Marketing and Product, var Statsministerens nedlukning af samfundet i marts startskuddet på to måneders intenst arbejde med at holde gejsten oppe hos kollegerne og balancere kommercielle budskaber i en global krise. Samtidigt viste nedlukningen sig at være en ret relevant kontekst at teste nye idéer i.
Artikel
Tre tips til at få succes med employee advocacy
by Kristoffer Kej
Corporate BrandingEmployer Branding
Hvis du skal have succes med employee advocacy, kræver det en sammenhængende strategi – og at du er klar til at tage det lange seje træk, for resultaterne kommer ikke buldrende af sig selv. Baseret på vores erfaringer fra kunder er her tre tips til, hvordan du bør gribe opgaven an.
EventWorkshop
Workshop: Styrk brandet gennem ledelsens LinkedIn-profiler
Corporate BrandingKommunikationsstrategi
Får dine ledere nok ud af mulighederne på LinkedIn? Vi tager ledergruppen gennem en praktisk orienteret workshop og viser på to-tre timer, hvilken værdi LinkedIn kan skabe for jeres virksomhed, hvordan den enkelte leder kan udkomme og positionere sig, og hvordan LinkedIn kan understøtte salg, branding og rekruttering.

RelationsPeople
En del af PeopleGroup

Vester Farimagsgade 41
DK 1606 København V

Tilmeld nyhedsbrev

RelationsPeoples
behandling af persondata

cookie-indstillinger
Dette site bruger cookies. Acceptér - Afvis eller gå til cookie-indstillinger for at ændre dine præferencer. Læs mere
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Uncategorized

Undefined cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Gem & Acceptér